Al 7 jaar ervaring



Ik hoop dat je deze blog met plezier leest.

Als je wilt dat mijn team je marketing voor je doet, klik dan hier

Wat is CPA?

CPA is een afkorting die staat voor Cost Per Action. Het is een betalingsmodel voor internet adverteren, affiliate marketing en andere vormen van digitale marketing. Als jij een advertentiecampagne start en daarvoor de CPA betaling uitkiest, dan betaal je alleen een bepaald bedrag de advertentie tot een bepaalde actie leidt. De actie bepaal je zelf, maar moet dus voor jou belangrijk zijn. Het verkopen van een product, het inschrijven bij een nieuwsbrief en het invullen van een contactformulier vallen hier allemaal onder. De actie is eigenlijk bijna altijd een conversie, wat betekent dat je alleen betaalt als iemand door jouw advertentie de gewenste handelingen uitvoert.

CPA, CPS en CPL

Cost per Action wordt ook wel eens Cost per Sale genoemd. Dit is dan voornamelijk van toepassing op webwinkels of B2B bedrijven die producten verkopen en waarbij een verkoop tot stand komt. De afkorting CPL staat voor Cost per Lead en die wordt meer gebruikt voor bedrijven die diensten aanbieden. Een lead is dan bijvoorbeeld iemand die een online contactformulier invult om een offerte op te vragen. Je krijgt een potentiële klant aangeleverd die jij uiteindelijk nog moet converteren door een goede offerte te maken of door het contact dat zij leggen verder te ontwikkelen.

Wanneer wordt CPA gebruikt?

De CPA betalingsmethode wordt in verschillende situaties gebruikt. De meest bekende daarvan zijn Google Ads en affiliate marketing, maar ook bij andere advertentieaanbieders komt hij naar voren.

Bedrijven

1. CPA bij affiliate marketing

Affiliate marketing is een online marketing methode waarbij drie partijen zijn betrokken. De adverteerder gaat naar een affiliate netwerk om in contact te komen met een merchant. Deze merchant toont vervolgens jouw advertentie op zijn of haar pagina’s en krijgt daar van jou een vergoeding voor. Wat deze vergoeding precies is, dat spreek je onderling af. Eén van de mogelijkheden is om een CPA te rekenen. Elke keer als de merchant jou van een lead of een verkoop voorziet, betaal je hen een bepaald bedrag. Het netwerk zorgt ervoor dat dit alles netjes en naar behoren wordt afgerond en ontvangt daar ook een vergoeding voor.

2. CPA in Google Ads

Ook als je adverteert via Google Ads kun je voor het CPA betalingsmodel kiezen. Dit is een veel minder populaire keuze dan de Cost per Click- of Cost per Mille opties. Het bedrag dat je inzet is hoger, omdat je er 1) altijd een conversie tegenover staat en 2) de ‘actie’ veel minder vaak zal worden uitgevoerd. Google Ads kijkt naar je kwaliteitsscore om de hoogte van je CPA te bepalen, dus dit is een optie die vooral door de doorgewinterde Google Ads gebruikers wordt benut. Gemiddeld ligt de CPA in Google Ads rond de $60, maar dat hangt sterk af van de industrie waarin je werkbaar bent.

3. CPA in andere situaties

Er zijn ook andere situaties waarin het CPA betalingssysteem kan worden toegepast. Wil je bijvoorbeeld adverteren via andere grote platforms zoals Facebook, Amazon en Instagram, dan wordt de optie ook regelmatig aangeboden. Het is een optie die door de ervaren online adverteerders wordt toegepast en waarmee je dus ook alleen betaalt als je reclamecampagne doet wat het moet doen.

 Wanneer is CPA geen goede optie?

Het grote voordeel van CPA is dat je alleen betaalt als er een conversie plaatsvindt. Het bedrag dat je betaalt is hoger dan bij de andere betalingsmogelijkheden, maar je krijgt er ook echt iets voor terug. Het is het geld vaak meer dan waard. De hoogte van het CPA bedrag is afhankelijk van je kwaliteitsscore en die bouw je op. Begin je dus net met online adverteren, dan is CPA vaak een minder goede optie. Daarnaast zijn de kosten hoog, dus mensen met een laag budget zullen het mogelijk ook niet als optie kiezen. CPA wordt het meest gekozen door ervaren en succesvolle online adverteerders.

Adverteren platforms

Wat zijn de alternatieven?

Als jij besloten hebt dat CPA niet de beste betalingsmethode voor jou is, dan zijn er een aantal alternatieven. De meest bekende zijn de CPC- en de CPM modellen. Deze worden door de meeste online advertentieaanbieders gebruikt dus het is goed om je daar bekend mee te maken.

  • CPC: kies je voor het Cost per Click model, dan betaal je elke keer dat iemand op je advertentie klikt. Hier haal je dus niet altijd een lead of een conversie uit. De CPC prijs is daarom ook veel lager. Deze hangt af van het zoekwoord dat je gebruikt, bijvoorbeeld, en je kwaliteitsscore. Dit model wordt aangeboden als je in de SERPs besluit te adverteren.
  • CPM: het Cost per Mille model is een goede optie als je wilt adverteren op websites en apps. Dit zijn banners, video’s en ook tekstadvertenties die getoond worden als iemand een pagina bezoekt of een gratis versie van een app gebruikt. Je betaalt een bepaald bedrag per 1000 vertoningen van je advertentie.

Wat is het beste betalingsmodel voor jou?

Het is aan jou om te betalen of CPA het beste betalingsmodel is voor jou. De meeste mensen besluiten om met CPC of met CPM te beginnen, maar dat hoeft niet. Er is bijvoorbeeld ook Google Target CPA bidding waarbij Google uitrekent en volledig automatiseert hoeveel je voor CPA betaalt en je zo dus binnen je budget blijft. Het juiste betalingsmodel zal afhangen van wat je verkoopt, wat de concurrentie is, waar jij je goed bij voelt en wat je kunt betalen.

Goed toegepast is CPA een methode waarmee je winst maakt. Tegenover elke betaling staat altijd een conversie. Doe je het niet goed, dan kun je ook verliezen en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Daarom is het verstandig om je hier erg goed over in te lezen of om een specialist te vragen je online marketingcampagnes op te zetten. Zij weten exact wat het beste betalingsmodel is voor jou en hoe jij het meeste uit je advertenties haalt. Lopen deze, dan kan de specialist ze onderhouden of neem je het zelf over.

Sjors Goemans

Sjors Goemans is één van de meest ervaren SEO specialisten in de Benelux. Sinds 2010 kun je hem wakker maken voor de meest uitdagende SEO vraagstukken. Inmiddels helpt hij samen met zijn 15-koppige team van SEO specialisten online gefocuste ondernemingen om hun marktaandeel te vergroten via de organische Google zoekmachine resultaten.



Sjors Goemans

Sjors Goemans is één van de meest ervaren SEO specialisten in de Benelux. Sinds 2010 kun je hem wakker maken voor de meest uitdagende SEO vraagstukken. Inmiddels helpt hij samen met zijn 15-koppige team van SEO specialisten online gefocuste ondernemingen om hun marktaandeel te vergroten via de organische Google zoekmachine resultaten.

Gratis Analyse Aanvragen!

First header

Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...

  • Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
  • Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
  • Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.

 

Gratis SEO Analyse Aanvragen



    Sluiten

    Méér online omzet is "just around the corner"... Daag jij ons uit?

    Ontvang jouw gratis online marketing analyse