Hoe scoor jij op Google?

SEO marketing 101 | Wat is het en hoe werkt het?

Heb jij een website en vraag je je af waarom je maar geen bezoekers krijgt? Dan is het antwoord op deze vraag in 9 van de 10 keer: “omdat je geen aandacht hebt besteed aan SEO marketing”. SEO staat voor Search Engine Optimisation, Zoekmachine Optimalisatie dus.

Heb je hier nog niet aan gewerkt, dan komt jouw website niet op de eerste pagina van de zoekmachine resultaten. Aangezien 9 van de 10 internet gebruikers nooit verder kijken, is een plek daar bijzonder belangrijk voor je zichtbaarheid.

We kunnen deze cijfers nog verder uitpluizen om het belang van een positie op de eerste pagina te benadrukken. Van alle internet gebruikers die een bepaalde zoekterm hebben ingetypt gaat slechts 25 procent voorbij de eerste vijf resultaten.

En 40 procent van de internet gebruikers klikt het eerste resultaat aan. Door een plek in de top 5 te bemachtigen trek je dus de aandacht van 75 procent van de internet gebruikers en als je op de eerste plek belandt weet je zeker dat 40 procent van de gebruikers jouw website zal bezoeken.

Een goede plek in de rankings is dus bijzonder belangrijk voor het aantrekken van verkeer naar je website. Hier lees je in ✅ 5 minuten ✅ over wat SEO marketing is, hoe het werkt en waarom het niet uit je online marketing strategieën mag ontbreken.

Wat is SEO marketing?

Wat is SEO marketing

SEO marketing is een verzameling van methodes waarmee je je website aanpast en inspringt op de parameters die de zoekmachines gebruiken om hun rangschikking te maken. Hoe beter je dit doet, hoe hoger je wordt geplaatst in de resultaten en hoe zichtbaarder je website wordt.

De parameters veranderen regelmatig, dus SEO is iets wat je moet bijhouden. Met SEO verhoog je de kwantiteit en de kwaliteit van de bezoekers naar je website én je merkbekendheid. Het is de bedoeling dat je door op de eerste pagina van de zoekmachine resultaten belandt bezoekers aantrekt waarmee je je conversie ratio verhoogt.

SEO is dus niet alleen een reeks van methoden, maar heeft ook betrekking op de internet gebruikers en de kwaliteit van je website.

SEO is onderdeel van marketing, omdat je de zoekmachine resultaten gebruikt als marketingkanaal. Kom je hier niet in terug, dan is het eigenlijk alsof je website niet bestaat. Je website is het visitekaartje van je bedrijf en dus net zo goed een marketing strategie als een reclameboodschap of een advertentie in de krant.

En SEO is meetbaar, door te kijken naar het totale aantal bezoekers (traffic) van je website, hoe lang ze daar blijven hangen (dwell rate) en hoeveel klanten je hier uiteindelijk aan overhoudt (conversie rate).

SEO marketing en de werking van de zoekmachines

SEO marketing en de werking van de zoekmachines

SEO marketing springt in op de manier waarop zoekmachines opereren. Om jouw zoekmachine optimalisatie in orde te maken, is het dus goed om te begrijpen hoe zoekmachines werken. Als er een bepaalde zoekterm wordt ingetypt heeft een zoekmachine de zware taak om uit miljarden websites een rangschikking te presenteren.

Dit doen ze door gebruik te maken van de zogenaamde crawlers. Eens in de zoveel tijd gaan deze crawlers alle websites en pagina’s op het internet af en indexeren daar alles wat ze tegenkomen.

Wanneer een gebruiker op zoek gaat naar “rode rozen in Goes”, dan pakt de zoekmachine eerst de websites erbij die aan deze zoekopdracht voldoen en kijken ze vervolgens naar de kwaliteit, de gebruikersvriendelijkheid en de autoriteit van deze websites.

Aan de hand daarvan krijgen ze een score en een rangschikking op jouw scherm. Door aan SEO te werken zorg je ervoor dat de crawlers jouw website en hoge score geven en je dus automatisch hoog in de zoekmachine resultaten eindigt.

