Amazon is een grote all-in-one marktplaats waar consumenten terecht kunnen voor het aanschaffen van allerlei producten. Via Amazon adverteren kan jou dus veel opbrengst opleveren, want je maakt gebruik van de naam en faam van dit platform. Amazon adverteren is nu ook beschikbaar in Nederland en op dit moment nog een gat in de markt.

Je kunt het vergelijken met adverteren op Google Ads, want veel van de principes zijn hetzelfde. Het verschil is dat de concurrentie nu nog lager is. Grijp dus je kans en lees hier in ✅  6 minuten ✅  hoe Amazon adverteren in elkaar steekt en hoe jij hier ook een succes van maakt.

Wat is een all-in-one marktplaats?

Wat is een all-in-one marktplaats

Voordat we overgaan op de mogelijkheden bij Amazon is het goed om vast te stellen wat het precies is. Amazon is ooit begonnen als Amerikaans platform en in eerste instantie verkochten ze alleen leesboeken. Vandaag de dag kun je er wereldwijd allerlei producten kopen.

Amazon is dus een all-in-one marktplaats, in tegenstelling tot een horizontale- of een verticale marktplaats. Ze verkopen via een website en een app een verscheidenheid aan producten in verschillende categorieën en voor een breed publiek. Horizontale marktplaatsen zoals TripAdvisor verkopen veel producten en diensten, maar deze hebben met elkaar te maken. Verticale marktplaatsen verkopen alleen producten uit één categorie. Onefit is hier een goed voorbeeld van.

De aantrekkingskracht van online marktplaatsen

De aantrekkingskracht van online marktplaatsen

Voor consumenten zijn online marktplaatsen zoals Amazon bijzonder interessant. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de grote platforms dagelijks miljoenen bezoekers aantrekken wereldwijd. Je kunt er alles kopen en dat betekent dat één platform meestal genoeg is om te vinden wat je zoekt.

En dat doe je vanuit je eigen luie stoel, op een tijdstip dat jou uitkomt en zonder dat je te maken krijgt met openingstijden, parkeerplaatsen en rijen bij de kassa. Nederlanders kopen massaal online en staan daarmee zelfs in de top 5.

Een ander belangrijk voordeel van marktplaatsen voor consumenten is dat je er ook prijzen kunt vergelijken. Met één zoekactie vind je alle bijbehorende aanbiedingen naast elkaar en zie je in één oogopslag wat je opties zijn.

Je vergelijkt producten en prijzen met elkaar, vindt klantenrecensies onder de productomschrijving en koopt dit vaak met maar één druk op de knop. Gebruikersgemak is dan ook één van de belangrijkste redenen waarom consumenten een online marktplaats kiezen. En met Amazon adverteren breng je jouw product dan ook bij hen onder de aandacht.

De voordelen van Amazon voor ondernemers

De voordelen van Amazon voor ondernemers

Als ondernemer is Amazon dus een prima plaats om je producten bekendheid te geven. Heb je dit nog niet gedaan, dan loop je mogelijk klanten mis. Adverteren via Amazon heeft een aantal grote voordelen.

  • Je maakt gebruik van de naam en reputatie die Amazon al heeft opgebouwd.
  • Je adverteert via een online marktplaats die dagelijks miljoenen bezoekers aantrekt.
  • Amazon adverteren is in Nederland nog relatief nieuw, dus dit is een grote kans om je concurrentie voor te blijven.
  • Adverteren via Amazon is relatief gemakkelijk en goedkoop.

Adverteren op Amazon, wat moet je weten?

Adverteren via het Amazon Advertising Platform

Het is altijd goed om eerst veel te leren over het platform dat je wilt gaan gebruiken om te adverteren, voordat je hier een campagne bij start. Een goed voorbereide campagne heeft meer kans van slagen. Daarom vatten we hier samen hoe adverteren via Amazon precies werkt.

1. Een vendor account of een seller account?

Als je gaat adverteren via Amazon dan moet je een account aanmaken. Je hebt dan de keuze tussen twee opties, namelijk een vendor account en een seller account.

