fbpx

Hoe scoor jij op Google?

Wat is native advertising?

Native advertising is een online marketing strategie waarmee je op een subtiele manier reclame maakt voor wat je aanbiedt. Het is sponsored content dat geschreven en ontworpen is in de stijl van de website waarop het wordt geplaatst. Stel, je wilt een native advertentie plaatsen op Facebook, dan zou je dat aanbieden in de huisstijl van Facebook, ook al komt het van jou. Het resultaat is een advertentie die veel minder agressief overkomt en waar je meer successen mee boekt. Want uit onderzoek is gebleken dat 50% van de internetgebruikers eerder naar native advertenties kijken dan naar banner advertenties.

Native advertising is geen sponsored content

Native advertising en sponsored content lijken veel op elkaar. Het grote verschil zit hem in wie de advertentie maakt. Als jij native advertising aan je marketing mix wilt toevoegen, dan geef je aan bij de website waar jouw advertentie op geplaatst wordt wat het onderwerp is. Vervolgens gaat een copywriter van die website aan de slag om jouw advertentie in elkaar te zetten. Dit is omdat de advertentie in de huisstijl van de website ontworpen moet worden, hij moet op dezelfde toon geschreven zijn en hij moet dezelfde doelgroep aanspreken. 

Advertising

Vormen van native advertising

Een uitstekend voorbeeld van native advertising is de website BuzzFeed. Zij halen hun inkomsten enkel en alleen uit native advertising. Je vindt het ook op andere websites vaak terug in de vorm van een artikel of een video. Dat hoeft natuurlijk niet en er zijn verschillende soorten native advertising. We hebben hier drie voorbeelden voor je op een rijtje gezet, maar dit lijstje is uiteraard veel langer.

  • Aanbevelingen: je hebt net een artikel gelezen en daaronder staat een lijstje met aanbevelingen van andere artikelen die daarbij aansluiten. Deze aanbevelingen worden soms ook door links in de tekst toegevoegd.
  • In je feed: advertenties die in de feed van je sociale media kanaal worden geplaatst en die eruitzien alsof ze direct van dat kanaal komen.
  • Advertenties bij de zoekmachine resultaten: advertenties die boven je zoekmachine resultaten verschijnen zijn ook native advertising. Als er niet het woordje ‘Ad’ bij stond zou je deze nauwelijks kunnen onderscheiden van de echte zoekresultaten.

Native advertising herkennen

Het grote probleem met native advertising is dat het soms zo subtiel gedaan wordt dat je als lezer geen idee hebt dat je met sponsored content geconfronteerd wordt. En dat schept het idee dat de website waarop het geplaatst is niet betrouwbaar is. Ze duwen je zonder dat je het weet richting een bepaalde aankoop of actie. De website waarop de advertentie geplaatst wordt krijgt betaald per klik die het voor de adverteerder genereert. Gelukkig is het niet moeilijk om native advertising te herkennen. Zie je ergens ‘Suggested’, ‘Recommended’, ‘Promoted’ of ‘Sponsored’ staan, dan weet je dat je met een betaalde advertentie te maken hebt. Vaak wordt er ook een klein icoontje met een uitroepteken aan de advertentie toegevoegd. Als je daarop klikt, dan zie je een verklaring dat het een betaalde advertentie betreft.

Veel minder agressief

Het grote voordeel van native advertising is dat het veel minder agressief is dan andere vormen van online advertising. Dat maakt het voor degene die ermee geconfronteerd wordt veel vriendelijker. Agressieve advertentievormen zoals remarketing die verkeerd worden uitgevoerd, wekken bij sommige mensen eerder een afkeer op. Dat is bij native marketing veel minder het geval. Native marketing trekt sowieso al 50% meer bezoekers aan dan banner advertenties. En van iedereen die op deze advertenties klikt, geeft wederom de helft aan dat ze de producten of diensten uit de native advertentie ook aan willen schaffen. Dat is bij iedereen die op een banner ad geklikt heeft slechts 34%. 

De voordelen van native advertising voor de adverteerder

Als jij nog niet aan native advertising hebt gedacht, dan is dit hét moment om dat te doen. Vooral in deze wereld waarin internet gebruikers gebombardeerd worden met reclame en dit al bijna gewoon vinden, is een andere en vriendelijkere aanpak noodzakelijk. Zo voorkom je dat internetgebruikers die jouw advertentie zien hier geen afkeer voor ontwikkelen. Reclame is vandaag de dag overal en wordt bijna als vanzelfsprekend beschouwd. Daarom vind je hier drie redenen waarom jij als adverteerder native advertising aan je marketing mix moet toevoegen.

1. Native advertising werkt

Aan de percentages eerder in dit artikel genoemd zie je duidelijk dat native advertising werkt. Internetgebruikers houden ervan om op een rustige en subtiele manier bewust gemaakt te worden van reclame. Het geeft ze het idee dat ze niet gedwongen worden om iets te zien, maar dat ze hier een eigen keuze in hebben. Je biedt jouw producten of diensten op een vriendelijke en nette manier aan en dat wordt gewaardeerd.

Subtiele2. Native advertising werkt tegen advertentie vermoeidheid

Veel internetgebruikers zijn tegenwoordig advertentie vermoeid. Ze zien ze al niet meer en hebben het als het ware opgegeven om naar de advertenties te kijken. Een goed voorbeeld is een advertentie bij een YouTube video die je na 5 seconden weg kunt klikken. Hoe vaak bekijk je die advertentie echt en hoe vaak klik je direct wanneer dit mogelijk is op de ‘skip ad’ knop? Advertenties worden gezien als iets waar we mee moeten leven om van programma’s zoals YouTube, sociale media en apps gebruik te kunnen maken. Met native advertising wakker je de interesse weer aan.

3. Native advertising wordt herkend

Internet gebruikers laten zich over het algemeen niet in de maling nemen. Uit een onderzoek van Stanford University is gebleken dat men wel degelijk door heeft dat het een betaalde advertentie betreft. Internet gebruikers begrijpen dat en vinden dat niet erg, want de website moet toch ergens geld mee verdienen. Het verschil tussen native advertising en andere vormen van online advertising zit hem dus niet in de onwetendheid van mensen, het zit hem in de manier waarop ze worden benaderd. En met native advertising is het effect op het koopgedrag van iedereen die met de advertentie wordt geconfronteerd veel groter dan bij andere vormen van online adverteren.

Sjors Goemans

Sjors Goemans

Sjors Goemans begon op zijn 16de levensjaar met Online Marketing. Met meer dan 10 jaar SEO en Online Marketing ervaring op zak helpt hij samen met Juulr B.V., waaronder Ranking Masters valt, ondernemers en marketeers meer resultaten te halen uit zoekmachine optimalisatie en social media.