fbpx

Hoe scoor jij op Google?

Hoe krijg ik meer bezoekers op mijn website | 6 manieren

Hoe krijg ik meer bezoekers op mijn website | 6 manieren

Bij het succes van een website draait het om bezoekers. En zoals menig website eigenaar je vast weet te vertellen, is het aantrekken van bezoekers een lastige taak. Het gebeurt regelmatig dat een schitterende webwinkel, een interessant en uniek blog of een mooi vormgegeven bedrijfswebsite geen bezoekers trekt, ook al is er een grote markt voor. In de meeste gevallen heeft dit te maken met online zichtbaarheid, of eerder het gebrek er aan. Als jouw website niet wordt gezien door de zoekmachines en niet naar voren wordt gebracht in de resultaten, dan loop je bijzonder veel verkeer mis. Hier lees je in 4 minuten over 6 manieren waarop je deze situatie omdraait.

Linkbuilding en SEO

Wil jij meer bezoekers naar je website gaan trekken, dan zal je hier hard aan moeten werken. Het is niet gemakkelijk om een website effectief te promoten en de concurrentie is erg sterk. Het uiteindelijke doel om meer bezoekers op j website te krijgen kan alleen bereikt worden als je actief aan SEO en linkbuilding gaat werken. Dit vergt een aanpak op de lange termijn en een stappenplan. Het heeft geen nut om zomaar te investeren in advertentiecampagnes via Google Ads als je website deze extra mensen niet weet te overtuigen. 

Het belang van een goede positie

Het behalen van een goede positie in de zoekmachine resultaten is bijzonder belangrijk bij het aantrekken van verkeer naar je website. De onderstaande uitspraken bevestigen dit.

  • Slechts 1 op 10 internet gebruiker bladert naar een volgende pagina in de zoekmachine resultaten. 
  • Op de eerste pagina klikt 75 procent van de internet gebruikers alleen de eerste 5 resultaten aan.
  • 4 van de 10 internet gebruikers klikt altijd op het eerste resultaat.

Online zichtbaar worden

Een webpagina die op de tweede plaats van de zoekmachine resultaten terecht komt, wordt dus maar door 10 procent van de internet gebruikers gezien. Dit getal verhoogt aanzienlijk als je hem op de eerste pagina van de zoekmachine resultaten kunt krijgen. Online zichtbaarheid is een begrip waarmee wordt aangegeven hoe vindbaar de pagina’s van jouw website zijn. En hoe beter je online zichtbaarheid, hoe meer bezoekers je aantrekt. 

Autoriteit, betrouwbaarheid en relevantie

Veel beginnende websites komen niet voor in de Google resultaten, ook niet op pagina 14. Dat komt doordat de zoekmachines de beste rangschikking willen maken voor hun klanten. Zij zoeken pagina’s die autoriteit hebben opgebouwd in het vakgebied, die betrouwbaar zijn en die relevant zijn voor de zoekterm die is ingetypt. Voor net beginnende websites is het onmogelijk om dit te bewijzen, wat als resultaat heeft dat ze aan de kant worden gedrukt door de grote spelers. Gelukkig is er een oplossing en kunnen zelfs pagina’s van de kleine websites een plek op de eerste pagina bereiken. Wil jij meer bezoekers, dan is dit ook een doel voor jou. 

6 manieren om verkeer aan te trekken

Het is erg frustrerend als je een mooie site hebt, maar je mist nog autoriteit. En als je niet hoger kunt komen in de zoekmachine resultaten, dan zal je die autoriteit ook nooit opbouwen. Het is zaak om verkeer aan te trekken en om zo aan de zoekmachines te laten zien dat jij hun klanten het beste kunt helpen. We hebben hier 6 manieren op een rijtje gezet waarmee het verkeer naar je website snel aantrekt.

WebsiteEen gebruikersvriendelijke website maken

De ervaring van de gebruiker staat voor de zoekmachines erg hoog in de lijst met eisen die ze stellen voor hun klanten. Zij willen dat jouw website hen in de watten legt en snel helpt aan de informatie die ze nodig hebben. Een gebruikersvriendelijke website zorgt voor blije bezoekers en dat betekent voor Google dat ze hun werk goed hebben gedaan en de klant goed hebben geholpen. Voordat je gaat werken aan SEO en andere online marketing methoden, moet je ervoor zorgen dat je een website hebt waar het extra verkeer dat je zo meteen gaat aantrekken goed wordt verzorgd.

Wat is een gebruikersvriendelijke website?

Een gebruikersvriendelijke website plaatst de bezoeker voorop. Als jij je in de schoenen van jouw klanten zou plaatsen, wat zou je dan willen zien? De antwoorden op deze vraag vormen de punten die je moet aanpakken om gebruikersvriendelijker te worden. Het onderstaande lijstje geeft je slechts enkele voorbeelden.