  • Vendor account: via een vendor account verkoop je je producten aan Amazon. Zij zetten dit vervolgens te koop via het platform. Dit is dus een business to business (B2B) oplossing
  • Seller account: met een seller account gebruik je Amazon om jouw producten aan de consumenten te verkopen. Daarom is dit een business to customer (B2C) optie.

Een vendor account

Niet iedereen kan zomaar een vendor account aanmaken. Hiervoor moet je een uitnodiging krijgen van Amazon en daar komt niet iedereen voor in aanmerking. Eerst moet je dan naamsbekendheid ontwikkelen en Amazon overtuigen dat jouw producten bepaalde verkoopvolumes zullen halen.

Dit kun je bewijzen met een seller account op Amazon dat bijzonder goed loopt. Daarom is het normaal om te beginnen met een seller account.

Een seller account

Er zijn twee verschillende soorten seller accounts bij Amazon, namelijk het individual seller account en het professional seller account. Voor de individual seller account betaal je $0,99 per item dat je verkoopt en voor een professional seller account wordt een vast bedrag per maand gevraagd. Dit is momenteel bijna $40. De keuze zal dus te maken hebben met hoeveel producten je denkt te gaan verkopen per jaar.

De Buy Box van Amazon

Tenzij je echt klein begint is het beter om een professional seller account aan te maken. Je maakt dan namelijk een grotere kans om de zogenaamde Buy Box te winnen. Met de Buy Box wordt de knop op de productpagina bedoeld waarmee de consument het product in hun winkelwagentje kunnen doen.

De Buy Box is een manier van Amazon om verkopers die hetzelfde product adverteren met elkaar te laten concurreren. Wordt er op dit product gezocht, dan zal één verkoper de Buy Box krijgen. Je kunt een plek in de Buy Box krijgen door aan verscheidene vereisten te voldoen.

Denk dan aan een concurrerende prijs, de voorraad van het product, de actualiteit van je account en de verzendopties die je aanbiedt. Ook verkopers met een professional seller account maken dus meer kans om deze Buy Box te winnen.

2. Fulfilment by merchant of fulfilment by Amazon

Nadat je besloten hebt hoe je je account wilt opzetten, moet je gaan nadenken over de logistieke kenmerken van je advertentiecampagne. Je kunt dit zelf doen met de fulfilment by merchant optie of je kunt het uitbesteden aan Amazon met de fulfilment by Amazon optie.

Beide mogelijkheden hebben voor- en nadelen. We hebben ze daarom voor je op een rijtje gezet, om deze keuze gemakkelijker te maken.

Fulfilment by merchant: de voordelen

Fulfilment by merchant: de voordelen
Neem je zelf de logistieke kant van je verkoop via Amazon op je, dan profiteer je op verschillende manieren.

  • Je betaalt Amazon minder vergoedingen, omdat je de logistiek zelf doet.
  • Je hebt de logistieke kant van je bedrijf nog zelf in de hand en dus beter zicht op eigen voorraad ook.
  • Het verschil tussen je inkoop- en je verkoopprijs (marge) is hoger.

Fulfilment by Amazon: de voordelen

Geef je je logistieke zaken uit handen aan Amazon, dan zitten daar ook interessante voordelen aan verbonden.

  • Je hoeft je geen zorgen te maken over opslag en verzending.
  • Amazon koopt vaak in bulk in, dus je verzendkosten blijven laag.
  • Deze optie geeft je een verhoogde kans om de Buy Box te winnen.
  • Via fulfilment by Amazon worden je producten ook verkocht aan Prime klanten.

Fulfilment by merchant: de nadelen

Het kan een voordeel zijn om je logistieke zaken zelf te regelen, maar hier zijn ook de nodige nadelen voor te noemen.

  • Je hebt een grotere verantwoordelijkheid. Lever je je producten niet op tijd, dan krijg je van Amazon een lagere score en slechte klantenrecensies.
  • Je moet meer betalen voor opslag en verzendkosten.
  • Het is lastiger om je producten aan de Prime leden te verkopen.
  • Het winnen van de Buy Box is aanzienlijk lastiger.

