Instagram adverteren: Hoe zet je het effectief in voor jouw bedrijf?

Wist je dat Instagram in Nederland bijna 5 miljoen gebruikers heeft? En dat meer dan de helft hiervan dagelijks van deze sociale media app gebruikt maakt? Het is een platform dat aantrekkelijk is zowel voor jongeren als voor oudere gebruikers.

Van al haar leden bestaat meer dan 80% uit mensen met een leeftijd van tussen de 18 en 44 jaar. Het is dus zeker niet zo dat Instagram alleen door jongeren wordt gebruikt en ook niet dat het minder interessant is als advertentieplaats dan Facebook.

Toch is het zo dat bedrijfseigenaren automatisch naar Facebook adverteren kijken en in mindere mate naar Instagram adverteren. En met cijfers zoals hierboven ligt daar dus nog een grote kans.

Het is het snelst groeiende sociale media kanaal in Nederland op dit moment en er is een kans dat het in de toekomst de populariteit van Facebook voorbij streeft. Instagram adverteren kan op twee manieren, namelijk via de Instagram app zelf en via Facebook adverteren. Hier lees je in ✅  4 minuten ✅  over hoe je dit effectief voor jouw bedrijf inzet.

 

Wat is Instagram?

Wat is Instagram

Instagram is een sociale media app waarmee gebruikers video’s en afbeeldingen delen. Ze kunnen dit doen door ze op hun eigen feed te plaatsen of door er een Story van te maken.

De berichten die gedeeld worden, komen bij volgers terecht die ze vervolgens liken of delen. Instagram is, net als Facebook en WhatsApp, van Mark Zückerberg. Het is erg populair bij influencers, omdat, net als bij Facebook het geval is, berichten viral kunnen gaan en soms de hele wereld bereiken.

Gebruikers die een populaire Instagram account onderhouden kunnen daar veel geld mee verdienen. Instagram is voor bedrijven een sociaal media kanaal waarmee op bijzonder visuele en interactieve wijze reclame kan worden gemaakt.

De voordelen van Instagram adverteren

Voordat we ingaan op de verschillende manieren waarop je op Instagram adverteert, eerst een indrukwekkende lijst met voordelen van promoten via dit mediakanaal.

  • Goedkoop: adverteren via Instagram is over het algemeen erg goedkoop. Je zou het zelf gratis kunnen doen door je eigen account op te zetten en te beginnen met het verzamelen van volgers en het delen van berichten. Omdat Instagram adverteren minder wordt ingezet dan Facebook adverteren is de concurrentie nog steeds lager.
  • Doelgericht: je kunt je via Instagram richten op een hele nauwkeurige doelgroep. Omdat het onderdeel is van Facebook zijn er vrij exacte gegevens van gebruikers bekend. Data zoals de plaatsen die zijn bezocht, hobby’s en zelfs de favoriete film kunnen worden gebruikt om doelgericht te adverteren.
  • Visueel: internet gebruikers voelen zich veel meer aangetrokken tot visuele content dan tot tekstberichten. Ze zien in één oogopslag waar het om draait en met een simpele call-to-action knop komen ze direct terecht waar ze naartoe willen. Het is dus een laagdrempelige manier om te adverteren.
  • Hashtags en stories: door hashtags aan je advertenties toe te voegen, trek je extra bezoekers aan die je anders misschien niet hadden gezien. Stories geven je de mogelijkheid om je volgers een unieke kijk achter de schermen te geven of extra informatie aan te bieden.

 

Wat zijn de nadelen van Instagram adverteren?

Instagram adverteren heeft ook een aantal nadelen. Zo kost het onderhouden van een goede Instagram campagne veel werk, vooral in het begin als je volgers moet opbouwen en je bekendheid nog moet groeien.

Het is voornamelijk een manier om naamsbekendheid op te bouwen en niet direct om producten te adverteren. Je conversie ratio zal er dus niet zo snel van omhoog gaan dan wanneer je andere advertentiemethoden gebruikt. Het is bij Instagram adverteren dus wel belangrijk dat het past bij jouw bedrijf en wat je wilt promoten.

Adverteren op Instagram via de app zelf

Adverteren op Instagram via de app zelf

De gemakkelijkste manier om op Instagram te adverteren is door hier de app zelf voor te gebruiken. Dit doe je dus met je telefoon of tablet en niet met je computer. Hiervoor heb je een bedrijfsprofiel nodig en een koppeling tussen je bedrijfsprofiel en Facebook.

Dat is ter verificatie en omdat Facebook en Instagram onder dezelfde eigenaar vallen. Vervolgens maak je een bericht aan en druk je op ‘promoten’. Je wordt dan een aantal schermen mee doorgenomen.

