fbpx

Google Adwords kosten: waarop wordt dit gebaseerd?

Google Adwords, tegenwoordig Google Ads, is een programma waarmee je via de netwerken van Google kunt adverteren.

De kosten die je daarvoor betaalt zijn gebaseerd op een groot aantal factoren, zoals de mate van concurrentie, de positie die je wilt bereiken en je kwaliteitsscore. Het is dus onmogelijk om deze exact te geven.

Voor een succesvolle Google Ads campagne betaal je zo min mogelijk aan advertentiekosten en haal je daar een zo hoog mogelijk rendement uit. En de advertentieopties die Google dan aanbiedt lenen zich perfect voor.

De exacte kosten waarvoor je moet budgetteren als je een Google Ads campagne start moeten we je schuldig blijven. Deze zijn afhankelijk van te veel factoren en dus letterlijk voor iedereen anders.

Gelukkig kunnen we je wel uitleggen hoe deze kosten tot stand komen. Lees in minder dan 7 minuten ✅ over de manier waarop Google de kosten voor het adverteren in hun eigen netwerken berekent.

Google Ads kostenGoogle vraagt niets

Het goede nieuws is dat Google geen exacte bedragen vraagt aan adverteerders, maar dat je deze zelf instelt. Je kunt aangeven hoeveel je dagelijks (of maandelijks) aan Google Ads wilt betalen. Bij de één is dit €15 en bij de ander €1000. Op die manier maakt Google het voor iedereen mogelijk om te adverteren, klein of groot en nieuw of gevestigd.

Daarnaast worden er een aantal verschillende advertentieopties aangeboden. En per optie is er een andere manier van betalen. Hier gaan we in dit artikel uitgebreid op in, maar voordat we dat doen is het handig om uit te leggen hoe adverteren via Google precies werkt.

Twee Google netwerken

Twee Google netwerken

Google biedt advertentieplaatsen aan in twee verschillende netwerken, namelijk het Google Zoeknetwerk en het Google Displaynetwerk.

  • Google Zoeknetwerk: als je adverteert in het Google Zoeknetwerk dan komt je advertentie boven de zoekresultaten te staan. Dit is een voorbeeld van pull marketing, want de klant zoekt al naar jou. Stel je verkoopt kaas en iemand is op zoek naar een ‘Goudse extra oude brokkelkaas’, dan komt jouw advertentie naar voren als je deze op dat zoekwoord hebt gericht. Met de juiste instellingen trek je dus alleen klanten naar je website die al interesse tonen in je product.
  • Google Displaynetwerk: het Google Display Netwerk (GDN) bestaat uit alle Google websites en partnerwebsites van Google. YouTube, Gmail en Translate vallen hier onder, maar er zijn in totaal meer dan 2 miljoen websites, video’s en apps die hier deel van uit maken. Je reclamebanner wordt dan getoond aan mensen die op dat moment die websites gebruiken en daarom is dit een manier van pull marketing. Dit gebeurt echter verre van willekeurig, via het GDN is het mogelijk om een zeer specifieke doelgroep te bereiken.

Adverteren via YouTube

YouTube maakt deel uit van het Google Displaynetwerk, maar het is de moeite waard om deze optie apart te vermelden. Na Google is YouTube namelijk de meest gebruikte zoekmachine in de wereld en de zoekopdrachten zijn vrij specifiek.

Adverteren via YouTube

In plaats van naar een website, zoekt men naar een video. Het is bij deze optie bijzonder belangrijk dat je je doelgroep goed kent en exact formuleert. Doe je dit goed, dan is YouTube een ideaal medium om mee te adverteren.

