fbpx

Linkbuilding is een van de belangrijkste SEO tactieken. De ranking die jouw online platform in de zoekmachines heeft, wordt door veel factoren beïnvloedt. Toch blijft linkbuilding een van de zwaarst meetellende factoren voor SEO.

Als je de SERP (Search Engine Results Page) van een concurrerend zoekwoord bekijkt, merk je dat de eerste 50 websites backlinks naar zich toe hebben. Het lijkt er dus sterk op dat relevante links zelfs essentieel zijn om hoog in zoekmachines als die van Google te scoren.

Linkbuilding? Hoe doe je dit best in 2020?Vandaar dat veel ondernemers met een website of webshop ervoor kiezen om linkbuilding in te zetten. Online goed gevonden worden is immers het doel van iedere internetondernemer!

Ben jij benieuwd naar hoe je linkbuilding in 2020 het beste kunt aanpakken? Dan zal dit blog je een hoop antwoorden geven! 

Wat is linkbuilding?

Ben jij benieuwd naar linkbuilding betekenis? Linkbuilding is een SEO strategie waarbij er backlinks naar het domein worden gecreëerd. De zoekmachines zien backlinks als een soort van stem op een website of webshop. Iemand plaatst een linkverwijzing en wil hier dus mee zeggen “ik raad je aan om deze website of webshop te kijken”. Men plaatst uiteraard niet zomaar een verwijzing, maar doet dit omdat er nuttige informatie of een mooi product op de website of webshop te vinden is. 

wat is linkbuilding?Zoekmachines kunnen dus onder andere aan de hand van de externe backlinks naar een webpagina, nagaan hoe belangrijk de pagina in kwestie is. Om deze reden is het dus prettig als jouw website of webshop meer kwalitatieve links naar zich toe krijgt. Het aantal backlinks en de kwaliteit ervan, hebben veel invloed op de ranking van jouw platform.

Waarom starten met linkbuilding?

Er zijn verschillende redenen om met linkbuilding te starten. Stel bijvoorbeeld dat jij met je webshop in wilt spelen op een huidige trend. In dit geval is jouw doel zo snel mogelijk gevonden wordt door mensen die op zoek zijn naar het product in kwestie. Je wilt in dit geval dus hoger in Google komen. De meeste trends zijn van korte duur en je kunt het je dus niet veroorloven om af te wachten of je ranking organisch verbetert. Jouw webshop heeft in dit geval een snelle boost nodig. In dit geval is het aan te raden om linkbuilding te combineren met een Ads-campagne. 

waarom starten met linkbuilding?Een andere reden om met linkbuilding te starten, is om de online autoriteit van je bedrijf in zijn geheel te verbeteren. Als ondernemer ben jij je vast bewust van de kansen die het online medium te bieden heeft. Online heb je een gigantisch bereik. Bovendien kun jij je door middel van SEO ook gericht op bepaalde zoekwoorden focussen. Hierdoor haal je niet zomaar bezoekers binnen, maar zal de bezoeker ook daadwerkelijk interesse hebben in je producten. Door hoger in Google te komen, vergroot je dus niet alleen de naamsbekendheid en het aantal bezoekers, maar ook de omzet. 

Linkbuilding is handig voor iedere internetondernemer

Linkbuilding kan een handige techniek zijn voor vrijwel iedere ondernemer die online een hogere omzet als doel heeft en dus hoger in Google wil komen.

Linkbuilding is handig voor iedere internetondernemerOf jij nou net je webshop bent begonnen of al een langere tijd online actief bent, linkbuilding is over het algemeen geen slecht idee. Toch komt er veel bij linkbuilding kijken. Als je de linkbuilding zelf verzorgt, is het belangrijk dat je precies weet hoe je dit het beste kunt verzorgen. Laat je de linkbuilding door een ander verzorgen? Dan is het belangrijk dat je voor een professionele partij kiest.

De zoekmachines zien graag een organisch linkprofiel

Door middel van linkverwijzingen kun je de zoekmachines dus laten denken dat jouw platform belangrijk is. Betekent dit dat je zoveel mogelijk linkverwijzingen op externe websites moet laten plaatsen? Zeker niet, want de zoekmachines kijken niet alleen naar het aantal externe backlinks dat je ontvangt.

organisch linkprofielOok de kwaliteit en relevantie van de externe webpagina hebben invloed op hoe effectief de linkverwijzing is. Komen er verwijzingen te staan op allerlei websites die totaal niet relevant zijn? Of belandt de linkverwijzing op websites die bij de zoekmachines als spam-websites bekendstaan? Dit kan tot averechtse resultaten leiden. Jouw linkprofiel is in dit geval namelijk niet langer organisch en de zoekmachines herkennen dit. 

