fbpx

Hoe scoor jij op Google?

Page Experience 2021: een nieuw algoritme van Google

Page Experience 2021: een nieuw algoritme van Google

Google heeft aangegeven een nieuw algoritme te lanceren genaamd Page Experience en wel in 2021. Zoekmachines gebruiken algoritmen bij het bepalen van de rangschikking die ze publiceren als een gebruiker een bepaald zoekwoord intypt. SEO is de methode waarmee je je website zo instelt dat deze inspeelt op de algoritmen en dus jouw pagina bovenaan de resultaten plaatst. Een nieuw algoritme houdt in dat de SEO regels staan te veranderen en dat je jouw pagina’s hier mogelijk op moet gaan aanpassen. Doe je dit niet, dan geef je je plek in de zoekmachine resultaten op aan een website eigenaar die hier wel aandacht aan heeft besteed.

GoogleWat is Page Experience?

Het is geen geheim dat Google de ervaring van de gebruiker als bijzonder belangrijk ziet. En dat is ook exact de reden waarom de Page Experience update eraan zit te komen. Geen enkele SEO specialist kijkt hiervan op, want de gebruiker staat bij Google op de eerste plaats. Als deze een zoekwoord intypt dan wil de zoekmachine hier een lijst met websites aan koppelen die hier zo nauw mogelijk op aansluiten. Daarbij moeten deze websites de gebruiker helpen en niet irriteren. Om die reden waren de laadtijd, de gebruikersvriendelijkheid en de veiligheid al belangrijke factoren. Bij de Page Experience update breidt Google dit rijtje uit, met de gebruiker in het achterhoofd.

Wat was al belangrijk voor Google?

Website eigenaren weten dat gebruikersvriendelijkheid voor Google een hele belangrijke drijfveer is bij het aanbieden van haar diensten. Dit doet Google zelf ook door middel van de featured snippets, een stukje tekst boven de zoekresultaten die al antwoord geeft op de vraag die de gebruiker stelt. Ook bieden ze tussen de zoekresultaten een rijtje vragen aan waar je op kunt klikken en direct antwoord krijgt. Zo geeft Google de gebruiker al voordat ze een website hebben aangeklikt toegang tot de informatie waarnaar ze zoeken.

Nu, voordat de Google Page Experience update uit wordt gebracht, worden websites al getest op factoren zoals de laadsnelheid, de mobielvriendelijkheid en de veiligheid. Een snelle website is dus essentieel voor de ervaring van de gebruiker in het oog van Google en ook het feit dat de website op mobiele apparaten bekeken kan worden en dat de pagina’s veilig zijn. Ook worden opdringerige pop-ups als negatief gezien. En Google heeft gelijk, want deze factoren zijn voor internet gebruikers vandaag de dag bijzonder relevant.

Uitbreidingen met Google Page Experience

Page Experience is een uitbreiding van deze factoren en dan komen er drie andere spelers om de hoek kijken.

  • LCP: LCP is de eerste toevoeging in Page Experience en de afkorting staat voor Largest Contentful Paint. In Nederlandse woorden betreft dit de laadsnelheid van je website. Het doel is om deze onder de 2,5 seconden te houden.
  • FID: de tweede toevoeging waarmee je na de Page Experience update te maken krijgt is de First Input Delay.  Dit betreft de interactiviteit van je website en hoe snel acties door jouw gebruikers uit te voeren zijn. Het doel is dan om onder de 100 milliseconden te blijven.
  • CLS: de laatste factor waarmee je met Page Experience ook te maken krijgt is de Cumulative Layout Shift. Hiermee meet Google de visuele stabiliteit van je website en dus of er elementen verplaatsen als deze laadt, zoals een contact knop die ineens ergens anders staat.

Wanneer wordt Google Page Experience uitgerold?

Op dit moment heeft Google alleen aangegeven dat de nieuwe Page Experience algoritmen uitgerold zullen worden in 2021. Omdat we allemaal te maken hebben met de Coronacrisis en we daar hinder van ondervinden, hebben ze wel aangegeven dat ze 6 maanden van tevoren een seintje zullen geven. Het is dus zaak om het nieuws in de gaten te houden, zodat je weet wanneer jouw website klaar moet zijn voor de volgende Google update. 

Jouw website klaarmaken voor Google Page Experience

Het goede nieuws is dus dat je van Google voldoende tijd krijgt om aan je website te werken en deze voor Page Experience klaar te stomen. Doe je dit goed, dan profiteer je daar vanaf het moment dat de nieuwe update wordt uitgerold van en zullen je plaatsen niet drastisch naar beneden gaan. Doe je dit niet goed, dan kan het nare gevolgen hebben voor de vindbaarheid van je website en is het mogelijk dat je rankings van de ene op de andere dag instorten. Daarom hebben we hier drie tips op een rijtje gezet waarmee jij jouw website snel klaar kunt hebben voor de Google Page Experience update.

