Al 7 jaar ervaring



Ik hoop dat je deze blog met plezier leest.

Als je wilt dat mijn team je marketing voor je doet, klik dan hier

De verschillen tussen Domain Rating en Domain Authority

De verschillen tussen Domain Rating en Domain Authority

Domain Rating en Domain Authority zijn twee factoren die gebruikt worden om de sterkte van het SEO profiel van een website aan te geven. 

Elke website heeft een Domain Rating (DR) en Domain Authority (DA). DR is een getal tussen 0 en 100, berekend door Ahrefs, een veel gebruikte SEO tool. Een hogere DR wijst op een grotere kans om hoog te scoren in de zoekmachines. DA is óók een getal tussen 0 en 100, berekend door Moz, dat de algemene sterkte van het backlink profiel van een website meet. Een hogere DA en DR, wijzen op een sterker backlink profiel.

Domain Rating

Ook Ahrefs gebruikt de metriek DR

Domain Rating (DR) staat bekend als een metriek gebruikt door Ahrefs. Een metriek die gemaakt en ontworpen is om de sterkte van het backlink profiel van een domein te meten. Dit gebeurt door te kijken naar het unieke aantal verwijzende domeinen, en de kwaliteit van deze verwijzingen. Naast de kwantiteit stelt Ahrefs ook dat het essentieel is om de kwaliteit van de inkomende links, die ook naar een onderdeel verwijzen, in overweging te nemen bij het berekenen van de totale DR. 

Ook dit gebeurt op een schaal van 1 tot 100. De linkgegevens die gebruikt worden om DR-scores te berekenen komen uit de uitgebreide linkindex van Ahrefs.

Naar onze ervaring is de DA meer bekend onder ondernemers en marketeers, als metric. De DR weer bij SEO specialisten zelf. De waarden liggen in de praktijk vaak redelijk in lijn met elkaar, maar kunnen soms ook afwijken. Wel hebben wij het idee dat de Domain Rating wat lastiger te manipuleren is. Want er zijn zoals je al begrijpt trucjes om te zorgen dat de metrics positief beinvloedt worden, terwijl dit niet per se beter is voor het resultaat.

De metrics geven dan ook richting en houvast, alleen blijven het third party tools die deze metrics via een rekenkundig model ook weer zelf bepalen. Niet Google zelf.

Een hoge waardering van deze metrics is niet per definitie een garantie voor een gezond en krachtig linkprofiel. Om dit goed te beoordelen vraagt dit een goed inzicht in hoe afzonderlijke plaatsingen beoordeeld dienen te worden. Vandaar dat er bureaus zijn die zich hierin specialiseren.

DA wordt meestal berekend na evaluatie van verschillende factoren

Maar het belangrijkste is de inkomende links die naar een bepaald domein wijzen. De linkgegevens die gebruikt worden om de algemene DA scores te berekenen komen uit Moz’s Link Explorer webindex.

Domain Authority is net als de Domain Rating, een relatieve metriek, wat betekent dat het verdienen van een 100 score in dit geval niet het uiteindelijke doel is voor een domein. Site eigenaren kunnen DA gebruiken om het rangschikkingspotentieel van hun website te meten in vergelijking met hun concurrenten binnen dezelfde bedrijfstak, business of niche. Daarnaast is het goed om te weten dat het logaritmisch is opgebouwd. Naarmate de score hoger wordt, wordt het ook steeds lastiger om nog verder te stijgen.

Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...

  • Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
  • Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
  • Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.

Maak een afspraak

Zowel DR als DA zijn belangrijke factoren in SEO

Er zijn veel factoren die bijdragen aan de DR en DA van je website, zoals het aantal backlinks, de kwaliteit van die backlinks, en de leeftijd van je domein. De beste manier om je Domain Rating en je Domain Authority te verbeteren is door het aantal unieke verwijzende domeinen uit te breiden, met de juiste kwaliteitscriteria die daarbij horen. backlinks van hoge kwaliteit van websites met een hoge DR en DA. 

Je kunt je DR en DA ook verbeteren door regelmatig kwalitatieve content op je website te publiceren, in de hoop dat de content zo kwalitatief is en relevant voor verschillende gebruikers, dat je op een natuurlijke wijze links verkrijgt. Echter is dit niet makkelijk, en vraagt dit een creatieve approach. Denk aan het plaatsen van een calculator of PDF document met onderzoeksresultaten. 

Domein Autoriteit (DA) en Domein Ranking (DR) hebben ieder hun belang

Het is goed om beide metrics te kennen en op waarde te kunnen schatten. Waarbij het goed is om te weten dat de DA beter algemeen bekend is, vandaar dat agencies hier vaker over rapporteren naar hun klanten. 

Echter is de Moz DA een mooie metric maar op zichzelf geen sterke analysetool. Vandaar dat specialisten vaker Ahrefs gebruiken voor het analyseren van het linkprofiel, en daarmee ook de DR en URL Rating (UR – kracht op pagina niveau) gebruiken als metrics daarvoor.

Zorg ervoor dat de basis van je website goed staat

Dit houdt in dat je de on-page informatie op je website zo effectief mogelijk presenteert en ervoor zorgt dat de website snel laadt. Vergeet ook niet dat je site mobielvriendelijk is. Interne links zijn daarnaast belangrijk omdat ze zoekmachines zoals Google helpen bij het crawlen en indexeren van informatie. 

Voer een link-building strategie uit: neem daarvoor contact op met gerenommeerde websites en vraag links. Wees je er wel van bewust dat er gepaste en slechte manieren zijn om dat te doen. Ook linkbuilding is niet altijd even eenvoudig!

Word gastblogger: gastbloggen voor betrouwbare websites kan een geweldige aanpak zijn om backlinks te krijgen. Een mogelijkheid is dat je een link naar je eigen website opneemt in je blogartikelen.

Verhoog de DA en DR van je website voor betere SEO resultaten

Wil je DR en DA van je website verhogen? Ranking Masters kan hierbij helpen. Ons team van experts heeft jarenlange ervaring in het helpen van websites om hun online autoriteit te verhogen. SEO rankings te verhogen.

Neem vandaag nog contact met ons op om meer te weten te komen over hoe we je kunnen helpen online succes te boeken!

Sjors Goemans

Sjors Goemans is één van de meest ervaren SEO specialisten in de Benelux. Sinds 2010 kun je hem wakker maken voor de meest uitdagende SEO vraagstukken. Inmiddels helpt hij samen met zijn 15-koppige team van SEO specialisten online gefocuste ondernemingen om hun marktaandeel te vergroten via de organische Google zoekmachine resultaten.



Sjors Goemans

Sjors Goemans is één van de meest ervaren SEO specialisten in de Benelux. Sinds 2010 kun je hem wakker maken voor de meest uitdagende SEO vraagstukken. Inmiddels helpt hij samen met zijn 15-koppige team van SEO specialisten online gefocuste ondernemingen om hun marktaandeel te vergroten via de organische Google zoekmachine resultaten.

Gratis Analyse Aanvragen!

First header

Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...

  • Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
  • Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
  • Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.

 

Gratis SEO Analyse Aanvragen



    Sluiten

    Méér online omzet is "just around the corner"... Daag jij ons uit?

    Ontvang jouw gratis online marketing analyse