Het ultieme doel van de zoekmachines is om relevante en kwalitatieve resultaten te presenteren aan hun gebruikers. Gebruikersvriendelijkheid, betrouwbaarheid en autoriteit staan voor hen voorop. Deze begrippen zijn dan ook belangrijk om te onthouden terwijl je aan SEO marketing werkt.

Is SEO marketing de zoekmachines oplichten?

Het is dus niet zo dat je alleen door een mooie en kwalitatieve website te maken automatisch vele bezoekers aantrekt. Want als jij de crawlers niet geeft wat ze willen vinden, dan kan je website nog zo mooi zijn, maar maak je geen enkele kans.

SEO marketing is ontwikkeld om de zoekmachines op zo’n manier te bespelen dat jouw website door hen als belangrijk wordt gezien. En de ontwikkelaars van deze programma’s zijn al lang zo ver dat oplichten niet mogelijk is.

Voorheen was het bijvoorbeeld zo dat je met een aantal zoekwoorden in je teksten een hogere positie kreeg in de resultaten. Het gevolg was dat iedereen de teksten vol ging zetten met zoekwoorden en de kwaliteit daar aanzienlijk van achteruit ging.

Google trapt daar al lang niet meer in en kiest alleen websites met goed lopende teksten, die duidelijk zijn, die inhoudelijk correct zijn en waar zoekwoorden op een natuurlijke manier in zijn verwerkt. Een ander voorbeeld is het verzamelen van backlinks.

Je kunt voor weinig geld 100 backlinks (deze term wordt later toegelicht) kopen, maar de volgende keer dat de crawlers jouw website bezoeken word je hier volledig op afgestraft.

Hoe werkt SEO marketing?

Hoe werkt SEO marketing

SEO marketing springt in op de parameters van de zoekmachines om jouw positie in de zoekresultaten te verhogen. Tegelijkertijd zorgt het ervoor dat de inhoud van je website goed is, dat deze technisch goed werkt en dat deze autoriteit heeft in jouw vakgebied.

Door aan SEO marketing te werken zorg je dus niet alleen dat je hoog in de resultaten eindigt, maar je website wordt er ook aanzienlijk beter van en jouw positie in je branche ook. Dat geeft jou als website eigenaar op verscheidene manieren grote voordelen.

Het ultieme doel van SEO marketing is dus niet om bovenaan de zoekresultaten te eindigen, maar om je conversieratio te verhogen. En dat levert jou meer winst en/of naamsbekendheid op, waardoor SEO een marketing methode is. Om dit te doen worden er verschillende methoden gehanteerd.

SEO techniek

De techniek van je website is de basis van je website en is logischerwijs de eerste methode die wordt aangepakt. Zonder een goede techniek achter je website zal deze nooit hoog in de resultaten eindigen, hoe goed je de rest ook hebt ingesteld.

Hoe beter je techniek, hoe gebruikersvriendelijker je website en dus hoe beter je scoort bij de zoekmachines. Er zijn verschillende tools waarmee je de techniek achter je website zelf kunt testen, zoals Semrush, SEO Powersuite, Google Page Speed en Moz. Zij geven ook direct aan wat je moet repareren en wat wel in orde is.

De onderdelen van SEO techniek

De onderdelen van SEO techniek

Deze programma’s meten zeker 30 punten die allemaal met SEO techniek te maken hebben. Slechts enkele voorbeelden daarvan zijn de snelheid van je website, is deze responsive en dus te bekijken op verschillende apparaten, links die niet werken, een goede structuur en het gebruik van breadcrumbs, duplicate content en duidelijke URL’s.

Een langzame website schrikt bezoekers snel af en is dus slecht voor je SEO marketing. Ook een website die niet op een mobiel apparaat te gebruiken is, zal veel mobiele bezoekers afschrikken.

Probeert een bezoeker een link te gebruiken en deze werkt niet, dan geldt dat ook als een negatieve ervaring. De zoekmachines houden er niet van als websites hun gebruikers niet in de watten leggen, dus SEO techniek is bijzonder belangrijk.

