fbpx

Facebook adverteren: 12 killing tips die jou tot een expert maken

Facebook adverteren is één van de meest doelgerichte, goedkope en meetbare manieren om je producten of diensten online aan de man te brengen. En er zijn dan ook maar weinig bedrijven die zich hier niet in hebben verdiept of mee bezig houden.

Via Facebook breng je niet alleen je bedrijfsnaam of wat je verkoopt onder de mensen, je onderhoudt een dialoog met je doelgroep en moedigt ze aan om te reageren, om te delen en om je pagina’s te bezoeken. Het is interactief, het bereik is groot en de mogelijkheden bijna eindeloos.

Tegelijkertijd is Facebook adverteren ook een tijdrovende bezigheid, vooral als je hier net mee begint. Een nieuwe pagina met weinig volgers moet gepromoot worden, moet interesse gaan opwekken en moet succesvol worden gemaakt.

Daarnaast zijn de advertentiemogelijkheden die Facebook je aanbiedt groot, is er veel concurrentie en zijn de gebruikers zowel poeslief als keihard. Een succesvolle Facebook pagina en advertentiecampagne komt voort uit maanden en soms jaren lang hard werken.

Daarom hebben we hier 12 killing tips opgesteld waarmee jij van jouw Facebook advertentiecampagnes sneller een succes maakt en een expert wordt. Leestijd: ✅ 5 minuten ✅ .

 

1. Gebruik de Facebook pixel

Gebruik de Facebook pixel

De Facebook pixel is een stukje codering die je toevoegt aan je website. Deze pixel wordt vervolgens gekoppeld aan je advertentieaccount en begint data binnen te brengen.

Net als je bij Google Analytics een tag nodig hebt om te zien wat de bezoekers op je website doen, heb je bij Facebook Adverteren de pixel nodig om te zien wat het gedrag is van de gebruikers op jouw Facebook pagina. Deze informatie gebruik je onder andere voor het samenstellen van je doelgroep en voor remarketing.

Stel, jij verkoopt babyproducten, hebt hier een Facebook pagina voor gemaakt en wilt gaan adverteren. Dan kun je via Facebook een doelgroep instellen van mensen die zijn geïnteresseerd in babyproducten, baby’s of opvoeden.

Deze Facebook gebruikers krijgen in hun nieuwsfeed dan jouw advertenties te zien, bijvoorbeeld omdat ze al een keer naar babyproducten gezocht hebben, maar deze niet hebben gekocht.

De Facebook pixel monitort het gedrag van haar gebruikers en dit wordt gebruikt niet alleen voor adverteren, maar ook voor het promoten van artikelen en het aankondigen van evenementen.

 

Stappenplan installeren Facebook pixel 

Stappenplan installeren Facebook pixel 

Het is dus wel duidelijk dat je door deze Facebook pixel te installeren veel doelgerichter kunt adverteren. Je installeert hem op alle pagina’s die je binnen Facebook wilt laten meten.

Dat is veel werk, maar het geeft je ook de mogelijkheid om pagina’s met gevoelige informatie niet aan Facebook te laten zien. Het onderstaande stappenplan helpt je bij het installeren van de Facebook pixel.

  1. Kies een advertentieprofiel uit voor het opslaan van de data die de pixel gaat verzamelen. Gebruik hier je eigen profiel voor en niet die van een advertentiebureau. Zou je dit bureau verlaten, dan ben je je data ook kwijt.
  2. Ga nu in het menu op zoek naar  ‘gebeurtenisbeheer’ of ‘pixels’. Soms moet je dan ‘alle hulpmiddelen’ in het menu selecteren, omdat deze niet altijd volledig is uitgeklapt. Facebook geeft je vervolgens de aanwijzingen die je moet volgen om je pixels te activeren.
  3. Nu moet je de pixelcodes plaatsen. Dit doe je via Google Tag Manager het gemakkelijkst. Voor WordPress websites zijn er bepaalde plug-ins die je gebruikt. Uiteraard kan je website ontwikkelaar dit ook voor je doen.
  4. Controleer of je data begint te zien van Facebook-gebruikers die jouw website hebben bezocht. Is dat zo, dan zijn de pixels goed geïnstalleerd.
  5. Meld de plaatsing van de pixel in je cookiebericht.

