Google Adwords of Google Ads is het advertentieprogramma van de grootste zoekmachine Google. Dagelijks worden hier miljoenen advertenties op getoond en dat op de vele websites, programma’s en apps van de zoekmachine.

De banners in YouTube, de advertenties bovenaan de zoekresultaten en de video bij het openen van een app zijn allemaal afkomstig van Google Ads. De mogelijkheden zijn dus groot en veel bedrijven besluiten om van dit al bestaande en veel gebruikte netwerk te profiteren.

Adverteren via Google Adwords is niet altijd even succesvol. Daarnaast kost het tijd om een goede campagne op te zetten en om te leren hoe het programma werkt. Als je je deze kunst meester maakt, dan is er veel voordeel uit Google Adwords te halen. Daarom hebben we hier 34 tips op een rijtje gezet waarmee je jouw succes in Google Ads vergroot. Leestijd: ✅  6 minuten ✅ .

Hoe werkt Google Adwords?

Hoe werkt Google Adwords

Google verdient geld door advertentieplaatsen te veilen en daarvoor hebben ze het programma Google Adwords opgezet. In Google Adwords/Google Ads zet je campagnes op waarmee je jouw product of dienst adverteert op het enorme netwerk van Google.

Omdat de advertentieplaatsen geveild worden bied je een bepaald bedrag. Dit is het bedrag dat je betaalt als er op je advertentie geklikt wordt (CPC is Cost Per Click), als deze 1000 keer getoond wordt (CPM is Cost Per Mille) of als er op je website een gewenste actie wordt uitgevoerd (CPA is Cost Per Action).

De zoekmachine kijkt naar je geboden bedrag, maar geeft elke adverteerder ook een kwaliteitsscore mee. Hoe beter je advertenties, hoe groter je succes en hoe relevanter je advertentie, hoe hoger je kwaliteitsscore.

Je succes in Google Ads is dus afhankelijk van het bedrag dat je biedt, maar ook van de algehele kwaliteit van je campagne en alles daar omheen. Alleen een goed bod is dus niet voldoende om getoond te worden. Met de volgende 34 tips maak je deze kans wel groter zonder dat je te hoog moet inzetten.

Tips om je kwaliteitsscore te verhogen

Tips om je kwaliteitsscore te verhogen

De kwaliteitsscore die je krijgt is bijzonder belangrijk voor je succes en hier heb je op bepaalde manieren zelf invloed op. Je kwaliteitsscore gaat automatisch omhoog als je succesvolle campagnes opzet, maar daar moet je niet op wachten.

Het is zaak vanaf het begin een zo hoog mogelijke kwaliteitsscore te krijgen en deze alleen maar te verbeteren. De volgende tips helpen je daarbij.

1. Een zoekmachine geoptimaliseerde website

Google kijkt niet alleen naar de kwaliteit van je advertentie, maar ook naar de kwaliteit van je website. Voordat je een Google Ads campagne opzet is het dus essentieel dat je aandacht besteedt aan SEO.

Hoe hoger je SEO score in Google, hoe hoger je kwaliteitsscore in Google Ads. Zorg er daarom voor dat de techniek en inhoud van je website volledig geoptimaliseerd zijn en dat je werkt aan je linkbuilding.

Ranking Masters is dé SEO specialist die jouw website kan optimaliseren voor de zoekmachines en Google Adwords. We gebruiken een tool genaamd SEO Surfer waarmee we een analyse maken van je website, waarmee we een concurrentie analyse uitvoeren en waarmee we direct zien wat al goed is en waarde verbeterpunten liggen. Wij optimaliseren je website voor je zodat je met een gerust hart aan je Google Ads avontuur begint.

2. Perfecte landingspagina’s

Het is één ding om bezoekers aan te trekken naar je website, maar het is daarna een kunst om ze daar te behouden. Google bekijkt het zo: hoe beter de landingspagina, hoe beter jouw advertentie haar klanten helpt. Daarom is de kwaliteit van de landingspagina essentieel voor een goede kwaliteitsscore.

Een goede landingspagina voldoet aan een aantal voorwaarden. Hij is 1) responsive, 2)snel, 3) uniek en 4) betrouwbaar. Verder bevat hij duidelijke 5) contactgegevens, 6) een simpele structuur en 7) zoekwoorden die overeen komen met je advertentie.

