Wat is Trust Flow (TF)?
Voorheen werd er met behulp van Google Pagerank gecontroleerd hoe goed een bepaalde pagina scoorde voor Google. Deze tool heeft al een flinke tijd geen updates meer gehad, met als resultaat dat Pagerank hier tegenwoordig niet meer voor gebruikt wordt. Momenteel zijn vooral bepaalde tools van Majestic een veelgebruikt hulpmiddel om te bepalen hoe goed een website scoort. Denk bijvoorbeeld maar aan Trust Flow en Citation Flow. Als je een account aanmaakt bij Majestic, dan kan je de Trust Flow van de website inzien.
Wat is de Trust Flow nu precies?
Bij de Trust Flow van een website wordt er puur naar de kwaliteit gekeken. Het is een goede manier om te controleren hoe betrouwbaar een bepaalde domeinnaam is. Het cijfer is namelijk gebaseerd op het aantal betrouwbare links die de website krijgt. Hoe meer betrouwbare links, hoe hoger de Trust Flow dus is. Als een website veel backlinks van kwalitatief goede websites binnenkrijgt, dan is dit voor zoekmachines een teken dat de website goede content heeft. Hierdoor zal de site beter te vinden zijn in de zoekmachines. Trust Flow is dus een erg belangrijke waarde. Een extreem lage waarde zal betekenen dat de website vooral links krijgt vanaf spam websites.
Om de waarde omhoog te krijgen, zal het aantal backlinks van hoge kwaliteit moeten toenemen. Zo moet er bijvoorbeeld goed gekeken worden naar welke gerelateerde websites een hoge waarde hebben. Een backlink vanaf dergelijke websites zal resulteren in een betere waarde. Het is dus verstandig om bij linkbuilding goed te kijken naar de waarde van de websites.
Citation Flow en Trust Flow
Naast Trust Flow bestaat er ook nog Citation Flow. Bij Citation Flow wordt er vooral gekeken naar het aantal backlinks dat een bepaalde website binnenkrijgt, terwijl er bij Trust Flow dus vooral naar de kwaliteit gekeken wordt. Er bestaat ook een trust ratio. Het ratio kan je berekenen door de Trust Flow te delen door de Citation Flow. Deze ratio zegt veel over de kwaliteit van het backlinkprofiel. Een ratio van tussen de 0.5 en 1.0 is een goed ratio. Een ratio van onder de 0.5 zal in de meeste gevallen een website zijn die verdacht wordt voor spam. Indien een website een trust ratio van minder dan 0.5 heeft, dan is het dus van groot belang dat hier snel verandering in komt.
Benieuwd naar hoe jij je Trust Flow eenvoudig kunt verbeteren? Laat dan een SEO check uitvoeren. Dit kun je het beste overlaten aan een SEO expert als Ranking Masters.