fbpx

Menig ondernemer zal zichzelf na verloop van tijd afvragen hoe hij hoger in Google en andere zoekmachines komt. Het digitale medium is voor veel bedrijven en zelfstandige ondernemers een belangrijke bron van inkomsten. Steeds vaker kiezen ondernemers ervoor om hun diensten en producten ook online aan te bieden. Dit kan in de vorm van een webshop zijn, maar ook kan een bedrijf ervoor kiezen om de website simpelweg als visitekaartje te gebruiken.

Hoe kom ik bovenaan in Google met mijn website of webshop? | #1 in SEOWaar je website of webshop ook voor dient, doorgaans geldt dat hoe meer bezoekers je krijgt, hoe meer omzet je genereert. Nieuwe bezoekers werven doe je het beste door jezelf vindbaar te maken in een zoekmachine als die van Google. Maar hoe kom jij nou bovenaan te staan in de SERP (Search Engine Results Page)?

Bij Ranking Masters zijn we dagelijks bezig met SEO, oftewel Search Engine Optimization. Dit is een verzamelnaam voor alle technieken naast Search Engine Advertising, die gebruikt worden om webshops en -sites hoger in de zoekmachine rankings te krijgen. Met onze ruime ervaring kun je ons inmiddels wel SEO specialisten noemen. Toch zijn er veel bedrijven die beweren jouw website razendsnel te kunnen doen stijgen, terwijl de resultaten doorgaans flink tegenvallen. Bij Ranking Masters doen we daadwerkelijk onderzoek naar de diensten die wij aanbieden. Zo gaan wij goed na welke technieken wel of niet werken en hebben wij inmiddels veel aantoonbare resultaten behaald. Hoe wij het elke keer weer voor elkaar krijgen om onze klanten bovenaan in de zoekmachines te krijgen? Wij vertellen je hier graag meer over.

Alhoewel er meestal vanuit wordt gegaan dat Search Engine Optimization een zeer ingewikkeld proces is, valt dit in de praktijk ontzettend mee. Er zijn zelfs een aantal SEO-technieken die je eventueel zelf kunt oppakken. Is de top 5 in de SERP je doel en is er sprake van veel concurrentie? Dan klopt het inderdaad wél dat je beter een professional kunt inschakelen voor je SEO

‘Content is king’

Iedereen die zich de afgelopen jaren een beetje in SEO verdiept heeft, zal de uitspraak ‘Content is king’ vast en zeker zijn tegengekomen. Met deze uitspraak bedoelt men dat er niets belangrijker is voor Search Engine Optimization dan goede content. Bij Ranking Masters zijn we het er zeker over eens dat goede content van groot belang is. Met content kun je een heel eind komen. Toch is het zeker niet waar dat je door middel van goede content alleen, een toppositie in de zoekresultaten kunt behalen. Omdat content wel degelijk erg belangrijk is, vertellen we je graag meer over het schrijven van SEO content. 

zo kom je hoog in googleDe beste content wordt geschreven door professionele copywriters, maar ook zelf kun je al veel doen om je content te optimaliseren. Jij bent een expert in je eigen branche, waardoor je zonder al te veel moeite, veel informatie kunt verschaffen aan de bezoekers van je platform. Kies jij ervoor om het schrijven van de content uit te besteden aan een professionele copywriter? Dan kun je er zeker van zijn dat je interessante content krijgt. Wél is het in dit geval verstandig om de copywriter van voldoende informatie te voorzien. Door de schrijver van een goede briefing te voorzien, kun jij er zeker van zijn dat de informatie klopt en naar wens is. Wees er overigens van bewust dat niet iedere copywriter ervaring heeft met SEO. Het is daarom een goed idee om specifiek voor een SEO copywriter te kiezen.

Waarom content tot een betere positie  in de SERP leidt? Dit ligt eigenlijk erg voor de hand. Google is een commercieel bedrijf en dient zijn bezoekers dus hetgeen te kunnen bieden waarnaar zij op zoek zijn. De mensen die gebruik maken van een zoekmachine zijn doorgaans op zoek naar informatie. Als Google gemeten heeft dat jouw pagina veel relevante informatie bevat, dan toont de zoekmachine jouw pagina eerder aan iemand die een zoekopdracht heeft uitgevoerd. 