De algoritmes van de zoekmachines zijn in 2020 slimmer dan ooit tevoren. Het is dan ook van belang dat je gebruik maakt van een gedegen strategie en niet simpelweg zoveel mogelijk verwijzingen laat plaatsen. Helaas zijn er veel bedrijven die er pas achter komen hoe ingewikkeld linkbuilding is als het eigenlijk al te laat is. Als een bedrijf een Google penalty heeft, wordt dit bedrijf slecht of helemaal niet gevonden. Voorkom een Google penalty door je zoekprofiel organisch te houden. Is het te laat en heb jij al een penalty? Wees je er dan van bewust dat dit probleem op te lossen is. Bij Ranking Masters gaan we graag met je in gesprek om te bepalen hoe jouw penalty zo snel mogelijk verholpen kan worden.

Natuurlijke groei

Het liefste hebben Google en andere zoekgiganten dat de externe backlinks naar jouw website of webshop op een natuurlijke manier ontstaan. Waarom dit het geval is? Achter de zoekmachines gaan commerciële bedrijven schuil. Om zoveel mogelijk gebruikers te krijgen en te behouden, moeten zoekmachines hun gebruikers de juiste resultaten tonen. Als je gebruik maakt van een zoekmachine, wil je een overzicht van belangrijke en relevante pagina’s. Als de zoekresultaten met het grootste gemak beïnvloed zouden kunnen worden, krijgt men niet meer de juiste resultaten te zien. Vandaar dat grote zoekmachines een uitgebreid algoritme hebben om te kunnen beoordelen of een website of webshop een natuurlijk linkprofiel heeft.

De meest relevante resultaten

Wanneer we het over zoekmachines hebben, wordt Google vaak nog in dezelfde adem genoemd. Het bedrijf is de ontwikkelaar van de bekendste zoekmachine ter wereld. Dagelijks worden er miljarden zoekopdrachten uitgevoerd op dit platform. Waarom juist de Google zoekmachine zo ontzettend geliefd is? Vooral doordat het algoritme van deze zoekmachine ontzettend goed werkt. Hierdoor krijgt men echt de meest relevante en belangrijke resultaten te zien. De kans is groot dat ook jij zelf de voorkeur aan deze zoekmachine geeft. 

Voor zoekmachines is het tonen van de meest relevante resultaten dus zeer belangrijk en hetzelfde geldt voor de gebruikers. Om deze reden blijven zoekmachines hun algoritmes ontwikkelen om het verschil tussen natuurlijke en onnatuurlijke backlinks te herkennen. Een effectieve linkbuildingstrategie zal er in de toekomst dan ook anders uitzien dan momenteel het geval is. Bij Ranking Masters blijven we de updates van de grote zoekmachines nauwlettend in de gaten houden.

Hoe behoud je een natuurlijk linkprofiel?

Grote zoekmachines geven nooit precies weg hoe hun algoritme werkt. Zodra het exacte algoritme bekend is, zal het niet lang duren voordat het iemand lukt om het te manipuleren. Wel zijn er factoren bekend die meespelen bij het beoordelen van de ranking van een website of webshop.

Hoe behoud je een natuurlijk linkprofiel?Ook is men bekend met veel van de factoren aan de hand waarvan Google en andere zoekmachines beoordelen of een linkprofiel natuurlijk is. Om te beginnen is het belangrijk dat de meeste linkverwijzingen afkomstig zijn van kwalitatieve websites. Een linkverwijzing vanaf een website van lage kwaliteit is veel minder waard. Kwalitatieve links zijn dus essentieel. 

Websites die puur gemaakt zijn voor linkbuilding zijn gemakkelijk te herkennen. Het plaatsen van een backlink op dergelijke websites kan op de langere termijn zelfs tot averechtse resultaten leiden. Zo staat Google het bijvoorbeeld niet toe dat bedrijven hoger scoren door middel van gekochte links en wordt dit bestraft als men het detecteert. 

Betekent dit dat het kopen van backlinks niet effectief is? Niet per se, er zijn veel bedrijven die hun backlinks kopen en hier een mooie progressie mee boeken. Zolang je linkprofiel er organisch uit blijft zien, dan is er geen probleem. Het is voor de zoekmachines dan onmogelijk om te detecteren of jouw linkverwijzingen wel of niet gekocht zijn.

Het kan echter wel een uitdaging zijn om je linkprofiel zo organisch mogelijk te houden. Daarom is het aan te raden om de linkbuilding door een professional te laten verzorgen of om voor natuurlijke linkbuilding te kiezen. Echter, werkt natuurlijke linkbuilding lang niet altijd even snel. 

De kwaliteit van een website beoordelen

Als je een linkprofiel natuurlijk wilt houden, is het dus van belang dat je goed nadenkt over welke websites het meest kwalitatief zijn. Je kunt de website zelf bezoeken om na te gaan hoe de kwaliteit is. Ga bijvoorbeeld goed na of de content op de website professioneel geschreven is.