3. Begin sterk

Begin sterk

De kwaliteitsscore van Google wordt onder andere bepaald door je Click Through Rate (CTR). Dit is het percentage internet gebruikers die op je advertentie klikt nadat ze deze gezien hebben.

Stel, je advertentie is 100 keer getoond en 1 iemand heeft hier op geklikt, dan is je CTR 1%. Hoe hoger je CTR, hoe hoger je kwaliteitsscore, want Google ziet daaraan dat je interessante advertenties maakt.

Om een hoge CTR te krijgen is een sterk begin dus essentieel. Google neemt je gehele geschiedenis in Adwords mee bij het bepalen van je kwaliteitsscore en dat betekent dat campagnes die minder succesvol waren deze naar beneden halen.

De volgende tips zijn dan ook gericht op het verhogen van je CTR en dus je kwaliteitsscore.

4. Bied hoger in het begin

Voordat je een geschiedenis in Google Ads opbouwt en dus je kwaliteitsscore verhoogt, ben je nog sterk afhankelijk van het bod dat je op een advertentieplaats inzet. Naarmate je kwaliteitsscore beter wordt, heb je de luxe om je bod te verlagen, omdat je dan om andere redenen voorrang krijgt.

Het is dus altijd verstandig om als je met Google Ads begint hoger in te zetten. Veel zoekwoordentools zoals Moz, Ubersuggest en Keyword Finder en de Google Keyword Planner vertellen je al wat de CPC is per zoekwoord. Maak daar gebruik van.

5. Voeg extensies toe aan je advertentie

Je brengt de internet gebruiker naar je website door ze een link naar een landingspagina aan te bieden. Met extensies geef je de gebruiker meer mogelijkheden.

Extensies zijn namelijk links naar andere pagina’s op je website, die mogelijk interessanter zijn voor iemand. Door ze extra opties aan te bieden is de kans groter dat ze op je advertentie klikken en dat verhoogt je CTR.

6. Schrijf perfecte teksten

Schrijf perfecte teksten

Het is de bedoeling dat de internet gebruiker aangetrokken wordt tot jouw advertentie en niet die van je concurrenten en goede teksten zijn dan essentieel. Deze zijn kort, krachtig en duidelijk, bevatten je USPs en laten duidelijk zien waarom jij beter bent dan de rest.

Gebruik hoofdletters, plaatjes en leestekens om de aandacht te trekken. De tekst is actief en nodigt de gebruiker aan tot actie. De tekst moet wel professioneel blijven overkomen, dus pas alles toe met mate.

7. Maak je advertentie zo relevant mogelijk

Laat Google duidelijk zien waarop jouw advertentie relevant is. Relevantie is een belangrijke bijdrager aan de manier waarop Google besluit wie de advertentieplaats krijgt.

Hoe relevanter de advertentie voor het zoekwoord dat is ingetypt, hoe groter de kans dat deze wordt uitgekozen. Relevantie geef je aan door de juiste zoekwoorden uit te kiezen en er zorg voor te dragen dat deze perfect aansluiten bij wat je adverteert. Meer tips over het gebruik van zoekwoorden vind je beneden.

8. Structureer je campagnes

Een andere manier om je relevantie te verbeteren is door structuur aan je campagnes toe te voegen. Heb je bijvoorbeeld een kledingzaak, dan maak je verscheidene advertentiegroepen aan, voor mannen-, vrouwen- en kinderkleding, bijvoorbeeld.

Per advertentiegroep maak je dan verschillende campagnes aan, zoals voor T-shirts, truien en broeken. Hoe beter je structuur, hoe specifieker je advertenties en hoe hoger de relevantie.

Tips bij het uitkiezen van zoekwoorden

Tips bij het uitkiezen van zoekwoorden

Google wijst de advertentieplaatsen aan door gebruik te maken van zoekwoorden. Dit is voor jou voordelig, want dat betekent dat je gebruikers aantrekt die een interesse tonen in je product.

Als eigenaar van een kledingwinkel wil je bezoekers naar je website leiden door een advertentie te laten zien voor ‘spijker tuinbroeken’ als iemand op zoek is naar spijker tuinbroeken. Wordt deze advertentie getoond wanneer iemand op zoek is naar spijkerbroeken, dan is de kans kleiner dat de internet gebruiker erop klikt.