Hoe produceer je goede content?

Goede content is dus een belangrijke factor voor je ranking in de zoekmachines, maar hoe kun je de content op je website verbeteren? Om te beginnen is het belangrijk dat je bepaalt welke keywords belangrijk zijn voor jouw platform. Met behulp van Google Keywordplanner kun je eenvoudig nagaan hoeveel er op bepaalde woorden gezocht wordt.

hoe zorg ik dat google mijn site vindDe keywords die voor jou interessant lijken, kun je vervolgens verwerken in de content. Als je alleen van plan bent om content te schrijven en verder geen SEO-technieken wilt gebruiken, is het niet aan te raden om voor keywords met veel concurrentie te kiezen. In dit geval kun je het beste voor laaghangend fruit kiezen. Oftewel, voor zoekwoorden die misschien iets minder populair zijn, maar hierdoor ook veel minder concurrentie hebben.

Als je eenmaal zoekwoorden hebt gekozen, is het belangrijk dat de content geschreven wordt. Het is belangrijk dat degene die de content schrijft, de grammatica en spelling goed beheerst. De zoekmachines gaan namelijk steeds beter herkennen of tekst wel of niet correct geschreven is. Daarnaast mag je absoluut niet vergeten dat de pagina’s ook interessant moeten blijven voor bezoekers. Zorg er daarom voor dat de content een goede opbouw heeft en dat de inhoud ook daadwerkelijk interessant is om te lezen. Zo investeer je behalve in SEO, ook in klantenservice. 

Bij Ranking Masters kiezen we er doorgaans voor om ook een aantal LSI keywords in de content te verwerken. LSI staat voor Latent Semantic Indexing. LSI keywords zijn termen die erg samenhangen met het hoofdzoekwoord. Je vindt de LSI keywords door naar het keyword te zoeken in Google. Als je vervolgens naar onderaan de pagina scrollt, krijg je meestal een lijst van suggesties te zien. Deze suggesties zijn de LSI keywords. Door ook LSI’s in de content te verwerken, wordt jouw website nóg sneller als relevant gezien. 

Een handige tip; maak gebruik van de incognitomodus in je browser als je op zoek gaat naar de LSI’s. Jouw cookies kunnen namelijk beïnvloeden welke keywords er getoond worden. 

Met een goede linkbuilding strategie bereik je zeker resultaat

Linkbuilding is een techniek die door een groot percentage van de meest succesvolle webshops wordt toegepast. Toch zijn er ook veel mensen die deze techniek liever niet gebruiken. Waarom de meningen over linkbuilding zoveel verschillen? Linkbuilding is simpelweg het creëren van externe linkverwijzingen naar jouw platform. Er zijn verschillende manieren om deze links te creëren. Doordat er zoveel verschillende manieren van linkbuilding zijn, kunnen ook de resultaten enorm verschillen. Als jij jouw link op allerlei blogs in de commentsectie gaat ‘spammen’, dan zal je positie in de SERP zeker niet verbeteren. Je loopt in dit geval juist risico op een Google penalty, waardoor je dus minder vindbaar wordt. Helaas zijn er veel zelfbenoemde specialisten die geen idee hebben van wat ze doen of gebruik maken van verouderde technieken. 

betere positie googleHet verzorgen van een effectieve linkbuildingcampagne kan dus vrij ingewikkeld zijn. Het is dan ook logisch dat steeds meer mensen tegenwoordig de voorkeur geven aan het schrijven van SEO-geoptimaliseerde content. Feit blijft echter wel dat je voor zoekwoorden met veel concurrentie niet onder het gebruik van linkbuilding vandaan komt. Je kunt ervan uitgaan dat merendeel van de top 5 posities van een concurrerend zoekwoord, bezet worden door bedrijven die in linkbuilding geïnvesteerd hebben. Als je écht goed vindbaar wilt worden, schrijf je dus goede content én laat je daarnaast ook linkbuilding uitvoeren.