SEO content

Nu je website een goede basis heeft, is het tijd om aan de inhoud te gaan werken. En dan is SEO content aan de beurt. Dit is een zeer groot deel van SEO en hier zal je waarschijnlijk de meeste tijd in steken.

Is het eenmaal in orde, dan is het ook vrij gemakkelijk te onderhouden, dus dat is goed nieuws. SEO content bestaat uit een zoekwoorden onderzoek, een concurrentie analyse, het schrijven van goede teksten, het verwerken van zoekwoorden in deze teksten en het aanbieden van duidelijke informatie.

1. Een zoekwoordenonderzoek

Als je gevonden wilt worden dan moet je je pagina’s koppelen aan een bepaalde zoekterm. Als deze zoekterm dan wordt ingetypt dan komt jouw pagina naar voren in de zoekresultaten.

Heb je bijvoorbeeld een webwinkel, dan schrijf je vast een categorietekst over leren dameslaarzen en verwerk je daar bijvoorbeeld het zoekwoord “kwalitatieve leren dameslaarzen” in waardoor jouw pagina naar voren komt als dat zoekwoord wordt ingetypt.

Het is de bedoeling dat je voor elke pagina een zoekwoord aanwijst en dat doe je door een zoekwoordenonderzoek uit te voeren.

Met een zoekwoordenonderzoek wijs je per pagina aan op welk zoekwoord je wilt dat deze gevonden wordt. De zoekwoorden zuig je niet uit je duim, maar je doet hier uitgebreid onderzoek naar.

Wil je een kans maken om bij de top 5 te belanden, dan is het belangrijk dat je een zoekwoord uitkiest dat 1) relevant is, dat 2) gebruikt wordt en dat 3) weinig concurrentie heeft. Daar liggen jouw kansen. Er zijn allerlei tools die je hiervoor gebruikt, zoals Ubersuggest, Keyword Finder en Google Search Console.

2. Een concurrentie analyse

Vervolgens ga je kijken bij de concurrerende websites die goed presteren. Beoordeel wat ze goed doen en wat ze juist moeten verbeteren. Kijk naar de zoekwoorden die ze gebruiken, de teksten die ze schrijven, de backlinks die ze hebben, de informatie die ze geven en de Unique Selling Points (USPs) waar ze zich op richten. Alleen als je weet wat je concurrenten doen weet je hoe je de strijd met ze aan kunt gaan.

3. Goede teksten schrijven

Je hebt je zoekwoorden en je weet hoe je concurrenten werken, dat betekent dat je kunt beginnen met het schrijven van je teksten. De zoekmachines willen hun gebruikers van relevante- en correcte informatie voorzien. De teksten die je schrijft moeten dan ook aan een aantal voorwaarden voldoen:

  • Ze moeten een goede structuur hebben. Dit geef je aan bij de zoekmachines door de H1, H2, H3 koppen te gebruiken, door opsommingen toe te voegen en door kort en krachtig te schrijven.
  • De informatie moet onderbouwd zijn. Dat betekent dat je één of twee externe links naar betrouwbare en autoritaire websites toevoegt om aan te geven dat je feiten presenteert.
  • Je teksten moeten antwoord geven op de hoofdvraag. De crawlers van Google zijn intussen slim genoeg om te zien of jouw tekst duidelijk is of dat deze ergens omheen draait. Zorg dus dat je onder een tussenkopje het onderwerp direct toelicht.
  • De teksten moeten bij je website aansluiten en hier deel van uitmaken. Voeg daarom ook één of twee relevante interne links toe, om de goede structuur van je website te benadrukken.

4. De zoekwoorden verwerken in de teksten

Je pakt de resultaten van je zoekwoorden onderzoek er weer bij en gaat deze nu verwerken in de teksten die je hebt geschreven en op andere plaatsen op je website.