De voordelen van adverteren via YouTube

Adverteren in YouTube heeft de volgende belangrijke voordelen:

  • Goedkoop: het is aanzienlijk goedkoper om een advertentie te plaatsen in YouTube. Gemiddeld zijn de kosten per view slechts 5 cent. Kijkt iemand korter dan 5 seconden naar de video waarin je advertentie wordt getoond, dan betaal je hier niet voor. Dat is dus gratis reclame maken.
  • Doelgericht: een ander groot voordeel van adverteren via YouTube is dat je er een bijzonder exacte doelgroep mee kunt bereiken. Er zijn een groot aantal manieren waarop je een zeer specifiek publiek bereikt.
  • Meetbaar: daarnaast zijn de resultaten van je advertentiecampagne op YouTube goed meetbaar. Je verandert je instellingen terwijl je campagne loopt. Met YouTube, mits goed ingesteld, kun je voor weinig geld een groot publiek bereiken. Past dit medium goed bij jouw doelstellingen, dan is dit zeker een optie die het overwegen waard is.

Waarom is adverteren via Google Ads zo waardevol?

Waarom is adverteren via Google Ads zo waardevol

Dagelijks worden er miljoenen zoekopdrachten ingevoerd in Google. Dit zijn allemaal mensen die ergens in zijn geïnteresseerd, die iets willen weten of die iets willen kopen. Door te adverteren via Google Ads maak jij gebruik van dit enorme netwerk.

Google kijkt naar de zoekopdrachten en laat jouw advertentie alleen zien als er een relevante term wordt ingetypt of als er iemand uit je doelgroep online komt. Je kunt dus veel doelgerichter adverteren en alleen mensen bereiken die al interesse hebben getoond in jouw product of die binnen jouw doelgroep vallen. Probeer dat maar eens te bereiken met een advertentie in de krant.

Er zijn meerdere voordelen verbonden aan deze manier van adverteren. Google biedt je namelijk ook allerlei mogelijkheden aan om te analyseren wat je advertenties doen. En dat vanaf het moment dat je deze hebt gestart.

De resultaten zijn meetbaar en bij te stellen, wat betekent dat de Google Ads campagnes dynamisch zijn. Verkoop je airco’s en komt er een hittegolf aan? Dan scherp je je campagne aan. Een laatste grote voordeel van Google Ads is dat het één van de goedkoopste manieren is om te adverteren. Doe je dit goed, dan krijg je voor weinig geld een groot resultaat.

Betalen voor Google Ads

Betalen voor Google Ads

Het is dus duidelijk dat de twee netwerken van Google uitstekende mogelijkheden bieden voor zowel pull- als push marketing. Pull marketing (via het Google Zoeknetwerk) wordt meestal gebruikt voor duidelijke verkoopdoelstellingen terwijl push marketing (via het GDN) juist beter is voor branding. Er zijn drie manieren waarop je betaalt in Google Ads.

1. De kosten per klik (CPC) op je advertentie

De Cost per Click (CPC) manier van betalen is de meest gangbare optie als je gaat adverteren in het Google Zoeknetwerk. Je betaalt dan een x bedrag per keer dat er iemand op je advertentie klikt en dus op je website beland. De prijs die je per klik wilt betalen stel je zelf in. Wordt jouw zoekwoord ingegeven, dan ‘veilt’ Google de advertentieplaatsen die daaraan gekoppeld zijn aan de adverteerders.

Het is niet zo dat deze plaats automatisch naar degene gaat met de hoogste CPC. Google geeft de advertentieplaats weg door naar een aantal andere factoren te kijken. Het is dus zaak, als je je advertentiecampagne start, om niet alleen je CPC goed in te schatten, maar ook om Google op andere vlakken tevreden te stellen. De factoren die dan meespelen zijn de mate van concurrentie, het doorklikratio, je kwaliteitsscore en de advertentiepositie. CPC is ook een gangbare betaalmethode in het GDN.

