Al 7 jaar ervaring



Ik hoop dat je deze blog met plezier leest.

Als je wilt dat mijn team je marketing voor je doet, klik dan hier

De belangrijkste SEO ranking factoren om op te focussen in 2023

Volgens Google zijn er meer dan 200 factoren die van invloed zijn op de rankings van je website. Dat is nogal wat. Én, als je écht hoog wilt scoren in Google, ben je continue op zoek zijn naar manieren om je website te verbeteren en te optimaliseren. 

Maar met zoveel verschillende factoren die van invloed zijn op je rankings, kan het lastig zijn om te weten waar je moet beginnen. In dit artikel vertel ik je over de TOP 10 belangrijkste zoekmachine optimalisatie (SEO) ranking factoren om op te focussen in 2023. Zo weet jij precies welke stappen je moet nemen om jouw concurrenten een stap voor blijven.

De evolutie van Ranking-factoren in SEO

Wanneer we over lange periode naar de ontwikkeling van het Google algoritme kijken, dan concludeer ik daaruit een aantal belangrijke punten:

  • Door technische vooruitgang wordt het algoritme van de zoekmachine steeds slimmer.
  • Dankzij communicatie over updates is steeds beter duidelijk wat Google wil.
  • Aan de hand van steeds meer beschikbare data wordt aangetoond welke factoren de meeste invloed hebben.

Daarom durf ik de volgende stelling wel aan: “De ranking factoren voor SEO zijn anno 2023 transparanter dan ooit tevoren.” 

toename verkeer google analytics 4

Dit wil overigens niet zeggen dat SEO ineens iets heel eenvoudigs is. Sterker nog, misschien zorgt deze transparantie wel voor een gelijker speelveld, want iedereen is in de praktijk op de hoogte van dezelfde kennis. Dat betekent dat de concurrentie toeneemt en dat maakt SEO aan de andere zijde juist ingewikkelder.

Waar vroeger nog een hele waslijst aan SEO-trucs de rankings konden beïnvloeden, is kwaliteit van content en algehele website vandaag de dag belangrijker dan ooit. Misschien is kwaliteit wel de belangrijkste ranking factor van 2023?

Dit betekent voor marketeers dat je een goede strategie moet hebben om je SEO-inspanningen te sturen. Elke pagina moet zich richten op een ander zoekwoord waarop een potentiële klant voor je bedrijf zou zoeken. Iedere pagina moet de beste behandeling van het onderwerp bieden die je maar kunt leveren. Vanuit daar zouden links, betrokkenheid, betrouwbaarheid en andere belangrijke algoritme-factoren op natuurlijke wijze in jouw voordeel moeten opbouwen.

TOP 10 belangrijkste Ranking factoren van 2023

belangrijkste ranking factoren google

Bron: FirstPageSage

Betrouwbaarheid als nieuwe binnenkomer in 2023

Door goed te analyseren welke updates Google onlangs heeft doorgevoerd, is te achterhalen wat er nieuw is aan het algoritme. First Page Sage is 14 jaar geleden begonnen met het continu monitoren van het algoritme van Google. De afgelopen jaren hebben ze de resultaten steeds openbaar gepubliceerd. 

First Sage Page is het grootste SEO-bedrijf in de Verenigde Staten en kan het putten uit een omvangrijke dataset. Hieruit is bovenstaande tabel ontstaan. En vergeleken met de dataset van Ranking Masters kunnen we de conclusies alleen maar onderschrijven.    

De belangrijkste wijziging voor 2023 ten opzichte van 2022 is dat betrouwbaarheid is opgedoken als de nieuwste factor in het algoritme van Google.

Deze ranking factor is als nieuwkomer direct goed voor 5% en neemt daarmee de zesde positie in. De nieuwkomer komt na de indiening van een patent door Google voor een AI-technologie die de betrouwbaarheid van inhoud bepaalt. 

