Content blijft een belangrijke schakel in elke marketingcampagne. Of je nu een website hebt en graag meer traffic wilt of een sterke content strategie ontwikkelt; unieke, pakkende content is cruciaal. In dit artikel gaan we dieper in op SEO-teksten en hoe je deze zo goed mogelijk kunt schrijven. Met zeeën aan online content is het de bedoeling dat je teksten eruit springen.
Bedenk pakkende titels en introducties
De titel kun je vooraf of na het schrijven van de SEO tekst bedenken. Als je titel pakkend is dan trekt dat lezers aan. Zoekmachines scannen ook naar zoektermen, dus probeer enkele keywords in de titel te verwerken. Meer over keyword-density verderop in de tekst. Naast de titel is de introductie ook make or break.
Als de eerste zin een hook bevat dan nodigt dat uit tot meer lezen. Ellenlange teksten zonder onderbrekingen of visuals zijn niet zo aantrekkelijk. Begin bijvoorbeeld met een relevante anekdote, grap of herkenbare situatie.
Bezoekers zijn niet voor niets op je website beland. Ze willen een oplossing of een opinie van een expert. Goede content wordt afgestemd op de doelgroep. Daarover meer hieronder…
Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...
- Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
- Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
- Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.
Schrijf voor de lezer
Onderzoek is een essentieel element in elke campagne en strategie. Als je de doelgroep kent en weet wat hen beweegt, kun je daar je SEO teksten op afstemmen. Denk bijvoorbeeld aan brand-story of de tone of voice.
Welke aanspreekvorm gebruik je? Voor oudere lezers kun je allicht beter vousvoyeren terwijl tutoyeren doorgaans beter werkt voor jongere lezers.
Een website kan ook gebruik maken van een bepaalde huisstijl. Het zou super zijn als je het ontwerp van de website kunt verwerken in de SEO tekst, bijvoorbeeld met het juiste lettertype of lay-out.
Uiteindelijk schrijf je niet voor jezelf of de opdrachtgever, maar voor potentiële klanten of lezers. Stem dus goed af, eventueel met je team, of je formeel of informeel schrijft en of vakjargon een goed idee is.
Schrijf unieke content waar lezers echt iets aan hebben
Laten we deze tekst getiteld – 11 tips voor het schrijven van denderende SEO teksten – als voorbeeld nemen. Er bestaan soortgelijke teksten online, dus het is belangrijk om met kraakheldere content op de proppen te komen die iets van toegevoegde waarde heeft. We willen graag informeren en inspireren en dat doe je niet door te kopiëren.
Goed, informatief materiaal is voor het grootste deel niet gerecycled. Als lezers op je blog of website afkomen, dan wil je dat ze verwijzen naar je tekst. Eén van de doelen is namelijk conversie en dat krijg je voor elkaar met goede word of mouth.
Elke SEO-tekst verdient een goede lay-out
Laat enorme brokken tekst zonder witruimtes achterwege. Zoekmachines kijken niet alleen naar de tekst zelf, maar ook naar tussenkopjes, opsommingen, tabellen en lijsten. Maak dus gebruik van <h1> en <h2> tags voor je titel en tussenkopjes. Als Google de inhoud scant kijkt het naar elk aspect van de tekst, dus probeer relevante zoektermen in de tussenkopjes te verwerken.
De grootte van je tekst bepaal je zelf. Als je een monsterblog schrijft moet je denken aan minimaal 2000 woorden. Als het om een introductietekst gaat heb je aan maximaal 350 woorden genoeg. Om hoeveel woorden het ook gaat, zorg voor leesbare content, voldoende tussenkopjes en niet te veel woorden per alinea.
Passend beeldmateriaal
We leven in een beleveniseconomie. Door de eeuwen heen zijn teksten aangevuld met beeldmateriaal om nog meer tot de verbeelding te spreken. Tegenwoordig hebben mensen minder tijd en wordt er vaak vluchtig gelezen.
Afbeeldingen trekken de aandacht, maar ga spaarzaam om met beeldmateriaal. Een foto of logo hier en daar kan het gewenste effect hebben, namelijk de lezer door de tekst begeleiden.
Te veel afbeeldingen aan de andere kant leidt af. Onderzoek speelt ook een belangrijke factor als het gaat om afbeeldingen. Voordat je foto’s verwerkt in de tekst is het verstandig om te weten wie de doelgroep is.
Daarnaast zijn de tone of voice en huisstijl ook belangrijk, dus probeer de afbeeldingen daarop af te stemmen zodat het een passend geheel wordt.
De meta-titel en meta-description
Onderschat nooit de waarde van meta titles en meta-descriptions. Deze informatie wordt gescand door zoekmachines. De meta-description wordt weergegeven in de zoekresultaten en bestaat uit maximaal 160 karakters.
Probeer hier een krachtige, beknopte tekst te schrijven die de essentie van de tekst goed samenvat. Zoek jij wel eens verder dan de eerste zoekresultatenpagina? Wij ook niet. Mensen scannen de resultaten en vaak geeft de meta-description de doorslag.