De kwaliteit van een website beoordelenAls de website volstaat met spellings- en grammaticafouten, zegt dit al veel over de kwaliteit. Het bedrijf Moz heeft een toolbar ontwikkelt die vrij nauwkeurig in kan schatten welke waarde aan een website wordt toegekend. 

Hoe werkt de Moz toolbar?

Moz toont je een Domain Authority (DA) en een Page Authority (PA). De DA is de autoriteit van het domein in zijn geheel en de PA is de autoriteit van de betreffende pagina. Ook bij Moz is het algoritme van de grote zoekmachines niet bekend.

MOZ toolbar

Wel heeft het bedrijf lang onderzoek gedaan naar de verschillende factoren die belangrijk zijn voor de ranking van een website. Hierdoor kun je met Moz vrij goed beoordelen of een website of webshop goed of niet goed rankt.

Door je linkverwijzingen op websites te plaatsen met een hoge DA-waarde, is de kans groter dat de verwijzingen ook echt tot een betere ranking in de zoekresultaten leiden. Het is dus geen slecht idee om een website vooraf altijd goed te analyseren met behulp van Moz, maar ook met je eigen ogen. 

Kies websites op basis van relevantie

Naar een website of webshop met een organisch linkprofiel, wordt voornamelijk gelinkt vanaf websites uit dezelfde branche. Er zijn bijvoorbeeld bijna geen redenen te bedenken waarom de website van een kledingwinkel naar een loodgieter zou linken, om maar een voorbeeld te noemen. In de praktijk kan dit altijd een aantal keer voorkomen, maar als alle verwijzingen totaal niet relevant zijn, is dit opvallend.

Kies websites op basis van relevantieIn dit geval is er geen sprake van een organisch linkprofiel. Het beste kun je dus linkverwijzingen verzamelen vanaf websites uit dezelfde branche. Op deze manier behoud je een organisch linkprofiel en zien de zoekmachines dat jouw medium een autoriteit is in de betreffende branche.

De kans is groot dat jij binnen je eigen branche al een netwerk hebt opgebouwd. Hierdoor wordt het gemakkelijk om zelf al een aantal linkverwijzingen te regelen. Indien dit niet het geval is, kan een professionele partij je helpen bij het creëren van relevante backlinks. 

Een natuurlijk linkprofiel is niet perfect

Een organisch linkprofiel is over het algemeen niet perfect. Een website of webshop die op organische wijze groeit, heeft namelijk geen controle over de linkverwijzingen. Hierdoor zullen er vrijwel altijd linkverwijzingen op minder kwalitatieve websites belanden. Vooral naarmate de bekendheid van een website toeneemt, wordt deze kans steeds groter. Een natuurlijk linkprofiel is dan ook nooit helemaal perfect. Ook de anchorteksten naar een website met een organisch linkprofiel, zullen niet allemaal precies het zoekwoord zijn waarop de website gevonden wil worden. Het is opvallend als alle linkverwijzingen naar jouw pagina dezelfde anchor tekst hebben. 

Hoe verschillende linkbuilders hiermee omgaan, verschilt in de praktijk enorm. Sommige linkbuilders houden hier veel rekening mee. Zo worden er nu en dan expres minder kwalitatieve of relevante linkverwijzingen geplaatst, om op deze manier een organisch linkprofiel te behouden. Andere linkbuilders besteden hier minder aandacht aan en gaan ervan uit dat deze linkverwijzingen vanzelf zullen ontstaan. Het is altijd een goed idee om bij linkbuilding een aantal verschillende anchorteksten te gebruiken. 

Verschillende soorten backlinks

Dat je een organisch linkprofiel probeert te behouden, betekent ook dat backlinks van verschillende soorten platforms dient te verkrijgen. Bij een website met een natuurlijk linkprofiel zal een deel van de backlinks in blogteksten verwerkt worden en zal een gedeelte van de backlinks uit partnerlinks bestaan. Je kunt de linkverwijzingen op een startpagina laten plaatsen, maar het is opvallend als dit soort backlinks bijna je gehele linkprofiel beslaat.

Verschillende soorten backlinksEen goede linkbuilder zal de verhoudingen daarom nauwlettend in de gaten houden. In tegenstelling tot wat veel mensen tegenwoordig denken, hoeft een startpagina link dus zeker niet slecht te zijn. Het is zelfs beter als je af en toe ook vanaf een startpagina linkt, mits je dit niet te vaak doet. Je linkprofiel moet simpelweg natuurlijk blijven!

Verschillende vormen van linkbuilding

Er zijn verschillende manieren waarop je kwalitatieve links naar je website kunt verkrijgen. Het is voor de meeste mensen in ieder geval geen optie om op organische groei te wachten, zeker voor commerciële bedrijven niet. Er zijn diverse manieren waarop je actief kunt linkbuilden.

