fbpx

Hoe scoor jij op Google?

LinkedIn adverteren: Wat is het? En hoe zet je het effectief in?

Er zijn een aantal manieren waarop je via het internet kunt adverteren. Gebruik je hier al een bestaand platform of programma voor, dan profiteer je van die naamsbekendheid en de aantrekkingskracht bij de doelgroep.

Adverteren via Google Ads is bijzonder aantrekkelijk, omdat je dan mensen aantrekt die al in jouw product of dienst geïnteresseerd zijn. Je advertentie wordt namelijk alleen getoond als een internet gebruiker een relevant zoekwoord intypt.

Ook als je op zoek bent naar een bepaalde doelgroep om onder te adverteren zijn er mogelijkheden. TikTok, bijvoorbeeld, is een platform dat je veel mogelijkheden biedt als je je op tieners en jongeren richt.

Je kunt op deze manier adverteren op een groot aantal plaatsen, zoals Amazon, Bol.com, Instagram en Facebook. Het is dan niet de bedoeling dat je al deze programma’s gaat gebruiken, maar een optie uitkiest die past bij je doelgroep en bij wat je aanbiedt.

LinkedIn is een sociaal netwerk dat zich voornamelijk richt op professionals. Adverteren via LinkedIn vraagt dus om een compleet andere aanpak dan adverteren via Facebook. Hier lees je in ✅  3 minuten ✅  over wat LinkedIn adverteren is en hoe je het in zet.

Wat is LinkedIn?

Wat is LinkedIn

LinkedIn is opgericht in 2003 en is net als Facebook een sociaal media platform. Je zet je eigen profiel op, je bouwt contacten op, je stuurt berichten en je plaatst nieuws dat je wilt delen op je muur.

Het verschil met Facebook is dat het niet de bedoeling is van LinkedIn om sociale contacten op te bouwen en te onderhouden, maar zakelijke contacten. Dat betekent dat het doel netwerken is en het verkrijgen van professionele relaties.

Je deelt dan ook geen gebeurtenissen die in je persoonlijke leven gebeuren, maar eerder kennis en interesses, je professionele loopbaan, je kunt vacatures plaatsen en ook een baan vinden.

Je profiel is je CV en hoe beter je jezelf vertegenwoordigd, hoe groter je aanzien in de zakenwereld. Met LinkedIn is er zelfs een kans dat je benaderd wordt voor een positie.

Van stage tot een baan in management

Van stage tot een baan in management

LinkedIn is niet alleen voor mensen in hoger management of voor het vinden van een duur betaalde baan. Het mooie van dit platform is dat je er terecht kunt voor het vinden van een stageopdracht, voor elke nieuwe baan en ook voor informatie over, bijvoorbeeld, het schrijven van een goede CV of het managen van een team.

LinkedIn is een bron van informatie, een manier om te netwerken en om in contact te komen met klanten. Het is een zakelijk netwerk met miljoenen wereldwijde gebruikers die elkaar helpen om hun professionele doelstellingen te behalen. Het is voor jong- en oud en van stagiair tot eigenaar van een multinational interessant.

Adverteren via LinkedIn

De instelling van LinkedIn is anders dan die van Facebook en dat betekent dat je ook anders adverteert. Het is serieuzer en gericht op professionele contacten en niet op sociale contacten.

Een advertentie op LinkedIn moet dan ook professioneel overkomen en gericht zijn op de juiste doelgroep. In principe is een succesvol LinkedIn profiel al een uitstekende manier om je bedrijf naar voren te brengen, maar adverteren via LinkedIn kan ook met advertentiecampagnes.

Deze zijn niet gratis, maar helpen je wel om je diensten en producten zichtbaar te maken onder een zeer groot, serieus maar ook erg kritisch publiek.

Wat heb je nodig om te beginnen?

Wat heb je nodig om te beginnen

Wil je een advertentiecampagne opzetten via LinkedIn, dan heb je eerst een bedrijfsprofiel nodig. De kans is groot dat je deze al hebt. Daarna maak je een account aan en dat doe je via linkedin.com/ads.

Volg de instructies op het scherm en je bent klaar om te beginnen. Er staan dan verschillende campagnes tot je beschikking en deze kies je uit door je doelstelling te bepalen. Wat wil je met je LinkedIn campagnes realiseren?

Is dat naamsbekendheid, leads binnenhalen, informeren of overtuigen, bijvoorbeeld. Sta hier goed bij stil, voordat je verder gaat.

Verschillende plaatsen om te adverteren

Jouw advertentie, nadat je deze hebt opgezet, kan getoond worden op verschillende plekken. Deze stel je in de meeste gevallen zelf in en ook het soort advertentie dat je plaatst bepaalt waar deze komt te staan. LinkedIn biedt je 5 verschillende advertentieplaatsen aan:

  1. Op de homepage van LinkedIn zelf.
  2. Bij de zoekresultaten.
  3. Op de profielpagina’s van LinkedIn gebruikers.
  4. Op de inbox pagina voor berichten.
  5. Op de pagina’s in groepen.

De campagnes

De campagnes

Het adverteren op deze plekken doe je door gebruik te maken van verschillende reclamecampagnes. LinkedIn biedt twee gesponsorde campagnes aan, namelijk content en InMail, je kunt kiezen voor een advertentie met alleen tekst en er zijn ook dynamische advertenties.

1. Tekstadvertenties

Heb je een beperkt budget en is je doelstelling voornamelijk het behalen van leads naar je LinkedIn pagina, dan is een tekstadvertentie ideaal. Deze wordt getoond als een titel met een korte omschrijving waarmee je bijvoorbeeld vacatures aankondigt, opleidingen aanbiedt of informatie verschaft.

Ook al is het een tekstadvertentie, je krijgt ook de optie om hier een afbeelding bij te plaatsen en dat is een goed idee. De advertentie bevat een link naar bijvoorbeeld je eigen profiel of een andere website. Ze worden rechts bovenaan op de meeste LinkedIn pagina’s getoond.

2. Gesponsorde content/een gesponsord bericht

Door gesponsorde content te promoten met je advertentiecampagne, trek je bezoekers naar een plaats in LinkedIn waar jij content hebt geplaatst.

Zo moedig je gebruikers aan om bijvoorbeeld je showcase- of bedrijfspagina te bekijken en zo te werken aan je relaties met klanten en leads of om naamsbekendheid op te bouwen. Gesponsorde content wordt weergegeven op de homepage van LinkedIn en tussen de organische updates.

3. Gesponsorde InMail

Een manier om erg doelgericht te adverteren is door dit via een gesponsorde InMail campagne te doen. Ook hier kies je een bepaalde doelgroep uit en stuur je dus berichten direct naar mensen die belangrijk zijn voor je bedrijf.

Dit is niet vergelijkbaar met het opzetten van een mailinglist, want je moet nog steeds betalen. LinkedIn zoekt geschikte ontvangers bij de doelgroep die je hebt opgesteld. Je kunt je advertentie precies afstemmen op wie hem ontvangt. Dit type campagne wordt alleen getoond in de mailbox van de ontvanger.

4. Dynamische advertenties

Een laatste optie die je hebt is om dynamische advertenties te laten maken door LinkedIn zelf. Deze worden dan gebaseerd op je profielgegevens. Het zijn ook persoonlijke advertenties en het doel ervan is dan ook om een relatie aan te gaan met je doelgroep.

Je kunt dan kiezen voor follower ads om het aantal volgers van je bedrijfspagina te vergroten, spotlight ads voor het verhogen van verkeer naar je website en content ads waarmee je je doelgroep de mogelijkheid geeft om iets te downloaden. Deze advertenties zijn automatisch en passen zich aan op je doelgroep en hun profielen.

Hoe ga je dit presenteren?

De campagnes LinkedIn

Je hebt nu een doelstelling en je weet welke soort advertenties je zou willen plaatsen. Nu denk je na over hoe je dit wilt invullen. Ook hier geeft LinkedIn je een aantal opties.

Met een LinkedIn Lead Gen Form bied je de gebruikers een formulier aan die direct kan worden ingevuld. Je kunt beeldmateriaal, berichten en video’s gebruiken en ook een follow knop toevoegen zodat iemand je met één klik kan volgen.

Stel je doelgroep in

Eén van de grote voordelen van LinkedIn is dat ze je een groot aantal opties geven als je je doelgroep in gaat stellen. Veel meer dan bij andere sociale media programma’s.

Het is dus mogelijk om specifiek en doelgericht te adverteren aan een doelgroep die je zelf exact hebt samengesteld. En dan kun je heel ver gaan. Naast de standaard opties, zoals locatie, bedrijfsnaam, bedrijfstak, bedrijfsgrootte, functie en senioriteitsniveau heb je ook de mogelijkheid om een selectie te maken naar aanleiding van de studierichting, academische titels, aantal jaar ervaring, bedrijfsconnecties en onderwijsinstellingen.

Demografische selecties worden ook aangeboden, zoals geslacht en leeftijd. Door dit goed in te stellen adverteer je met LinkedIn dus exact aan de juiste personen.

Je doelgroep uitbreiden

Als jouw doelgroep na je selectie klein is, dan geeft LinkedIn je de mogelijkheid om deze uit te breiden. Zij gaan dan voor je op zoek naar professionals met een soortgelijk profiel.

Door deze toe te voegen is je bereik groter én kom je mogelijk mensen tegen die je anders nooit had aangeschreven. Is jouw doelgroep al groot genoeg, dan zet je deze optie uit.

Andere instellingen

Andere instellingen

Voordat je overgaat op het live zetten van je advertentiecampagne, zijn er nog enkele andere handige instellingen waarvoor je kunt kiezen. Zo kun je bijvoorbeeld aanvinken dat je jouw advertentie in het gehele LinkedIn netwerk wilt laten zien en dus ook op partnersites.