Met de introductie van de “Your Money, Your Life” algoritme-update, onderzoekt Google diegene die advies geven over financiële en gezondheidsonderwerpen. Google adviseert om indien mogelijk academische bronnen aan te halen en onbewezen claims te vermijden om te optimaliseren voor de ranking factor betrouwbaarheid.

Overzicht van de belangrijkste wijzigingen ten opzichte van 2022

In de doorslaggevende ranking factoren in 2023, zijn er een aantal belangrijke wijzigingen ten opzichte van vorig jaar. Ik ga dieper in op de belangrijkste wijzigingen per ranking factor, zodat je goed voorbereid bent op wat komen gaat en je jouw SEO-strategie voor dit jaar kan optimaliseren.

google algoritme ranking factoren taartdiagram

User Engagement

Gebruikersbetrokkenheid of ‘User Engagement’, nam lichtjes toe van 11% naar 12%. Hierdoor blijft het de vijfde belangrijkste factor in het algoritme van Google, in 2023, samen met belangrijke factoren zoals Backlinks en Keywords in Title Tags. 

Deze ranking factor is de laatste drie jaar gegroeid. Daarom moeten contentmakers zich vooral richten op het maken van de best mogelijke inhoud die past bij de zoekopdracht van de gebruiker. Maar daarbij in gedachte houden hoe ze de bezoeker betrokken houden, ook als een bezoeker al eerder op de pagina is geweest.

Onlangs zag ik een heel goed voorbeeld op een Engelse creditcard vergelijkingssite. Iedere maand posten ze op dezelfde pagina een nieuwe YouTube creditcard review video. 

Kijk je op het YouTube kanaal van deze gasten zie je dat de video niet heel veel veranderd per maand, maar het is wel nieuwe en ‘engaging’ content voor de nieuwe en terugkerende bezoeker. Met als resultaat dat ze met een DR van 50 tussen de DR +80 websites staan op pagina één van de zoekresultaten op een money-keyword.   

Niche Expertise

Ook de Niche Expertise steeg lichtjes in waarde, de factor ging van 13% naar 14%. Dit is een bevestiging van de belangrijkheid van Hub en Spoke SEO. Dit is één van de belangrijkste opkomende SEO-strategieën van het afgelopen decennium. 

Met Hub and Spoke SEO, creëer je een cluster van secundaire pagina’s die allemaal gerelateerd zijn aan een centrale, hoogwaardige pagina die zich richt op een belangrijk zoekwoord binnen een specifieke niche. Deze secundaire pagina’s richten zich op zoekwoorden die nauw verwant zijn aan het zoekwoord van de centrale pagina. Tegelijkertijd zijn ze nog steeds specifiek voor de niche waarin je opereert.

Door op deze manier te werken, vergroot je de kans dat je wordt gezien als een autoriteit op jouw specifieke niche gebied. Iets dat bijdraagt aan een hogere domein autoriteit en een betere ranking in de zoekresultaten.

Regelmatig ‘engaging’ content publiceren

Nog altijd de belangrijkste factor, het Consistent Publiceren van Betrokken Inhoud, daalde lichtjes van 26% naar 24% in 2023. Dit geeft in mijn ogen alleen maar aan dat de nieuwste factor, betrouwbaarheid, een deel van het aandeel van de andere factoren heeft ingenomen. 

Google blijft consistent hoogwaardige informatie producenten belonen door deze websites sneller te indexeren en hogere rankings te geven. Meer goede content betekent in theorie ook een grotere kans om backlinks aan te trekken, een andere belangrijke factor bij het opbouwen van autoriteit.

Het is niet alleen belangrijk om regelmatig content te publiceren, maar het is ook essentieel om iets te creëren dat echt boeiend en aantrekkelijk is voor je doelgroep. Door content te maken die de aandacht trekt en emoties oproept, creëert een website meer betrokkenheid en interactie. 