Het is dus verstandig om een tijd stil te staan naar de zoekwoorden die je wilt gebruiken en naar het indelen van je advertentiegroepen en –campagnes. Daarom hebben we hier een aantal tips op een rijtje gezet waarmee je de beste zoekwoorden aanwijst voor jouw advertenties.

9. Brede zoekwoorden gebruiken

Google maakt onderscheid tussen verschillende soorten zoekwoorden en brede zoekwoorden zijn hier één van. De advertentie wordt dan getoond aan iedereen die een zoekopdracht uitvoert met een zoekwoord die in de breedste zin van het woord aan jouw zoekwoord gekoppeld kan worden.

Stel, je brede zoekwoord is ‘mannen schoenen’, dan wordt je advertentie getoond bij zoekopdrachten zoals ‘schoenen voor mannen uit de 19e eeuw’ en ook als er ‘mannen sandalen’ wordt ingetypt of als er spelfouten worden gemaakt.

10. Gemodificeerde brede zoekwoorden gebruiken

Deze zoekmethode is erg breed en kan dus geschikt zijn als je een bredere doelgroep wilt bereiken met je advertentie. Tegelijkertijd moet je dan ook weten dat de concurrentie groter zal zijn en dat er een kleinere kans is dat de internet gebruiker op je advertentie klikt.

Je maakt de brede zoekwoorden specifieker door deze met plusjes in te geven, dus +mannen +schoenen. Je vertelt Google dan dat je wilt dat deze woorden specifiek worden ingegeven in de zoekopdracht.

11. Phrase zoekwoorden gebruiken

Het is ook mogelijk om je advertentie te laten tonen op een exacte zin en dan gebruik je phrase zoekwoorden. De internet gebruiker die de zoekterm intypt moet dan exact jouw zin ingeven, of de advertentie wordt niet getoond.

Deze optie is dus veel specifieker, maar dat kan in je voordeel werken. Je trekt dan exact het publiek aan waar je je met je advertentie op richt. Je geeft je zoekwoord dan aan tussen aanhalingstekens, dus “mannen schoenen”.

Je advertentie wordt dan wel getoond als iemand zoekt op ‘mannen schoenen in Amersfoort’, maar niet als er ‘schoenen voor mannen in Amersfoort’ wordt ingetypt. Gebruik je dit type dus verstandig, zodat je de juiste klanten naar je advertentie trekt en dat je geen potentiële klanten uitsluit.

12. Exacte zoekwoorden gebruiken

Exacte zoekwoorden zijn nog specifieker dan phrase zoekwoorden. Zoals de naam al doet vermoeden moet het zoekwoord dan exact worden ingetypt. Je geeft bij Google Ads aan dat je een exact zoekwoord gebruikt als je deze met haakjes ingeeft, dus [mannen schoenen].

De advertentie wordt dan alleen getoond als iemand exact ‘mannen schoenen’ intypt en niets anders. ‘Rode mannen schoenen’, ‘mannen schoenen gezocht’ en ‘schoenen voor mannen’ worden dan niet meegenomen.

13. Kies voor longtail zoekwoorden

 

Long tail zoekwoorden zijn langer dan generieke zoekwoorden. Het is bijvoorbeeld het zoekwoord ‘leren heren schoenen in Amersfoort’ in plaats van enkel ‘heren schoenen’.

Dit geeft je de mogelijkheid om een zoekwoord uit te kiezen die weinig concurrentie heeft, maar die wel wordt ingetypt. Je bereikt hier een kleine doelgroep mee, maar de doelgroep is wel bijzonder geïnteresseerd in jouw product én omdat er weinig concurrentie is, is de CPC ook lager.

14. Gebruik ook negatieve zoekwoorden

Door je zoekwoorden goed uit te kiezen bepaal je dus wie je advertenties te zien krijgen. Je oefent invloed uit op de mate van de concurrentie, het aantal impressies en de relevantie.

Het is ook zeker aan te raden om negatieve zoekwoorden te gebruiken. Dit zijn zoekwoorden die je bij je advertenties wilt uitsluiten. Hiermee kun je een breed zoekwoord verfijnen.

