Zijn jongeren jouw doelgroep, dan mag TikTok net meer uit je sociale media marketing kanalen ontbreken. Dit videoplatform dat enorm populair aan het worden is in Nederland wordt voornamelijk door tieners en jongeren tot 24 jaar dagelijks gebruikt. Op dit moment zijn er meer dan 4 miljoen Nederlandse leden en dit getal groeit. En sinds kort is adverteren op TikTok ook een mogelijkheid. Lees hier ✅ in 3 minuten ✅ hoe je ook een succesvolle TikTok campagne opzet.
Wat is TikTok?
TikTok is een sociale media app die speciaal bedoeld is voor het maken en plaatsen van video’s. De gebruikers bewerken deze video’s, voegen filters en effecten toe en delen hun creatie.
Dat doen ze met hun eigen volgers, maar omdat TikTok geen gesloten omgeving is kan iedereen je video’s zien. Dit is ook de reden dat veel video’s bij TikTok beginnen en daarna populair worden op andere sociale media platformen. Op die manier gaan veel TikTok video’s viral.
Creativiteit en originele content staan bij TikTok centraal. TikTok staat bekend om de challenges die jongeren massaal met elkaar aangaan. Zo was er een tijdje geleden bijvoorbeeld de Fake Plane Challenge, waar gebruikers met huishoudelijke artikelen proberen na te bootsen dat ze zich in een vliegtuig bevinden.
Hoe origineler je content, hoe meer je video bekeken wordt. En aangezien miljoenen Nederlandse jongeren hier al aan mee doen, is dit een ideale manier om je doelgroep te bereiken.
Waarom is TikTok zo succesvol?
TikTok is ontstaan toen Musical.ly werd overgenomen door een vergelijkbare app genaamd TikTok. Vanaf het moment van deze overname in augustus 2018 is TikTok zoals we het nu kennen ontstaan. Er worden niet meer alleen playback en dansvideo’s gemaakt maar de app biedt de gebruikers veel meer mogelijkheden. En dit is uitgegroeid naar een platform waar verbinding met elkaar wordt gecombineerd met creativiteit en uitbundigheid. Er zijn weinig andere sociale media kanalen die hier zo ver in gaan als TikTok en dat is dan ook de aantrekkingskracht.
TikTok is, zoals bij andere apps wel het geval is, geen gesloten omgeving. Het wordt geleid door een algoritme en niet door het platform zelf of door de volgers. Daardoor is het via TikTok mogelijk om miljoenen views te krijgen op je video terwijl je zelf geen volgers hebt. Het onderscheidt zich van apps zoals Facebook en YouTube doordat het vrolijk en snel is. De filmpjes hebben leuke effecten en de montage is snel en gemakkelijk. Het publiek dat het wil aantrekken is duidelijk jonger. TikTok is onafhankelijk, visueel, hip en dus voor adverteerders een goudmijn.
Hoe werkt adverteren op TikTok?
Er zijn drie manieren waarop je via TikTok kunt adverteren. Wat je wel moet weten is dat dit niet te vergelijken is met adverteren op Facebook, YouTube of Google. Ga je via TikTok adverteren dan pak je dit op een andere manier aan en speel je in op de creativiteit en de cultuur van de gebruikers. De drie manieren waarop je via TikTok kunt adverteren zijn door advertenties te plaatsen, door met influencers samen te werken of door creatief te zijn en zelf een account aan te maken.
1. Advertenties plaatsen op TikTok
Er worden verschillende soorten advertentieplaatsen beschikbaar gesteld door TikTok. En het goede nieuws is dat jouw doelgroep, de generatie Z, hier al helemaal aan gewend is. Zij zijn opgegroeid met advertenties en storen zich hier niet meer aan. Wat wel belangrijk is, is dat je een advertentie plaatst die bij het platform past en die dus creatief en jeugdig is en kwaliteit uitstraalt. Je kunt via TikTok op een aantal manieren met advertenties reclame maken.
- Vóór een video: de zogenaamde preroll ads zijn korte advertenties (3 tot 6 seconden lang) die worden getoond voordat de video wordt afgespeeld. Je kent ze misschien wel van YouTube, want die bieden ook preroll adds aan. Ze zijn kort en krachtig en daardoor kunnen ze niet worden overgeslagen. De gebruikers zien dus je hele advertentie voordat ze doorgaan naar de video die ze hebben geselecteerd.
- Tussendoor: er zijn ook vertical ads die iets langer mogen duren (maximaal 15 seconden) en die komen tussen de video’s door naar voren. Een gebruiker kan ze wegklikken, wat bij de preroll ads dus niet mogelijk is.