 

2. Gebruik mediakits om je doelgroep te formuleren

Het is voor het succes van Facebook adverteren bijzonder belangrijk dat je de juiste doelgroep vindt. Hoe beter je de mensen die je bereikt aanspreekt, hoe groter de kans dat ze naar je website gaan.

Er is een ouderwetse, maar erg handige manier waarop je je doelgroep kunt formuleren. Tijdschriften hebben specifiek voor adverteerders een mediakit samengesteld waarin exact staat wat hun doelgroep is. Zo kunnen adverteerders bepalen of een advertentie in dat tijdschrift nut heeft.

Veel tijdschriften zijn gericht op een bepaald onderwerp en er zijn vast tijdschriften die jouw branche uitlichten. Stel, jij hebt een webwinkel voor ruiterkleding, dan zoek je een tijdschrift op voor ruiters en paardenliefhebbers. 

 

3. Gebruik je eigen mailinglijst om geïnteresseerden te vinden

Gebruik je eigen mailinglijst om geïnteresseerden te vinden

Facebook Ads Manager maakt het mogelijk voor gebruikers om hun mailinglijst te uploaden. En dit is een lijst die je misschien al jaren aan het onderhouden bent. Facebook zoekt vervolgens bij de e-mail adressen op welke profielen daaraan zijn gekoppeld.

De mensen op je mailinglijst hebben zich hier zelf voor opgegeven en hebben zich vrijwillig aangemeld. Dat is dus een doelgroep waarvan je weet dat ze veel potentie hebben. 

Ga je ook adverteren aan de mensen in je mailinglijst, dan is het wel belangrijk om dat op een subtielere manier te doen. Het is namelijk mogelijk dat ze het gevoel krijgen dat hun privacy wordt geschonden als het overduidelijk is dat je hen door middel van de mailinglijst op Facebook hebt gevonden.

Ze hebben hun e-mail in vertrouwen doorgegeven en toestemming gegeven om op een discrete manier (via e-mail) benaderd te worden. Schend dit vertrouwen niet en respecteer hun wensen door ze apart en niet agressief.

Iemand die zich voor een mailinglijst heeft opgegeven wil graag controle houden over wanneer iets gelezen wordt en over het lidmaatschap. Het is erg gemakkelijk om je van een mailinglijst uit te schrijven.

 

4. Gericht adverteren

De kracht van Facebook adverteren zit hem in het feit dat je je op een hele specifieke doelgroep kunt richten. En daar maak je het beste goed gebruik van. Hoe kleiner en specifieker je doelgroep, hoe groter de kans dat ze op je advertentie reageren.

Als je klein begint, probeer je dan te richten op een groep van niet meer dan 10.000 Facebook gebruikers. Het is de bedoeling dat je zoveel mogelijk geïnteresseerde mensen bereikt en de groep die daar buiten valt er ook buiten laat.

 

Demografische gegevens

Demografische gegevens

Stel, je hebt een bedrijf dat werkzaam is in een bepaalde regio. Allereerst richt je je dan alleen op inwoners van die regio. Zo maak je je groep al een stuk kleiner. Het heeft geen nut om je advertentie aan mensen in een plaats waar je niet werkzaam bent te tonen.

Vervolgens bekijk je de andere demografische gegevens van je doelgroep en gebruik je instellingen met betrekking tot leeftijdsgroep en geslacht. Wil je bijvoorbeeld voornamelijk jonge moeders bereiken, dan stel je een leeftijdsgroep in van 25 tot 35 jaar en het vrouwelijke geslacht. 

Bekijk de demografische gegevens van je website bezoekers goed en neem dan alleen de categorieën die het best vertegenwoordigd zijn. Het is goed mogelijk dat je ook bezoekers aantrekt die ouder zijn of die mannelijk zijn, maar dit is dan vast maar een klein percentage. Laat deze groepen achterwege.

 

Interesses

Via Facebook adverteren kun je ook bepaalde interesses toevoegen. Daarmee selecteer je alleen de mensen die geïnteresseerd zijn in je product of diensten. In het geval van de jonge moeders, selecteer je dan interesses zoals babykleding, borstvoeding, babymelk, baby ontwikkeling enzovoorts.

Dit is afhankelijk van wat je verkoopt. Met correcte demografische gegevens en een selectie van interesses bereik je een specifieke doelgroep met een interesse in je producten of diensten. De kans op een bezoek aan je website is automatisch veel groter.