Het inkopen van linkverwijzingen gaat tegen de richtlijnen van Google in, maar is in de praktijk vaak wel effectief, mits de juiste technieken gebruikt worden. Let hierbij bijvoorbeeld goed op de factoren die we hiervoor benoemd hebben. Toch zijn er ook whitehat-methodes om nieuwe linkverwijzingen naar je website of webshop te vergaren. 

Gastblogs

Om te beginnen kan het laten schrijven van gastblogs een effectieve vorm van linkbuilding zijn. Het is niet de snelste manier om aan nieuwe linkverwijzingen te komen, maar het zorgt wel voor backlinks van hoge kwaliteit.

GastblogBij deze vorm van linkverwijzing benader je specialisten binnen de branche om hen te vragen of zij als experts een stuk voor op je website willen schrijven. Veel mensen zullen hun kennis graag met anderen delen. Als je de schrijvers vervolgens vraagt om een linkverwijzing naar het blog op jouw website te plaatsen, zullen veel mensen dit inderdaad willen doen. Het resultaat is dat je relevante backlinks naar jouw website krijgt.

Jouw eigen blog 

Ook het bijhouden van een eigen blog kan een goede manier zijn om op een natuurlijke manier linkverwijzingen naar je domeinnaam te krijgen. Echter, is dit geen actieve vorm van linkbuilding. Het is daarom verstandig om hiernaast ook nog andere technieken te gebruiken. Door je blog regelmatig te updaten en te vullen met interessante informatie, bouw je een autoriteit op binnen de branche. Na verloop van tijd zullen geïnteresseerden weten dat zij voor betrouwbare informatie jouw platform kunnen bezoeken. Uiteindelijk kan dit ertoe leiden dat anderen zelf besluiten om backlinks naar de nuttige informatie op je platform te plaatsen.

Websites waar iedereen een link kan plaatsen

Er zijn op het digitale medium ook diverse websites te vinden waar je eenvoudig een linkverwijzing kunt plaatsen. Hiermee bedoelen we niet dat je op ieder forum dat je tegenkomt een linkverwijzing moet plaatsen. Dit gaat namelijk tegen de richtlijnen van de meeste fora in. Bovendien kunnen te veel van dergelijke backlinks tot een onnatuurlijk linkprofiel leiden, waardoor de resultaten averechts zullen zijn. Waar je wél aan kunt denken, zijn bijvoorbeeld websites als Mix. Hier kun je gemakkelijk een backlink plaatsen naar een van je blogposts. 

Het is aan te raden om vooraf na te gaan of de website in kwestie no-follow of follow links plaatst. No-follow links zijn linkverwijzingen die genegeerd worden door de zoekmachines. Deze verwijzingen worden dus niet meegenomen in het algoritme van zoekmachines als die van Google. Als een website enkel no-follow linkverwijzingen plaatst, dan heb je hier niets aan, voor wat linkbuilding betreft. Een no-follow backlink kan uiteraard wel fijn zijn om meer verkeer naar je online platform te leiden.

Social media

Een goede manier om verkeer naar je website te leiden, is door middel van social media. Een bezoeker van jouw social media pagina, zal er al snel voor kiezen om ook jouw online platform te bezoeken. Het is dan uiteraard wel van belang dat jouw social media pagina ook interessant is voor de bezoeker. Social media is zeer geschikt om een groter publiek te bereiken.

Social mediaWellicht dat een bezoeker jouw platform zo interessant vindt, dat hij uiteindelijk zelf een backlink op een eigen website plaatst. Het is wel goed om te weten dat veel social media platforms tegenwoordig no-follow links hebben. Hierdoor zijn veel van de backlinks die je op social media plaatst voor linkbuilding niet van toegevoegde waarde.

Het organiseren van wedstrijden

Nog een goede manier om inkomende links naar je website te krijgen, is door een wedstrijd te organiseren. Verkoop jij natuurlijke producten? Dan kan het bijvoorbeeld een goed idee zijn om lezers te laten stemmen op het meest interessante blog over duurzaamheid. Door hier een leuke winactie bij te bedenken, kun je ervoor zorgen dat bezoekers actief gaan stemmen.

De bloggers waarop gestemd kan worden, zullen in veel gevallen een linkverwijzing naar jouw website plaatsen, zodat hun lezers hier op hun blog kunnen stemmen. Het resultaat is dat je meerdere relevante links krijgt van autoriteiten binnen de branche. Nu hebben we natuurlijke producten en duurzaamheid als voorbeelden genomen, maar je kunt deze techniek in vrijwel iedere branche toepassen. 