Fulfilment by Amazon: de nadelen

Ook uitbesteden aan Amazon heeft voor jou mogelijk negatieve gevolgen.

  • Je raakt de controle kwijt over je logistiek en je producten in opslag.
  • Je betaalt Amazon een bepaald bedrag per product dat ze voor je verkopen.
  • Je betaalt Amazon ook maandelijks voor de opslag van je producten.

Welke fulfilment optie kies je?

De keuze tussen deze twee fulfilment opties zal te maken hebben met hoeveel producten je denkt te gaan verkopen en in hoeverre je zelf de controle wilt houden over de logistieke kant van je bedrijf. Het is gemakkelijker om dit aan Amazon te geven, maar daar betaal je ook voor en als er maar weinig producten verkocht worden is dit in eerste instantie misschien weggegooid geld. Verkoopt Amazon veel producten dan bespaar je op de verzendkosten en hoef je je zelf geen grote zorgen te maken over het tijdig versturen van al deze producten.

Twee andere grote voordelen van de fulfilment by Amazon optie is dat je dan een grotere kans maakt op de Buy Box en ook de Prime leden bereikt. De Buy Box levert je meer omzet op en de meeste klanten van Amazon zijn Prime klanten. Je hebt met de fulfilment by Amazon optie dus een groter bereik en mogelijk hogere opbrengsten.

Twee platforms

Amazon bidet de adverteerder twee verschillende platforms aan om advertenties op te plaatsen. Allereerst is er Amazon Marketing Services en kies je deze dan worden je advertenties op het verkoopplatform van Amazon zelf geplaatst. Je hebt daar de keuze uit drie verschillende soorten advertenties. Kies je om te adverteren op het Amazon Advertising Platform, dan komen je advertenties op de externe websites en apps van Amazon terecht.

Advertenties via Amazon Marketing Services

Advertenties via Amazon Marketing Services
Besluit je te adverteren via Amazon Marketing Services, dan adverteer je dus op het platform van Amazon zelf. Je kunt dit vergelijken met het Google Zoeknetwerk. Je bereikt gebruikers die op zoek zijn naar een specifiek product. Amazon geeft je dan drie mogelijkheden, namelijk sponsored brands, product display ads en sponsored products.

1. Sponsored brands

Deze optie wordt ook wel de ‘headline search’ genoemd. Je producten worden dan onder de zoekbalk getoond op de zoekresultaten pagina van Amazon. Je mag in totaal 3 producten adverteren en je voegt hier ook een afbeelding bij. Deze komen naar voren wanneer er zoektermen ingegeven worden die jij zelf bepaalt.

Je producten en foto’s ervan worden dan in een banner tussen de zoekbalk en de zoekresultaten weergegeven. Als een consument hierop klikt worden ze naar jouw productdetailpagina gebracht.

2. Product display

Je kunt deze optie vergelijken met het plaatsen van een advertentie in Google Ads. Je product wordt dan als een advertentie op de pagina met zoekresultaten. Vaak staan deze dan in de hoek rechts onder. Dit heeft als voordeel dat je een advertentie plaatst die niet overkomt als een advertentie, omdat ze bij de zoekresultaten staan.

Het is dus een minder agressieve manier van adverteren. De product display ads worden getoond als er een bepaald zoekwoord wordt ingetypt of als er gezocht wordt op een bepaalde product categorie.

  • Zoekwoord: stel je je product display ad in op een specifiek zoekwoord dan adverteer je doelgericht op Amazon gebruikers die die een bepaald product willen kopen. Je kunt zo de concurrentie beter aangaan.
  • Product categorie: dit is een bredere manier van adverteren die niet altijd een klant oplevert, maar die je wel helpt met je branding.

Klikt de consument op jouw product display advertentie, dan komen ze op je eigen website terecht als je dit zo instelt. Kopen ze het product, dan heeft dit een positief effect op je conversie ratio. Je hebt ook de mogelijkheid om in te stellen dat de Amazon gebruiker naar je productpagina op Amazon wordt geleid, naar de website van je winkel of naar een andere pagina die je zelf instelt.