Stel, je gebruikt het gemodificeerde brede zoekwoord ‘schoenen kopen’ voor je schoenenwinkel, maar je wilt je richten op alleen mannen schoenen, dan kun je de woorden ‘kinder’ en ‘dames’ uitsluiten.

Je advertentie wordt dan niet getoond als iemand ‘dames schoenen kopen’ intypt, maar wel als iemand ‘heren schoenen kopen’ gebruikt.

Tips voor het gebruik van Google Ads

Het verhogen van je kwaliteitsscore en het gebruik van zoekwoorden zijn beide essentieel als je een succesvolle advertentie op wilt zetten. En met een succesvolle advertentie gaat je kwaliteitsscore omhoog, gaan je kosten naar beneden en maak je zelf ook meer winst. De volgende sectie gaat over tips voor het gebruik van Google Ads.

15. Maak een duidelijk financieel plan van tevoren

Beoordeel van tevoren wat je budget is en wat je hiervoor terug wilt zien. Geef jezelf duidelijke doelstellingen die meetbaar zijn, zodat je het succes van je campagne altijd in de gaten houdt.

‘De conversieratio verhogen’ is een doelstelling, maar deze is niet specifiek genoeg. Kies daarom voor een doelstelling zoals: ‘het conversieratio verhogen met 3 procent bij een uitgave van €500 per maand’. Bepaal wat je wilt uitgeven en ga daar niet overheen.

16. Wees geduldig en verwacht niet te veel

Veel mensen beginnen vol goede moed aan een Google Ads advertentiecampagne en geven dit te snel op, omdat ze geen resultaten zien. Google Ads is een programma dat tijd nodig heeft en jouw campagnes ook.

Hoe geduldiger je bent, hoe beter je advertenties worden en hoe langer deze lopen, hoe groter het succes in Google Ads. Blijf werken aan je kwaliteitsscore, analyseer je voortgang, maak verbeteringen en blijf volhouden. Je zal zien dat jij dan ook van Google Ads profiteert.

17. Doe een concurrentieanalyse

Doe altijd onderzoek naar wat je concurrenten doen en hoe zij hun producten aankondigen, welke USPs ze gebruiken en op welke zoekwoorden ze zich richten. Probeer zwakke punten aan te wijzen en haak daar op in.

Beoordeel ook wat jou uniek maakt en hoe je de concurrentie dus voorbij gaat. Stel je voor dat jouw advertentie naast die van je concurrenten staat en hoe je er zorg voor draagt dat die van jou wordt aangeklikt.

18. Koppel je Google Ads en -Analytics accounts met elkaar

Het is mogelijk om je Google Analysics account aan je Google Ads account te koppelen. Dat is ook logisch, want beide zijn programma’s van Google. Door dit te doen krijg je meer data te zien over je advertentiecampagnes, voornamelijk over de gebruikers die deze aanklikken. Door dit te doen richt je je ook op remarketing.

19. Blijf je advertenties objectief analyseren

Blijf de voortgang van je advertenties in de gaten houden en pas deze aan als je denkt dat het nodig is. Soms kan een net anders geformuleerde titel, een betere beschrijving of een veranderde link wonderen doen.

20. Maak campagnes die geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten

Maak campagnes die geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten

Meer dan de helft van de zoekopdrachten die worden uitgevoerd worden gedaan met mobiele apparaten. Het klinkt voor de hand liggend, maar als je een campagne hebt die hier niet op is ingesteld, of een landingspagina gebruikt die niet responsive is, dan loop je een groot aantal mogelijke klanten mis.

21. Blijf investeren

Adverteren via Google Ads in plaats van hopen op een hoge plek in de organische zoekresultaten heeft zo zijn voordelen. Zo breng je de internet gebruikers direct naar een landingspagina die jij aangeeft en kun je de advertenties boven de zoekresultaten als de ultieme eerste plek zien.

Blijf dus investeren in je merk, blijf actueel en dit gaat je ongetwijfeld voordelen opleveren.

22. Richt je op je eigen werkgebied

In Google Ads geef je aan wat je werkgebied is en dat helpt je bij het vinden van de juiste bezoekers. Is jouw kledingzaak werkzaam in Groningen, dan wil je de advertentie niet laten zien aan iemand in Goes. Gebruik de optie ‘radius targeting’ en je voorkomt dit.