Als linkbuilding op de juiste manier uitgevoerd wordt, is er vrijwel geen risico. In dit geval worden er linkverwijzingen gecreëerd op websites die hoog staan aangeschreven bij de zoekmachines. De link wordt meestal verwerkt in professionele en relevante content. Als anchortekst wordt over het algemeen het zoekwoord genomen waarop gescoord moet worden. Als websites met een hoge waarde naar jouw platform verwijzen, merken zoekmachines als die van Google dat jouw pagina belangrijk is. Het resultaat is dat je een hogere ranking krijgt. 

Hoe beoordeel je of een pagina geschikt is om een link op te plaatsen?

Verzorg jij zelf de linkbuilding van een website of webshop? Dan is het belangrijk dat je goed nadenkt over waar jij de linkverwijzingen laat plaatsen. Zoals je hiervoor gelezen hebt, is het van belang dat er voor een website met een hoge waarde gekozen wordt. Echter, publiceert Google niet welke waarde het bedrijf aan een website toekent. Je kunt er wel voor kiezen om gebruik te maken van de Moz Toolbar. Het bedrijf Moz heeft namelijk Page Authority en Domain Authority uitgevonden. Deze waardes zijn niet door Google zelf verzonnen en kun je dus niet blindelings vertrouwen, maar geven vaak wel een goed beeld van de kwaliteit van een website. Moz houdt namelijk rekening met dezelfde factoren als waar Google rekening mee houdt tijdens het beoordelen van een website.

altijd bovenaan googleDoor pagina’s te selecteren op basis van PA-waarde, is de kans dat jouw linkbuildingstrategie effectief is, al veel groter. Toch zijn er ook een aantal dingen waar je verder nog op moet letten. Ga bijvoorbeeld goed voor jezelf na of de website in kwestie relevant is aan jouw eigen online platform. Je wilt immers een natuurlijk linkprofiel behouden en merendeel van je linkverwijzingen moet dan ook afkomstig zijn van relevante pagina’s. Ook is het verstandig om de website zelf eens op kwaliteit te controleren. Zou jij de pagina zelf lezen of is het overduidelijk dat het domein puur gecreëerd is met linkbuilding als doel? In dit laatste geval kun je er beter geen linkverwijzing laten plaatsen, want tijdens een handmatige controle valt dit de medewerkers van Google uiteraard ook op. 

Als je voorzichtig bent met linkbuilding, dan zijn de risico’s klein, terwijl je fantastische resultaten kunt behalen. Toch is het zeker niet eenvoudig om een effectieve strategie uit te denken. Het is daarom een goed idee om vooraf met een SEO consultant in gesprek te gaan. Indien je tijd wilt besparen en zeker wilt zijn van resultaat, dan is het een goed idee om de SEO uit te besteden. Linkbuilding is namelijk een van de lastigste onderdelen van SEO, zeker voor iemand zonder ervaring. 

Er zijn talloze factoren die meetellen voor SEO

Content en linkbuilding zijn twee van de meest invloedrijke SEO-factoren. Toch zijn er nog veel meer factoren die jouw ranking kunnen beïnvloeden. Door veel kleine SEO-factoren te optimaliseren, kun je uiteindelijk alsnog grote stappen maken. Neem bijvoorbeeld image tags en de structuur van de website.

Duizenden SEO factorenDoor een SEO scan uit te laten voeren, krijg jij een goed beeld van welke punten van jouw website of webshop nog geoptimaliseerd kunnen worden. Er zijn diverse tools die je hiervoor kunt inzetten. Veel online marketingbureaus maken bijvoorbeeld gebruik van de tool SEMrush. Met deze tool kun je tevens ook inzien wat concurrerende platforms doen. Zo kun je bijvoorbeeld jouw content vergelijken met de hoeveelheid content op andere websites. Het voordeel van technische SEO optimalisatie is dat je eenmalige aanpassingen kunt doen waar je profijt van blijft houden.