  • Bestemming: bij deze stap geef je aan waar je degenen die je bericht zien naartoe wilt sturen. Dit kan een URL zijn, je profiel op Instagram of naar je privéberichten.
  • Doelgroep: vervolgens geeft Instagram je de mogelijkheid om je doelgroep door te geven. Instagram kan deze doelgroep automatisch genereren door te kijken naar je volgers. Het is beter om zelf een doelgroep te maken, zodat je in de hand hebt wie je bereikt. Je kunt dan kiezen uit mensen met bepaalde interesses, van een bepaalde leeftijd, op een specifieke locatie of van een bepaald geslacht.
  • Budget en looptijd: als laatste geef je aan hoeveel je per dag aan Instagram adverteren wilt uitgeven en hoe lang je wilt dat je advertentie loopt. Instagram vertelt je dan hoeveel bereik zij inschatten dat jouw advertentie zal genereren.

 

Gebruik call-to-actions

Gebruik call-to-actions

Je hebt ook de mogelijkheid om bepaalde call-to-actions aan je advertentie toe te voegen. Dit is de actieknop waarop de gebruikers kunnen klikken en zo naar de pagina geleid worden waar jij ze wilt hebben.

Deze actieknop stel je in als je de bestemming van je bezoekers ingeeft. Instagram stelt dan enkele suggesties voor, zoals ‘shoppen’, ‘nu boeken’, ‘registreren’, ‘meer informatie’ en ‘contact opnemen’. Je geeft aan welke actieknop je wilt gebruiken en waar je dan wilt dat mensen terecht komen.

 

Je advertentie promoten

Nu is het alleen nog een kwestie om je promotie te starten en deze wordt automatisch getoond in het Stories gedeelte van Instagram zowel als de feed. Het is niet mogelijk om te kiezen waar je wilt dat jouw bericht terecht komt als je de Instagram app gebruikt.

Adverteren via de Instagram app is snel en gemakkelijk en ideaal voor beginners. Wil je echter wat meer mogelijkheden, je doelgroep nauwkeuriger kunnen uitkiezen, je advertenties via je computer wilt regelen en je advertenties beter kunnen monitoren, dan is het beter om te adverteren via de Facebook Ads Manager.

 

Instagram adverteren met de Facebook Ads Manager

Omdat Facebook en Instagram onder dezelfde eigenaar vallen, zijn deze aan elkaar gelinkt. Wat je plaatst op Instagram kan daarom direct ook op Facebook worden gezet. Je kunt dit ook uitzetten, mocht je dat willen.

Daarom kun je je advertenties op Instagram ook door Facebook Ads Manager organiseren en dat kan dan gewoon via je computer. Het is de beste manier als je meer met je advertenties wilt bereiken en meer mogelijkheden wilt hebben.

Via de Instagram App zet je kleine campagnes op, maar via Facebook Ads Manager kun je veel meer:

  • Je conversies zijn meetbaar en bestuurbaar via het algoritme.
  • Het testen van teksten, doelgroepen en afbeeldingen wordt mogelijk gemaakt.
  • Je kunt advertenties plaatsen zonder dat deze in je Stories of op je tijdslijn komen te staan.
  • Je zet Facebook Ads Manager in voor verscheidene marketingstrategieën, zoals remarketing.
  • Door hetzelfde budget te gebruiken haal je meer resultaat uit je advertentiecampagnes.

 

Een bijzonder hoge doelgerichtheid

Een bijzonder hoge doelgerichtheid

Het grootste voordeel van adverteren via Facebook Ads Manager is dat je bijzonder doelgericht werken. Via de Instagram app geef je geslacht, plaats, leeftijd en interesse aan, maar via Facebook geef je exact aan hoe, waar en met welk doel je wilt adverteren. Dat maakt adverteren op Instagram via Facebook Ads Manager bijzonder interessant. We nemen je hier mee door de mogelijkheden die je dan hebt.

 

Een nieuwe campagne beginnen

In Facebook Ads Manager geef je eerst aan wat je marketingdoelstelling is. Je hebt dan verschillende opties bij drie instellingen.

  • Bekendheid: onder het kopje ‘Bekendheid’ geef je aan of je merkbekendheid wilt realiseren of een zo groot mogelijk bereik.
  • Overweging: bij ‘Overweging’ vertel je de Ads Manager wat je van je advertentie wilt zien. Denk dan aan het genereren van meer verkeer, betrokkenheid, appinstallaties, videoweergaven, leads of chatberichten.
  • Conversie: hier vertel je het programma wat voor jou een conversie is. Wil je bijvoorbeeld verkopen uit een catalogus, wil je verkeer naar je winkel trekken of meer mensen op je website een actie laten uitvoeren?

