fbpx

Hoe scoor jij op Google?

Belangrijkste SEO trends voor 2021

Belangrijkste SEO trends voor 2021

SEO, zoekmachine optimalisatie dus, is een strategie die constant in beweging is. De zoekmachines passen kun algoritmen regelmatig aan en dat betekent dat je een goede positie ineens kwijt kunt zijn. Werk je aan zoekmachine optimalisatie, dan pas je je website aan op de algoritmen van de zoekmachines zodat deze je sneller zullen aanraden aan hun gebruikers. Deze algoritmen maken ze lang niet altijd bekend, maar er is voldoende onderzoek naar gedaan. En aan de hand daarvan is het mogelijk te voorspellen wat de SEO trends voor 2021 zullen zijn. Met de onderstaande 7 tips stijg jij in 2021 naar de beste posities in de zoekmachine resultaten.

1. De snelheid van je website wordt nóg belangrijker

Google wil in mei 2021 haar Core Web Vitals algoritme update uitvoeren. In deze update worden alle technische SEO aspecten van een website scherper bekeken, maar snelheid is hier een hele belangrijke van. Het was al essentieel om snel ladende pagina’s aan te bieden aan je gebruikers, maar nu is dat nog belangrijker. Met de Core Web Vitals update wordt je website beoordeeld op drie verschillende snelheden.

  • Laadsnelheid: de laadsnelheid van je pagina moet minimaal 2,5 seconden zijn. Zo niet, dan is het tijd om er wat aan te doen.
  • Interactiviteit: met interactiviteit bedoeld Google de snelheid waarmee de browser reageert nadat iemand op een link of knop op je pagina heeft gedrukt. Deze moet korter zijn dan 100 milliseconden.
  • Visuele stabiliteit: kan de gebruiker probleemloos door je pagina’s bladeren? Laadt alles juist en verspringt of verdwijnt er niets? Hoe stabiel is de pagina nadat deze geladen is?

Andere factoren waar extra naar gekeken zal worden bij het samenstellen van de rangschikking bij een bepaald zoekwoord zijn de veiligheid van je website (https) en hoe mobielvriendelijk deze is.

2. Zorg voor een mobile first website

Google wil haar gebruikers in de watten leggen en om dat te doen onderzoeken ze het gedrag van hun klanten tot in de puntjes. Een trend die al een tijdje gaande is en die niet lijkt te stoppen is de toename van mobiele zoekopdrachten. Ondertussen wordt meer dan de helft van de zoekopdrachten in Google al gedaan door middel van een mobiel apparaat. Dat is gemakkelijker, sneller, je kunt het overal doen en je hoeft er niet voor achter een desktop plaats te nemen. Google wil haar gebruikers dus websites aanbieden die goed op mobiele apparaten te gebruiken zijn.

Mobile firstEr zijn twee manieren waarop je je website mobile friendly kunt maken.

  • Responsive: de meeste websites die nu gemaakt worden zijn volledig responsive. Ze worden ontworpen vanaf een desktop en vervolgens worden er versies gemaakt voor telefoons en voor tablets. Heb je een oude website, dan is er een kans dat deze nog niet responsive is.
  • Mobile first: een mobile first website is ontworpen met de mobiele gebruiker als doelgroep en niet de desktop gebruiker. Nadat de mobile first website klaar is, wordt er een desktop versie gemaakt. Het gebruiken van een mobile first website op een mobiel apparaat is een genot. De teksten zijn kort maar krachtig, de knoppen zijn duidelijk en alles heeft een perfect formaat.

Omdat mobile first websites de mobiele gebruiker het beste helpen, is dat een kenmerk dat in 2021 nog belangrijker zal zijn voor Google bij het maken van de rangschikking. Met een mobile first website ga je je concurrenten voorbij.

3. Gesproken zoekopdrachten

Deze trend voor 2021 komt voort uit de vorige. Omdat steeds meer mensen hun mobiele apparaten gebruiken neemt het aantal gesproken zoekopdrachten ook aanzienlijk toe. Programma’s zoals Siri en Google Assistant worden steeds meer toegepast om mobiele apparaten te bedienen. Het is dus belangrijk dat je je website daarop aanpast en dat je onderzoek doet naar de zoekwoorden die gebruikt worden in spreekopdrachten als men op zoek is naar jouw product of dienst. Gesproken zoekopdrachten hebben vaak een aantal dingen gemeen:

  • Een vraag: veel gesproken zoekopdrachten worden als een vraag aan de digitale assistent gesteld. Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar een pizzeria die aflevert, dan vraag je: “Hallo Google, waar is de dichtstbijzijnde afhaal pizzeria?”. Probeer op je website dus vragen als zoekwoorden te gebruiken, bijvoorbeeld in een blog of als alinea in een tekst.
  • Lokale zoekopdrachten: veel van de gesproken zoekopdrachten zijn ook lokaal. Dat komt doordat veel mensen deze optie gebruiken als ze op zoek zijn. Het klassieke voorbeeld is als je met pech langs de weg staat. Je vraagt Siri dan bijvoorbeeld: “Siri, ik zoek een garage in Amersfoort.”

