SEO is opgebouwd uit meerdere elementen, en weten wat deze elementen zijn en hoe ze werken is de sleutel tot het begrijpen waarom SEO zo belangrijk is. SEO is van cruciaal belang omdat het je website beter zichtbaar maakt in zoekmachines. Daarnaast is SEO een belangrijke vorm van marketing voor het vergroten van je naamsbekendheid. Ook voor het opbouwen van relaties met prospects en het positioneren van jezelf als een betrouwbare expert en autoriteit in je vakgebied is SEO van groot belang.
Je hebt waarschijnlijk al vaker gehoord dat Search Engine Optimization (SEO) een belangrijk online marketinginstrument is. Maar ben je ook al op de hoogte van hoe SEO precies werkt? Zelfs als je al een goede basiskennis hebt van wat SEO daadwerkelijk inhoudt, kunnen deze tips je verder helpen om nog meer grip te krijgen op dit veelzijdige en complexe proces. In dit artikel geven we je 10 tips om uit te leggen waarom SEO zo belangrijk is en handvatten zodat ook jij je SEO-strategie kan optimaliseren. Vind jij op voorhand SEO een te ingewikkeld en tijdrovend proces? Kies dan direct voor SEO uitbesteden!
1. Google EAT-principe
Google heeft bevestigd dat de kwaliteit van de inhoud van je website een belangrijke factor is voor de positie op de resultaten pagina’s van zoekmachines. Maar waar doelt Google precies op als ze het over kwaliteit van de inhoud van je website hebben?
Simpel gezegd betekent dit dat de content op je website moet voldoen aan de eisen van het Google EAT principe om een hogere positie behalen. EAT staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. In het Nederlands hebben we het over expertise, autoriteit en betrouwbaarheid als we het hebben over het EAT-principe. Deze 3 punten helpen Google bij het bepalen van de positie van je website in de zoekmachine.
Google gebruikt een algoritme om de beste zoekresultaten aan de bezoekers te laten zien. Google Panda is een van de beroemde algoritmen van Google. Google Panda beoordeelt websites op basis van de kwaliteit van de inhoud. Bij een lage kwaliteit zorgt Google Panda ervoor dat jouw site een stuk lager in de zoekmachine voorkomt dan website met een hoge kwaliteit.
2. Onderzoek je doelgroep
Wat uiteraard enorm belangrijk is, is dat je weet wie je doelgroep is. Als je dit niet weet, is het bijna niet mogelijk om content te creëren die interessant is voor je doelgroep om te lezen. Als je weet wie je doelgroep is, zal dat je verder helpen om content te creëren die het meest geschikt is voor de behoeften van je doelgroep. Als de inhoud niet geschikt is voor je doelgroep, dan richt jouw website zich onbewust op het verkeerde publiek en dit kan een negatief effect hebben op je verkoopcijfers.
In je marketingstrategie heb je waarschijnlijk al een zoekwoordenonderzoek gedaan naar wie je potentiële klant is. Deze informatie kan je heel goed gebruiken om te anticiperen op de behoeften van je potentiële klanten en om daarop te reageren. Wat belangrijk is om te weten is dat de behoeften van je doelgroep niet altijd hetzelfde blijven, ze veranderen met de tijd. Het is daarom belangrijk om altijd onderzoek te blijven doen naar je doelgroep en hier nooit mee te stoppen.
3. Onderzoek keywords die relevant zijn voor je product of dienst
Om hoog in de zoekresultaten van Google te komen is het van cruciaal belang dat je keywords opneemt in de inhoud van je website. Het starten van een onderzoek naar keywords die betrekking hebben op een bepaald onderwerp kan je helpen om nieuwe potentiële klanten te vinden voor je producten of diensten. Mocht je het te moeilijk vinden om deze keywords zelf te vinden, dan kan je het beste professionele hulp van een SEO bureau inschakelen om je hierbij te helpen.
4. Het opbouwen van backlinks
Backlinks vormen een van de factoren waar oudste algoritmes van de Google zoekmachine waarde aan hechten. Wat zijn backlinks precies? Backlinks maken deel uit van de linkbuilding strategie. Het zijn links die worden geplaatst op externe websites die verwijzen naar content op jouw website. Het bouwen van backlinks verbetert je geloofwaardigheid, omdat andere websites naar jou doorlinken en dit zorgt voor vertrouwen bij de klant. Het opbouwen van backlinks moet goed en strategisch gebeuren, het kan erg vervelend zijn als je inhoud verloren gaat tussen alle andere bronnen.