Het kopen van backlinks

Backlinks kopen is, zoals we eerder al in dit blog vermeldden, tegen de richtlijnen van Google en veel andere zoekgiganten in. Het kan daarom een risicovolle strategie zijn. Toch kopen veel websites en webshops hun backlinks in.

backlinks kopenDe kans dat ook jouw concurrentie gebruik maakt van deze techniek is vrij groot. Het kopen van backlinks in grote hoeveelheden is geen goed idee. Als je besluit om gebruik te maken van Private Blog Networks, dan is het belangrijk dat je de mogelijkheden goed met een SEO consultant overlegt. 

De gevaren van het inkopen van backlinks

Het gevaar bij het inkopen van alle backlinks bij één partij, is dat er een mogelijkheid bestaat dat men gebruik maakt van een risicovol PBN. Als er gebruik gemaakt wordt van een PBN, is het belangrijk dat de IP’s niet allemaal binnen dezelfde range vallen.

Gevaar backlinks kopenIndien dit wél het geval is, valt dit voor de algoritmes van de zoekmachines al snel op. Bovendien is er sprake van een onnatuurlijke groei als jouw website of webshop deze maand plotseling tientallen backlinks krijgt en volgende maanden niets meer. 

Betekent dit dat het kopen van backlinks in de praktijk nooit een effectieve vorm van SEO is? Zeker niet, zo lang jouw linkprofiel organisch blijft en de linkverwijzingen kwalitatief zijn, kan dit een efficiënte techniek zijn. Het is echter belangrijk dat je een goede analyse maakt van de backlinks die je krijgt. Koop liever geen pakketten met een groot aantal backlinks zonder dat je deze eerst hebt kunnen bekijken. 

Een breed netwerk

Het kopen van relevante links is het meest efficiënt als je een breed netwerk hebt en thuis bent in de wereld van online marketing. In dit geval is de kans groot dat jij een aantal connecties hebt die linkverwijzingen van hoge kwaliteit verkopen.

breed SEO netwerkWees je er wel van bewust dat de kwaliteit van PBN’s enorm kan verschillen. Veel bedrijven kiezen er daarom voor om hun linkbuilding uit te besteden aan een ervaren marketingbureau met een gedegen strategie. 

Tools

Als je een effectieve linkbuilding campagne op wilt zetten, zijn er verschillende tools die je als hulpmiddelen kunt gebruiken. Eerder benoemden we bijvoorbeeld al de Moz toolbar. Met deze toolbar kun je eenvoudig nagaan wat de autoriteit van een pagina of domein is. Door middel van de tool Ahrefs kun je een uitgebreide analyse maken.

Ook Google zelf heeft een aantal handige tools ontworpen die je voor je SEO kunt gebruiken. Met behulp van de Google KeyWord Planner kun je bijvoorbeeld nagaan op welke zoekwoorden je de focus kunt leggen. Door middel van Google Analytics kun je controleren welke pagina’s nog extra aandacht nodig hebben. 

De toekomst van linkbuilding

Linkbuilding wordt al een lange tijd gebruikt om hoger in Google te komen. Toch worden de algoritmes van zoekmachines als die van Google steeds slimmer. In het verleden is het al meerdere keren voorgekomen dat een Google update, linkbuilding drastisch heeft veranderd. Zo bracht de zoekgigant in 2012 bijvoorbeeld Google update “Penguin” uit.

De toekomst van linkbuilding

Vanaf deze update is het niet langer mogelijk om iedere backlink met dezelfde ankertekst te linken. Als de ankertekst bij iedere backlink exact hetzelfde is als het zoekwoord, resulteert dit in een Google Penalty. 

Penguin is slechts één van de Google updates die effect heeft gehad op linkbuilding. Ook in de toekomst kan een Google update de werkwijze van linkbuilding drastisch veranderen. Het is daarom aan te raden om de updates van deze zoekgigant nauwlettend in de gaten te houden. 

Linkbuilding combineren met Google Ads

Linkbuilding is een efficiënte manier om in de rankings van de zoekmachines te stijgen. Het duurt echter even voordat je een goede ranking in Google Search hebt. Het kan daarom een goed idee zijn om in de beginfase ook gebruik te maken van Google Ads. Dit noemen we Search Engine Advertising (SEA), terwijl linkbuilding een onderdeel van SEO is.

Google adwordsHet voordeel van SEO is dat je op de lange termijn veel profijt hebt aan deze technieken, terwijl SEA vooral op de korte termijn effectief is. 

Zodra je met een SEA campagne stopt, verdwijnen je advertenties en vermindert het aantal klanten dus ook. Je hebt daarom vooral profijt van SEA zolang je iedere maand blijft investeren. Het kan dus wél een goed idee zijn om ook gebruik te maken van Google Ads als je pas begonnen bent met SEO. Zo kun je alvast leads genereren door middel van SEA. Overigens lijkt het erop dat bedrijven die gebruik maken van Google Ads organisch ook vaak hoger scoren dan bedrijven die dit niet doen, als alle andere factoren gelijk zijn. Het is dan ook aannemelijk dat SEA ook een ranking factor is.