  • Snel: een pagina die er lang over doet om te laden schrikt bezoekers af. Je hebt zelf vast wel eens op de terug-knop gedrukt omdat je te lang moest wachten tot de informatie naar voren kwam. Snelheid is voor Google een zeer belangrijk punt.
  • Structuur: een gebruikersvriendelijke website heeft een duidelijke structuur. De structuur van de pagina’s helpt de klant om snel op de juiste plek terecht te komen. De structuur van de teksten helpt de klant met scannen naar relevante informatie. Hoe beter de structuur, hoe gebruikersvriendelijker de website.
  • Veilig: bezoekers van jouw website moeten ook weten dat deze veilig is. Het klinkt als een simpel punt, maar helaas zijn er nog steeds eigenaren van websites die hier geen aandacht aan besteden. Heb je een contactformulier, bijvoorbeeld, dan moet een klant zeker weten dat ze daar hun naam veilig achter kunnen laten.

Andere kenmerken van gebruikersvriendelijkheid

Er zijn een groot aantal andere zaken die je kunt aanpassen om de gebruikersvriendelijkheid van je pagina’s te vergroten. Een duidelijke call-to-action, een uniforme huisstijl, gemakkelijk te vinden contactgegevens, lijstjes en tabellen en een website die ook goed op mobiele apparaten werkt (responsive) zijn hier slechts enkele voorbeelden van. Een gebruikersvriendelijke website is klaar om verkeer te ontvangen.

Zoekmachine optimalisatie

Nu is het tijd om hoger in de zoekmachine resultaten te komen met je pagina’s. En dat doe je door aan zoekmachine optimalisatie (SEO) te werken. Dit is een bijzonder tijdrovende taak, vooral als je hier nog geen ervaring in hebt. Er wordt erg veel gepubliceerd over SEO en als je wilt kun je er dagen over door blijven lezen. Het is een methode waarmee jouw website wordt geoptimaliseerd voor de algoritmen van de zoekmachines. Zij gebruiken deze algoritmen om hun rangschikking te maken en kun jij deze prikkelen, dan word je er eerder uit gepikt. Er zijn een groot aantal manieren om dat te doen.

Doe een SEO check

Het is geen slecht idee om eerst te kijken wat je huidige situatie is op het gebied van SEO en hoe jouw website ervoor staat. Op het internet vind je voldoende gratis SEO tools die jouw website scannen en die je een overzicht geven van punten die je goed hebt gedaan en punten die je moet verbeteren. Deze gratis checks zijn niet altijd even compleet en even correct. Daarom gebruik je ze als leidraad en indicatie. Doe nadat je je website hebt aangepast nogmaals een check en je ziet hoe jouw aanpassingen je situatie hebben verbeterd.

Werken aan SEO

Via je SEO check heb je een idee gekregen van je huidige situatie en van hoe ernstig je je website moet gaan verbeteren of niet. Met de volgende aanpassingen maak je alvast een groot verschil.

  • Zoekwoordenonderzoek: ga per pagina op zoek naar zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Hier gebruik je een zoekwoordentool voor. Kies per pagina één zoekwoord uit waar weinig concurrentie op is, waar veel op gezocht wordt en die relevant is voor het onderwerp. Deze verwerk je in je teksten.
  • Goede teksten: voeg teksten toe die uniek zijn, die waardevolle informatie bieden, die je zoekwoord bevatten, die een goede structuur (H1, H2, H3) hebben en die ondersteund worden met afbeeldingen, video’s, opsommingen en tabellen. Kies voor een duidelijke titel en zet je zoekwoord daar ook in. De teksten moeten de lezer vermaken, naar de juiste informatie brengen, inlichten en vooral niet vervelen.
  • Metadata: vervolgens pak je de metadescriptie en de metatitel erbij en schrijf je daar pakkende teksten inclusief je zoekwoord.

SEO in je content management system (CMS)

De meeste content management systemen hebben per pagina een speciale SEO tab. Daarin komen punten zoals de metadata, het verwerken van zoekwoorden en het formuleren van een goede titel terug. Je CMS geeft aan als er aspecten niet goed zijn. Websites van WordPress zijn voor een groot gedeelte al geoptimaliseerd. Je moet dan alleen zelf nog werken aan je inhoud. Het SEO menu in je CMS helpt je met het opstellen van goed gestructureerde SEO pagina’s.

Inhoudelijke kwaliteit

De teksten op je pagina’s moeten dus aan een aantal regels voldoen. Ben je hier tevreden over, dan is het tijd om deze op inhoudelijke kwaliteit te controleren. Daarnaast ga je nieuwe teksten toevoegen die ook goed in elkaar moeten zitten. Houd er rekening mee dat je teksten jouw website moeten onderscheiden van de rest en dat er bijzonder veel gepubliceerd wordt online. Daarnaast zijn het de teksten die je bezoekers moeten overtuigen. Tegelijkertijd zitten internet gebruikers niet te wachten op lange lappen tekst en vinden ze het liefste direct de informatie waarnaar ze op zoek zijn. Dat zijn tegenstrijdige kenmerken.