Dit wordt ook wel het LinkedIn Audience Network genoemd. Wil je dit niet, vergeet dan niet om deze optie uit te schakelen. Een andere optie die je hebt is om conversie tracking aan te zetten.

Je krijgt dan een duidelijk overzicht van hoe je advertentie campagnes het doen en hoe ze invloed hebben op het verkeer dat je aantrekt. Je ziet dus direct hoe succesvol je inspanningen zijn.

Betalen voor je campagne

LinkedIn hanteert, net als vele andere advertentieprogramma’s, een Cost Per Click (CPC) betaalmethode. Je geeft zelf aan hoeveel je per keer dat iemand je advertentie opent wilt betalen, maar dat betekent niet dat je hier zomaar een laag bedrag in kunt zetten.

De advertentieplaatsen worden namelijk geveild en als LinkedIn moet kiezen, dan kiezen ze natuurlijk voor de best betalende adverteerder. LinkedIn geeft zelf aan hoeveel je zou moeten bieden om de concurrentie voor te zijn.

Hoe meer concurrentie er is voor een advertentieplaats en het bereiken van een bepaalde doelgroep, hoe meer je betaalt.

De CPC voor LinkedIn is aan de hoge kant

Als je ook bij andere platforms adverteert, dan zie je dat de CPC’s voor LinkedIn hoog zijn. Dit is ook niet vreemd, want de mogelijkheden zijn groot. Je bereikt een zeer specifieke doelgroep en dit zijn serieuze professionals.

Vooral bij B2B bedrijven biedt LinkedIn adverteren grote mogelijkheden. Doe je het goed, dan is de kans dat er op je advertentie geklikt wordt groter en daarmee dus de kans op leads, conversies en klanten ook.

Mensen die LinkedIn gebruiken zitten daar uit professionele redenen en hebben dus ook een professionele insteek richting de advertenties. Vergelijk dit met gebruikers van Facebook, die ondertussen al gewend zijn aan reclame, aan retargeting en aan flitsende advertenties, en je ziet duidelijk wat de kracht van adverteren op LinkedIn kan zijn.

Je campagnes publiceren en onderhouden

Nadat je je CPC hebt ingetypt kies je een dagbudget en vul je een start- en einddatum in. Nu gaat je campagne live. Daarna loop je regelmatig de prestaties door en beoordeel je het succes van je campagne.

Doet deze het niet goed, dan stel je hem bij of doe je het de volgende keer anders. Blijf uitproberen totdat je de perfecte LinkedIn advertentie hebt gemaakt en de exacte doelgroep hebt bereikt. Eenmaal op dit punt beland zal je zien dat je met LinkedIn voor relatief weinig geld grote successen boekt.

De voor- en nadelen van LinkedIn adverteren

De voor- en nadelen van LinkedIn adverteren

Ter afsluiting is het altijd handig om de voor- en nadelen van een bepaalde optie tegen elkaar af te strepen. Zo bepaal jij of LinkedIn adverteren de juiste volgende stap is voor jou.

Voordelen:

  • LinkedIn is gericht op zakelijke gebruikers en dus een serieus en krachtig middel om jouw boodschap over te brengen.
  • Je kunt je richten op een hele specifieke doelgroep.
  • LinkedIn heeft een groot aantal leden in Nederland.
  • Voor B2B adverteren is LinkedIn ideaal.
  • Het programma om advertenties mee te maken en op te zetten is gebruikersvriendelijk. Het helpt je stapsgewijs om een goede campagne te creëren.
  • LinkedIn adverteren kan ook gebruikt worden om goed personeel te werven en zelf een baan te vinden. Het is niet een platform waarop je alleen diensten of producten adverteert.
  • Remarketing is via LinkedIn tegenwoordig ook mogelijk.

Nadelen:

  • LinkedIn is vergeleken met de andere advertentieprogramma’s relatief duur.
  • Als je je doelgroep te specifiek inzet, dan is het bereik mogelijk te klein.
  • De advertenties zijn klein en er is beperkt plaats voor tekst. Deze vallen dus veel minder in het oog.

Ranking Masters zet jouw LinkedIn campagnes voor je op

ranking masters logo | SEO
Ranking Masters is een SEO specialist die jou graag adviseert over en helpt met het opzetten van je LinkedIn campagnes. Met onze SEO Surfer tool krijgen we een uniek inzicht in je concurrentie en formuleren we de ideale campagne voor jouw specifieke doel.

Wij begrijpen het programma als geen ander en weten hoe jij optimaal profiteert van alle voordelen die LinkedIn de adverteerder te bieden heeft. Neem daarom contact op met één van onze SEO specialisten en je eerste campagne in LinkedIn gaat voordat je het weet de lucht in.

 

Bekijk ook: 

  1. WhatsApp adverteren: hoe zet je dit effectief in voor jouw bedrijf?
  2. TikTok adverteren: Wat is het? Hoe werkt het? Wat bereik je ermee?