23. Houd je advertenties actueel

Het is erg belangrijk dat je advertenties actueel zijn. Niemand wil een aanbieding zien die als is afgelopen of een product dat al is uitverkocht. Gebruik eventueel de optie om een tijdslimiet aan je campagne te geven, als je bang bent dat je dit vergeet.

24. Maak Dynamic Search advertenties

Je kunt ook Google vragen om een advertentie voor je aan te maken. Dat doe je met de optie Dynamic Search. Je website moet dan 100 of meer pagina’s bevatten en Google bezoekt deze om voor jou advertenties op te zetten naar aanleiding van wat ze daar vinden. Jij geeft de basis door en Google doet de rest.

25. Kies voor een Google Express Campagne

Google Express is ook een manier waarop je je campagne automatiseert. Jij geeft het management van je campagnes dan aan Google en jij geeft aan wat je maandelijks wilt betalen.

Google zorgt dan naar de beste instellingen en zorgt dat je binnen je maandelijkse budget blijft. Deze optie is erg geschikt als je een beginner bent en als je weinig tijd te besteden hebt.

26. Maak meerdere testadvertenties per advertentiegroep

Vooral in het begin is het goed om meerdere testadvertenties te maken per advertentiegroep. Alleen door fouten te maken en successen te boeken weet je wat wel- en wat niet goed werkt.

Het zal in het begin dus even puzzelen zijn tot je bij de juiste formule komt. Het is veel beter om eerst een fout te maken en daardoor te verbeteren dan om aan te blijven modderen. Leer wel snel en vraag eventueel hulp van specialisten, want een te lange slechte periode haalt je kwaliteitsscore naar beneden.

Algemene tips bij het samenstellen van je advertentiesAlgemene tips bij het samenstellen van je advertenties

Een goede advertentie trekt meer bezoekers aan. En dat is uiteraard wat je wilt. Hoe meer bezoekers hoe hoger je CTR; hoe hoger je CTR, hoe beter je kwaliteitsscore en hoe beter je kwaliteitsscore hoe lager het bedrag dat je moet inzetten.

Daarom hebben we hier enkele tips samengesteld waarmee je van een relatief saaie tekstadvertentie toch iets inspirerends neerzet.

27. Maak gebruik van je USPs

Vraag je van tevoren af wat de USPs zijn die jou onderscheiden van de concurrentie. Waarschijnlijk kun jij wel 20 redenen bedenken waarom je beter bent, maar doe dit vanuit het oogpunt van een internet gebruiker.

Adverteer je in het Google Zoeknetwerk, dan heb je alleen een stuk tekst waarmee je dat doet en goede USPs zijn dan essentieel.

Sinds een tijdje heeft Google Ads de mogelijkheid toegevoegd om highlights in je advertentie te plaatsen. Hier geef je drie USPs in twee of drie woorden weer en deze kreten worden onder je advertentie geplaatst. Wees niet bang jezelf de hemel in te prijzen, want de concurrentie doet dat ook.

28. Gebruik een oproepextensie

Veel mensen gebruiken hun mobiele apparaat bij het uitvoeren van de zoekopdrachten. En met een telefoon kun je ook bellen. Door een oproepextensie toe te voegen aan je advertentie nodig je de internet gebruiker uit direct telefonisch contact op te nemen met jouw winkel, instelling of bedrijf.

Eenmaal aan de telefoon zijn ze veel gemakkelijker te converteren dan online.

29. Voeg een call to action toe

Voeg een call to action toe

Als het goed is bevat je landingspagina een call to action. Dat is bijvoorbeeld een ‘koop’ knop, een ‘doe in mijn winkelwagentje’ knop, een ‘neem contact op’ knop of ‘schrijf je in’ knop. Voeg aan je advertentie dezelfde call to action toe als op je landingspagina. Consistentie betekent een hogere kans op een conversie.

30. Wees niet te koud

Het is goed om een beetje emotie toe te voegen aan je advertenties. En dan bedoelen we dat je inspeelt op de menselijkheid van de mensen die jouw advertentie zien. Iedereen ziet graag een persoonlijk tintje in een advertentie.

Schrijf je teksten met de mens in je achterhoofd, bijvoorbeeld door toe te voegen: ‘ook bij u in de buurt’ of ‘gratis overstappen’, zonder hierin te overdrijven, natuurlijk. Spreek mensen daarom direct aan, speel in op hun behoeften, maar blijf professioneel.

