Wat zijn Keywords?
Keywords (NL: zoekwoorden) zijn de termen waar gebruikers op zoeken in hun zoekmachine. Zoekmachines zijn: Google, Bing, Yahoo etc. Een zoekmachine probeert relevante informatie te koppelen aan deze zoekwoorden. Dit wordt gedaan met behulp van een algoritme.
Algoritme
Google maakt gebruik van een algoritme om relevante informatie te onderscheiden van spam. Dit is belangrijk omdat Google gebruikers relevante informatie wil bieden, maar dat lukt alleen aan de hand van regels. Omdat een zoekmachine geen wezen is, zal informatie worden gekozen door onder andere zoekwoorden. Zoekwoorden helpen om het onderwerp van een webpagina te achterhalen. Het zal namelijk raar zijn als een webpagina over schoenen vindbaar zou zijn bij hondenbrokken.
Keywords SEO
Omdat Google het onderwerp van een webpagina probeert te achterhalen via zoekwoorden, kan een schrijver de tekst ook beter laten vinden bij het juiste zoekwoord. Dit kan met één of meerdere woorden. Als een schrijver kiest om de tekst te optimaliseren voor de zoekmachine, zal de schrijver een zoekwoord vaker laten terugkomen in de tekst. Eerder probeerden SEO specialisten zo vaak mogelijk een zoekwoord in een tekst te plaatsen. Het resultaat was voor zoekmachines inderdaad effectief, maar voor de lezers minder. Een bezoeker las vaak onleesbare teksten of had niet eens door dat er nog meer zoekwoorden in de tekst zaten. De zoekwoorden werden bijvoorbeeld aangepast aan de achtergrondkleur. Daardoor was het onzichtbaar voor bezoekers, maar wel zichtbaar voor de zoekmachine.
Tegenwoordig werkt dit minder effectief. Google heeft het algoritme namelijk aangepast en heeft een vuistregel voor zoekwoorden. Het percentage ligt tussen de 2% en 4%. Als het percentage minder dan 2% zal zijn, zal het opvallen voor de zoekmachine. Bij een percentage hoger dan 4% zal de zoekmachine dit interpreteren als spam. Daardoor heeft het schrijven van een slechte SEO-tekst dus geen nut.
Keyword onderzoek
Als een content creator een SEO tekst wilt schrijven, zal de schrijver beginnen met een zoekwoorden onderzoek. In zo’n onderzoek zal er worden gekeken naar populaire en minder populaire zoekwoorden. Vaak zijn populaire zoekwoorden moeilijk om het gewenste resultaat te bereiken. Het zal overigens niet onmogelijk zijn.
Inzetten keywords
Bij het plaatsen van een webpagina kan er op meerdere dingen worden gelet. Bij een tekst is het effectief om de zoekwoorden in de titels en tussenkoppen te plaatsen. Dit zal zwaarder worden meegeteld dan zoekwoorden in een alinea. Bij een tekst moet er op het percentage worden gelet, zodat het niet te veel of te weinig keywords heeft en uiteindelijk er een SEO vriendelijke URL worden gemaakt. Dit kan door het zoekwoord in de URL te verwerken.
Vind jij het belangrijk dat de juiste keywords worden ingezet tijdens je SEO campagne? Kies in dit geval voor een SEO expert als Ranking Masters.