5. Zorg voor een specifieke meta titel en beschrijving
Elke pagina op je website heeft een meta titel en een meta beschrijving nodig voor het product of de dienst. Deze titels zijn het eerste wat de potentiële klant ziet in de zoekmachine en daarom is het belangrijk dat deze titels genoeg informatie verstrekken en aandacht trekken, zodat de klant hierop gaat klikken en wordt doorverwezen naar je website. Zorg er dus altijd voor dat deze titels de moeite waard zijn om te lezen en op te klikken.
6. Foto content
Wist je dat bijna één vijfde van alle zoekopdrachten op internet gaat via Google afbeeldingen?
Tegenwoordig is het erg belangrijk dat je begrijpt hoe je een afbeelding zo perfect mogelijk kan laten ranken als je de SEO wereld wilt domineren. Als je ervoor kiest om foto’s te gaan gebruiken, dan is het belangrijk dat de foto’s van hoge kwaliteit zijn en relevant zijn voor je potentiële klanten. Daarnaast wil je ervoor zorgen dat de boodschap zo goed mogelijk overkomt in de afbeelding. Gebruik hiervoor niet teveel woorden, dan wordt de boodschap namelijk onduidelijk en moeilijk te lezen.
7. Analyseer je concurrentie
Wanneer je op zoek wilt gaan naar keywords voor op je website is het handig om ook meteen je concurrenten te analyseren. De makkelijkste manier om je concurrenten te analyseren is door een zoekopdracht uit te voeren in Google op een belangrijk zoekwoord. Zodra je dit hebt gedaan is de kans groot dat een concurrent van jou bovenaan staat. Neem daarna de tijd om hun pagina te bekijken. Als je hun pagina bekijkt, kun je goed bekijken wat je concurrenten doen.
Welke keywords gebruiken ze en op welke manier brengen ze de boodschap over? Kijk vooral ook goed naar wat er beter kan. Want als je daar achter komt, kan jij dit op een betere manier toevoegen aan je website. Het is een kans voor je om de concurrentie te evalueren en uit te vinden hoe je een voorsprong op kan bouwen. Op deze manier kan je een betere pagina maken die meer verkeer naar je website zal leiden.
8. Gebruik interne links
Intern linken is een erg belangrijk onderdeel van SEO. Je wil backlinks verdienen, maar je wil ook intern linken naar je eigen pagina’s. Wanneer je linkt naar de pagina’s op je eigen website, is de kans groter dat je bezoekers langer op je website blijven. Je kan linken naar verschillende pagina’s via de content op je website of via een menubalk naast de tekst. Op deze manier kan je de klanten begeleiden naar de pagina’s waar jij ze wilt hebben, bijvoorbeeld een webshop of een informatieve pagina. Door intern te linken naar relevante pagina’s en de bezoekers van je website voor een langere tijd op je website te behouden, ziet Google dat jij een belangrijke website hebt over een bepaald onderwerp. Dit is een geweldige manier om Google te helpen om je hogerop in de zoekresultaten te laten komen.
9. Zorg voor een snelle website
Bezoekers van je website hebben een hekel aan traag ladende pagina´s. Als het te lang duurt voordat een bezoeker op je website komt, is de kans groot dat de bezoeker al weg is gegaan en op de pagina van een concurrent terecht komt. Hierdoor stijgt je bouncepercentage en dit wil je absoluut voorkomen. Wanneer je een hoog bouncepercentage hebt, denkt Google dat de informatie op je website niet relevant is en zal deze minder snel vertoond worden aan andere potentiële klanten. Controleer daarom altijd de snelheid van je website.
10. Stel een ‘Google Mijn Bedrijf’ pagina in.
Voor veel bedrijven is lokale SEO van groter belang dan wereldwijde resultaten. Daarom is het belangrijk om voor je bedrijf een account te creëren op Google Mijn Bedrijf. Als eigenaar van de pagina kan je de informatie over je bedrijf bewerken, contactgegevens verifiëren, afbeeldingen toevoegen, beoordelingen controleren en nog veel meer. Als een klant naar jouw website of bedrijf zoekt, komen alle belangrijke gegevens voor de klant naar boven. Daarnaast kom je met een goed ingerichte Google Mijn Bedrijf pagina hogerop in de zoekresultaten en Google Maps.
Hopelijk heb je nu een beter beeld van waarom SEO zo belangrijk is, maar neem gerust contact met ons op indien je nog vragen hebt.