Een over-emotionele advertentie komt nep over, maar een té koude advertentie schrikt juist af.

31. Voeg een countdown timer toe

Google maakt het mogelijk om een countdown timer toe te voegen in je advertenties. Deze telt bijvoorbeeld de dagen en uren af totdat een aanbieding is verstreken.

Je speelt dan in op de gevoelens van de internet gebruiker om een deal te missen die te goed is om waar te zijn. Mensen hebben automatisch een psychologische weerstand om ergens buiten gesloten te worden.

Gebruik dit niet te veel en niet op een agressieve manier, maar door een subtiele toepassing zal je merken dat meer mensen op je advertentie klikken.

Tips bij de verschillende Google netwerken

Tips bij de verschillende Google netwerken

Als je gaat adverteren in Google Ads, dan heb je de keuze uit drie netwerken. Het netwerk dat je uitkiest bepaalt het soort advertentie dat je plaatst, de manier waarop je hiervoor betaalt en de doelgroep die je bereikt.

Het is belangrijk om het beste netwerk uit te kiezen voor jouw campagnes en de volgende tips helpen je daarbij.

32. Gebruik het Google Zoeknetwerk voor zoektermgericht adverteren

Het Google Zoeknetwerk bestaat uit de Google Search pagina en de bijbehorende zoekresultaten. Een advertentie op dit netwerk wordt getoond boven de resultaten en als er een relevante zoekterm wordt ingetypt.

Deze manier van adverteren richt zich dus op gebruikers die via de zoekmachine op zoek zijn naar jouw product en dienst. Je betaalt met de CPC methode.

Adverteren op het Google Zoeknetwerk is duurder, maar wel erg doelgericht en efficiënt. Je laat je advertentie niet aan een willekeurig iemand zien, maar aan iemand die al weet wat hij of zij nodig heeft.

De kans dat iemand op je advertentie klikt is groter. Het betreft hier statische tekstadvertenties, dus het is essentieel dat je deze goed invult om bezoekers aan te trekken. Veel specialisten omschrijven een positie in deze advertenties als de positie #0, omdat deze nog boven de zoekresultaten staan.

33. Gebruik het Google Displaynetwerk voor het bereiken van een specifieke doelgroep

Via het Google Displaynetwerk richt je je advertenties op een specifieke doelgroep. Deze wordt dan getoond op de miljoenen Google websites en de honderd duizenden Google Aps.

Denk dan bijvoorbeeld aan een banner in een YouTube video, een video advertentie bij het openen van een app of een beeldadvertentie op een website. Je betaalt in dit geval via de CPM of de CPA methode en de prijzen zijn over het algemeen lager.

Bij deze manier van adverteren richt je je niet op iemand die al interesse heeft in jouw product of dienst, maar iemand die aan de demografische kenmerken van je doelgroep voldoet. Denk dan bijvoorbeeld aan leeftijd, geslacht en woonplaats, maar ook interesses.

Wil je remarketing uitvoeren via Google Ads, dan adverteer je via het Google Displaynetwerk.

34. Gebruik Google Shopping als je een webwinkel hebt

De Google Shopping omgeving is een platform waar producten worden verzameld en te koop worden gezet. Je kunt het vergelijken met een marktplaats.

Als iemand in Google Shopping op zoek gaat naar specifieke herenschoenen, dan zien ze alle advertenties van winkels die deze herenschoenen aanbieden, inclusief de prijs, een foto, de naam van de winkel, de staat en andere handige informatie die je wilt laten zien.

Je hebt maar beperkt plek, dus het is belangrijk dat je daar laat zien dat jij de beste bent.

Gebruik deze 34 tips voor het gebruik van Google Adwords ben jij verzekerd van een langdurige, succesvolle en vruchtbare campagne.

ranking masters logo | SEO

Bekijk ook: 

  1. Hoe kom ik bovenaan in Google met mijn website of webshop? | #1 in SEO
  2. Hoe werkt de kwaliteitsscore van Google Adwords en hoe verhoog ik hem?
Ranking Masters

Ranking Masters

Wij zijn Ranking Masters! ? - De #1 SEO Specialist van Nederland!

Chat openen