Bounce Rate

Bounce Rate

Bounce Rate

De letterlijke vertaling van bounce rate is: het percentage dat afketst. Dat is het percentage bezoekers dat op een site beland en direct vertrekt zonder een tweede pagina te bekijken. Ze bekijken dus bijvoorbeeld een artikel, maar gaan binnen een aantal seconden weer weg.

Hoe wordt de Bounce Rate bepaald?

Er zijn verschillende scenario’s die leiden tot een bounce. Een meest voorkomende scenario is het teruggaan naar de vorige pagina. Dit kan komen doordat een bezoeker verkeerd heeft geklikt op een link, zoals op social media of zoekresultaten. Het was dus in eerste instantie niet de bedoeling om die website te bezoeken. Een tweede scenario is het sluiten van een tabblad of de gehele browser. Dit hoeft natuurlijk niet te komen doordat de informatie irrelevant is. Er zijn veel mensen die even een pagina bezoeken, maar daarna iets anders gaan doen of moeten doen. Dit kan komen doordat zij geen tijd of zin hebben om de informatie op dat moment te bekijken. Een derde scenario is het willen bezoeken van een website, maar de internetgebruiker typt de verkeerde URL in. Daardoor komen ze niet op de gewenste website uit, maar op een andere website. Dit kan je vergelijken met het draaien van verkeerd telefoonnummer.

Een vijfde scenario is een onterechte foute tracking. Een bounce wordt namelijk ook gezien als er na 30 minuten geen interactie is. Maar misschien biedt een website wel content waarvoor een gebruiker langer nodig heeft dan 30 minuten. Een laatste scenario die gerealiseerd kan worden is een bezoeker die vanaf een andere website komt. Bijvoorbeeld doordat een website een artikel had vermeld met de link van deze website. Maar de doelstellingen van de bezoeker komen niet overeen met de content die wordt geboden. Daardoor zal de bezoeker de informatie als irrelevante informatie interpreteren en weggaan.

Een slechte Bounce Rate door incorrecte tracking configuratie

Een hoge bounce kan ook komen doordat Google Analytics verkeerd is geïmplementeerd. Daardoor zal niet elke pagina van een website op een correcte manier een rating ontvangen. De gebruiker zal dus eerst wel worden gezien door Google als de bezoeker terecht komt op een correct geconfigureerde pagina, maar zal hem als bounce zien als de bezoeker daarna een slecht geconfigureerde pagina bezoekt. Google interpreteert dit namelijk als geen interactie.