Kiezen tussen SEO en SEA

Heb je een lager budget en ben je hierdoor gedwongen om te kiezen tussen SEA en SEO? Dan raden wij je aan om voor online marketing in de vorm van SEO te kiezen. Door middel van goede SEO boek je namelijk langdurig resultaat.

Kiezen tussen SEO en SEAHeb je een succesvolle campagne, sta je hoog in de zoekresultaten en besluit je om (tijdelijk) te stoppen met SEO? Dan verdwijn je niet direct van de eerste pagina! Op deze manier blijf je ook de periode hierna dus nog bezoekers ontvangen. De kans is echter wel groot dat de concurrentie je uiteindelijk weer voorbij gaat als je geen aandacht meer aan SEO schenkt. Het aantal bezoekers zal uiteindelijk verminderen, maar veel geleidelijker dan wanneer je een SEA campagne stopt.

Het uitbesteden van linkbuilding

Linkbuilding uitbesteden aan een professionele partij is één manier om zeker te zijn van een effectieve SEO campagne. Een andere optie is om de linkbuilding zelf te verzorgen. Belangrijk is dan wel dat je goed op de hoogte bent van de verschillende technieken en een breed netwerk hebt. Het opzetten van een goede campagne vergt veel aandacht en kennis. Voor de meeste kleine bedrijven is het ideaal om de linkbuilding en SEO in het algemeen, uit te besteden aan een specialist. 

linkbuilding uitbestedenDoordat een specialist een breed netwerk heeft, wordt het gemakkelijker om goede en relevante links te vergaren. Dit terwijl je veel geld kwijt bent als je alle backlinks zelf moet creëren. In de praktijk is het uitbesteden van linkbuilding daarom vaak minder prijzig dan wanneer je de linkbuilding zelf verzorgt. 

Er zijn veel online marketing bedrijven die je in kunt huren om de linkbuilding voor je te verzorgen. In dit blog heb je al kunnen lezen hoe linkbuilding precies werkt en waar je op dient te letten. In de praktijk worden er echter nog veel fouten gemaakt, ook door marketingbureaus. Het is daarom belangrijk dat je goed nagaat door wie jij de linkbuilding laat verzorgen. Er zijn veel marketingbureaus die nog met verouderde technieken werken, waardoor de resultaten tegenvallen of zelfs averechts zijn. 

Hoe controleer jij het marketingbureau dat de linkbuilding verzorgt?

Heb jij de linkbuilding van jouw online platform uitbesteed aan een bureau? Dan is het nooit verkeerd om na te gaan of het bedrijf een goede aanpak heeft. Bij Ranking Masters zijn we van mening dat jij als eigenaar van een website of webshop altijd een goed inzicht moet hebben van hoe je SEO campagne verloopt. Wij maken dan ook een maandelijks rapport, zodat je een goed overzicht krijgt van de werkzaamheden en resultaten. 

online seo marketing bureauHeb jij helaas voor een bedrijf gekozen dat minder transparant is? Dan kun je met tools zoals die van Ahrefs.com controleren welke websites er naar jouw domein linken. Op deze manier kun je nagaan hoe goed de blogs geschreven zijn en of de kwaliteit van de websites naar wens is. Merk je dat het linkprofiel duidelijk niet overeenkomt met een natuurlijk linkprofiel? Komen de linkverwijzingen bijvoorbeeld van websites die totaal niet relevant zijn? Dan is het een goed idee om zo snel mogelijk een andere partij te zoeken. Overigens raden wij je altijd aan om voor een partij te kiezen waarvan je maandelijks een rapportage ontvangt.

Resultaten bekijken in de SERP

Als de online marketing campagne al enige tijd loopt, kun je ook simpelweg naar het resultaat kijken. Wees er wel bewust van dat SEO altijd een ‘opstartfase’ nodig heeft. Na een maand of twee dient er al wel sprake te zijn van een stijging in de zoekmachines.

Je kunt zelf bijhouden welke positie jouw online platform heeft door simpelweg gebruik te maken van een zoekmachine. Als het goed is, heb je met het marketingbureau bepaalde zoekwoorden afgesproken. Als je op deze zoekwoorden zoekt, kun je zelf tellen welke positie jouw domein heeft. 

Resultaten bekijken in de SERPWees er echter wel bewust van dat er in de Google zoekmachine vaak een aantal advertenties boven de natuurlijke resultaten staan. Deze moet je dan ook niet meetellen als je na wilt gaan welke positie je binnen de zoekresultaten hebt. Bovendien is het ook belangrijk dat je gebruik maakt van de incognitomodus in je browser. Anders weergeeft de zoekmachine namelijk resultaten aan de hand van je cookies en locatie, waardoor je eigen pagina waarschijnlijk een stuk beter scoort dan in incognitomodus.

