Een wijziging van je website die zo ingrijpend is dat de structuur, de prestaties of het verkeer van de site worden beïnvloed, wordt een “website migratie” genoemd. Een website van het ene domein naar het andere overbrengen is de meest voorkomende vorm van website migratie. Het veranderen van je URL structuur en het migreren van het HTTP protocol naar het HTTPS protocol zijn voorbeelden van migratie.
In bepaalde omstandigheden is het migreren van je website niet alleen van cruciaal belang voor je bedrijf, maar biedt het ook tal van duidelijke voordelen op zoekmachine optimalisatie (SEO) gebied. Niettemin moet je voorzichtig te werk gaan: wanneer de migratie slecht wordt uitgevoerd kan je website ontoegankelijk worden en kan het aantal bezoekers kelderen. Ook kan de bruikbaarheid van de site zodanig verslechteren dat de inkomsten dalen.
10 tips voor een goede voorbereiding van een website migratie lees je hieronder
Tip 1: Plan je website migratie vooruit. Zo heb je de tijd om alle nodige informatie en middelen te verzamelen en ervoor te zorgen dat alles soepel verloopt.
Tip 2: Maak een lijst van alle pagina’s op je website en beslis welke je wilt behouden en welke je wilt verwijderen of omleiden. Dit zal je helpen je website te vereenvoudigen en gebruiksvriendelijker te maken.
Tip 3: Verzamel alle essentiële informatie over je huidige website, zoals inhoud, afbeeldingen, video’s enz. en bewaar die op een veilige plaats. Dit zal ervoor zorgen dat je geen kritieke gegevens verliest tijdens het migratieproces.
Tip 4: Kies een nieuwe domeinnaam voor je gemigreerde website en werk al je links en verwijzingen dienovereenkomstig bij. Dit zal mensen helpen je nieuwe website gemakkelijk te vinden.
Tip 5: Stel 301 redirects in van je oude website naar je nieuwe website
Dit zorgt ervoor dat bezoekers die je oude website proberen te bezoeken automatisch naar je nieuwe website worden doorverwezen en dat je zoekmachine rankings er niet door worden beïnvloed. Bij een overgang naar een nieuwe URL-structuur dienen alle posities die gekoppeld worden aan de oude URL’s een 301 redirect te krijgen naar de nieuwe landingspagina’s voor het specifieke zoekwoord waar de pagina op focust. Ook is het raadzaam om de pagina’s zonder relevantie posities te redirecten naar de homepagina, mits deze pagina’s niet voor een ander doel dan SEO gebruikt worden.
Tip 6: Test je nieuwe website grondig voor je ‘m lanceert. Zo kun je eventuele fouten of problemen opvangen en verhelpen voordat ze problemen voor gebruikers veroorzaken.
Tip 7: Lanceer je nieuwe website op een moment dat er weinig verkeer is
Dit minimaliseert de impact van eventuele problemen en zo zullen er weinig mensen last hebben van de overgang.
Tip 8: Ook is het zaak om na de migratie meteen de afbeeldingen en interne links die foutmeldingen geven op te schonen. Deze foutmeldingen worden vaak veroorzaakt doordat ze verwijzen naar een pagina die is geredirect. Dit kun je oplossen door een website audit uit te voeren en fouten meteen op te lossen. Heb je hier hulp bij nodig of weet je niet precies hoe dit moet? Ranking Masters helpt je hier graag bij.
Tip 9: Houd je website na de lancering nauwlettend in de gaten
Verhelp eventuele problemen die zich voordoen zo snel mogelijk. Dit zal je helpen ervoor te zorgen dat je website soepel werkt en dat gebruikers een goede ervaring hebben. Houd je oude website nog een tijdje live na de lancering van je nieuwe website zodat je ook deze in de gaten kunt houden. Dit geeft je namelijk de tijd om eventuele problemen op te lossen en eventueel overgebleven verkeer van je oude website om te leiden naar je nieuwe website.
Tip 10: Zorg ervoor dat je regelmatig een back-up maakt van je nieuwe website. Dit beschermt je tegen mogelijk gegevensverlies en zorgt ervoor dat je snel kunt herstellen als er iets misgaat.
Vergeet ook niet om via search console een verhuizing door te geven bij Google en de sitemap opnieuw in te dienen. Als je deze richtlijnen volgt, ben je beter voorbereid op een soepele website migratie!