Interactie zal leiden tot een hogere dwell time (de tijd dat een bezoeker op je website verblijft voordat hij terug keert naar de zoekresultaten) en een lager bouncepercentage (het percentage bezoekers dat op je site landt en direct vertrekt), wat op zijn beurt de positie van de website in de zoekresultaten kan verbeteren. 

Bovendien kan het creëren van boeiende content ervoor zorgen dat gebruikers terugkeren naar de website voor meer informatie, wat zal leiden tot een hogere merkbekendheid en autoriteit op de lange termijn.

organische zoekresultaten voor verkeer

Keywords in Meta Titles

Keywords in Meta Titles daalden met 2% van 17% naar 15%, doordat Google zijn definitie van wat woorden anders maakt, iets losser heeft gemaakt. Waar het verschil tussen “buy webcam” en “buy webcams” vroeger merkbaar was, is dit nu minder het geval. 

Ongeacht het gewicht in het algoritme, blijft deze factor een voorwaarde om in de eerste plaats te kunnen ranken.

Meta Titles zijn nog steeds een belangrijk signaal voor zoekmachines om te begrijpen waar een pagina over gaat. Ook helpt het gebruikers om te beslissen of ze op een bepaalde link willen klikken. Geoptimaliseerde Meta Titels (en omschrijvingen) kunnen de CTR naar de website aanzienlijk verhogen. 

Het is daarom nog steeds een bewezen methode om relevante zoekwoorden op te nemen in de meta titel. Onthoud daarbij dat het ook belangrijk is om ervoor te zorgen dat de titel duidelijk en aantrekkelijk is voor gebruikers, om hun interesse te wekken, én hen aan te moedigen om door te klikken naar de website.

Interne links

Het belang van interne links is substantieel afgenomen van 5% naar 3%, omdat een deel van dat percentage naar betrouwbaarheid gaat. Let wel dat autoriteit nog steeds wordt doorgegeven tussen pagina’s van je website met behulp van interne links.

Daarmee zeg ik niet dat het belang van een goede website architectuur opeens is verdwenen. Een goed doordachte sitestructuur met relevante interne links draagt nog steeds bij aan een betere gebruikerservaring en hogere zoekmachine rankings. Het is dus belangrijk om interne links te blijven gebruiken als onderdeel van een effectieve SEO-strategie en om de navigatie op de website te verbeteren.

De TOP 10 Ranking Factoren in het kort

1. Regelmatig ‘engaging’ content publiceren (24%)

Waar in het verleden Backlinks de absolute nummer 1 ranking factor was, is deze positie vijf jaar geleden overgenomen door het regelmatig plaatsen van content . Het afgelopen jaar heeft onze dataset bevestigd dat nieuw gepubliceerde content wordt getest om te zien of deze goed reageert op de zoekintentie van het zoekwoord. 

Voldoet de gepubliceerde content aan de richtlijn van Google? Dan zal deze door Google ook worden gepromoot in de zoekresultaten. Is dat niet het geval? Dan kan dat resulteren in een penalty en dat heeft negatieve impact op de positie in de zoekresultaten.

Om te zorgen dat ook jouw content goed wordt gewaardeerd door Google’s AI, is het belangrijk om content van hoge kwaliteit te produceren en deze regelmatig bij te werken. De AI van Google waardeert content die minstens twee keer per week wordt geproduceerd en deze regelmatig wordt bijgewerkt om de relevantie te behouden. 

2. Zoekwoorden in de Meta titel tag (15%)

Zoekwoorden toevoegen in de Meta titel is al langere tijd een essentiële ranking factor. Niet alleen vanwege het feit dat het algoritme de inhoud van de pagina beter begrijpt, het is ook een zeer belangrijke ‘klik-factor’. Als je een aantrekkelijke meta titel hebt, dan zal een gebruiker sneller doorklikken naar jouw website.