Factoren die de CPC bepalen

Factoren die de CPC bepalen

De CPC die jij zelf instelt bepaalt het succes van je campagne. Zet je te weinig in, dan wordt je advertentie nooit getoond en zet je te veel in, dan maak je geen winst. Je kunt in verschillende zoekwoordentools (Ubersuggest, Moz, Google Search Console, etc) zien wat de gemiddelde CPC is voor de advertenties die zich richten op jouw zoekwoord. Met dat gemiddelde in je achterhoofd, ga je je verdiepen in de volgende factoren:

  • Hoeveel concurrentie is er: hoe groter de concurrentie op een advertentieplek, hoe hoger de CPC. Het is dus zaak om jouw advertentiecampagne te richten op een zoekwoord waar op gezocht wordt, maar die nog door weinig van je concurrenten wordt gebruikt.
  • Het doorklikratio: heb jij advertenties waar veel op geklikt wordt? Dan ziet Google deze als relevanter dan advertenties die niet worden aangeraakt. Zelfs al zou je lager inzetten, dan krijg je met een goed doorklikratio nog steeds voorrang.
  • Je kwaliteitsscore: hoe langer je succesvol adverteert via Google Ads, hoe beter je kwaliteitsscore wordt. En hoe beter je kwaliteitsscore, hoe lager de CPC die nodig is. In het begin zal je dus niet van deze factor kunnen profiteren, maar naarmate je beter en consequenter wordt gaan de kosten voor je Google Ads campagne naar beneden.
  • De positie van de advertentie: wil je op de eerste plek van de advertentieposities komen? Dan moet je hier ook meer voor betalen. Is de eerste positie voor jou niet het belangrijkste streven, dan kun je dus een lagere CPC inzetten.

Twee verschillende CPC prijzen

Als jij de CPC voor je advertentiecampagne instelt, dan geeft je een maximaal bod door. Dit is dus het hoogste bedrag dat je over hebt voor een klik op je advertentie. Je komt op die manier nooit voor financiële verrassingen te staan.

Dit type CPC wordt de maximum CPC genoemd. Er is ook een werkelijke CPC, dus het uiteindelijke bedrag dat je betaalt. Vaak is dit gelijk aan of minder dan de maximum CPC die je hebt ingesteld.

Door je campagne goed in te stellen zorg je ervoor dat je werkelijke CPC zo laag mogelijk is en je dus zo veel mogelijk rendement behaalt.

2. De kosten per Action (CPA)

De kosten per Action

Ervaren Google Ads gebruikers stellen een CPA in. Deze afkorting staat voor Cost per Action of Cost per Acquisition. Je betaalt dan als er een interactie plaatsvindt tussen de bezoeker van de website en jij.

Met andere woorden: als een internet gebruiker op je advertentie klikt, je website bereikt en daar doet wat jij wilt, dan betaal je pas een x bedrag.

De Action waarover men spreekt kan van alles zijn, van het invullen van een vragenlijst tot het aanschaffen van een product. De reden waarom deze manier van betalen vooral voor ervaren Google Ads gebruikers geschikt is, is omdat je er grote verliezen mee kunt draaien als je het verkeerd doet.

3. De kosten per 1000 vertoningen (CPM)

CPM staat voor Cost per Mille. Dit is een gangbare manier van betalen als je het GDN gebruikt voor het plaatsen van je advertenties. Je betaalt dan per 1000 vertoningen en het maximale bedrag dat je daarvoor betaalt geef je zelf aan. Het blijft een biedstrategie, dus als je een te lage CPM instelt, dan wordt je advertentie mogelijk niet getoond.

Door te adverteren via het GDN en je CPM in te stellen is het mogelijk om jouw advertentiecampagne volledig op je eigen wensen af te stemmen. Je krijgt namelijk de mogelijkheid om je exacte doelgroep in te geven en jouw advertenties alleen aan hen te tonen. Een andere handige optie die je krijgt is om de advertentie alleen op bepaalde websites te plaatsen. Via het GDN kun je bijzonder doelgericht adverteren en dat vaak voor minder geld dan op het Google Zoeknetwerk.

Zelf instellen of automatisch bieden

De bovenstaande informatie bespreekt de betaalopties die je hebt als je je campagne zelf instelt. En als jij ervan houdt om een zekere mate van inspraak te behouden, dan is dit zeker geen verkeerde optie.

Het nadeel ervan is dat je de instellingen het beste krijgt nadat je al ervaring hebt opgedaan met Google Ads. Hoe meer kennis je hebt, hoe beter je campagnes worden en hoe meer resultaat je bereikt met een kleiner bedrag.

