Hoe scoor jij op Google?

Hoe werken zoekmachines?

Als jij aan de zoekmachine optimalisatie (SEO) van je website wilt werken, dan doe je er goed aan om te weten te komen hoe zoekmachines precies werken. Met een beetje kennis over de achtergrondinformatie speel je beter in op de regels die zoekmachines gebruiken om hun rangschikking te maken.

En door dat te doen komt jouw website uiteindelijk hoger te staan. Een ranking op de eerste pagina of zelfs binnen de top 5 trekt meer verkeer naar je website, waardoor je conversie ratio stijgt en je dus meer omzet draait.

Er zijn verschillende soorten zoekmachines, maar de meest bekende en verreweg de meest gebruikte is Google. Het grootste gedeelte van de informatie hier gaat dan ook over hoe Google en soortgelijke zoekmachines werken.

En dit is minder ingewikkeld dan je misschien zou denken. Je leest in ✅  3 minuten ✅  over de werking van zoekmachines en hoe je dit in je voordeel gebruikt.

Welke soorten zoekmachines zijn er?

Welke soorten zoekmachines zijn er
Er wordt onderscheid gemaakt tussen drie verschillende soorten zoekmachines, namelijk subject directories, meta zoekmachines en crawler based zoekmachines.

  • Subject directories kun je vergelijken met online gids die handmatig wordt bijgehouden en die per onderwerp een aantal links aanbiedt. Een goed voorbeeld hiervan is Startpagina.nl. Verticale zoekmachines zijn hier ook een onderdeel van. Deze geven alleen informatie over een bepaald onderwerp of interesse. Een voorbeeld hiervan is Google Maps, die alleen geografische resultaten laat zien.
  • Meta zoekmachines combineren de resultaten van andere zoekmachines. Ze genereren dus zelf geen rangschikking, maar gebruiken informatie die al beschikbaar is. Vinden.nl is hier een goed voorbeeld van.
  • Crawler based zoekmachines verzamelen informatie van alle websites op het internet door deze eens in de zoveel tijd te analyseren en in een database (index) op te slaan. Dat doen ze met crawlers. De informatie die de crawlers verzamelen wordt gebruikt om de rangschikking te maken op relevantie. Google is een crawler based zoekmachine.

Crawler based zoekmachines

Crawler based zoekmachines
Je hebt waarschijnlijk al begrepen dat de crawler based zoekmachines het meeste worden gebruikt. En dit zijn dan ook de zoekmachines waar je met SEO op inspeelt. Meta zoekmachines maken zelf geen resultaten aan en gebruiken de informatie van de crawler based zoekmachines om hun rangschikking te presenteren.

Met SEO neem je deze dus direct ook mee. Subject directories worden handmatig aangemaakt en daar speel je op in door je website op te geven, bijvoorbeeld met Google Mijn Bedrijf of bij Startpagina.nl.

Wat zijn crawlers?

Crawlers zijn programma’s die het hele internet afgaan en daar bepaalde informatie over verzamelen. Dat doen ze per website en eens in de zoveel tijd. Crawlers worden ook wel robots of spiders genoemd.

Ze volgen links en slaan een HTML versie van je website op in een database. Als jij net een website gemaakt hebt, dan zal deze pas in de resultaten naar voren komen als deze een bezoek gehad heeft van een crawler.

Kun je hier niet op wachten, dan is het mogelijk om je website aan te melden bij de zoekmachines. Het kan soms wel weken duren voordat jouw website bezocht wordt en omdat Google in Nederland het meeste gebruikt wordt is aanmelden bij hen wel aan te raden.

Je vertelt de crawlers dan van de aanwezigheid van jouw website zodat ze je gaan bezoeken.

De crawlers maken een index

De crawlers maken een index
De informatie die de crawlers aantreffen slaan ze op in een database, de index genoemd. Hier komt ook de term ‘geïndexeerd’ vandaan. Als jouw website geïndexeerd is, dan is het door de crawlers bezocht.

Deze index bevat steeds meer informatie en bevat veel meer dan tekst alleen. Als de zoekmachine de resultaten gaat rangschikken past het bepaalde algoritmes op de index toe om deze te creëren.