Linkbuilding uitbesteden aan Ranking Masters?

Wil jij zeker zijn van uitstekende resultaten? Dan kunnen wij van Ranking Masters de linkbuilding van jouw online platform voor je verzorgen! Bij Ranking Masters krijg je maandelijks een rapportage, zodat je een goed beeld hebt van hoe de campagne verloopt.

Daarnaast zijn wij bekend met de nieuwste technieken en houden we de updates van Google en andere zoekmachines nauwlettend in de gaten. Voor iedere campagne doen wij weer ons uiterste best, zodat wij onze klanten prachtige resultaten kunnen tonen. Heb je vragen over de campagne? Dan staan wij altijd klaar om deze te beantwoorden en ook de maandelijkse rapportage nemen we graag nog even met je door. 

Bij Ranking Masters hebben we al ontzettend veel websites en webshops geholpen om beter vindbaar te worden. Dit onder andere door middel van linkbuilding, maar daarnaast zijn wij bijvoorbeeld ook in staat om de on-page optimalisatie van een website of webshop te verzorgen. Wij hebben verschillende lokale en landelijke SEO pakketten waar je uit kunt kiezen. Hierdoor kunnen wij jou helpen om gevonden te worden, of je nou een lokale ondernemer bent of je diensten en/of producten landelijk levert. 

Linkbuilding combineren met andere SEO technieken

Linkbuilding is één van de onderdelen van SEO. Het aantal backlinks dat een website of webshop heeft, lijkt voor de ranking in de zoekmachines zelfs een van de belangrijkste factoren te zijn. Toch is het verstandig om behalve linkbuilding ook andere SEO technieken te gebruiken. Zo is het bijvoorbeeld een goed idee om je website of webshop vooraf technisch te laten optimaliseren. Het is net als verf. Om de juiste kleur, oftewel bovenaan in Google te komen, moet je de juiste kleuren, oftewel SEO technieken, combineren.

Linkbuilding combineren met andere SEO techniekenZorg er bijvoorbeeld voor dat de interne linkstructuur goed is. Wanneer je on-page veranderingen aanbrengt op een online platform om de vindbaarheid te vergroten, spreken we van on-page SEO. Linkbuilding is een vorm van off-page SEO, omdat de veranderingen niet op je eigen platform plaatsvinden. 

Het is verstandig om rekening te houden met de tientallen on-page SEO factoren die de ranking van je website beïnvloeden. Het is zonde om geld te investeren in linkbuilding als jouw eigen website of webshop nog lang niet voltooid is. Er zijn diverse tools waarmee je jouw platform volledig kunt analyseren. Het kan ook een goed idee zijn om in gesprek te gaan met een SEO consultant, of om ook de on-page optimalisatie aan een expert uit te besteden. Bij Ranking Masters zijn we in staat om jouw platform volledig te optimaliseren. Neem dan ook gerust contact met ons op als je de on-page optimalisatie aan ons over wilt laten.

Het creëren van een interne linkstructuur

Het maken van een interne linkstructuur is geen onderdeel van linkbuilding, maar het sluit wel mooi op elkaar aan. Als je een grote website of webshop bezoekt, zal het je opvallen dat iedere pagina een duidelijke structuur heeft.

Interne linkstructuur oftewel een SEO spinnenwebOok voor de zoekmachines is het belangrijk dat je een duidelijke linkstructuur hebt. Hieruit kunnen de zoekmachines namelijk opmaken welke pagina’s belangrijk of juist minder belangrijk zijn. Door de belangrijkste pagina’s van je website of webshop meer interne linkverwijzingen te geven, krijgen de zoekmachines door dat deze pagina’s belangrijk zijn.

Heb jij momenteel weinig pagina’s? Dan is het meestal geen slecht idee om meer pagina’s te creëren. Veel websites en webshops kiezen ervoor om voor verschillende belangrijke categorieën, producten en/of diensten een unieke pagina aan te maken, speciaal voor de zoekmachines. Dit noemen we een landingspagina.

Deze pagina’s gaan volledig over een zoekwoord en kunnen gebruikt worden om een backlink naartoe te plaatsen. Het creëren van landingspagina’s is dus bijna essentieel voor linkbuilding. Daarnaast is een landingspagina ook een goed hulpmiddel om een duidelijke interne linkstructuur te creëren. De landingspagina’s kun je namelijk weer gebruiken om een linkverwijzing te plaatsen naar een van je ‘hoofdpagina’s’. Wij raden je aan om per zoekwoord waarop je wilt scoren, een backlink te creëren.

Hoe maak je een goede landingspagina?

Als je een landingspagina maakt, is het belangrijk dat de content van deze pagina SEO-geoptimaliseerd wordt. Een landingspagina krijgt eigenlijk altijd een zoekwoord waarop je wilt scoren als titel. Vervolgens is het belangrijk dat de pagina ook daadwerkelijk over dit zoekwoord gaat. Voor de zoekmachines is dit pas duidelijk als het zoekwoord een aantal keer op de pagina voorkomt.