Een andere optie die je hebt is automatisch bieden. Je vertelt Google welke doelen je wilt bereiken en welk budget je daarvoor hebt. Zij doen vervolgens de rest.

Automatisch bieden: de strategieën

Automatisch bieden: de strategieën

Om jouw budget optimaal te verdelen gebruikt Google een aantal verschillende strategieën. Deze zijn allen geautomatiseerd.

1. Een maximaal aantal klikken

Wil je met jouw advertentie meer bezoekers trekken naar je website, dan is dit een goede strategie.

Google gaat op de achtergrond aan de slag om met jouw budget een maximaal aantal klikken op je advertentie te realiseren. Dit doen ze door jouw geld te verdelen over advertentiegroepen, campagnes en zoekwoorden.

2. Beter dan je concurrentie

De beoogd overtreffingspercentage biedstrategie is bedoeld om jouw advertenties hoger te plaatsen dan die van je concurrenten. Het doel is om de zichtbaarheid van jouw advertentie ten opzichte van die van je concurrenten te vergroten.

3. Op de eerste pagina

Google richt zich ook op het zichtbaar maken van je advertentie in het algemeen. Door je bod regelmatig opnieuw af te stellen plaatst Google jouw advertentie op de eerste pagina.

Je hebt geen garantie dat je ook daadwerkelijk op de eerste pagina terecht komt, want ook andere factoren spelen een rol. Denk dan aan je kwaliteitsscore en de concurrentie voor een plaats.

Toch is dit een goede strategie om meer zichtbaarheid mee te genereren. Kies je zoekwoorden daarom goed uit.

4. Verhoog je conversieratio

De ECPC strategie (ECPC staat voor Effective Costs per Click) is bedoeld om voor zo weinig mogelijk geld het aantal conversies te verhogen. Dit is een gedeeltelijk automatische strategie, omdat jij de biedingen controleert.

Je verhoogt het inzetgeld als er een grote kans is op een conversie en verlaagt deze als de kans verdwenen is.

5. CPA doelstelling

Deze strategie is gebaseerd op het Cost per Action betaalmodel. Jij geeft bij Google aan hoeveel je gemiddeld per actie wilt betalen en Google gebruikt dat bedrag om mee te adverteren. Soms zal je dus per actie meer betalen en soms minder.

Hier is het erg belangrijk om je budget goed in te stellen en geen klikken mis te lopen. Je stelt deze strategie het beste in door te kijken naar de conversiegegevens van je vorige campagnes.

6. Google Ads gebruikt je voorgaande conversies

Heb je in de afgelopen 30 dagen 15 of meer conversies gegenereerd, dan kun je Google opdragen met die gegevens de volgende biedingen te plaatsen.

Hier geef je Google de hoogte van het rendement dat je wilt zien en naar aanleiding daarvan gaan ze voor je aan het werk. Het uiteindelijke doel is dat het rendement op de uitgaven die je voor de advertentie maakt zo hoog mogelijk is.

Hoeveel kost adverteren via Google Ads?

Hoeveel kost adverteren via Google Ads

Het is vrijwel onmogelijk om te zeggen hoeveel jij gaat betalen voor je Google Ads campagne. In het begin zal je hier meer geld aan kwijt zijn, omdat je nog een reputatie moet opbouwen.

Dit is ook de reden dat veel bedrijven besluiten deze optie uit te besteden. Ranking Masters is dan de specialist voor jou. Wij maken gebruik van de SEO Surfer Tool om inzicht te krijgen in de mogelijkheden en de status van je concurrentie.

Tot dan toe kun je hier zien wat wij allemaal voor jou kunnen betekenen.

We beginnen met een kennismakingsgesprek

Allereerst gaan we uitgebreid met je rond de tafel zitten. We willen exact weten wat je op dit moment aan online adverteren doet en wat je er in de toekomst mee wilt bereiken.