Het belang van algoritmen in SEO

De zoekmachines willen hun klanten zo goed mogelijk helpen. En dat doen ze door een rangschikking te maken met de meest relevante, autoritaire en begrijpelijke resultaten die bij een bepaalde zoekterm passen.

Daarvoor gebruiken ze wiskundige formules, genaamd algoritmen. Aan de hand van deze algoritmen wordt vervolgens bepaald welke pagina het beste is. Als jij op deze algoritmen inspeelt, dan is het mogelijk om op de eerste plek te komen. En dat is precies wat SEO doet.

Het probleem is dat de zoekmachines deze algoritmen voornamelijk geheim houden. Ze publiceren updates en geven aan op welke aspecten van websites ze zich gaan richten, maar de exacte algoritmen worden niet bekend gemaakt.

Dat is ook logisch, want dan zou iedereen op de eerste plek kunnen komen en is het niet meer een kwestie van kwaliteit, maar van de juiste instellingen die deze plaatsing bepaalt. Dat willen zoekmachines voorkomen, want het helpen van de gebruikers staat voorop.

Hoe speel je in op geheime informatie?

Hoe speel je in op geheime informatie
Dat brengt de vraag naar voren: hoe kun je SEO toepassen als deze informatie geheim is? Er zijn voldoende SEO specialisten die door experimenteren hebben ontdekt wat de zoekmachines precies willen weten.

Op dit moment is dus vrij algemeen bekend hoe je je website beter naar voren laat komen en ook al is lang niet alle informatie publiek, doe je dit goed dan is een hogere positie in Google zeker mogelijk.

De algoritmen gebruiken informatie die voornamelijk te maken heeft met de relevantie, de gebruikersvriendelijkheid en de autoriteit van je website.

1. Relevantie

Het is voor de zoekmachines het belangrijkste dat ze websites aandragen die relevant zijn voor de zoekterm die is ingetypt. Daarom kun je op jouw pagina’s zoekwoorden verwerken die de algoritmen vertellen waar jouw pagina over gaat.

Hoe relevanter de zoekwoorden bij de zoekopdracht, hoe hoger de zoekmachine je zal plaatsen. Doe een goed zoekwoorden onderzoek, verwerk deze op de juiste plekken en je ‘vertelt’ de algoritmen wat het onderwerp is van jouw pagina.

2. Gebruikersvriendelijkheid

Naast relevante pagina’s, willen de zoekmachines ook pagina’s aandragen die voor de gebruiker gemakkelijk te gebruiken zijn. Dat betekent dat je aandacht besteedt aan de techniek achter je website en zorgt dat deze snel is, dat deze een goede structuur heeft, dat de bezoeker direct weet waar ze moeten zijn, dat je website geen gebroken links bevat en dat deze veilig is.

Gebruikersvriendelijkheid is de rode draad door alle aspecten van SEO en komt zowel terug in je techniek als in je content. De ervaring van de gebruiker staat bij de zoekmachines voorop, omdat zij door gebruikersvriendelijke websites aan te dragen hun eigen klanten tevreden houden.

Niemand zit te wachten op een pagina die langzaam laadt, op een link die niet werkt of op een website waarbij je persoonlijke gegevens niet veilig zijn. Veel van de algoritmen van de crawler based zoekmachines zijn hierop gericht.

3. Autoriteit

Een laatste belangrijke factor voor de zoekmachines bij het rangschikken van de resultaten is de autoriteit. Ze zoeken naar relevante websites die gebruikersvriendelijk zijn en die als toonaangevend worden gezien in het vakgebied.

Ook hier zijn een aantal algoritmen in het spel en de belangrijkste daarvan is het aantal backlinks naar jouw website. Dit zijn links van andere websites naar een pagina van jou en door aan linkbuilding te werken vergroot je het aantal kwalitatieve backlinks van jouw website.

De crawlers kijken naar hoeveel backlinks je hebt en ook naar de kwaliteit van deze backlinks. Het is logisch dat een link van een overheidsinstelling zwaarder weegt dan een link van een beginnende blogger. Je kunt de backlinks die je hebt vergelijken met referenties en zo zien de algoritmen deze ook.