Een pagina-titel, meta-titel, SEO-titel of HTML-titel is een kleine, maar belangrijke schakel in een SEO tekst. Aan de inhoud van de titel categoriseert Google de content van je artikel.
Deze titel is niet terug te vinden in de tekst. Hij staat bovenaan in het dak van de browser. Voor de beste resultaten raden wij aan om niet meer dan 60 karakters (inclusief spaties) te gebruiken. Zet je zoektermen vooraan in de title-tag en gebruik kleine letters.
Vergeet de links en verwijzingen niet
Linkbuilding is als het cement dat een huis bij elkaar houdt. Door het linken naar andere websites geef je ze als het ware een stempel van vertrouwen. Google hecht er veel waarde aan. Hoe meer links je ontvangt van externe websites, hoe hoger je in de zoekresultaten verschijnt.
Er hangen wel kanttekeningen aan linkbuilding; alleen kwalitatieve en relevante links worden meegenomen in de ‘Google-ranking’. Dat wil zeggen dat een modeblog minder heeft aan links van een foodblog dan links van een andere modeblog. De dagen dat men misbruik maakte van linkbuilding door eindeloos te linken liggen in het verleden.
Naast externe links zijn interne links ook onmisbaar in een goede SEO tekst. Een interne link kan bijvoorbeeld verwijzen naar een productpagina of een contactpagina.
Gebruik omschrijvende zoektermen die de URL (hyperlink) bevatten. Bijvoorbeeld: “Klik op de volgende link voor meer informatie over linkbuilding” . Links maken het gemakkelijker om je weg te vinden op websites, zowel voor Google als voor de bezoeker.
Inzicht in de SEO-resultaten
Als je het nog nooit hebt gedaan dan is het niet te laat om te beginnen met A/B testing. Wat houdt dit precies in? Je zet twee varianten of verschillende stijlen van een website tegenover elkaar om te zien welke variant het beste werkt. Daarmee kun je vragen beantwoorden zoals: “Wanneer trek je meer bezoekers aan?” of “Met welk ontwerp blijven bezoekers langer op de pagina?”.
Als je inzicht hebt in de resultaten kun je daar je voordeel mee doen. Misschien moet de content iets worden aangepast om een bredere doelgroep aan te spreken. Het kan ook zijn dat de content te kort of te lang is. In het kader van trial and error is het goed om te experimenteren. Zo wordt de website elke dag een beetje beter.
Goede zoektermen en keyword density
Voordat je begint met het schrijven van de SEO tekst is het verstandig om op de hoogte te zijn van de markt en je concurrentie. Hoe goed doet een keyword het?
Er zijn voldoende tools die je kunt inzetten voor verder onderzoek op je zoektermen.
Bij het schrijven van een denderende SEO tekst is het goed om rekening te houden met keyword-density. Afhankelijk van de tekst kun je een percentage van 1.5%-2% aanhouden. Bij een tekst van 1000 woorden, is het doel om een zoekterm er 15-20 keer in te verwerken.
Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...
- Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
- Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
- Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.
Alles draait om timing
Je tekst kan nog zo goed zijn, maar als er geen behoefte aan is, trek je niet het gewenste aantal bezoekers aan. Timing kan het verschil zijn tussen een artikel dat opgaat in de anonimiteit of een virale post die duizenden keren wordt gedeeld en leidt tot conversie. Hieronder enkele voorbeelden:
Een blogpost over schoolmaterialen
Nieuwe content op een webshop over de beste badkleding
Een blogpost met tips om het thuis knus te maken
Bovenstaande onderwerpen variëren van elkaar en zijn tevens seizoensgebonden. In bepaalde maanden zoeken mensen vaker op specifieke onderwerpen. De blogpost over schoolmaterialen kan het beste worden uitgezet tegen het einde van de zomervakantie als jongeren en ouders daarop zoeken.
Hetzelfde geldt voor het artikel over badkleding. In de wintermaanden gaan mensen natuurlijk ook op vakantie, maar verreweg de meeste vakantiegangers gaan er tussenuit in de zomer. Een dergelijke post kan dus beter voor of in de zomer worden geplaatst. Het zijn niet de warmste dagen, maar de winter is wel erg gezellig.
Mensen zitten graag binnen en het is een tijd voor gezelligheid. Een SEO blog met tips over hoe je het binnen knus kan maken leent zich dus het beste in de herfst. Sla je slag als de tijd rijp is.
Gebruik een afsluitende alinea
Je hebt een steengoede SEO tekst geschreven, maar hoe zit het met de conclusie? Je hebt nog één alinea de kans om de lezer met een goed gevoel verder te laten gaan met zijn/haar dag. Probeer het keyword nog een paar keer te noemen, zodat de lezer er nogmaals aan wordt herinnerd dat de SEO tekst relevant en interessant is.
Lees ook: