Hoe scoor jij op Google?

WhatsApp adverteren: hoe zet je dit effectief in voor jouw bedrijf?

In Nederland maakt meer dan 75 procent van alle inwoners gebruik van WhatsApp. Dit sociale media platform maakt het mogelijk om te bellen, om berichtjes te schrijven, om media te delen en foto’s te versturen en dat alles via het internet.

Samen met Facebook is het dan ook één van de belangrijkste communicatie platforms van dit moment. In 2014 werd WhatsApp overgenomen door Facebook en dit is een ogenschijnlijk nog advertentievrije app. Dat is ook één van de redenen waarom het zo populair is en veel gebruikt wordt.

Het is wel degelijk mogelijk om via WhatsApp te adverteren en dit is voor jou een unieke manier om je concurrenten voor te zijn.

Op dit moment verloopt dit via WhatsApp Business accounts, maar Facebook heeft recentelijk bekend gemaakt dat er ook advertenties in de app getoond zullen worden in de toekomst. Lees hier in ✅  3 minuten ✅  over de huidige advertentie mogelijkheden in WhatsApp en over hoe je dit inzet voor jouw bedrijf.

WhatsApp adverteren op dit moment

WhatsApp adverteren op dit moment

Op dit moment richt WhatsApp zich alleen nog op bedrijven. Je maakt een bedrijfsprofiel aan binnen WhatsApp en hierin voeg je informatie toe, zoals je adres en contactgegevens inclusief een locatie op de kaart, je openingstijden en een omschrijving van je bedrijf en je dienstverlening.

Je krijgt ook statistieken te zien over het gebruik van je WhatsApp Business account.

Heb je dit eenmaal opgezet, dan nemen klanten gemakkelijk contact met je op. Ze komen bij je binnen via een WhatsApp berichtje, wat laagdrempelig en persoonlijk contact betekent. Via WhatsApp Business krijg je ook de mogelijkheid om berichten snel en geautomatiseerd te beantwoorden.

Je stelt bijvoorbeeld in, dat je, wanneer je “/bedankt” intypt automatisch het volledige bericht “Bedankt voor uw interesse. We nemen zo snel mogelijk contact met u op” wordt verstuurd. Dat scheelt jou een boel tijd.

WhatsApp adverteren in de status sectie

WhatsApp adverteren in de status sectie

Als jij een gebruiker bent van WhatsApp, dan heb je mogelijk nog geen advertenties gezien. En dat heeft Facebook bewust gedaan. De kracht van WhatsApp was altijd dat je niet lastig gevallen werd met banners, advertenties tussendoor en verplichte filmpjes bij het opstarten.

Tot nu toe is er nog geen teken dat daar verandering in komt. Adverteren via WhatsApp is nog erg discreet en gebeurt in de status sectie van WhatsApp. Je kunt dit vergelijken met Verhalen op Facebook en Instagram.

Je advertentie wordt dus niet tussen de chatgesprekken door getoond of bij het opstarten van de app en daardoor is WhatsApp adverteren veel minder agressief.

Zo ziet WhatsApp adverteren er uit

Het is goed mogelijk dat je je na het bovenstaande gelezen te hebben weinig kunt voorstellen van het adverteren via WhatsApp. Het is niet zo dat je je advertentie onder de ogen brengt van een aantal gebruikers en hoopt op een klik.

Adverteren via WhatsApp is laagdrempelig. Als een potentiële klant op je advertentie klikt, dan wordt er een WhatsApp bericht geopend en niet een pagina van je website.

Dit contact is ook persoonlijk wat mensen vaak erg op prijs stellen. Als jij de berichtjes snel en netjes behandelt, dan is de kans groter dat je er een klant bij hebt.

Je bent zelf in staat om te antwoorden in plaats van dat je een mooie en aantrekkelijke landingspagina moet maken. WhatsApp adverteren geeft je dus ook veel controle.

Groepen in WhatsApp

Groepen in WhatsApp

WhatsApp geeft jou als bedrijf ook de kans om berichten te sturen aan geïnteresseerden, klanten en prospects. Je kunt dan denken aan een berichtje over een vertraagde vlucht, een bericht naar aanleiding van een nieuwe blog of een bericht met de laatste aanbiedingen.

Deze manier van adverteren is vergelijkbaar met e-mail advertising en werkt door je eigen groepen op te zetten en hen doelgericht te bereiken. Het voordeel daarvan is dat je klanten benadert die al in je geïnteresseerd zijn en die je vrijwillig volgen. De kans dat je deze converteert is automatisch veel groter.

De mogelijkheden met WhatsApp adverteren

Op dit moment zal WhatsApp adverteren nog niet voor iedereen aantrekkelijk zijn, maar tegelijkertijd zijn er voldoende manieren waarop je het doeltreffend en effectief kunt toepassen.