3. Backlinks (15%)

Als SEO-expert ben ik opgegroeid met het feit dat backlinks oorspronkelijk de basis waren van Google’s zoekalgoritme. Maar sinds 2018 is dit veranderd en is de belangrijkste focus verschoven naar twee andere factoren: het consistent publiceren van boeiende inhoud en het gebruik van relevante trefwoorden in meta title tags.

Hoewel backlinks nog steeds belangrijk zijn voor de ranking van je website in de zoekresultaten, moet de kwaliteit van de inhoud nu de belangrijkste focus zijn. Dit komt doordat goede inhoud op een organische manier links aantrekt en tegelijkertijd de belangrijkste factor is die de ranking bepaalt. 

4. Niche expertise (14%)

Rond 2017 werd het steeds duidelijker dat Google de voorkeur geeft aan websites die worden gezien als niche-experts. Met een niche-expert bedoel ik hier dat om een bepaald onderwerp een groot aantal pagina’s worden gebouwd. 

Deze techniek is de ‘hub en spoke’ of ook wel ‘silo structuur’. Vanuit een centraal zoekwoord wordt het volledige contentplan hierop aangepast.

Ga je uit van het zoekwoord; autobanden, dan hang je achter deze pagina subpagina’s als; winterbanden, zomerbanden, all-season banden, autobanden monteren, autobanden en levensduur. En zo alles meer dat je kunt bedenken, puur om het zoekwoord te versterken.

5. User Engagement (betrokken gebruiker) (12%)

Gebruikersbetrokkenheid is gerelateerd aan de nummer 1 factor, consistente publicatie van content. ‘Engagement’, dat bouncepercentage, ‘time on page’ en ‘pagina’s per sessie’ gecombineerd, is een goede indicatie van de kwaliteit van de inhoud. 

Hou er wel rekening mee dat zoekopdrachten ook verschillende zoekintenties hebben, waarvan sommige aangeven dat de gebruiker snel een stuk informatie wil opzoeken; meer is niet altijd beter.

In 2022 bevestigde Google het belang van gebruikersbetrokkenheid opnieuw met het ”Helpfulness-update” aan het algoritme.

user engagement in google analytics 4

6. Trustworthiness / betrouwbare info (5%)

De belangrijkste nieuwkomer in 2023 is betrouwbaarheid. De afgelopen 2 jaar heeft Google extra ingezet op het voorkomen van desinformatie. Met de update ‘Your Money, Your Life’ en een patent samen met IBM voor het detecteren van feitelijke informatie in een document. 

Om voor deze nieuwe ranking factor te optimaliseren, moet je ervoor zorgen dat de inhoud vrij is van aantoonbaar valse beweringen. Daarnaast helpt het om citaten van academische, overheids- of andere betrouwbare bronnen toe te voegen. Je kunt daarnaast ook werken aan betrouwbaarheid door een auteursprofiel aan artikelen toe te voegen, waarmee je expertise en trustworthiness kunt onderstrepen.

Trust is een belangrijk onderdeel van de richtlijnen van Google E-E-A-T.  Het doet er niet toe hoe ervaren, hoeveel expertise of autoriteit een website is, zonder vertrouwen is het niets waard.

7. Mobile-Friendly / Mobile-First Website (4%)

In 2015 is de laptop voorbijgestreefd door de mobiele telefoon, zo meldt het CBS. In 2019 had maar liefst 89% van de Nederlandse huishoudens toegang tot internet via een mobiele telefoon, wat 10% hoger is dan het aantal huishoudens dat toegang had via laptops, de op één na populairste optie.

Deze cijfers benadrukken dat ‘mobile-friendly’ een verschuiving maakt naar ‘mobile-first’. Design en usability wordt steeds meer vanuit mobiele bezoekers gedaan. En ook algoritme van Google bekijkt of de lay-out eenvoudig is en de site-navigatie geoptimaliseerd is voor een mobiele gebruikerservaring. 