3. Sponsored products

De sponsored products advertenties worden tussen de zoekresultaten geplaatst. Ze worden getoond als een Amazon gebruiker jouw zoekwoord intypt. Het voordeel van deze optie is dat je advertentie tussen de zoekresultaten verdwijnt en alleen herkend wordt doordat er het woord ‘gesponsord’ bij staat.

Je hebt ook de mogelijkheid om je sponsored products advertenties in te stellen op productcategorieën. Kies je voor zoekwoorden, dan kun je exacte-, zinsdeel of brede zoektermen selecteren.

Adverteren via het Amazon Advertising Platform

Je kunt de verschillende platforms als volgt bekijken; adverteren via Amazon Marketing Services is intern en als je adverteert via het Amazon Advertising Platform, dan adverteer je extern. Je advertentie wordt dan getoond op Amazon websites, mobiele applicaties en externe websites en worden voorzien van het Amazon logo.

Deze optie is te vergelijken met het Google Displaynetwerk. Je bereikt dus internet gebruikers die jouw Amazon advertentie op een externe website tegenkomen. Hier heb je de keuze uit vier verschillende advertentiesoorten.

  • Mobile banner ads: kies je voor deze optie dan wordt je advertentie als een banner geplaatst in mobiele applicaties.
  • Video ads: dit type advertentie wordt getoond in de vorm van een video met beeld en geluid. Deze moet minimaal 5 seconden lang zijn.
  • Desktop en mobile web display ads: voor dit type advertentie heb je verscheidene mogelijkheden. Je kunt het zien als een standaard advertentie die op websites wordt getoond.
  • Mobile interstitial ads: kies je voor deze optie, dan wordt jouw advertentie op het gehele scherm getoond terwijl iemand een app gebruikt.

Het Amazon veilingsysteem

Het Amazon veilingsysteem
Er wordt veel geadverteerd via Amazon en het gebeurt dus vaak dat er concurrentie ontstaat voor een bepaalde advertentieplek. Om deze eerlijk weg te geven en een bepaalde advertentie voorrang te geven hanteert Amazon een biedsysteem.

Terwijl je je advertenties instelt heb je de mogelijkheid om aan te geven hoeveel je daarvoor wilt betalen. Amazon kijkt vervolgens naar de hoogte van je bod om een keuze te maken tussen de adverteerders.

Het is niet alleen de hoogte van je bod dat de plaatsing van je advertentie beïnvloedt, maar dit weegt wel het zwaarst. Dit is dan ook de belangrijkste manier om er zorg voor te dragen dat jouw advertentie wordt getoond.

Een andere factor die Amazon laat meewegen is de relevantie van je advertentie. Hoe beter deze aansluit bij de zoekopdracht of de productcategorie, hoe groter de kans dat deze wordt getoond.

De betaalmogelijkheden

Drie CPC biedstrategieen

Amazon biedt de adverteerder twee betaalopties aan, maar de optie die je krijgt wordt bepaald door het platform waarop je adverteert. Heb je gekozen voor het Amazon Advertising Platform, dan betaal je via de Cost per Mille methode.

Wil je liever intern adverteren via Amazon Marketing Services, dan is de methode Cost Per Click. Dit is ook de manier waarop Google onderscheid maakt tussen betalingen op het Google Displaynetwerk en het Google Zoeknetwerk.

1. Cost per Mille betalen

Bij de Cost per Mille (CPM) optie via het Amazon Advertising Platform betaal je een bedrag per duizend vertoningen. Je geeft zelf aan hoeveel je daar maximaal voor wilt betalen, maar de plekken worden vergeven door middel van een veiling. Ontstaat er concurrentie voor een bepaalde advertentieplaats, dan zal de adverteerder die de hoogste CPM heeft ingesteld deze dus winnen.

Het is dus goed om hier een slim bod te plaatsen. Is deze te laag, dan wordt je advertentie niet getoond, maar verlies je dus ook geen geld. Is deze te hoog, dan wordt je advertentie veel getoond en moet je meer betalen.