 

5. Begin klein en simpel

Hoe specifieker je doelgroep, hoe goedkoper je advertenties. Facebook vraagt meer geld als je advertenties aan meer mensen worden getoond, en dat is vrij logisch. Door gericht te adverteren, hoef je dus ook geen fortuin uit te geven aan je Facebook advertentiestrategie.

Ook mis je dan minder klikken, omdat je geïnteresseerden aanspreekt. Begin daarom met een bijzonder klein budget per dag, laten we zeggen €3,50. Als je merkt dat je hier winsten mee begint te maken, kun je je budget omhoog doen.

Dit doe je net zo lang totdat je merkt dat de winsten verminderen. Begin ook altijd met advertenties die je per klik betaalt en niet per impressie. Op die manier voorkom je dat je veel geld moet uitgeven ook als er niemand op je advertentie in gaat.

 

Simpel is professioneel

Door je advertenties simpel te houden kom je professioneler over. Daarnaast zijn simpele advertenties ook goedkoper. Van Facebook krijg je een groot aantal opties voor je advertentie, maar het is het beste om gewoon met een afbeelding te beginnen.

Vergezel deze van een goede en pakkende tekst. Gebruik geen stock foto’s van Facebook maar alleen foto’s die je zelf hebt gemaakt en die origineel zijn. Zo voorkom je de kan dat Facebook gebruikers jouw foto ook ergens anders al gezien hebben.

 

Gebruik de aanbevelingen

Gebruik de aanbevelingen

Niet iedereen is in staat om zonder training of ervaring een professionele advertentie uit de mouw te schudden. Daarom heeft Facebook bepaalde aanbevelingen opgesteld met betrekking tot het ontwerp van je advertentie. Deze hebben betrekking tot de resolutie en de maten van je afbeelding, bijvoorbeeld. Wees origineel, creatief en opvallend en maak vooral geen saaie advertentie. 

 

6. De onderdelen van een perfecte advertentietekst

Het is nooit tijdverspilling om aandacht te besteden aan de perfecte advertentietekst. Deze tekst moet Facebook gebruikers overtuigen om op jouw advertentie te klikken en daarom moet hij perfect in elkaar steken. Een goede advertentietekst bevat de volgende onderdelen.

  • Een pakkende kop: schrijf een kop die direct interesse aantrekt en die voor jouw doelgroep interessant is. Het is altijd een goed idee om iets weg te geven, om je advertentie aantrekkelijker te maken. Dit hoeft jou niet veel te kosten, maar het aanbieden van een gratis E-book, een demo of een Webinar kan wonderen doen.
  • Een krachtige tekst: internetgebruikers zitten niet te wachten op lange lappen tekst. Daar hebben ze geen tijd voor en daarin zijn ze niet geïnteresseerd. Deze tekst bevat een call-to-action of een actieknop waarmee je de gebruiker een zetje in de juiste richting geeft. Dit kan bijvoorbeeld zijn ‘meer informatie’, ‘schrijf je in’, ‘offerte aanvragen’, ‘koop nu’ of ‘abonneren’. De tekst bevat ook een social proof. Dit is een stukje wijsheid van een expert, een quote van een bekend persoon, een bewijs van de hoeveelheid tevreden klanten of een certificatie/keurmerk waarmee je tekst sociale kracht krijgt.
  • Vragen om interactie: het is ook altijd een goed idee om de gebruikers te vragen om je advertentie leuk te vinden of om te vragen of ze deze willen delen. Wees actief en wacht niet op de interactie van je doelgroep. Als je hierom vraagt spreek je de goede wil van de gebruikers aan en geef je ze het idee dat ze je kunnen helpen. Eventueel verloot je iets onder de mensen die je advertentie gedeeld hebben.

 

7. Deel reviews

Deel reviews

Het is een algemeen bekend feit dat mensen graag de meerderheid volgen. En dat gebeurt regelmatig niet eens bewust. Een Facebook gebruiker die jouw advertentie ziet waarin staat dat jouw product geweldig is, denkt hoogstwaarschijnlijk: “dat zeggen ze allemaal”.

Ze zijn op zoek naar een bewijs waaruit blijkt dat jouw product ook echt geweldig is en dat mag dan niet uit jouw mond komen. De beste manier om dat te doen is door reviews aan je advertenties toe te voegen. 

Als je melkpoeder voor baby’s verkoopt, dan plaats je bijvoorbeeld een foto van dat product met daar overheen de quote: “mijn baby heeft veel minder last van krampjes, bedankt!” – G v J uit Amsterdam.