Neem één hoofdzoekwoord per pagina, gebruik hier ook variaties van en neem ook een paar extra zoekwoorden die met je hoofdzoekwoord te maken hebben. De hoofdzoekwoorden verwerk je vervolgens in de volgende plekken op je pagina:

  • In de kop van je tekst.
  • In de eerste zin van je tekst.
  • In de eerste tussenkop van je tekst.
  • Verwerk het hoofdzoekwoord met een dichtheid van 1 tot 2 procent in de rest van de tekst. Bij een tekst van 800 woorden moet deze dus 8 tot 16 keer voorkomen.
  • Verwerk het hoofdzoekwoord in je metatitel en metadescriptie.
  • Verwerk het hoofdzoekwoord in de URL van de pagina.

5. Voeg duidelijke informatie toe

Zoekmachines houden ervan als ze een klein stuk tekst kunnen vinden die direct antwoord geeft op de vraag van de gebruiker. Google heeft hiervoor zelfs de Featured Snippets ontwikkeld.

Dit is een stukje tekst dat boven de zoekresultaten geplaatst wordt en die je al antwoord geeft op je vraag zonder dat je daar een website voor moet openen. Duidelijke informatie geeft je dus een betere score, maar je komt er ook mee in de Featured Snippets en dat geeft jou een betere concurrentiepositie.

Je springt hier uiteraard op in en stelt de crawlers van de zoekmachines tevreden met duidelijke informatie door bijvoorbeeld een FAQ pagina toe te voegen. Ook kun je een woordenlijst of een lijst met begrippen maken en daar per begrip in een paar zinnen een definitie van geven.

Als laatste schrijf je je teksten op zo’n manier dat je na je kop direct antwoord geeft op wat je behandelt. Zoekmachines houden daarvan.

6. Andere onderdelen van SEO content

SEO content slaat op de complete inhoud van je website en de bovenste 5 punten zijn daar de belangrijkste van. Ben je daar eenmaal klaar mee, dan is het tijd om te werken aan je afbeeldingen en video’s, aan je metatitels en je metadescripties, aan je widgets, formulieren enzovoorts.

Door te werken aan je SEO content zal je niet alleen meer bezoekers naar je website trekken, maar je zorgt er ook voor dat ze snel vinden wat ze zoeken, interesse krijgen in je product en dus op je site blijven hangen. Je voldoet aan de SEO regels en je maakt je website beter.

Linkbuilding

Linkbuilding

Een laatste onderdeel van SEO is linkbuilding en dat betekent eigenlijk gewoon het opbouwen van autoriteit. Dit is ook logischerwijs de laatste stap, want je kunt niet aan je autoriteit werken als je hier inhoudelijk en technisch gezien nog niet klaar voor bent.

Met een perfecte website is de basis voor het opbouwen van jouw autoriteit in orde. Met linkbuilding wordt voornamelijk het verzamelen van backlinks bedoeld. Interne- en externe links voeg je zelf toe om een goede structuur en betrouwbaarheid te benadrukken. De backlinks bezorgen veel website eigenaren grijze haren.

Wat zijn backlinks?

Onder backlinks verstaan we de links die jij krijgt van andere websites. Zij linken dus op hun pagina naar een bepaalde pagina van jouw website, net als jij met je externe links naar andere websites verwijst. Backlinks wegen erg zwaar voor je SEO score, want de zoekmachines zien deze als referenties.

Als jij op je CV een referentie hebt van iemand die een autoriteit in je vakgebied is, dan heb je direct een voorsprong op de andere kandidaten en backlinks zijn daar geen uitzondering op. Tegelijkertijd is een backlink van een twijfelachtige website ook slecht voor je reputatie.

Hoe kun je backlinks verzamelen?

Tijdens je concurrentie analyse heb je gezien hoeveel backlinks je concurrenten hebben. Het is zaak om deze te evenaren of voorbij te gaan. Er zijn verschillende manieren waarop je backlinks kunt verzamelen:

  • Schrijf link-worthy content. Door goede, onderscheidende en unieke teksten te schrijven geef je andere websites reden om jaar jou te linken.
  • Schrijf gastblogs bij een blogger die in jouw vakgebied actief is. Deze persoon krijgt dan een tekst van een expert (en dus meer bezoekers) en jij verwerkt een backlink naar je pagina.
  • Schrijf regelmatig zelf een blog en nodig lezers uit om deze te delen.
  • Werk samen met een influencer in je vakgebied.