Hoe maak je een goede landingspagina?Wij raden je aan om minimaal 500 woorden op een landingspagina te plaatsen. Daarnaast is het aan te raden om een keyword density van 1,5% tot 2% aan te houden. Op deze manier zien de zoekmachines dat jouw pagina relevant is aan het onderwerp. Het zoekwoord veel vaker gebruiken is overigens ook geen aanrader, omdat de zoekmachines dit als spam kunnen gaan zien.

Om je landingspagina helemaal compleet te maken, is het aan te raden ook enkele LSI keywords te gebruiken. Dit zijn zoekwoorden die relevant zijn aan het hoofdzoekwoord. Je kunt de LSI keywords vinden door het zoekwoord te googelen. Onderaan de pagina vind je meestal een aantal keyword suggesties, dit zijn de LSI keywords. Als de LSI keywords namen van concurrentie bevatten, kun je ze uiteraard beter niet gebruiken. Bovendien heeft niet ieder zoekwoord LSI keywords.

Een landingspagina moet ook interessant zijn

Alhoewel een landingspagina vooral voor de zoekmachines gecreëerd wordt, is het ook belangrijk dat de pagina interessant is om te lezen.

De landingspagina is immers de pagina waar een potentiële klant als eerste belandt. Als deze pagina niet voldoende informatief is, dan zullen potentiële klanten snel weer afhaken. Het kan een uitdaging zijn om zowel SEO-geoptimaliseerde als interessante teksten te schrijven. Bovendien mogen de teksten geen grammatica- of spellingsfouten bevatten. 

Een landingspagina moet ook interessant zijnHet kan een goed idee zijn om het schrijven van de content over te laten aan een copywriter met kennis van SEO. Uiteraard kun je de content ook door de copywriters van Ranking Masters laten schrijven. Op deze manier kun jij er zeker van zijn dat de content SEO-geoptimaliseerd en professioneel geschreven is. Tevens krijg je bij ons altijd de ruimte om feedback te geven, zodat we eventueel nog aanpassingen kunnen verrichten.

Wil jij meer weten over on-page optimalisatie en het schrijven van SEO-geoptimaliseerde content? Dan raden wij je aan om ook onze andere blogs eens door te lezen. Zo zijn er ook blogs waarin wij dieper op het schrijven van content in gaan. Vrijwel ieder onderdeel van SEO komt aan bod in onze blogs. Daarnaast vertellen we je graag over effectieve technieken en veelgemaakte fouten. Of je nou een online marketeer bent of zelf de marketing van je webshop of website wilt verzorgen, je kunt zeker baat hebben van de informatie in onze blogs.

Op zoek naar een gedegen strategie?

Vind jij het belangrijk dat de SEO van jouw online platform op professionele wijze verzorgd wordt? Dan gaan wij van Ranking Masters graag met je in gesprek. Samen met jou kunnen wij een gedegen strategie bedenken om je online marketing naar een ander niveau te tillen. Behalve dat je ons om advies kunt vragen, kun je ook de gehele SEO aan ons overlaten.

SEO hulpIn dit geval zullen wij je linkprofiel analyseren om een goed beeld te krijgen van de huidige situatie. Daarnaast doen wij een uitgebreide zoekwoordanalyse om te bepalen op welke zoekwoorden we het beste kunnen scoren. Het liefste combineren we linkbuilding met een uitgebreide SEO-optimalisatie van de website of webshop. Als alle on-page factoren geoptimaliseerd zijn, haal je het maximale uit de linkbuilding campagne. 

Zeker zijn van resultaat

Als jij je linkbuilding aan een partij als Ranking Masters overlaat, kun je zeker zijn van resultaat. Daarnaast krijg je bij ons een maandelijkse evaluatie, zodat je precies weet wat er gebeurd is en hoe de campagne verloopt.

Bij Ranking Masters werken we met bewezen technieken. Keer op keer halen wij weer prachtige resultaten voor onze klanten. Dat wij veel vertrouwen in onze eigen technieken hebben, merk je terug aan het feit dat onze campagnes maandelijks opzegbaar zijn. Ben je niet tevreden met het resultaat? Dan kun je gewoon opzeggen. 

Ben jij op zoek naar goede SEO tips? Ook dan kun je een gesprek inplannen met een consultant van Ranking Masters. Daarnaast raden wij je ook aan om ons blog goed in de gaten te houden. Op deze manier ben jij altijd op de hoogte van de beste en nieuwste tips op het gebied van Search Engine Optimization. 

Ranking Masters

Ranking Masters

Wij zijn Ranking Masters! ? - De #1 SEO Specialist van Nederland!

Open chat