Ook vragen we je dan wat je van Ranking Masters verwacht en wat je huidige budget is. Vertel ons alles over je bedrijf/instelling/website, je missie en visie en je doelgroep. Naar aanleiding van die informatie gaan wij dan aan de slag en stellen we een strategie voor. Accepteer je deze strategie, dan gaan we direct voor je aan het werk.

SEO is ook belangrijk

SEO voor online marketing

Het is natuurlijk geweldig dat je door middel van Google Ads meer bezoekers naar je website kunt trekken, maar als deze website vervolgens niet voor conversies zorgt, dan heb je hier voor niets geld in gestoken.

Daarom nemen de specialisten van Ranking Masters eerst je website onder handen. Dit is waar je bezoekers op landen en wij zorgen dat ze er ook blijven en klant worden. Met andere woorden, we verbeteren je dwell rate en conversie ratio. Dit doen we door verschillende technieken toe te passen.

1. SEO techniek

Allereerst kijken we naar de techniek achter je website. Is deze snel genoeg? Is je website veilig? Is de codering goed en de structuur? Niemand heeft vandaag de dag het geduld nog om te wachten tot de inhoud van een website geladen is, dus langzame websites zijn echt funest voor je dwell rate.

Ook als je website nog geen veiligheidscertificaat heeft zal je veel klanten verliezen. Als laatste zorgt een goede codering ervoor dat de bezoeker direct naar de informatie toe kan gaan die ze nodig hebben.

2. SEO content

Nu we de techniek van je website in orde hebben gemaakt gaan we kijken naar de inhoud. Eerst doen we een zoekwoordenonderzoek en delen we de pagina’s van je site opnieuw in, indien nodig.

We verwerken de zoekwoorden in de teksten en de andere relevante plaatsen, we verwijderen duplicate content, voegen link worthy content toe en werken aan je interne- en externe links.

We gebruiken video’s, afbeeldingen en voegen een blog toe om jouw website nog boeiender en aantrekkelijker te maken. En alles wat we doen is afgestemd op de laatste SEO technieken van dit moment.

3. Linkbuilding

Linkbuilding als onderdeel van SEO 

Een website met autoriteit doet het veel beter bij de zoekmachines dan een website die door hen als onbelangrijk wordt gezien. Daarom zorgen we ervoor dat je backlinks krijgt.

Backlinks zijn links van andere websites naar die van jou en kwalitatieve backlinks worden door de zoekmachine gezien als referenties. Hoe meer goede backlinks je krijgt, hoe meer gewicht de zoekmachines aan je website geven. Toxic backlinks (links van websites zonder autoriteit) verwijderen we voor je.

4. Lokale SEO

Vandaag de dag is lokale SEO erg belangrijk. Als iemand in een zoekmachine intypt of –spreekt dat ze op zoek zijn naar een restaurant in Leiden, dan willen deze personen geen resultaten van restaurants uit andere steden zien. Door je op lokale zoekopdrachten te richten, richt je je op mensen die al daadwerkelijk naar jou op zoek zijn.

Lokale zoekopdrachten zijn veel preciezer en doelgerichter, wat betekent dat de kans op een conversie groter is. Ranking Masters helpt je hierop voorbereid te zijn. Daarnaast ben je dan ook beter vindbaar voor internet gebruiken via Voice Search.

Je website is je marketing

Door al deze strategieën, en tientallen andere methoden, toe te passen wordt jouw website beter zichtbaar in Google. Ons doel is om jou bij de top 5 te krijgen, want slechts 25 van de internet gebruikers kijkt verder.

Daarnaast is je website ook dusdanig aangepast dat de extra bezoekers die je van deze toppositie genereert ook op je website willen blijven en daar doen wat jij voor ogen hebt. Het uiteindelijke doel van Ranking Masters is dus niet alleen je SEO en andere online marketing strategieën op te zetten, wij zorgen voor een optimale conversie ratio wat betekent dat je omzet omhoog gaat.