SEO is een doorlopende bezigheid

SEO is een doorlopende bezigheid

Het is niet zo dat je nadat je aan deze punten hebt gewerkt direct op de eerste plek komt. Hier gaat tijd overheen. De crawlers moeten je website weer bezoeken en je bouwt autoriteit langzaam op.

Hoe meer bezoekers je krijgt, hoe beter je dwell rate, hoe lager je bounce rate en hoe beter je conversie ratio, hoe hoger de score van de zoekmachines en hoe beter je ranking. Het is dus essentieel dat je aan je SEO blijft werken en dat je hier niet op achter gaat lopen.

Je doet dat door regelmatig nieuwe informatie toe te voegen, door blogs te schrijven, door backlinks te blijven verzamelen en door toxic backlinks te (laten) verwijderen. Blijf je zoekwoorden monitoren en als er te veel concurrentie op komt, overweeg dan om een andere te kiezen.

Scan de techniek van je website regelmatig, verwijder kapotte links en blijf groeien. Alleen op die manier draag je er zorg voor dat jouw website hoog in de resultaten komt en daar ook blijft.

Jouw website is je visitekaartje

SEO marketing is het uitgangspunt van al je online marketing strategieën en een marketing bureau pakt dit dan ook altijd aan als onderdeel van het dienstenpakket. Je creëert een perfecte landingsplaats waar je bezoekers allereerst met een goede plek in de resultaten naartoe trekt.

Vervolgens ga je ook op andere plaatsen klanten werven, zoals met een e-mail lijst, met sociale media kanalen, met een advertentiecampagne in Google Ads en door remarketing toe te passen.

Net als dat je als zakenman of –vrouw tijdens een bijeenkomst je visitekaartje uitdeelt in de hoop op toekomstig contact, deel je met SEO marketing en internet marketing je visitekaartje uit aan internet gebruikers.

SEO: zelf doen of uitbesteden?

SEO: zelf doen of uitbesteden

De bovenstaande informatie is slechts een korte samenvatting van de wondere wereld die SEO heet. Deze wereld is complex, constant in verandering en er is erg veel concurrentie. Wil je zelf aan je SEO marketing werken, dan zal je zien dat hier voldoende informatie over wordt gepubliceerd.

Wat de meeste mensen hier van weerhoudt is dat het vooral in het begin erg veel tijd in beslag neemt en dat succes nooit is gegarandeerd. Heb je een kleine website en tijd over, dan is het in principe niet heel erg moeilijk om SEO marketing zelf uit te voeren.

De meeste bedrijven besluiten het toch uit te besteden, omdat ze dan zeker weten dat het goed gebeurt en resultaten op zal leveren. Een kwalitatief SEO bureau zal eerst een kennismakingsgesprek met je voeren en aan de hand daarvan een strategie en offerte opstellen.

Ook geven ze je meetbare doelstellingen en kunnen ze je vertellen wat je wanneer met je website kunt bereiken. Kies dan altijd voor een kwalitatief SEO bureau zoals Ranking Masters. Wij hebben al meer dan 650 websites in de top 5 gekregen en dit nummer groeit elke dag.

Je SEO door Ranking Masters laten uitvoeren


Bij Ranking Masters helpen we je graag met alle of een gedeelte van de boven omschreven activiteiten. We hebben de juiste tools om jouw website van top tot teen te analyseren, te repareren en te optimaliseren.

Samen werken we dan aan de vindbaarheid van je website en aan je SEO score, zodat jouw website ook de hoge plaats in de zoekresultaten bereikt die het verdient.

Bekijk ook:

  1. Wat is SEO? En wat betekent SEO?
  2. De 5 beste SEO tools voor 2020