Een andere manier om mensen te overtuigen van jouw kwaliteiten is door je klantenscore uit Google mijn Bedrijf te publiceren en te laten zien hoeveel mensen je al tevreden hebt achtergelaten. Met een beetje bewijs en toelichting over waarom je de beste bent, gaan Facebook gebruikers veel sneller over tot aankoop.

 

8. Gebruik hashtags

Ook al zijn hashtags nog steeds veel populairder op Twitter dan op Facebook, het is een ideale manier om een groter bereik te genereren. Gebruikers van Facebook passen deze hashtags toe om doelgericht informatie te vinden op de sociale media site en om te zien wat er op Facebook over deze onderwerpen wordt gezegd.

Door een hashtag in te vullen zien ze direct wat de meest recente informatie is die over dat onderwerp geschreven is en als jouw advertentie daar dan tussen staat, dan is de kans op een klik veel groter. Mensen die hashtags gebruiken zijn al geïnteresseerd en zoeken doelgericht; daar doe jij je voordeel mee.

Jij kunt ook hashtags gebruiken om te zien wat anderen schrijven over jouw onderwerp. Dat gebruik je weer bij toekomstige advertenties. Als je op zoek gaat naar een onderwerp dat op Facebook behandeld wordt en dat specifiek over jouw product of dienst gaat, dan zie je gesprekken van geïnteresseerden en wijs je gemakkelijk potentiële klanten aan.

 

9. Interactie werkt bijzonder aantrekkelijk

Een ander groot voordeel van Facebook adverteren is dat je een dialoog aan kunt gaan met je doelgroep. En dat is in de digitale samenleving vandaag de dag natuurlijk bijzonder.

De afstand tussen bedrijf en klant wordt door alle digitale foefjes steeds groter en met Facebook adverteren sluit je deze weer. Interactie dwing je op verscheidene manieren af en je zult zien dat gebruikers hier graag aan mee doen. De volgende technieken zijn dan bijzonder doeltreffend.

  • Een vraag stellen: gebruikers van Facebook doen graag ergens aan mee en laten hun mening graag horen. Als je ze simpelweg een vraag stelt, dan zal je zien dat hier veel antwoord op gegeven wordt. Vooral als je ze aanspreekt op hun interesse en een onderwerp waar ze veel van af weten. En als het goed is heb je die interesses al in je doelgroep samengevat. Een simpele vraag waar jonge moeders graag hun kennis over delen is bijvoorbeeld: “Wat is de beste poedermelk voor baby’s met krampjes?” Aangezien dit moeders na aan het hart ligt en ze daar vaak midden in zitten, zal je het aantal reacties snel zien stijgen.
  • Een enquête publiceren: enquêtes zijn op Facebook bijzonder populair. Vooral als er naderhand een interessant antwoord uitkomt dat ook weer gedeeld kan worden. Enquêtes moeten kort zijn, simpel en niet saai. Je kunt zelfs een simpele afbeelding met een zin plaatsen die nog moet worden afgemaakt. De reactie is zo geplaatst.
  • Stemmen: een andere (en zeker niet de laatste) optie die je hebt om interactie aan te moedigen is om de gebruiker uit te nodigen om te stemmen. Ook hier kun je dan bijvoorbeeld twee soorten melkpoeder laten zien en de gebruikers laten stemmen door de ‘vind ik leuk’ knop of ‘delen’ knop te gebruiken.

 

10. Plaats je advertenties door middel van funneling

Funneling is niet een optie die je van Facebook aangeboden krijgt, maar een manier om jouw advertenties op een bepaalde volgorde en aan bepaalde groepen te publiceren.

Het is gebaseerd op het bekende AIDA model (Attention, Interest, Desire, Action) en brengt de gebruikers stapsgewijs bij jouw product. Met deze methode voorkom je dat je agressief overkomt en betrek je de gebruikers stapsgewijs en op een natuurlijke manier bij je bedrijf. Het uiteindelijke doel is dan om ze een actie uit te laten voeren. De verschillende stappen zien er als volgt uit.