 

Je doelgroep samenstellen

De volgende stap is om aan te geven welke doelgroep je wilt gebruiken. Deze laat je door het programma samenstellen, maar ook hier is het beter om zelf je doelgroep te formuleren.

Je hebt dan de keuze om deze vooraf te bouwen en dan heb je aanzienlijk meer opties als bij de Instagram app. Vervolgens vul je ze aan en optimaliseer je ze elke keer dat je de resultaten van je advertentiecampagne doorkrijgt en analyseert. Uiteindelijk kom je dan terecht bij je ideale doelgroep.

 

Waar wil je je advertentie plaatsen?

Waar wil je je advertentie plaatsen

Facebook geeft je de optie om je advertentie op verschillende plekken te plaatsen, zoals Messenger, Facebook zelf en Audience network. Instagram valt daar ook onder. Het is altijd beter om je Instagram advertenties als een los platform te zien, omdat deze app anders is dan Facebook.

De lengte van je video’s en het formaat van je afbeeldingen is bij Instagram bijvoorbeeld erg anders dan bij Facebook. De beste resultaten boek je als je je echt enkel en alleen richt op Instagram en niet op een andere van deze opties. Je hebt dan twee opties en deze vink je aan zoals je het wilt. Eén optie is Stories en een andere optie is Feed.

Tip: als je een aparte campagne opzet voor beide, dan kost dat je meer tijd, maar kun je wel zien welke van de twee voor jouw bedrijf het meest geschikt is. Deze informatie gebruik je om je advertentiecampagne te perfectioneren en succesvoller te maken.

Call-to-actions bij Facebook Ads Manager

Facebook Ads Manager geeft je ook meer opties met betrekking tot je actieknoppen. Je kunt bijvoorbeeld kiezen om geen knop toe te voegen. Andere voorbeelden zijn: ‘nu luisteren’, ‘nu boeken’, ‘downloaden’, ‘offerte aanvragen’, ‘menu bekijken’ en ‘abonneren’.  Dit zijn slechts enkele opties die je hebt en zo maak je je advertentie dus exacter en je call-to-action aantrekkelijker.

 

Verschillende soorten advertenties maken

Er zijn vier soorten advertenties die je voor Instagram kunt maken via Facebook Ads Manager. Het is belangrijk dat je hier de juiste uit kiest en dat je deze opties in je voordeel gebruikt.

De vier soorten advertenties die je hebt zijn carrousel-advertenties, foto- of video advertenties, collectieadvertenties en adverteren in Instagram Stories.

 

1.     Carrousel-advertenties

Carrousel-advertenties zijn advertenties die bestaan uit meerdere foto’s naast elkaar waar de gebruiker van links naar rechts doorheen kan scrollen. Je kunt hier ook video’s voor gebruiken.

Dit geeft je dus de kans om meerdere producten of diensten in één advertentie te plaatsen. Zelfs de actieknop en de URL zijn apart instelbaar en dat betekent dat je de gebruikers naar verschillende plekken kunt leiden.

Het is soms beter om het simpel te houden en met meerdere afbeeldingen één product op een originele en uitgebreide wijze onder ogen van je publiek te brengen.

Een carrousel-advertentie maak je door Facebook Ads Manager door te geven welke afbeeldingen je wilt gebruiken. Deze moeten 1080 x 1080 pixels zijn. Vervolgens schrijf je een originele kop, een omschrijving en geef je een URL door.

Als je video’s besluit te gebruiken, dan is een video van 15 seconden het beste voor de feed en in de Stories mag deze langer zijn, tot 120 seconden. Als je meerdere video’s gebruikt per advertentie in je carrousel, dan is het wel belangrijk dat deze op elkaar aansluiten en elkaar aanvullen. Doe je dat niet, dan is er de kans dat je advertentie eerder afleidt dan aantrekt.

 

2.     Collectieadvertenties

Als je een webshop hebt, dan is een collectieadvertentie een goed idee. Je moet dan wel kiezen voor de doelstelling conversies, anders is deze optie niet beschikbaar.

Met deze optie maak je je doelgroep bewust van de producten die je aanbiedt en om deze direct te kopen. Dit doe je door middel van foto’s, video’s of een combinatie van de twee. Er zijn dan twee verschillende advertentiemethodes.

  • Etalage: deze optie geeft je de mogelijkheid om Instagram als je etalage te laten werken. Je gebruikt het om bestaande producten uit je webwinkel naar voren te brengen.
  • Klantenwerving: als je nieuwe klanten bekend wilt maken met je producten, dan is dit een betere optie. Je voegt een landingspagina toe en een call-to-action.