4. Schrijf lange teksten met een goede structuur

Een aantal jaren geleden was het nog zo dat teksten van 300 woorden het beste scoorden in de zoekmachine resultaten. Die tijd is voorbij. Zoekmachines geven nu de voorkeur aan teksten van tussen de 500 en 1200 woorden. Dat betekent niet dat je zomaar wat op mag schrijven tot je deze limiet behaald hebt, want ze moeten ook een goede structuur bevatten. Google begrijpt beter en beter waar een tekst over gaat en wil haar gebruikers alleen voorzien van een tekst die antwoord geeft, die betrouwbaar is en die te scannen is. 

Gebruik daarom altijd duidelijk H1, H2 en H3 kopjes, zodat je de zoekmachine vertelt wat de structuur is van de tekst. Gebruik geen hele lange zinnen en houd de alinea’s kort; 120 woorden is meer dan genoeg. Lees de tekst alsof je een bezoeker bent en beoordeel of zij snel de informatie kunnen vinden waarnaar ze op zoek zijn. Dat doen de zoekmachines namelijk ook.

5. Gebruik je zoekwoorden zo natuurlijk mogelijk

Voorheen was het zo dat, exacte zoekwoorden op verschillende plekken in de tekst verwerkt, de beste resultaten kunnen opleveren. En dan maakte het niet uit of deze de zinnen een beetje raar maakten of minder vloeiend. Ondertussen zijn de zoekmachines zo geprogrammeerd dat ze zoekwoorden en variaties erop aan elkaar kunnen koppelen. Een zoekopdracht is vaak kort en krachtig, maar niet direct in een tekst te verwerken. Probeer van ‘damesschoenen leer Deventer’ maar eens een goede zin te maken, terwijl dat wel een zoekopdracht kan zijn. 

Het is voor de toekomst veel belangrijker dat je je zoekwoorden zo verwerkt dat ze in de tekst passen. Iemand die de tekst leest mag geen idee hebben van wat het zoekwoord is dat wordt gebruikt. Je kunt dan dus net zo goed ‘leren damesschoenen in Deventer’ gebruiken, want de zoekmachines herkennen dat. Kies voor long tail zoekwoorden met meerdere woorden en gebruik daar ook altijd een aantal variaties op. De zoekmachines zien je tekst dan als vloeiend en natuurlijk en dat is exact wat ze hun gebruikers willen aanbieden.

6. Ga voor de featured snippets

Google wil haar gebruiker zo snel mogelijk van een antwoord op hun vraag voorzien. En soms doen ze dat al zonder dat iemand ook maar één van de resultaten heeft aangeklikt. Je hebt vast wel eens met de featured snippets te maken gehad. Ze worden ook wel positie 0 genoemd, omdat ze boven de resultaten worden geplaatst. Je herkent het als een tekstbox waarin al antwoord gegeven wordt op de vraag die gesteld is door een stukje tekst van een bepaalde website te tonen.

Het is dus zaak om op positie 0 te komen, want die positie is nog beter dan positie 1. De kans dat een gebruiker daar op klikt is enorm, vooral omdat het ook door Google zelf wordt aangedragen. Er zijn een aantal manieren waarop je in deze featured snippets terecht kunt komen.

  • Geef antwoord op een vraag. Kies een vraag uit die past bij een zoekwoord (dit is ook goed voor je gesproken zoekopdrachten) en die door jouw doelgroep wordt gesteld. Geef daar direct antwoord op, bijvoorbeeld in een blog, in een FAQ pagina of in een alinea van je teksten. De vraag is dan ook altijd de titel of het tussenkopje.
  • Voeg een lijst met begrippen toe aan je website. Bij elk begrip leg je heel kort maar direct uit wat het betekent. Het beste geef je al in de eerste zin antwoord. Zoekt iemand dan naar de betekenis van dat begrip, dan wordt jouw tekst en link naar je website mogelijk gekozen voor de featured snippets sectie.
  • Geef overal direct antwoord op. Schrijf je een blog met als onderwerp “Wat is SEO?” dan beantwoord je die vraag in de eerste zin. Hetzelfde doe je met tussenkopjes die iets uitleggen of duidelijk maken. Met andere woorden: schrijf je teksten alsof ze al in de featured snippets staan.

7. De gebruiker staat voorop

User ExperienceAlle trends die hier genoemd zijn draaien maar om één ding: de gebruiker. Google wil haar klanten de beste websites aanbieden die snel laden, werken op het apparaat dat ze gebruiken, gestructureerde en duidelijke teksten aanbieden en spreekopdrachten beantwoorden. Het liefste geeft Google zelfs een website die al antwoord geeft op de vraag voordat deze geopend wordt (featured snippets). 

In 2021 wordt de gebruiker voor de zoekmachines alleen nog maar belangrijker. Richt je website daarom in met jouw bezoeker in het achterhoofd. Doe je dat, dan zullen de zoekmachines jouw pagina’s graag voorleggen aan hun klanten.

Sjors Goemans

Sjors Goemans

Sjors Goemans begon op zijn 16de levensjaar met Online Marketing. Met meer dan 10 jaar SEO en Online Marketing ervaring op zak helpt hij samen met Juulr B.V., waaronder Ranking Masters valt, ondernemers en marketeers meer resultaten te halen uit zoekmachine optimalisatie en social media.