TekstWat zijn goede teksten?

Inhoudelijk goede teksten zijn uniek, informatief, to-the-point en ze helpen de bezoeker. Er zijn dan enkele zaken waarop je let en aandacht aan besteedt.

  • Problemen oplossen: wil je een bezoeker goed helpen, dan los je een probleem op in je tekst. Ben je van plan een blog te schrijven, dan is het oplossen van een bekend probleem in je vakgebied op het beantwoorden van een vraag en bijzonder goed onderwerp.
  • Een behoefte beantwoorden: voordat je je teksten schrijft, vraag je je af waar je lezers behoefte aan hebben. Als jij die behoefte kunt wegnemen, zijn je teksten nuttig en interessant voor hen.
  • Handige informatie: verschaf informatie waar je lezers wat aan hebben en wat ze kunnen toepassen. Checklists, stappenplannen, Webinars, gratis demo’s, e-boeken en gratis trainingen zijn hier goede voorbeelden van.
  • Uniek: een bezoeker wil op jouw pagina niet lezen wat ze ergens anders ook kunnen lezen. Ze willen unieke informatie vinden waar ze wat van leren. Zoek dus naar waar je concurrenten al over schrijven en vind een unieke insteek.
  • Duidelijk: een laatste voorwaarde voor goede teksten is dat deze duidelijk zijn. Maak geen lange zinnen en draai niet om de materie heen. Vertel de lezer waar het om gaat, wat het voordeel is voor hen en hoe ze hun probleem kunnen oplossen.

Linkbuilding

Linkbuilding is erg belangrijk bij het aantrekken van meer verkeer. Het gaat dan voornamelijk over het verzamelen van backlinks, dus links van andere websites naar die van jou. Hier kun je op gaan wachten (en met goede inhoud komen ze vanzelf) maar je verzamelt ze ook zelf. Google zal je pagina’s veel hoger plaatsen in de zoekmachine resultaten omdat zij elke kwalitatieve backlink zien als een stem voor jou van je collega’s. Schrijf daarom een gastenblog en plaats een link of schrijf een blog op je eigen pagina over een product en vraag de fabrikant om een link terug. Het verzamelen van backlinks is tijdrovend en traag, maar bijzonder goed voor je online zichtbaarheid.

Sociale media marketing

Je website verkeert nu in optimale conditie. Dat betekent dat je posities in Google langzaam hoger worden en jij helemaal klaar bent voor het extra verkeer. Nu kun je je pagina’s gaan promoten, om dit een duwtje in de rug te geven. Sociale media kanalen zijn daar ideaal voor en ook al is dit in het begin misschien eng, Facebook, LinkedIn, YouTube, Instagram, TikTok en Twitter zijn je vrienden. Plaats regelmatig een interessant bericht met een link naar je pagina’s en kijk hoe deze zich over het sociale netwerk verspreiden als ze gedeeld worden, als er op gereageerd wordt en als mensen ze leuk gaan vinden. Plaats altijd een aantal hashtags, voor het bereiken van mensen die niet bij je zijn aangemeld.

Social mediaVergeet de groepen niet

Als je een Facebook pagina gemaakt hebt, dan ben je ook in staat om daarmee te reageren. Zoek daarom een aantal sociale media groepen op in je vakgebied en wordt daar lid uit naam van je bedrijf. Reageer regelmatig op berichten en je krijgt naamsbekendheid bij een groep mensen die al geïnteresseerd zijn in wat je te zeggen hebt. Je bereikt zo een zeer specifieke doelgroep.

Monitoren, aanpassen, bijhouden

Nadat je al deze acties hebt ondernomen is het tijd om te bekijken welke vooruitgangen je boekt. Je kiest een goede SEO tool uit en gebruikt deze om de voortgang van je zoekwoorden te analyseren. Je gebruikt Google Search Console en Google Analytics om je doelgroep en het gedrag van je bezoekers te monitoren en er op in te springen. Je vergelijkt periodes met elkaar om te zien welke veranderingen invloed hebben gehad en welke niet. Als er dingen niet goed gaan dan spring je in, pas je aan en monitor je dat weer. Alleen als je hier regelmatig mee bezig bent zal het verkeer naar je website niet alleen aantrekken, maar ook blijven komen.

SEO bij Ranking Masters

Aan dit artikel zie je dat SEO geen gemakkelijke taak is. En ook al zou je het perfect doen, je bent er nog steeds erg veel tijd aan kwijt. Besteed dit uit aan Ranking Masters en onze ervaren specialisten zorgen ervoor dat het verkeer naar jouw pagina’s snel aantrekt. Met onze SEO Surfer tool zien we geen enkele kans over het hoofd.