Een schepje er bovenop met Google Ads

Als dat allemaal in orde is zal je al merken dat het aantal bezoekers van je website stijgt. Dat is natuurlijk geweldig, maar het kan nog beter. Daarom verdiepen wij ons ook in je online marketing en Google Ads is daar een belangrijk onderdeel van.

Wij helpen je direct knallend van start te gaan en de beste campagne op te zetten voor jouw bedrijf. Dit doen we in overleg met jou en naar aanleiding van de informatie en het budget dat we je gegeven hebben.

Het instellen van een budget

Het budget dat je ons geeft om te gebruiken voor het plaatsen van online advertenties is ook het budget dat we aan Google Ads geven. Het is namelijk mogelijk om een maximaal budget in te stellen.

Google Ads zorgt er dan voor dat je daar niet overheen gaat. Je kunt een maandelijks- of een dagelijks maximaal budget ingeven en dit is een gemiddelde. Stel, je wilt dagelijks €10 uitgeven aan Google Ads, dan zal je dit sommige dagen €15 kosten en andere €5. Uiteindelijk zal je dan na 30 dagen niet meer dan €3000 hebben uitgegeven, dus je betaalt nooit meer dan dat je je kunt veroorloven.

Adverteren via het Google Zoeknetwerk

Met dit budget zetten we vervolgens voor jou een campagne op. Doen we dit op het zoeknetwerk, dan hanteren we een vorm van pull marketing.

Dit is een aantrekkelijke manier van reclame maken, omdat je zoekwoorden gebruikt die al klanten aantrekken die naar jou op zoek zijn.

De zoekopdracht ‘Italiaans restaurant in Leiden’ of ‘kleurpotloden kopen’ komen van internet gebruikers die al een aankoop in gedachten hebben. Met een goede advertentie zorg je ervoor dat ze die aankoop doen bij jou.

Ranking Masters zet voor jou een advertentiecampagne op in het Google Zoeknetwerk. We kunnen ons dan richten op een bepaalde regio, stad, provincie, land of de hele wereld.

Via Google Ads is het ook mogelijk om aan te geven wanneer je wilt dat deze advertenties te zien zijn en wanneer je meer wilt uitgeven dan anders. Zo kun je bijvoorbeeld voor een advertentie voor een slee hoger inzetten als er sneeuw voorspeld is en dit bedrag weer verlagen als het mooi weer is.

Ranking Masters zorgt ervoor dat dit goed in orde is.

Adverteren via het Google Display Netwerk

Gaan we voor je aan de sla binnen het Google Display Netwerk, dan gebruiken we een vorm van push marketing. Het is ook mogelijk om dit op tijd en plaats in te stellen, maar daarnaast richten we ons ook direct op jouw doelgroep.

Dat doen we bijvoorbeeld door interesse, onderwerp, leeftijd of zoekwoorden te gebruiken. Op die manier bereiken we exact de juiste mensen en dat betekent weer dat pull marketing aanzienlijk effectiever wordt.

Als jouw bedrijf hier geschikt voor is zetten we ook graag een advertentiecampagne voor je op in YouTube.

Hier zien wij veel mogelijkheden en dat voor weinig geld. Uiteraard onderhouden we je campagnes ook voor je, mocht je dit willen. We monitoren ze, stellen ze bij indien nodig en proberen een andere aanpak mocht deze niet het juiste rendement opleveren.

Vergroot je omzet met Ranking Masters en Google Ads

Geld investeren in een online marketing bureau levert je uiteindelijk meer winst op en bij Ranking Masters hebben we dé specialisten in dienst die je daarbij helpen.

Samen zorgen we ervoor dat je website optimaal is, dat je Google Ads campagnes succesvol zijn en geld opleveren en dat je conversie ratio omhoog gaat. Investeer in Ranking Masters, zet een perfecte Google Ads campagne op en pluk hier snel de vruchten van.

Bekijk ook:

Hoe werkt de kwaliteitsscore van Google Adwords en hoe verhoog ik hem?

Ranking Masters

Ranking Masters

Wij zijn Ranking Masters! ? - De #1 SEO Specialist van Nederland!

Open chat
Powered by