  1. Attention: tijdens deze fase spreek je een doelgroep aan die jou nog niet kent. Het is de bedoeling dat je jezelf voorstelt, dat je niet opdringerig bent, maar dat ze je ook niet kunnen vergeten. Tijdens deze fase stel je bijvoorbeeld een oplossing voor, voor het probleem dat bij jouw doelgroep veel speekt. Bij jonge moeders kan dat dus een oplossing voor krampjes zijn.
  2. Interest: nu heb je je doelgroep kunnen interesseren, maar zijn ze nog niet zo ver dat ze ook actie wilt ondernemen. Nu is het zaak om deze interesse aan te wakkeren door er zorg voor te dragen dat ze de volgende fase in gaan. Het is in dit geval belangrijk om alleen de gebruikers te kiezen die al op je vorige advertentie hebben gereageerd. Dat doe je door middel van remarketing. Je maakt voor hen speciaal een nieuwe advertentie die je alleen aan deze mensen laat zien en waarmee je ze naar de desire fase trekt.
  3. Desire: gebruikers in de desire fase zijn bijna over de streep, maar nog net niet. Dit is weer een kleinere groep mensen die een zetje in de rug nodig hebben. Nu kun je wat agressiever zijn en met actieknoppen, dynamische advertenties en video’s gaan werken.
  4. Action: dit is de groep gebruikers die een aankoop heeft gedaan, een offerte heeft ingevuld of zich op een nieuwsbrief heeft geabonneerd. Door funneling te gebruiken heb je door middel van slim adverteren en goed gebruik van Facebook Ads Manager uit een grotere doelgroep uiteindelijk de personen gefilterd die klant zijn geworden.

 

Enkele aandachtspunten

Funneling kan erg goed werken, mits je geen fouten maakt. Zorg er altijd voor dat je mensen die al bij de action groep horen niet opnieuw probeert over te halen. Het is ook essentieel dat je pixel goed werkt en goed is ingesteld.

Laat de berichten in je advertenties aansluiten bij de doelgroep uit het AIDA model. Als je bij de attention fase een agressieve tekst plaatst, dan kom je veel te opdringerig over.

En vergeet niet om elke keer als je een stapje verder gaat, de mensen die zich nog in de voorgaande doelgroep bevinden uitsluit. Zij zijn nog niet klaar voor de volgende fase en moeten nog op een andere manier te woord worden gestaan.

 

11. Je dashboard goed inrichten

Je dashboard goed inrichten

Als je goed wilt kunnen monitoren hoe jouw advertenties het doen en hoe succesvol ze zijn, is een goed ingericht dashboard van groot belang. In je dashboard geef je zelf aan welke punten je wilt monitoren.

Dit heb je nodig om funneling op de correcte manier toe te passen en de juiste doelgroepen aan te spreken op het juiste moment. Er zijn een aantal kolommen die je het beste aan je dashboard toevoegt en uiteraard kun je dit voor jezelf ook veranderen. Je doet dit door het volgende pad te volgen:

Advertentieaccount home page > Kolommen > Kolommen aanpassen.

Nu krijg je een overzicht met de opties die je hebt om aan je dashboard toe te voegen. Enkele relevante voor funneling zijn Link Clicks, CPC, CPM, CTR, Adds to cart en Purchases. 

 

12. De structuur van Facebook Ads campagnes

Het is belangrijk om de structuur van Facebook advertenties goed te kennen. Op die manier kun je bijzonder gestructureerd adverteren. Er wordt onderscheid gemaakt tussen drie onderdelen.

  • Campagne: een campagne kan bijvoorbeeld zijn je advertenties voor poedermelk voor baby’s.
  • Ad Set: per campagne heb je een aantal Ad sets, bijvoorbeeld verschillende merken poedermelk. Pas je funneling toe, dan is elke ad set een fase tijdens dat proces.
  • Ad: per merk of per fase maak je een paar advertenties. Deze kun je gebruiken om te testen, maar ook om er zorg voor te dragen dat je doelgroep variatie te zien krijgt.

 

Goed adverteren via Facebook

ranking masters logo | SEO

Adverteren via Facebook is niet altijd even gemakkelijk en vooral in het begin zal je hier veel handigheid in moeten krijgen. Ranking Masters helpt je om dit knallend van start te laten gaan.

Onze SEO Surfer applicatie analyseert je concurrentie en vindt voor jou de strategieën waar de meeste winst op te behalen is. Uiteraard zijn we er ook voor het onderhouden van je campagnes en voor een succesvolle toekomst in Facebook adverteren.

 

Bekijk ook:

  1. Google Adwords campagne: hoe zet je hem in 20 minuten op?
  2. Adwords remarketing: wat het is en hoe werkt het?