fbpx

Hoe scoor jij op Google?

Wat is affiliate marketing?

Wat affiliate marketing precies is, is het beste uit te leggen met een voorbeeld. Stel, jij verkoopt vrouwen schoenen via je eigen webwinkel. Je hebt het idee dat je meer kunt verkopen en wilt dat op ander manieren doen dan via je winkel alleen. Je kunt dan een affiliate inschakelen en dat is een partner die jouw producten via zijn of haar netwerk promoot. Denk bijvoorbeeld aan een advertentie op een modeblog. Elke keer dat er iemand op de advertentie klikt, dat deze getoond wordt of dat je er een verkoop uit haalt (dit zijn afspraken die je maakt met je partner) betaal je de partner een bepaald bedrag. De invulling van het contract is aan jullie. Via affiliate marketing maak je dus gebruik van het netwerk en de bekendheid van iemand anders om jouw producten of diensten aan te bieden.

De deelnemende partijen

Bij affiliate marketing komt nogal wat terminologie kijken. De belangrijkste termen die je moet kennen hebben te maken met de deelnemende partijen. In de meeste gevallen zijn dat er vier.

  • Partners (affiliates): onder de partners verstaan we de website eigenaren die een stukje van hun pagina’s beschikbaar stellen voor een advertentie. Dit kan iemand zijn die een blog schrijft, maar ook een freelancer. Iedereen die een website heeft kan een partner worden en dit is zelfs ook zonder website mogelijk.
  • Adverteerders (merchants): de adverteerders zijn de mensen die hun producten willen aanbieden op het internet. Dat doen ze door promotiemateriaal te ontwerpen en dat aan de partner te geven. Vaak zijn dat banners, video advertenties of tekstadvertenties.
  • Affiliate netwerken: je hoeft niet zelf op zoek te gaan naar partners, daar zijn netwerken voor. Deze fungeren als tussenpersoon tussen de partner en de adverteerder en zorgen er onder andere voor dat er contacten worden gelegd, dat er goede afspraken worden gemaakt en dat de betalingen goed verlopen.
  • Gebruiker: de gebruiker is degene die op de website is beland, die de advertentie ziet en die daar vervolgens iets (of niets) mee doet. Zoals je beneden kunt lezen zijn er verschillende manieren waarop je voor affiliate marketing kunt betalen en deze hangen allen af van wat de gebruiker met jouw advertentie besluit te doen.

Dus wat is affiliate marketing?

Affiliate marketing is dus het promoten van een dienst of product via de website of de publicaties van iemand anders. Het kan een link in een blogartikel zijn of een banner boven een relevante pagina. De adverteerder vindt een partner door gebruik te maken van een bestaand netwerk. Elke partij die deelneemt aan deze verhouding verdient aan het succes ervan. De affiliates krijgen een bepaald bedrag per actie van de gebruiker, het netwerk ontvangt een commissie voor het begeleiden van de samenwerking en de adverteerder verkoopt een product of dienst dat anders niet verkocht zou zijn.

De voordelen van affiliate marketing

Affiliate marketing heeft voor alle partijen bepaalde voordelen. Wil jij als adverteerder gebruik maken van deze marketing strategie, dan zijn daar een aantal goede redenen voor:

  • Je betaalt pas voor affiliate marketing als er wat met je advertentie wordt gedaan. De kosten zijn laag vergeleken met wat je ermee kunt bereiken;
  • Affiliate marketing is vooral voor kleine- en startende webwinkels een goede extra manier om producten en diensten te promoten;
  • Het is ook veel gemakkelijker dan, bijvoorbeeld, Google Ads. Je hoeft geen campagnes op te zetten en doet niet aan veilingen mee. Je geeft een link door of een advertentie en het affiliate netwerk doet vervolgens de rest;
  • Als adverteerder bepaal jij de regels;
  • Je maakt gebruik van de bekendheid en het netwerk van iemand anders om jouw producten te promoten. Dat is handig als je zelf nog weinig bekendheid hebt.

LaptopZijn er ook nadelen?

Uiteraard zijn er ook nadelen aan affiliate marketing verbonden en deze moet je wel weten voordat je het toevoegt aan je marketing mix. Zo ben je altijd meer geld kwijt als je een product via een affiliate verkoopt dan direct. Dat betekent dat de winst over deze producten kleiner is. Je bent ook afhankelijk van het affiliate netwerk dat 1) geld vraagt voor de diensten, 2) er op elk moment mee kan stoppen en 3) niet altijd het beste werk levert. Je gaat een relatie aan, een professionele samenwerking en dat betekent dat er extra regels zijn waar je rekening mee moet houden en gevolgen als je je er niet aan houdt.

Verschillende regelingen voor de vergoeding

Als adverteerder geef jij aan hoe je de partner een vergoeding betaalt. Het netwerk zorgt ervoor dat dit correct wordt gemeten, maar jij bepaalt hoe je er invulling aan wilt geven. Je hebt dan de keuze uit een aantal opties, allemaal gebaseerd op het ‘no cure no pay’ principe. Dat betekent dat je pas betaalt als er iets met je advertentie wordt gedaan.

  • Cost per click (CPC): de meest bekende vergoedingsmethode is CPC. Je betaalt de partner een bepaald bedrag elke keer als er iemand op jouw advertentie of link heeft geklikt. Dat betekent niet direct dat deze persoon ook iets aanschaft of doet, dus het CPC bedrag wordt eerder uitgedrukt in eurocenten dan in euro’s.
  •  Cost per sale (CPS): het is ook mogelijk om een betaling te doen per keer dat je via de affiliate advertentie iets verkoopt. De gebruiker die naar jou wordt doorgestuurd via de partner heeft dan voor omzet gezorgd. De kosten zijn in dit geval vaak een percentage van het bedrag dat is uitgegeven.
  • Cost per lead (CPL): een lead is iemand die op je advertentie reageert en een actie uitvoert, maar die daarbij niet voor omzet heeft gezorgd. Deze optie wordt vaak gebruikt voor bedrijven die diensten verkopen. Een lead is bijvoorbeeld iemand die een contactformulier invult bij een loodgieter of iemand die een offerte opvraagt bij een SEO bureau.
  • Cost per view (CPV): een laatste optie die je kunt kiezen is om een vergoeding te betalen voor elke keer dat de advertentie door een gebruiker is gezien. Dit is niet de meest voor de hand liggende optie, omdat het geen handeling van de gebruiker betreft. De kans dat hier omzet uit voortkomt is klein.

Sjors Goemans

Sjors Goemans

Sjors Goemans begon op zijn 16de levensjaar met Online Marketing. Met meer dan 10 jaar SEO en Online Marketing ervaring op zak helpt hij samen met Juulr B.V., waaronder Ranking Masters valt, ondernemers en marketeers meer resultaten te halen uit zoekmachine optimalisatie en social media.