Hoe meer goede referenties, hoe beter je naar voren komt en hoe belangrijker je bent om te presenteren. Autoriteit is iets wat je over de jaren opbouwt. Dit is dan mogelijk ook het meest lastige en tijdrovende onderdeel van SEO.

Twee soorten zoekresultaten

SEO is onderdeel van online marketing. Dat is niet vreemd, want je omzet vergroot als je website beter zichtbaar is. SEO richt zich voornamelijk op de organische zoekresultaten. Dit zijn de zoekresultaten die worden gerangschikt zoals boven beschreven.

Om in de organische zoekresultaten te komen betaal je de zoekmachine niets en speel je dus in op de algoritmen die de rangschikking bepalen.

Er zijn ook gesponsorde zoekresultaten. Dit zijn de advertenties die boven de zoekmachine resultaten komen te staan en waar de paginaeigenaar voor betaalt. Deze advertenties zijn net als de resultaten gebonden aan bepaalde zoekwoorden, maar de algoritmen die bepalen welke advertentie wordt getoond zijn anders.

SEO + SEA = zoekmachine marketing

SEO + SEA = zoekmachine marketing
Zoekmachines werken dus niet alleen met de rangschikking die ze maken van de informatie die online aanwezig is. Ze werken ook met een eigen advertentiesysteem en dat wordt Search Engine Advertising (SEA) genoemd.

De term zoekmachine marketing slaat op beide methoden, dus SEO en SEA, wat betekent dat je de organische- en de gesponsorde resultaten probeert te beïnvloeden. Met zoekmachine marketing doel je op een aanwezigheid op de gehele zoekpagina en gebruik je die aanwezigheid om verkeer naar je website te trekken.

Zoekmachine adverteren (SEA)

Zoekmachine adverteren wordt gedaan door middel van het programma Google Ads. Je krijgt daarmee de mogelijkheid om te adverteren in het gehele netwerk van Google en dat bestaat uit miljoenen websites en honderd duizenden apps.

De advertentieplaatsen worden niet weggegeven naar aanleiding van autoriteit en gebruikersvriendelijkheid, maar er worden andere algoritmen gehanteerd.

  • Met Google Ads bied je op een advertentieplaats door een bepaald bedrag door te geven dat je wilt uitgeven voor elke keer dat jouw advertentie wordt getoond of er op je advertentie wordt geklikt. De advertentieplaatsen gaan naar de adverteerders die het hoogste bedrag hebben geboden.
  • Ook hier is relevantie erg belangrijk. Google wil geen advertenties voor een snackbar laten zien als er gevraagd wordt om een Grieks restaurant. Relevantie komt hier ook van de zoekwoorden die je aan je advertentie koppelt. Hoe beter deze aansluiten bij de zoekopdracht, hoe groter de kans dat je advertentie wordt geplaatst.
  • Een laatste en zeer belangrijke factor die meespeelt is je kwaliteitsscore. Het spreekt voor zich dat Google alleen advertenties van adverteerders wil laten zien die van goede kwaliteit zijn. De kwaliteitsscore wordt bepaald door een groot aantal factoren, zoals de kwaliteit van je advertentie, de kwaliteit van je landingspagina, je SEO score en het succes van je voorgaande campagnes.

Zoekmachine marketing door Ranking Masters

Deze achtergrondinformatie helpt je zeker om je SEO en ook je SEA aan te scherpen. Als je weet hoe de zoekmachines werken, weet je ook wat ze graag willen zien en wat ze als belangrijk classificeren.

Ranking Masters neemt je gehele zoekmachine marketing voor je over en we hebben de kennis en de tools in huis om hier een succes van te maken.

We analyseren de huidige situatie, we doen een concurrentie analyse en zo identificeren wij de punten waarop jij het meeste resultaat boekt. Neem daarom contact op met één van onze specialisten om verder te praten en je exact te vertellen wat Ranking Masters voor jou betekent.

Samen brengen wij jouw website in de top 5 van de zoekresultaten, trekken we kwalitatief verkeer naar je pagina’s en geven we je de beste online zichtbaarheid mogelijk.

Bekijk ook: 

  1. 32 SEO tips om te stijgen in zoekmachines
  2. Wat is SEO? Hoe werkt het? Hoe rank je hoger in de zoekmachines?

Chat openen