2. Cost per Click betalen

Besluit je via het Amazon Marketing Platform te adverteren dan hanteert Amazon de Cost per Click (CPC) methode. Dit is exact hetzelfde als wanneer je in het Google Zoeknetwerk adverteert. Je betaalt Amazon voor elke keer dat een bezoeker op jouw advertentie klikt.

Hoeveel je wilt betalen bepaal je zelf, maar ook hier wordt een veiling strategie gehanteerd. Het goede nieuws is wel dat er een ‘second price auction’ systeem actief is. Win je de veiling, dan betaal je 1 cent meer dan het bod van de verkoper op de tweede plaats.

Dit is misschien beter uit te leggen met een voorbeeld. Stel, jij hebt een advertentie ingesteld op ‘herenschoenen’ en je bod is €1,50 per klik. De kans is groot dat er veel concurrentie is op dit zoekwoord, maar je wint de veiling.

De verkoper die tweede is geëindigd op deze advertentieplek had €1,30 per klik geboden. Jij betaalt Amazon dan €1,31, €0,01 cent meer dan het bod dat tweede is geëindigd. Deze methode wordt dus de ‘second price per auction’ methode genoemd. Het zorgt ervoor dat jij nooit te veel betaalt voor je advertentieplaats omdat je je bod te hoog hebt ingeschat.

Drie CPC biedstrategieën

Drie CPC biedstrategieën
Bij het CPC betalen heb je de keuze uit drie verschillende biedstrategieën. Door hier slim uit te kiezen vergroot je je kans op een advertentieplaats. Er wordt onderscheid gemaakt tussen vaste biedingen, dynamische biedingen en dynamische biedingen op basis van plaatsing.

1. Een vast bod uitbrengen

Voor deze biedstrategie geef je Amazon een vast bedrag dat je als bod wilt gebruiken. Deze is statisch en handmatig. Je kunt deze optie vergelijken met de handmatige CPC van Google. Jij bepaalt wat je bod is en hier wordt niet van afgeweken. Kies je deze optie, dan is het beter om te bieden voor zoekwoorden en niet productcategorieën. Dat geeft je de mogelijkheid om bij elke advertentie een ander bod te plaatsen en zo je CPC beter te managen.

2. Een dynamisch bod uitbrengen

Het is ook mogelijk om Amazon de autoriteit te geven je bod aan te passen. Dit wordt dan ook een dynamisch bod genoemd, want deze verandert. Amazon kijkt dan naar de waarschijnlijkheid dat jouw advertentie op een verkoop uitloopt. Je geeft een bod aan en dan kies je uit één van de volgende instellingen:

  • Up and down: Amazon kan jouw bod zowel verhogen als verlagen al naar gelang de kans op een verkoop groter of kleiner is.
  • Down only: deze optie verlaagt je bod, maar alleen als Amazon inschat dat de kans dat de gebruiker op een verkoop overgaat kleiner is.

3. Een dynamisch bod uitbrengen op basis van plaatsingen

Een laatste optie die je hebt is om je dynamische bod niet alleen te laten veranderen door Amazon op basis van de waarschijnlijkheid van een verkoop. Hier worden ook andere factoren meegerekend, zoals de overige zoekresultaten, de product pagina’s en de beste zoekresultaten.

Ranking Masters is dé #1 voor jouw Amazon advertentiecampagne

ranking masters logo | SEO
Adverteren via Amazon heeft veel gelijkenissen met adverteren via Google en ook hier is een goede start van groot belang. Ranking Masters zet jouw Amazon advertentiecampagne(s) graag voor je op. Wij zorgen ervoor dat je direct de beste kans maakt om gezien te worden en dat je advertenties succes hebben. We helpen je ook graag verder met andere SEO diensten en geven jouw website met onze SEO Surfer tool snel online aanwezigheid. Wat ook je keuze, met Ranking Masters gaat jouw Amazon advertentieavontuur perfect van start.

Bekijk ook:

  1. Clickbait
Ranking Masters

Ranking Masters

Wij zijn Ranking Masters! ? - De #1 SEO Specialist van Nederland!

Open chat