- Bij opstarten: je kunt ook kiezen voor een brand takeover. Dit is de meest kostbare advertentieplaats en je gif, video of foto wordt dan drie tot vijf seconden getoond wanneer een gebruiker TikTok opent.
- Branded lens: een branded lens is één van de effecten die TikTok aan de gebruikers aanbiedt om de video’s mee te bewerken. Jij kunt een branded lens maken voor jouw product zodat gebruikers deze op een speelse manier in hun video kunnen verwerken. Is de video populair, dan wordt jouw branded lens en dus je merknaam of foto door veel gebruikers gezien.
- Bovenaan: de zogenaamde overlay ads worden bovenaan de video’s geplaatst. Deze zijn altijd zichtbaar, maar ook klein, want ze komen niet over de video’s te staan.
- Billboard: een billboard is een korte benoeming van een merknaam die getoond wordt voordat de video begint. De duur is slechts 2 seconden. Je hebt een bijzonder korte tijd om interesse van je doelgroep aan te trekken. Deze optie is goed als je merknaam al algemeen bekend is onder je doelgroep en je deze alleen nog wat extra gewicht wilt geven.
2. Samenwerken met influencers
In Nederland zijn er al een groot aantal influencers die hun kans hebben gegrepen met TikTok. Deze influencers hebben een grote groep volgers en dus een enorm bereik. Het voordeel van werken met een influencer is dat je dan zelf niet eerst contactenbestand op moet bouwen, want je gebruikt de volgers van de influencer als doelgroep. Uiteraard is het dan wel belangrijk dat je een influencer uitkiest met volgers die passen bij jouw product.
Heb je een influencer gevonden, dan ga je een samenwerking aan. Jij betaalt de influencer en je maakt samen video’s die de influencer via zijn of haar netwerk verspreidt. Uiteraard wordt jouw product of merk daar dan in vermeld. Omdat de influencer gezag en vertrouwen heeft opgebouwd zullen de volgers de mening van hem of haar waarderen. Dat resultaat in een groep volgers die, net als de influencer, jouw merk kleding wil dragen, bijvoorbeeld. Je kunt eenmalig met een influencer samenwerken, maar klikt het tussen jullie, dan gaan jullie mogelijk samen een langdurige en glansrijke samenwerking tegemoet.
3. Zelf een TikTok account opzetten
Ga je zelf een TikTok account opzetten, dan is dat de kans om creatief te zijn met je merk. Je plaatst video’s, bouwt volgers op en bereikt zo een steeds groter publiek. Houd er rekening mee dat TikTok gebruikers niet akkoord gaan met een standaard video, maar dat ze unieke en creatieve content willen zien. Daarom is deze vorm van adverteren op TikTok volledig anders dan wanneer je een video op YouTube plaatst. De Engelse term ‘think outside the box’ gaat hier dan zeker op.
De beste manier om populariteit te winnen op TikTok is door een hashtag challenge op te zetten. Je geeft de gebruikers een uitdaging en dus de mogelijkheid om met jouw merk bekend te worden en tegelijkertijd creatief te zijn. Iedereen kan op elk moment een hashtag challenge beginnen en daarmee nodig je de gebruikers uit om met jouw merk te communiceren. Je kunt dit ook samen met een influencer doen, om je hashtag challenge een extra boost te geven.
4. De voordelen van adverteren via TikTok
Adverteren via TikTok heeft een aantal voordelen. Misschien zal je er even aan moeten wennen, maar als je het eenmaal doorhebt zijn de mogelijkheden groot. De volgende voordelen spreken boekdelen.
- Adverteren via TikTok is nog vrij recent. Door je hier nu in te verdiepen en een aantal goede campagnes op te zetten krijg je een voorsprong op je concurrenten.
- Je bereikt via TikTok een specifieke jonge doelgroep. Dat is ideaal als jouw merk zich daar op richt.
- Je richt je op de gebruikers van TikTok door middel van de locatie en leeftijd. TikTok heet plannen om het voor adverteerders mogelijk te maken hier gedrag en interesses bij te betrekken. Op die manier bereik je een heel exacte doelgroep.
- Adverteren op TikTok is nu nog vrij goedkoop. Wees er dus bij voordat dit verandert.
