Hoe scoor jij op Google?

9 Gratis Keyword Research Tools (Die niet Google Keyword Planner zijn)

Iedereen die een website beheert weet hoe frustrerend het kan zijn dat deze niet zichtbaar is in de zoekmachine resultaten. Je hebt een schitterende site gebouwd, maar als Google deze niet selecteert bij het maken van de rangschikking, dan heb je er eigenlijk vrij weinig aan.

En ook al proberen de zoekmachines wel te kijken naar kwaliteit, het is lastig om dit uit een digitale sitemap te halen, vooral als je geen persoon bent. Om de rangschikking te maken gebruiken Google en de andere zoekmachines daarom een aantal algoritmen die worden beoordeeld en een score krijgen.

Hoe hoger de score, hoe beter de website wordt geclassificeerd. Het is belangrijk dat jouw website bij de zoekmachine resultaten komt als er een relevant zoekwoord wordt ingetypt. De methode die hiermee bezig is wordt zoekmachine optimalisatie genoemd.

Dit zijn een reeks aanpassingen die je op je website uitvoert waarmee de zoekmachines deze wel gaan zien. Zoekwoorden zijn daar een belangrijk onderdeel van en blijven tijdens het onderhouden van je website belangrijk zijn. Daarom heb je een goed Keyword Research Tool nodig en hier lees je in ✅  4 minuten ✅  welke daarvan de beste zijn op dit moment.

 

Waarom zijn zoekwoorden belangrijk?

Waarom zijn zoekwoorden belangrijk

Zoekwoorden zijn een erg belangrijk onderdeel van SEO. Door elke pagina op een ander zoekwoord te richten, zorg je ervoor dat Google en de andere zoekmachines deze naar voren halen als het woord wordt ingetypt.

Door zoekwoorden op bepaalde plekken te verwerken in je tekst geef je de zoekmachines een seintje dat jouw pagina relevant is voor de zoekopdracht die is ingegeven. Elke keer als je je pagina’s verandert, als je en blog schrijft of als je informatie toevoegt, moet je dus op zoek gaan naar goede zoekwoorden.

Goede zoekwoorden zijn woorden die veel worden ingetypt, maar weinig worden gebruikt door andere websites. Een groot bereik en een lage concurrentie zijn dus het doel. Er zijn een groot aantal betaalde programma’s waarmee je dat kunt doen, maar niet iedereen heeft daar geld voor.

Google Keyword Planner was een goed voorbeeld van een gratis programma, maar zelfs daar vind je niet meer de specifieke informatie die je nodig hebt. Daarom hebben we hier een lijst met 9 gratis Keyword Research Tools op een rijtje gezet waarmee jij zonder ook maar één cent uit te geven alle relevante informatie vindt met betrekking tot zoekwoorden voor jouw website.

 

1. Keyword Generator

Keyword Generator

Keyword Generator is een simpele, maar bijzonder handige tool. Je gebruikt het als je nieuwe zoekwoorden nodig hebt voor een bepaalde pagina. Voordat je je pagina gaat schrijven weet je al waarover deze gaat en waarop je gevonden zou willen worden.

Als je bijvoorbeeld gaat schrijven over vrouwenschoenen, dan zou je als zoekwoord simpelweg ‘vrouwenschoenen’ kunnen nemen. Het probleem daarmee is dat dit een zoekwoord is waar 1) al veel pagina’s op gericht zijn en 2) te generiek is. Het is een zoekwoord met te veel concurrentie en te weinig specifieke informatie.

De Keyword Generator geeft je alternatieven voor deze zoekwoorden. Vrouwenschoenen blijft voor jou een relevante term, alleen je moet het gaan verfijnen. Je geeft de term ‘vrouwenschoenen’ door aan het programma en ze geven je maximaal 150 ideeën voor zoekwoorden die daarbij aansluiten, maar anders zijn.

Per suggestie geven ze ook de keyword difficulty (KD), dus hoe lastig het is om goed op het zoekwoord te scoren. Hoe dichter dat getal bij 0 is, hoe gemakkelijker het is om met dat zoekwoord in de resultaten te belanden.

Je ziet direct ook hoeveel er op het zoekwoord gezocht wordt. Dat getal moet dan weer zo hoog mogelijk zijn. Het programma suggereert ook vragen die je kunt gebruiken om een blog aan te wijden, bijvoorbeeld.

 

2. Ubersuggest

Ubersuggest is een programma dat ontwikkeld is door Neil Patel. Er bestaat een gratis- en een betaalde versie. De gratis versie is gelimiteerd, maar wel erg geschikt voor eigenaren van kleine websites. Je kunt er voor jouw site een project in aanmaken en daar maximaal 25 zoekwoorden aan toevoegen.

Je krijgt dan wekelijks een update over de rangschikking van deze zoekwoorden. Ook kun je er handige informatie mee vinden over zoekwoorden waarvoor jouw website automatisch al gerangschikt wordt. Deze kun je dan eventueel gebruiken en aanscherpen.

Een andere functie van Ubersuggest die handig is, is de tool waarmee je zoekwoorden kunt aanwijzen. Je geeft net als bij Keyword Generator een bepaalde zoekterm in en je ziet direct wat de KD is en hoeveel erop gezocht wordt.

Ook zie je veel informatie over je concurrenten, dus de websites die al wel hoog gerangschikt worden in de zoekmachine resultaten. Dat vertelt je direct aan welke eisen jij moet voldoen om deze websites voorbij te gaan en op de eerste pagina te belanden.

Het probleem is helaas wel dat je ook hier gelimiteerd bent tot een bepaald aantal zoekopdrachten per dag voordat je gevraagd wordt de betaalde versie te nemen. Echt een groot zoekwoordenonderzoek voor je gehele website kun je er dus niet mee uitvoeren. Als je je goed voorbereidt, dan is het wel mogelijk om een zoekwoord te vinden voor een individuele pagina voordat je limiet bereikt is. 

3. Answer the Public

Answer the Public

Answer the Public is een zoekwoorden tool waarmee je per zoekterm ideeën krijgt door er vragen van te maken. Deze vragen zijn handig als inspiratie en om als blog onderwerp of in je FAQ toe te voegen.

Ze geven ook suggesties voor alternatieve zoekwoorden waar dan een voorzetsel aan is toegevoegd of waar een vergelijking van is gemaakt. Het geeft je geen data over hoe vaak het zoekwoord wordt ingetypt en over de KD, maar je kunt het wel gebruiken tijdens je brainstorm fase. 

Aan een goed zoekwoorden onderzoek gaat altijd een brainstorm fase vooraf waarin je zoveel mogelijk zoekwoorden en versies van zoekwoorden noteert. Deze zoekwoorden zijn allemaal relevant voor je website, maar je hebt ze nog niet onderzocht op concurrentie, relevantie en gebruik.

Dat doe je dan vervolgens met een ander programma, zoals Ubersuggest of Keyword Generator. Vooral als je inspiratie nodig hebt en even niet meer weet welke zoekwoorden je nog meer zou kunnen toepassen, is Answer the Public soms bijzonder origineel.

 

4. Keyword Sheeter

Het volgende gratis Keyword Planner programma is Keyword Sheeter. Het is een programma waarmee je duizenden autocomplete suggesties krijgt uit Google. Je kent autocomplete ongetwijfeld wanneer je een zoekwoord begint in te typen en Google deze al voor je probeert af te maken.

Je krijgt van Google slechts enkele suggesties, maar van Keyword Sheeter zijn dit er eerder duizenden. Deze informatie kun je ook gratis exporteren naar een file. Een probleem met Keyword Sheeter is wel dat het erg basic is en dat je er behalve autocomplete suggesties niet veel andere informatie voor terugkrijgt.

Een voordeel van Keyword Sheeter is dat je er positieve- en negatieve filters bij kunt invullen. Stel je zoekwoord is ‘damesschoenen’. Dan kun je er in het positieve filter veld een woord aan toevoegen, bijvoorbeeld ‘hoe’.

Je krijgt dan alleen autocomplete suggesties te zien die het woord hoe bevatten, zoals ‘hoe vind je de beste damesschoenen’. Een negatieve filter doet exact het tegenovergestelde. Daar zou je bijvoorbeeld het woord ‘rode’ kunnen invoeren om suggesties omtrent rode damesschoenen uit te sluiten.

Keyword Sheeter is vooral, net als Answer the Public, ideaal om inspiratie mee op te doen en om ideeën te komen. Concrete informatie over of het zoekwoord de moeite waard is om toe te passen, krijg je er niet mee.

 

5. Keyword Surfer

Keyword Surfer

Keyword Surfer is geen programma, maar een Chrome extensie. Elke keer dat jij een zoekwoord in Google ingeeft vertelt het je hoeveel het maandelijks wereldwijd wordt ingetypt. Je kunt dan ook een land doorgeven en van dat land zien hoeveel het daar wordt gebruikt.

Je krijgt de mogelijkheid om de globale optie uit te zetten. Dat is handig als je je echt alleen op de Nederlandse markt richt en niet op andere landen. Daarbij moet ook gezegd worden dat het geen echte globale cijfers zijn, maar de cijfers van alle landen die ze aanbieden gezamenlijk. 

Keyword Surfer biedt dezelfde informatie ook voor de autocomplete suggesties aan. Je ziet dus al gelijk hoe deze vergelijken met het zoekwoord dat je tot dan toe hebt ingetypt. Ook krijg je van hen 10 soortgelijke zoekwoord suggesties en de bijbehorende volumes.

Met dit programma kun je zoekwoorden vinden die in een bepaald land veel of weinig worden ingevoerd, maar je ziet niet hoeveel concurrentie er al op deze zoekwoorden is. 

 

6. Google Search Console

Google Search Console is een programma van Google waarmee je kunt zien hoe je website presteert in de organische zoekmachine resultaten. Je ziet eraan hoe vaak je pagina’s getoond zijn en hoe vaak erop is geklikt.

Aan de hand daarvan wordt je click through rate uitgerekend. Dat is het percentage kliks die je krijgt per vertoning van een pagina. Google Search Console is ook handig bij het uitvoeren van zoekwoorden onderzoek.

En dat is niet om nieuwe zoekwoorden te vinden, zoals bij de bovenstaande programma’s wel het geval was, maar meer om te blijven analyseren hoe jouw zoekwoorden presteren en op welke organische zoekwoorden deze al scoort. 

Zo kun je bijvoorbeeld via het ‘Prestaties’ menu zien welke zoekopdrachten jou de meeste vertoningen opleveren en hoe vaak er op een vertoning is geklikt. Dit kun je doen per zoekopdracht, maar ook per individuele pagina.

Door deze pagina aan te klikken zie je hoe vaak deze is vertoond en wat de gemiddelde positie is in de zoekmachine resultaten. Je ziet er onder da ook direct op welke zoekopdrachten deze pagina wordt gevonden.

Google Search Console is dus geen tool om te zien welke nieuwe zoekwoorden je voor je pagina’s kunt gaan gebruiken, maar wel om te zien hoe je huidige pagina’s en zoekwoorden het doen. 

 

7. Questiondb

Questiondb

De naam zegt het al een beetje, maar met Questiondb vind je vragen die door internet gebruikers worden gesteld omtrent het onderwerp. En dit keer worden de vragen uit Reddit gehaald.

Vragen zijn voor zoekwoordenonderzoek erg nuttig, want vaak worden deze vrij regelmatig ingetypt, maar zijn ze lastig te verwerken. Dat betekent weer dat er weinig concurrentie op te vinden is. Als jij creatief genoeg bent, dan kun je een pagina prima aan een vraag wijden. 

Laten we het voorbeeld met damesschoenen weer nemen. De zoekterm ‘damesschoenen’ is te generiek en wordt te veel gebruikt. Door een vraag te nemen, zoals ‘wat zijn goede damesschoenen?’ heb je een zoekwoord gevonden waarmee je een antwoord op een belangrijke vraag kunt geven.

Het is een onderwerp waar je een blog aan wijdt of die je toevoegt aan je FAQ. De kans dat je goed scoort op een soortgelijke vraag is hoog. Daarom is het erg goed om een aantal pagina’s aan belangrijke vragen te wijden en zo gemakkelijk hoger te komen en de zoekmachine resultaten. Questiondb is een handig programma om deze vragen mee te vinden.

 

8. Keyworddit

Ook Keyworddit is een programma dat Reddit gebruikt voor het aanreiken van zoekwoord ideeën. Het is een handige tool als je een blog moet schrijven over een onderwerp dat je niet goed kent en waarvoor het dus lastig is om op goede zoekwoord ideeën te komen.

Je ziet door één onderwerp in te typen direct welke onderwerpen daarmee te maken hebben en hoe vaak deze maandelijks worden ingetypt. Dat geeft je een unieke kijk op de onderwerpen die geïnteresseerden in dat zoekwoord belangrijk vinden. 

Daarnaast leer je ook meer over de terminologie omtrent het zoekwoord en over de volumes die je kunt verwachten als je het gebruikt. Als je vervolgens op het woordje ‘context’ klikt dat achter het zoekwoord wordt aangegeven, dan zie je waar het programma de ideeën voor de zoekwoorden vandaan heeft gehaald.

In dit geval is dat dus allemaal van reddit.com en dan van bepaalde artikelen op de nieuwswebsite. Bekijk deze artikelen en je krijgt ook inspiratie over onderwerpen in deze niche waarover jij kunt gaan schrijven. Keyworddit helpt je dus bij het formuleren van een blog onderwerp, over het vormen van een idee en het vinden van relevante en specialistische zoekwoorden.

 

9. Google zelf

Google zelf

Als je echt wilt weten hoe goed jouw website in de Google zoekmachine resultaten kan rangschikken, dan kun je niemand beter vragen dan Google zelf. Ook al is Google Keyword Planner niet meer wat het geweest is en kun je Google Search Console niet gebruiken voor het vinden van nieuwe zoekwoorden, Google zelf geeft veel informatie weg zonder dat je daar misschien erg in hebt.

Deze informatie gebruik je bij het vinden van zoekwoorden ideeën voordat je ze individueel gaat beoordelen, voor het vinden van veelgestelde vragen over een onderwerp en Featured Snippets.

 

Autosuggesties

Waarom zou je Keyword Sheeter gebruiken als je de autosuggesties bij een bepaald zoekwoord gewoon in Google zelf kunt vinden? Typ het woord ‘ damesschoenen’ in en je ziet direct een groot aantal suggesties voor zoekwoorden die ook door Google gebruikers worden ingetypt.

Voorbeelden zijn ‘damesschoenen maat 43’, ‘damesschoenen sale’ en ‘damesschoenen merken’. Deze gebruik je bij het vinden van mogelijke kandidaten voor het zoekwoord voor jouw volgende pagina of blog. Onderaan de zoekresultaten staan zoekopdrachten gerelateerd aan damesschoenen. Deze kun je ook gebruiken, als ze op jou van toepassing zijn.

 

Vragen

Als je in Google gaat zoeken is er ook de “mensen vragen ook” box waarin vragen worden genoemd die te maken hebben met jouw zoekopdracht. Google geeft dan ook direct antwoord op deze vragen als je daarop klikt.

Als je één van deze vragen opent, dan worden ze automatisch aangevuld met een aantal andere gerelateerde vragen. Door deze door te nemen doe je ideeën op over onderwerpen en selecteer je vragen waaraan je een pagina, een blog of een FAQ punt wijden. 

 

De intentie van de gebruiker

Als laatste zijn er de Featured Snippets die Google laat zien om haar gebruikers al antwoord te geven op een vraag voordat ze een website hebben geopend. Als er bij jouw zoekopdracht een Featured Snippet te zien is, dan is het een opdracht gerelateerd aan het vinden van informatie.

Zie je in de zoekresultaten veel handleidingen staan, dan is het een onderwerp waar veel mensen die er geen kennis van hebben naar zoeken. En zie je Google Shopping resultaten, dan weet je dat het voornamelijk een commercieel zoekwoord is en niet een zoekwoord waarbij veel naar informatie wordt gevraagd.

 

SEO is meer dan zoekwoorden alleen

ranking masters logo | SEO

Wil je echt goed aan SEO werken, dan is een zoekwoorden onderzoek erg belangrijk, maar ook andere methoden, zoals linkbuilding, local SEO en SEO techniek. Ranking Masters is SEO specialist en alhoewel gratis tools ideaal zijn voor de beginner, gebruiken wij liever SEO Surfer, een krachtig programma waarvan we allerlei informatie krijgen over hoe we jouw concurrentie voorbij kunnen gaan. Wij zetten alles voor je op, zodat je zonder moeite en zonder tijdsverlies ook binnen de top 5 van de zoekmachine resultaten komt te staan.

 

Bekijk ook:

  1. Handleiding voor het vinden van de juiste zoektermen voor ozekmachine optimalisatie
  2. LSI Keywords

Chat openen