Werk aan je SEO techniek

Veiligheid en laadsnelheid zijn beide onderdelen van SEO techniek. Het is nu al verplicht om een veiligheidscertificaat te hebben en als je dat niet hebt, dan vraag je deze het beste zo snel mogelijk aan bij je websitedesigner. Veiligheid is bijzonder belangrijk voor gebruikers en vandaag al zal men een website die niet begint met https en die geen slotje voor de URL vertoont veel minder snel openen. Je hebt dit snel en goedkoop opgelost.

Page speedDe laadsnelheid van je website meet je met een groot aantal gratis programma’s. Gebruik je Ubersuggest, dan zie je dat bij de ‘page audit’ al staan. Voor de Google Page Experience is laadsnelheid bijzonder belangrijk en waarschijnlijk heb je zelf regelmatig een website weggeklikt omdat deze voor jou niet snel genoeg zichtbaar was. Om je voor te bereiden voor Google Page Experience doe je eerste een test. Is jouw website te traag, dan zijn er enkele manieren om dit op te lossen.

  • Grote bestanden verwijderen of verkleinen: staan er grote bestanden op jouw website, zoals foto’s of video’s, dan kunnen deze de laadsnelheid van je website beïnvloeden. Het beste verwijder je deze of verklein je ze zodat ze minder plaats innemen.
  • Je hosting aanpassen: het is ook goed mogelijk dat jouw website dusdanig gegroeid is dat deze eigenlijk niet meer op het plekje dat je gereserveerd hebt op de server past. Dan is het tijd om je hosting contract aan te passen. Cloud hosting is dan een goedkope en goede oplossing, mocht je daar nog geen gebruik van maken. 
  • Cookies verkleinen: een andere manier om de laadsnelheid van je website te verbeteren is door cookies te verkleinen. 

SEO techniek uitbesteden

Aangezien alle onderdelen van de Google Page Experience te maken hebben met de techniek achter je website, is het geen slecht idee om een SEO bureau in te huren om hier eens goed naar te kijken. Zij hebben de programma’s ter beschikking die nodig zijn om de snelheden te meten en om te achterhalen waar de knelpunten liggen. Daar gaan ze dan mee aan het werk, zodat de techniek achter jouw website ook snel in orde is.

Maak je website responsive

Meer dan 50 procent van de internet gebruikers werkt met mobiele apparaten. De telefoon en de tablet worden veel vaker gepakt dan dat de laptop of desktop computer worden aangezet. Google Page Experience kijkt daarom niet voor niets naar de mobiele vriendelijkheid van je website. Als je WordPress gebruikt, en ook sommige andere platforms, dan is hier meestal al aandacht aan besteed en hoef je niets te doen. Ook als je recentelijk een website hebt laten maken door een specialist zal deze ongetwijfeld al te gebruiken zijn op mobiele apparaten.

Is jouw website wat ouder, dan is er een kans dat dit nog niet zo is. En ook nu al zal je ervan profiteren als je je website responsive maakt. De gemakkelijkste en snelste manier om dit voor elkaar te krijgen is door contact op te nemen met de specialist die je website in elkaar heeft gezet. Zij weten hoe ze deze snel ook voor mobiele apparaten toegankelijk kunnen maken, zodat jij ook aan deze eis van Google Page Experience voldoet.

Voer een concurrentie analyse uit

Door bovenstaande twee punten goed aan te pakken kun je al aanzienlijk beter scoren voor Google Page Experience. Je zult waarschijnlijk streven naar perfectie, maar dat is in veel gevallen niet nodig. Zelfs de best presterende websites bevatten foutjes en hiermee zullen ze niet direct honderd plaatsen dalen in de zoekmachine resultaten. Het is altijd goed om te kijken met wie je moet concurreren en om te achterhalen hoe de techniek van die websites is uitgevoerd. Je komt dan ongetwijfeld problemen tegen en dat zijn dan de punten waarop jij kunt scoren. Als je weet waarmee je concurreert, dan weet je ook wat je moet doen om de concurrentie voorbij te gaan.

Gebruik Page Experience in je voordeel

Page Experience is niet alleen voor Google belangrijk maar ook voor jouw bezoekers. En jij hebt baat bij klanten die op jouw website de beste ervaring beleven. Daarom is de Page Experience voor jou ook een positieve ontwikkeling en een mogelijkheid om jouw website te optimaliseren voor jouw klanten.

Sjors Goemans

Sjors Goemans

Sjors Goemans begon op zijn 16de levensjaar met Online Marketing. Met meer dan 10 jaar SEO en Online Marketing ervaring op zak helpt hij samen met Juulr B.V., waaronder Ranking Masters valt, ondernemers en marketeers meer resultaten te halen uit zoekmachine optimalisatie en social media.