Je kunt ook voor de SEO uitbesteden kiezen. Wij van Ranking Masters kunnen jouw website of webshop op honderden SEO-factoren optimaliseren. Daarnaast bevatten onze pakketten ook linkbuilding. Met behulp van een gedegen strategie zorgen wij ervoor dat jouw platform beter scoort op een aantal relevante zoekwoorden. Je hebt de mogelijkheid om uit verschillende lokale en landelijke pakketten te kiezen. Wil jij de online marketing van je bedrijf nog niet direct uitbesteden, maar ben je wel op zoek naar interessante SEO tips? In dit geval is het verstandig om ons blog regelmatig te bezoeken. Ook kijkt onze SEO consultant graag met je mee om te bepalen waar jouw platform nog verbeterd kan worden. 

Technische SEO brengt vaak ook veel andere voordelen met zich mee

Behalve dat je door middel van technische SEO beter vindbaar wordt, brengt het vaak ook andere voordelen met zich mee. Google en de bedrijven achter andere zoekmachines kijken namelijk vooral naar wat de gebruiker wil. Een gebruiker wil een overzichtelijke website en dus scoor je meer punten als jouw platform een goede structuur heeft. De gebruikers van een zoekmachine zijn op zoek naar informatie en dus scoor je beter met meer content. Zo heeft elke factor die de zoekmachines gebruiken om een domein te beoordelen een achterliggende reden. Dit betekent dus dat als je technische SEO uitvoert, de eindgebruikers van je platform hier ook profijt van hebben. Neem bijvoorbeeld de sitespeed. De snelheid waarmee de pagina’s laden zijn een SEO-factor. Daarnaast zullen gebruikers ook minder snel afhaken als je de sitespeed laat optimaliseren. Technische SEO is dus nooit een slecht idee.

Search Engine Advertising

Behalve Search Engine Optimization, bestaat er ook nog Search Engine Advertising. SEO is een proces dat langer duurt, maar waar je ook langer profijt van zult hebben. Het nadeel van SEA is namelijk dat je niet meer bovenaan de pagina staat zodra je een campagne stopzet. Zolang je een SEA campagne hebt lopen, betaal je hiervoor. De kosten van SEA kunnen vrij hoog oplopen, afhankelijk van op welke zoekwoorden je adverteert. Toch is het zeker geen slecht idee om in Search Engine Advertising te investeren. Je ziet de resultaten namelijk direct. Zodra je de campagne hebt aangemaakt, sta je direct bovenaan de SERP van de zoekwoorden die je gekozen hebt. Bovendien kun je het gewenste budget nauwkeurig bepalen en betaal je per klik. Zodra het budget op is, wordt je advertentie simpelweg niet meer getoond. 

Als je wilt adverteren in Google, kun je gebruik maken van Google Ads. Dit is een dienst van Google zelf en je loopt dus geen enkel risico. Het is wel van belang dat je goed nagaat op welke zoekwoorden je het beste kunt adverteren. Indien je niet precies weet hoe je een effectieve campagne op kunt zetten, is het aan te raden om ook dit aan een expert uit te besteden. Het zou namelijk zonde zijn als jij je budget verkeerd besteedt. 

SEO en SEA combineren

Indien je niet blijvend per bezoeker op je website wilt betalen, is het aan te raden om niet alleen voor SEA te kiezen. Wél kan het een goed idee zijn om SEO te combineren met SEA. SEO is een proces waar minstens een aantal maanden overheen gaat. In de tussentijd kun je dus nog profiteren van de voordelen die SEA te bieden heeft. Indien het budget lager is, dan raden wij je aan om uitsluitend voor SEO te kiezen. Alhoewel SEO een proces is waar je mee tijd voor nodig hebt, kost het relatief veel minder en blijf je de resultaten langer terugzien.

SEO en SEAVerzorg jij je SEO zelf of besteed je dit uit?

Na het lezen van dit blog heb je een goed beeld van de verschillende factoren die bijdragen aan de zoekmachine ranking van jouw online platform. Het is verstandig om goed voor jezelf na te gaan of je de SEO helemaal zelf kunt oppakken of liever (gedeeltelijk) uitbesteedt. Indien je op concurrerende zoekwoorden wilt scoren of weinig tijd hebt, raden wij je aan om de SEO over te laten aan een expert als Ranking Masters. Je kunt er op deze manier ook zeker van zijn dat de campagne resultaat oplevert. Ben jij benieuwd naar wat wij als SEO bedrijf voor je kunnen betekenen? Dan vertellen wij je graag meer!