Tips voor als je op TikTok wilt gaan adverteren
Adverteren via TikTok is op dit moment dus nog echt een gat in de markt. Het is zo dat je doelgroep jonger moet zijn dan 24 jaar en dat je merk moet passen bij het imago van TikTok. Is dit het geval, dan is dit een kans die je niet moet laten liggen. Met de volgende tips maak je jouw TikTok campagne vanaf de eerste dag een succes.
1. Gebruik TikTok eerst zelf
Als jij iemand bent die in TikTok wil gaan adverteren, dan heb je deze app mogelijk nog niet zelf gebruikt. De doelgroep is specifiek en veel jonger dan de gangbare sociale media apps. Daarom is het een goed idee om zelf TikTok uit te proberen en te kijken welke video’s populair zijn, welke hashtag challenges het meest gevolgd worden, welke advertentieplaatsen je tot je beschikking hebt en hoe je concurrenten via TikTok adverteren. Door de app goed te begrijpen, begrijp je ook wat je doelgroep graag wil zien en dus hoe je een goede advertentie maakt.
2. Vergeet je voorgaande marketingstrategieën
De strategieën waarmee je je merk of bedrijf via andere sociale media kanalen adverteert is voor TikTok niet geschikt. Hier gelden de regels: ‘niets is te gek’ en ‘hoe gekker hoe beter’. TikTok adverteerders raden dan ook aan on risico’s te nemen en content te publiceren die je anders nooit op Facebook of Instagram zou plaatsen. En dat is niet erg, want met TikTok kan alles. Daarom is het geen slecht idee om een creator of een influencer uit te zoeken en via hen te adverteren. Zij weten exact hoe een goede en populaire TikTok video eruit ziet. Je hoeft dan zelf het wiel niet uit te vinden en slaat de experimentele fase over.
3. Gebruik hashtags
Het is prima om te adverteren via advertentieplaatsen, maar de gebruikers van TikTok worden pas echt enthousiast van hashtags. Ga dus om de tafel zitten, ga brainstormen en bedenk een hashtag challenge die gemakkelijk na te doen is, maar tegelijkertijd erg origineel is. Een goede hashtag challenge geeft jou een unieke manier van adverteren met een groot aantal voordelen.
- Je brengt je merknaam op een speelse en vrijwillige manier naar voren en niet met een advertentie die bekeken moet worden.
- Je nodigt de gebruikers om te communiceren met je merk en dus verbetert de interactie tussen jou en je doelgroep.
- Een hashtag challenge zet je gratis op. Soms is het beter om te betalen zodat je challenge zich sneller verspreidt.
4. Neem het niet te serieus
TikTok is geen sociaal mediakanaal dat niet over geanalyseerd moet worden. Adverteren is goedkoop en zelfs gratis in sommige gevallen, dus uitgebreide marketing strategieën zoals je ze nu kent zijn niet nodig. Als je TikTok gaat gebruiken dan zie je hoe eigenzinnig sommige content is en dat is voor een doorgewinterde marketeer misschien moeilijk te behappen. Neem een stapje terug, trek je creatieve schoenen aan en doe mee met de rest. De kans dan veel groter dat je strategie slaagt.
5. Communicatie over en weer
Het grootste voordeel dat je van TikTok krijgt is dat je via hen over en weer kunt communiceren met je doelgroep. Dit doe je op een manier die voor hen natuurlijk en vertrouwd is. Ze zijn gewend aan reclame, merknamen en online marketing en dat maakt ze bijzonder geschikt voor jou. Maak gebruik van deze kans om met je doelgroep te communiceren en mee te doen aan de challenges van anderen. Reageer op de gebruikers die jouw challenge hebben uitgeprobeerd en maak je merknaam zo populair en hip.
De kracht van TikTok voor adverteerders
TikTok is een globaal fenomeen dat nog erg in ontwikkeling is. Als je nu meedoet en een groep trouwe volgers opbouwt, dan ben je al binnen voordat de app nog populairder wordt. Adverteren via TikTok is nog vrij nieuw en daar doe jij je voordeel mee.
Ranking Masters zet een succesvolle sociale media campagne op
Wil jij je sociale media campagne een snelle start geven en TikTok daarbij introduceren? Dan kan Ranking Masters je helpen hier vanaf dag één een succes van te maken. We pakken dan direct al je zoekmachine optimalisatie mogelijkheden aan, mocht je dat willen. Zo komt je hoger in de zoekmachine resultaten en gaat je conversie ratio omhoog. Met onze SEO Surfer Tool beoordelen we de beste campagne voor jouw bedrijf en zorgen we ervoor dat jouw online aanwezigheid optimaal wordt.
Bekijk ook: