Als er gesproken wordt over zoekmachine optimalisatie (SEO) dan denken de meeste mensen aan het gebruik van zoekwoorden. Ook al is dit slechts een onderdeel van je SEO, het is de basis voor veel van de invulling die je aan je website geeft. Door de juiste zoekwoorden aan te wijzen en die vervolgens op de juiste plekken in je website te verwerken, zorg je ervoor dat Google jou op de eerste pagina van zoekresultaten plaatst als die term wordt ingetikt.
Uit onderzoek blijkt dat 40 procent van alle internet gebruikers het eerste resultaat van de zoekmachines opent. Een kwart van alle internet gebruikers bekijkt alleen de eerste 5 resultaten en slechts 10 procent van de internet gebruikers gaat naar de tweede pagina met zoekresultaten. Het doel is dus om bij de top 5 te komen als iemand een bepaald zoekwoord ingeeft. Gebruik deze handleiding van Ranking Masters en je kunt van je eigen zoekwoorden onderzoek en website een succes maken. Leestijd 3 minuten.
Wat zijn zoekwoorden?
Zoekwoorden zijn woorden die een internetgebruiker intypt in een zoekmachine en waarmee jij gevonden wilt worden. Zoekmachines gebruiken bepaalde parameters om uit de 1,2+ miljard websites de kandidaten uit te zoeken die het beste aansluiten bij de zoekterm die is ingetypt en deze te rangschikken. En Google geeft je dan meestal vele pagina’s met resultaten die je kunt bekijken.
In de realiteit kijkt maar 1 op 10 zoekers verder dan de eerste pagina en slechts een kwart van alle zoekers kijkt verder dan de eerste 5 zoekresultaten. Als er een zoekterm wordt ingetypt die op jouw website van toepassing is, dan is het dus zaak om in de top 5 van de zoekresultaten te eindigen. En dat doe je door deze zoekwoorden éérst nauwkeurig te selecteren en vervolgens op bepaalde plekken in je website te verwerken.
Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...
- Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
- Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
- Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.
Verschillende soorten zoekwoorden
Het eerste wat je doet als je een zoekwoorden onderzoek uitvoert is een lijst te maken van termen die door internet gebruikers worden ingetypt als ze op zoek gaan naar jouw product of dienst. Hier haal je dan vervolgens de beste zoektermen uit, gebaseerd op gebruik en een concurrentie analyse. In deze handleiding helpen we je hier doorheen, maar het is geen slecht idee om de verschillende soorten zoekwoorden in het kort toe te lichten.
- Generieke en longtail zoekwoorden : generieke zoekwoorden bestaan uit één woord, bijvoorbeeld ‘damesschoenen’. Longtail zoekwoorden bestaan uit meerdere woorden, zoals ‘kwalitatieve leren damesschoenen Amsterdam’.
- Hoofdzoekwoorden en secundaire zoekwoorden : per pagina kies je een hoofdzoekwoord uit. Dit is het zoekwoord waarop je wilt dat die pagina gevonden wordt. Hier voeg je dan een aantal secundaire zoekwoorden aan toe die je ook in je tekst verwerkt, maar die aan aanzienlijk minder regels gebonden zijn.
- Latent Semantic Indexing (LSI) zoekwoorden : dit zijn semantische zoekwoorden die te maken hebben met je hoofdzoekwoord, maar die dit anders omschrijven. Denk dan bijvoorbeeld aan ‘damesschoenen’ en ‘schoenen voor dames’.
Wat is een goed zoekwoord?
Voordat we je helpen bij het samenstellen van een lijst met zoekwoorden en het verwerken ervan in je content, is het handig om de definitie van een goed zoekwoord toe te lichten. Als je dat weet, dan kun je hier van het begin af aan rekening mee houden. Een goed zoekwoord heeft de volgende kenmerken:
- Een goed zoekwoord is meestal een longtail zoekwoord.
- Dit zoekwoord wordt regelmatig ingetypt in zoekmachines.
- Er is op een goed zoekwoord tegelijkertijd zo min mogelijk concurrentie.
Een lijst met potentiële zoekwoorden samenstellen
Met deze informatie in je achterhoofd kunnen we beginnen met het zoekwoorden onderzoek. Het is belangrijk dat je hier voldoende tijd voor inplant, want alles waarmee je je website vanaf nu invulling geeft wordt hierdoor beïnvloed. De eerste stap is dan het maken van een lijst met potentiële zoekwoorden voor je website. Deze moeten dus longtail zijn, ze moeten gebruikt worden en er moet weinig concurrentie op zijn.
Stap 1: longtail zoekwoorden aanwijzen
Je kunt zelf al een aantal longtail zoekwoorden uitkiezen als je nadenkt over het bedrijf dat je hebt, de diensten die je verleent of de producten die je verkoopt. Alleen dat is niet voldoende, want er zijn ongetwijfeld zoekwoorden combinaties die je dan vergeet. Daarom zijn er een aantal manieren waarop je deze groep uitbreidt.
- Suggesties van Google: Google geeft je bij het intypen van een zoekwoord al suggesties voordat je op enter drukt. En deze gebruik je om te zien welke termen er al door gebruikers zijn ingetypt. Om bij het voorbeeld van damesschoenen te blijven, typ je ‘damesschoenen’ in, maar je drukt niet op enter. Je krijgt automatisch een aantal waardevolle suggesties. Je kunt deze oefening nog gedetailleerder maken door daarna ‘damesschoenen a’, ‘damesschoenen b’, ‘damesschoenen c’ enzovoorts te gebruiken.
- Tools: er zijn ook gratis tools die je kunt gebruiken en die suggesties aanbieden. Deze vind je gemakkelijk online, zoals KWfinder, de zoekwoorden tool van Google en MOZ Keyword Explorer. Wil je meer onderdelen van je zoekmachine optimalisatie zelf gaan uitvoeren, overweeg dan een SEO tool te downloaden. Deze hebben vaak ook programma’s waarmee ze je goede suggesties aanbieden, plus een aantal andere handige tools om je zoekmachine optimalisatie mee te verbeteren.
Stap 2: zoekwoorden vinden die gebruikt worden
Vervolgens is het zaak om deze zoekwoorden te rangschikken op gebruik. Als je een woord uitkiest dat nauwelijks wordt ingetypt, dan heb je daar natuurlijk weinig aan. Ook hier zijn voldoende tools voor te vinden en de bovengenoemde maken daar deel van uit. Je ziet dan in één oogopslag hoe vaak een bepaalde zoekterm is gebruikt. De zoekwoorden tool van Google is hier de koploper in, maar dan heb je wel een Adwords campagne nodig. Heb je deze niet, dan kun je KWfinder, Ubersuggest, MOZ Keyword Explorer, WordStream of SearchVolume.io proberen.
Stap 3: zoekwoorden vinden die weinig concurrentie hebben
Als laatste maak je dan een lijst met zoekwoorden die weinig concurrentie hebben. Dat betekent dat ze nog niet veel gebruikt worden door bedrijven die hetzelfde te bieden hebben als jij. Ben je regionaal werkzaam, dan is ‘damesschoenen [stad]’ vaak een goed idee om de concurrentie te verminderen.
Je kunt dan ook Google gebruiken om te zien hoeveel websites de zoekwoorden die jij tot nu toe geselecteerd hebben gebruiken. Je voert dan in de zoekbalk ‘allintitle [zoekwoord]’ in en Google geeft je een lijst. Hoe minder resultaten naar voren komen, hoe minder concurrentie er is op dat zoekwoord en hoe geschikter deze is voor jou. En als er minder concurrentie is, dan is de kans groter dat de zoekmachine jouw website prioriteert.
Stap 4: een selectie maken
Met al deze informatie kun je nu een selectie maken. Dat betekent dat je de zoekwoorden uitkiest die het meeste worden ingetypt maar die weinig concurrentie hebben. Daar valt voor jou nog winst te behalen. Maak een lijst van niet meer dan 10 zoekwoorden en kies daar een paar hoofdzoekwoorden uit. Dit zijn de zoekwoorden die je in je teksten prioriteert. Nu kun je ze gaan invullen in je content.
De zoekwoorden gebruiken om je pagina’s te optimaliseren
Om je zoekwoorden te gebruiken moet je een aantal regels toepassen. Deze regels zijn bedoeld zodat de parameters van de zoekmachines je website vinden, maar je zoekwoorden-gebruik niet als misbruik zien. Het is namelijk niet zo dat je zomaar overal je zoekwoorden in kunt gaan vullen, want als de teksten niet goed meer lopen, dan zien de zoekmachines dit. Te veel van hetzelfde zoekwoord is ook niet goed, want dan denkt de zoekmachine dat je dit met opzet gedaan hebt. Te weinig zoekwoorden en je wordt er niet uitgevist. Je gaat daarom het beste als volgt te werk.
1. Zoekwoorden verwerken in je URL’s
De URL van je website is het adres dat in de adresbalk wordt ingetypt en waarmee die pagina gevonden wordt. URL’s moeten goed worden vormgegeven en niet te lang zijn. Ook is het niet verstandig om er te veel leestekens in te verwerken, want dat maakt het intypen lastig. Als laatste zet je het hoofdzoekwoord van die pagina ook in de URL. Bepaal dus altijd van tevoren welke van je zoekwoorden je als hoofdzoekwoord wilt gebruiken bij welke tekst.
2. Zoekwoorden verwerken in je pagina titels
Nadat je je URL hebt aangepast verwerk je het hoofdzoekwoord van de pagina in kwestie in de H1 titel. Dit is de hoofdtitel van je pagina of je artikel en het geeft op een beknopte manier de inhoud exact weer. Het is ook de titel waarnaar alle tussenkopjes refereren, dus denk hier goed over na. Zorg dat het zoekwoord op een natuurlijke manier verwerkt wordt.
3. Zoekwoorden verwerken in je tussenkopjes
De tussenkopjes van je teksten worden omschreven als H2 tot en met H6 en worden heading tags genoemd. De H2 en H3 tussenkopjes refereren terug aan de H1 titel en deze kun je dus zien als paragrafen en sub-paragrafen. Het is belangrijk dat je minstens één H2 tussenkopje gebruikt en dat het zoekwoord is verwerkt in het eerste tussenkopje.
4. Zoekwoorden verwerken in je tekst
Je gebruikt je opbouw van H1 titel en tussenkopjes om een plan te maken voor de tekst die je wilt schrijven. Vervolgens moet je dus alleen de tekst nog invullen. Zorg ervoor dat je het hoofdzoekwoord in de eerste zin verwerkt. Daarna laat je deze met een dichtheid van 1 tot 2 procent van het totale aantal woorden van de tekst terugkomen. Heeft je artikel dus 300 woorden, dan moet het hoofdzoekwoord hier dus 3 tot 6 keer in staan. Hier worden de zoekwoorden in de titel, de eerste zin en het eerste tussenkopje al bij inbegrepen. Naast het hoofdzoekwoord verwerk je ook een aantal andere zoekwoorden.
- Secundaire zoekwoorden: gebruik een aantal van je andere zoekwoorden uit de lijst die je hebt samengesteld in je tekst. Deze hoeven vaak maar één of twee keer te worden genoemd. Je mag er ook voorzetsels in verwerken. Is één van je zoekwoorden ‘leren damesschoenen Amsterdam’, dan mag je er ‘leren damesschoenen in Amsterdam’ van maken om de tekst vloeiender te maken.
- Latent Semantic Indexing zoekwoorden: voeg ook een aantal LSI zoekwoorden toe aan je tekst. Wederom is het dan belangrijk dat deze goed te lezen blijft. Is je hoofdzoekwoord ‘kwalitatieve damesschoenen Amsterdam’ dan gebruik je bijvoorbeeld een paar keer ‘damesschoenen van kwaliteit in Amsterdam’ of ‘Amsterdamse damesschoenen van kwaliteit’.
5. Zoekwoorden verwerken in de meta title en meta description
Nu je de tekst geschreven hebt en je bent er tevreden over (er zijn overigens online voldoende tools beschikbaar waarmee je de dichtheid van je zoekwoorden gemakkelijk kunt berekenen) ga je naar de metatitel en de metadescriptie. Dit is wat de zoeker ziet in de zoekresultaten, dus in Google is dit een blauwe korte titel met daar onder een stukje tekst. Ook hier zijn weer een aantal regels van kracht.
De metatitel mag niet langer zijn dan 65 tekens (inclusief spaties) en moet het hoofdzoekwoord bevatten. Het is belangrijk dat deze pakkend is en de aandacht grijpt. De tekst er onder heeft inclusief spaties maximaal 160 tekens en je kunt dan minimaal 120 tekens aanhouden. Hierin zet je een actieve tekst die de kern omschrijft van de pagina of het artikel en die de lezer aanspoort tot actie. Uiteraard verwerk je ook hier het hoofdzoekwoord in.
Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...
- Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
- Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
- Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.
Ranking Masters voert een zoekwoorden onderzoek voor je uit
Het vinden en plaatsen van zoekwoorden kost veel tijd. Tegelijkertijd houd je als het eenmaal in orde is dezelfde regels aan als je meer tekst toevoegt aan je website en daarna is het dus een stuk gemakkelijker. Als je je SEO uitbesteedt aan Ranking Masters dan doen wij al het zware werk voor je. Je krijgt dan een geoptimaliseerde website terug inclusief instructies, zodat je die zelf verder onderhoudt.
We doen ook meer voor je, zoals je linkbuilding voor je optimaliseren, de technische SEO van je website testen en repareren, je sociale media voor je opzetten en je website onderhouden. Met een compleet pakket van Ranking Masters eindig je binnen de topposities van Google en de andere zoekmachines en wij zorgen er daarna ook voor dat je positie niet zal instorten. We zijn op de hoogte van de laatste SEO technieken en gebruiken krachtige tools om jouw toppositie te realiseren. Samen zorgen we ervoor dat je in de top 5 van de zoekmachine resultaten komt en blijft.
Bekijk ook:
1. Wat is zoekmachine optimalisatie? Hoe werkt het? En waarom moet je het doen?
2. 24 on-page SEO factoren voor 2020