 

3.     Foto- of videoadvertenties

De meest simpele manier om te adverteren op Instagram is door een foto- of videoadvertentie te plaatsen in de feed. Je mag dan maar één foto of één video uitkiezen en daarmee is deze optie dus anders dan de carrousel-advertenties. Je krijgt een tekst van 125 tekens waarin je aan kunt geven wat je verkoopt.

Tip: zorg ervoor dat je foto of video aangrijpend is, want veel Instagram gebruikers bekijken deze op de mute stand. In de meeste gevallen zal iemand dus alleen de beelden zien, zonder het geluid.

 

4.     Adverteren via Stories

Een laatste optie die je hebt is om te adverteren via de Stories optie. Stories op Instagram zijn kleine verticale video’s of afbeeldingen die bovenaan de home pagina van de gebruikers worden getoond en die 24 uur zichtbaar blijven. Je kunt hier een actieknop aan toevoegen, kleine stukjes tekst en andere speciale effecten.

 

Betalen voor Instagram adverteren

Betalen voor Instagram adverteren

Bij Instagram adverteren betaal je voor het aantal weergaven en voor het aantal kliks die je krijgt op je advertentie. De hoogte van de kosten hangen af van de doelstelling die je hebt gekozen, de looptijd van je advertentie en de omvang van je doelgroep.

Gemiddeld gezien liggen de kosten voor 1000 weergaven tussen de €1,25 en €6,30. De kosten per klik op een link zijn kunnen €0,10 kosten, maar ook €2. Dit hangt allemaal af van de instellingen die je hebt ingegeven, dus wat je uiteindelijk betaalt is per advertentie verschillend.

Het is lastig om exact aan te geven hoeveel je zal moeten betalen voor jouw Instagram advertentie campagne. Het kan zelfs gratis, als je een account hebt met veel volgers en hen het werk laat doen. Het is zaak om de kosten zo laag mogelijk te houden en de opbrengsten te maximaliseren.

Dat doe je door goede advertenties te plaatsen en je doelgroep op de juiste manier aan te spreken. Ranking Masters zet jouw Instagram advertentie campagne graag voor je op en helpt je dit te bereiken. Met onze SEO Surfer tool analyseren we je concurrentie en zorgen we dat we voor jou een gat in de markt vinden met een zo groot mogelijk resultaat.

 

Instagram adverteren is voor iedereen

Elk bedrijf kan profiteren van Instagram adverteren. Je kunt hebt gebruiken als je een B2B bedrijf bent of een B2C onderneming. Daarnaast zijn er advertentiemogelijkheden voor iedereen, van webwinkels tot bloggers en voor diensten tot producten.

Gebruik van sociale media marketingkanalen heeft ook andere voordelen. Je trekt meer bezoekers naar je website waardoor je kwaliteitsscore verbetert, omdat je dwell rate omhoog gaat en je bounce rate naar beneden.

Instagram Adverteren geeft een groot aantal mogelijkheden en is voor elk bedrijf een belangrijke toevoeging aan de online marketing strategie. Op een visuele manier spreek je klanten aan in elke fase tijdens het conversietraject.

Je maakt gebruikers bekend met je product, merk of dienst, je zet ze aan het denken, je moedigt ze aan tot actie over te gaan en onderhoudt de contacten nadat ze eenmaal klant zijn geworden. Net als alle andere sociale media kanalen is Instagram interactief en ga je een unieke dialoog aan met gebruikers.

 

Gebruik Facebook Ads adverteren

Als je echt serieus met Instagram adverteren aan de slag wilt gaan, dan doe je dat het beste door met Facebook Ads Manager te werken. Je hebt dan veel meer keuzes, een groter aantal actieknoppen en soorten advertenties.

Daarnaast bepaal je exacter welke doelgroep je wilt bereiken, waar je advertenties geplaatst moeten worden en kun je deze uittesten om te zien wat voor jou het beste werkt.

 

Geef jezelf de tijd

ranking masters logo | SEO

Net als met elke marketing methode het geval is, moet je met Instagram adverteren ook de tijd nemen om het te perfectioneren. Heb je die tijd niet en kun je niemand vinden die hier regelmatig een paar uur aan kan besteden, dan zijn Ranking Masters hét bedrijf om jouw Instagram aanwezigheid op te zetten en er een succes van te maken.

 

Bekijk ook:

  1. LinkedIn adverteren: Wat is het? En hoe zet je het effectief in?
  2. WhatsApp adverteren: hoe zet je dit effectief in voor jouw bedrijf?

Chat openen