8. Interne links (3%)

Het publiceren van 25 pagina’s over verschillende aspecten van een onderwerp en het intern linken van al deze pagina’s naar één gezaghebbende pagina is een krachtige methode. Deze werkwijze bevestigt de waarde van een gezaghebbende pagina.

De meest uitgebreide en effectieve SEO-strategie in 2023 blijft de ‘hub en spoke’ ofwel ‘silo structuur’ benadering. Waarbij de zoekwoorden in meta title tags, niche-expertise en interne links worden gecombineerd.

9. Page Speed / Snelheid (3%)

Google heeft altijd geprobeerd de gebruikerservaring boven alles te stellen. Getuige de investering in duizenden datacenters over de hele wereld. Deze zorgen ervoor dat het zoekresultaten in milliseconden kan weergeven. 

pagespeed insights prestatiescore 100

Ook jouw website moet deze ambitie hebben en richten op de snelheid. Je wilt dat pagina’s zo snel mogelijk laden. Met elke extra seconde die nodig is om uw site te laden, gaat de kans op een hoge positie in de zoekresultaten verloren. Paginasnelheid kan je zelf eenvoudig testen met de gratis tool PageSpeed Insights van Google.

10. Site Security / SSL Certificate (2%)

Tot slot in deze TOP 10 het belang van de veiligheid van bezoekers. Om te voorkomen dat bezoekers negatieve gevolgen, zoals hacking, overhouden aan een bezoek, is een SSL-certificering een minimale vereiste. 

Websites zonder, of met een verkeerd geconfigureerd SSL-certificaat, zien negatieve gevolgen in de rankings. 

Gelukkig is het niet moeilijk om je website te certificeren. In veel gevallen biedt je hostingpartij een gratis SSL-certificaat aan. 

Conclusie

In dit artikel presenteer ik de TOP 10 belangrijkste zoekmachine optimalisatie (SEO) ranking factoren van 2023. De informatie is gebaseerd op analyses van Google’s algoritme en datasets van SEO-bedrijven.

Opvallend is dat betrouwbaarheid als nieuwe factor in het algoritme van Google is opgedoken en direct goed is voor 5%. Hiermee komt het nieuw binnen op de zesde positie. 

Het is belangrijk om bij het optimaliseren van je website rekening te houden met deze nieuwe factor, zoals het aanhalen van academische bronnen en het vermijden van onbewezen claims, maar ook het toevoegen van een auteursprofiel om betrouwbaarheid te onderschrijven.

Daarnaast is het van belang om te focussen op het regelmatig publiceren van engaging content, zoekwoorden in de Meta titel tag, niche expertise, user engagement en een geoptimaliseerde website voor mobiele gebruikers. Kwaliteit van content en website is tegenwoordig belangrijker dan ooit en moet de basis zijn van elke SEO-strategie.

Sjors Goemans

Sjors Goemans is één van de meest ervaren SEO specialisten in de Benelux. Sinds 2010 kun je hem wakker maken voor de meest uitdagende SEO vraagstukken. Inmiddels helpt hij samen met zijn 15-koppige team van SEO specialisten online gefocuste ondernemingen om hun marktaandeel te vergroten via de organische Google zoekmachine resultaten.



Sjors Goemans

Sjors Goemans is één van de meest ervaren SEO specialisten in de Benelux. Sinds 2010 kun je hem wakker maken voor de meest uitdagende SEO vraagstukken. Inmiddels helpt hij samen met zijn 15-koppige team van SEO specialisten online gefocuste ondernemingen om hun marktaandeel te vergroten via de organische Google zoekmachine resultaten.

Gratis Analyse Aanvragen!

First header

Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...

  • Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
  • Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
  • Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.

 

Gratis SEO Analyse Aanvragen



    Sluiten

    Méér online omzet is "just around the corner"... Daag jij ons uit?

    Ontvang jouw gratis online marketing analyse