  • Zet een groep op en breng de leden op de hoogte van (loyalty) acties, nieuws en nieuwe producten.
  • WhatsApp adverteren is een uitstekende manier om aan je branding te werken.
  • Met WhatsApp adverteren krijg je de mogelijkheid om direct te adverteren en dus in te springen op actuele gebeurtenissen net nadat ze hebben plaatsgevonden.
  • WhatsApp is een uniek medium om te gebruiken bij je klantenservice.

Hoe betaal je voor WhatsApp adverteren?

Hoe betaal je voor WhatsApp adverteren

Het aanmaken van een WhatsApp Business account is gratis, net als dat dit bij Facebook gratis is. Wil je via WhatsApp gaan adverteren, dan zijn de verwachtingen dat dit op een Cost Per View (CPV) basis gedaan zal worden.

Je betaalt dan per keer dat je bericht bekeken is of per het aantal verstuurde berichten. De betaalmethode voor WhatsApp advertenties zijn nog onbekend en deze worden bekend gemaakt als Facebook besluit om deze optie aan te bieden.

WhatsApp adverteren in de toekomst

Het is op dit moment niet duidelijk of Facebook van plan is om WhatsApp adverteren te veranderen. Op dit moment gaat het nog niet veel verder dan het aanmaken van een bedrijfsprofiel en het beantwoorden van berichtjes.

WhatsApp adverteren is dus ook niet voor ieder bedrijf een geschikte advertentiemethode. Facebook heeft aangegeven de deuren open te zetten voor adverteerders. Er is een grote kans dat de advertentiemogelijkheden in WhatsApp vergelijkbaar gaan zijn met die van Facebook, Instagram en Messenger zelf.

Dat betekent dus dat gebruikers advertenties zullen zien als de app geopend wordt, tussen de berichten door en als banners boven of onder de pagina’s. Er zijn dan advertenties die je weg kunt klikken en andere advertenties die je verplicht moet kijken voordat je de app kunt openen.

Zoals gezegd is dit nog wel speculatie en is het nog afwachten hoe Facebook hier verder invulling aan besluit te geven.

De voor- en nadelen van WhatsApp adverteren

De voor- en nadelen van WhatsApp adverteren

Voordat we je gaan uitleggen hoe je zelf een succesvolle WhatsApp campagne opzet, behandelen we in het kort en als samenvatting de voordelen die jij er als bedrijf uit haalt. We zetten er dan ook de nadelen bij, zodat je zelf een goede overweging maakt en besluit of WhatsApp adverteren voor jou perspectieven biedt.

Ranking Masters helpt je natuurlijk graag bij het opzetten van je campagne, voor de beste start.

Voordelen:

  • WhatsApp adverteren is laagdrempelig, persoonlijk en minder agressief. Dit is voor je prospects een veel vriendelijkere en dus beter toegankelijke manier van benaderen. Je strijkt ze automatisch minder tegen de haren in.
  • Er is nog weinig concurrentie als je op WhatsApp gaat adverteren. Door deze optie te gebruiken heb je dus een voorsprong.
  • Je hebt zelf in de hand hoe je je berichten beantwoordt en hoe je de schrijver overhaalt klant bij je te worden. Dat geeft je de mogelijkheid iedereen op een andere manier te behandelen.
  • WhatsApp adverteren is ideaal als je nog twijfelende klanten over de drempel wilt halen. Door met ze in gesprek te gaan bied je ze gratis advies of een gratis kennismakingsgesprek aan en krijgen ze alvast een idee van je bedrijf en de kwaliteit van je klantenservice.
  • WhatsApp is nog steeds redelijk anoniem en klanten hebben de mogelijkheid te communiceren op een moment dat voor hen geschikt is. Ze hoeven niet bang te zijn om voor mailgroepen te worden ingeschreven of om reclame te ontvangen nadat ze jou een WhatsApp bericht hebben gestuurd.

Nadelen:

  • WhatsApp adverteren is nog niet volledig ontwikkeld. Facebook doet dit rustig aan, want ze willen de huidige gebruikers niet afschrikken. Je kunt er dus nog niet zoveel mee als bijvoorbeeld met Google Ads.
  • Ben je op zoek naar een agressievere en meer doelgerichte manier van adverteren, dan is dit niet de beste optie.
  • De toename aan WhatsApp berichtjes die je ontvangt moeten ook beantwoord worden. Hier gaat tijd in zitten en is cruciaal bij het succes van je campagne.

Hoe zet je WhatsApp adverteren effectief in voor jouw bedrijf?

Uiteraard is het aan jou om van je WhatsApp advertentie campagne een succes te maken. En dat betekent toewijding, het regelmatig versturen en beantwoorden van berichten en het verkondigen van interessant en uniek materiaal.

Ranking Masters maakt gebruik van een SEO Surfer tool waarmee we meten waar voor jouw bedrijf de mogelijkheden liggen en passen deze ook toe op onze WhatsApp diensten. Tot dan toe vind je hier een stap voor stap toelichting voor het succesvol opzetten van WhatsApp adverteren voor jouw bedrijf.

1. Een WhatsApp Business account aanmaken

Het begint allemaal met een WhatsApp Business account. Deze maak je gemakkelijk aan door de WhatsApp Business app te downloaden en de instructies te volgen. Je koppelt je account aan een zakelijk telefoonnummer en eventueel ook aan je Facebook advertentie account.

Dit laatste is handig, omdat je dan je advertenties direct ook aan je WhatsApp volgers stuurt.

Vervolgens vul je je gegevens in, zoals je URL, je contactgegevens, openingstijden en tarieven. Je stelt een automatische beantwoorder in als je een bericht krijgt buiten je openingstijden om en geeft daarin aan wanneer je weer open bent en er dus een reactie komt.

Ook kun je instellen dat, als iemand naar je tarieven vraagt, je deze met één druk op de knop opstuurt.

2. Maak een advertentie aan bij Facebook

Als je een advertentie uit wilt sturen, dan maak je die aan via je eigen Business Manager account van Facebook. Bij je campagnedoelstelling geef je dan ‘verkeer’ aan. Dat betekent dat je verkeer stuurt naar je WhatsApp Business account.

Geef bij de weergave van de advertentie ook aan dat je WhatsApp wilt gebruiken en niet Facebook Messenger. Doe je dit, dan wordt er een gesprek in WhatsApp geopend als iemand op je advertentie klikt.

3. Je WhatsApp Business account koppelen aan je Facebook pagina

De derde stap tijdens het proces is je WhatsApp Business account te koppelen aan je zakelijke pagina op Facebook. Dit verifieer je door je WhatsApp nummer door te geven. Je ontvangt dan een code waarmee je alles activeert en in werking zet.

4. Demografische kenmerken doorgeven

Een groot voordeel van adverteren op deze manier is dat je de demografische kenmerken van je doelgroep kunt doorgeven. Denk dan bijvoorbeeld aan leeftijd, geslacht, woonplaats en interesse. Dat doe je apart per advertentie, waardoor je de mogelijkheid krijgt om zeer doelgericht te adverteren.

Facebook- en WhatsApp accounts worden aan elkaar gekoppeld, wat voor de adverteerder natuurlijk bijzonder interessant is en grote mogelijkheden biedt.

5. Waar wil je je advertentie plaatsen?

Nu geef je in waar je de advertentie wilt weergeven. En dan heb je een groot aantal mogelijkheden.

  • Instagram: je plaatst je advertentie in Instagram in je tijdlijn, in Explorer of in de Stories.
  • Messenger: bij Messenger heb je de mogelijkheid om je advertentie te plaatsen in het Postvak IN of in Stories.
  • Facebook: kies je voor Facebook, dan kun je je advertentie plaatsen in de tijdlijn, in Facebook Marktplaats, In de rechter kolom, in de Facebook video overzichten en in Facebook Stories.

6. Stel een begin- en einddatum in

Vervolgens vul je in wanneer je je advertentie wilt laten zien. Gebruik dan altijd een periode van minimaal 3 dagen, zodat het algoritme van Facebook goed kan zien of je advertentie succesvol is en zo niet, waarom niet.

Het algoritme van Facebook is een handige tool om te gebruiken en om te bepalen wat je wel- en niet goed hebt gedaan. Voor beginners is het dus verstandig om een tijdje niets te veranderen en het algoritme het werk te laten doen. Hier kun je veel van leren en de volgende advertenties mee verbeteren.

7. Je WhatsApp advertentie tekst schrijven

Een goede tekst is erg belangrijk bij je WhatsApp advertentiecampagne. Het moet een tekst zijn die mensen aanmoedigt je een bericht te sturen en waardoor ze meer willen weten over jouw bedrijf. Deze tekst is krachtig, niet te lang, herkenbaar en toegepast op je doelgroep.

8. Je advertentie publiceren

Bij een WhatsApp advertentie is de Call to Action niet om meer informatie te vinden via een website pagina, maar om een bericht te sturen. Bij je WhatsApp Marketing advertentie staat dan ook niet “meer informatie”, maar “chatbericht sturen”. Je klikt op “Publiceren” en je begint met adverteren.

De beste klantenservice met WhatsApp adverteren

De beste klantenservice met WhatsApp adverteren

De kracht van WhatsApp adverteren ten opzichte van de andere kanalen is dat het het persoonlijke contact weer terughaalt. Het voelt minder ‘digitaal’ en abstract, terwijl het dat natuurlijk wel gewoon is. Met WhatsApp is je klant geen nummer meer, maar een persoon waar direct mee gecommuniceerd kan worden. Dit bevordert de interactie met je doelgroep natuurlijk enorm en dat schept vertrouwen.

ranking masters logo | SEO

Ranking Masters zet jouw WhatsApp advertentie campagne graag voor je op. Zo ben je gegarandeerd van een snelle en krachtige start.

Bekijk ook:

  1. Mobile First Webdesign
  2. Wat is Google Voice Search? En hoe werkt het?

Chat openen