Wat is een SEO vriendelijke URL?
Elke webpagina bevat een eigen unieke URL en dat is maar goed ook. Anders zou het lastig om websites te bezoeken. Een URL is belangrijk voor SEO, omdat een zoekmachine op deze manier de informatie van websites kan onderscheiden. Anders zou de informatie door elkaar verlopen. Toch is niet elke URL even ‘SEO vriendelijk’.
Een ‘SEO vriendelijke URL’ kiezen
Elke webpagina die een gebruiker bezoekt heeft een URL. URL staat voor Uniform Resource Locator, dit kan je vertalen in uniforme bron locatie. Het is dus eigenlijk een locatie van een website. Een URL is herkenbaar aan ‘www’. Als er een website op wordt gezet om informatie te delen, moet er dus een URL worden opgegeven. Een URL, of beter bekend als domein, kan soms lastig leesbaar zijn. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat woorden aan elkaar worden geschreven. Een domein kent namelijk geen spaties. Wanneer er eigenlijk een spatie geplaatst zal moeten worden, voegt een CMS zoals WordPress zelf een koppelteken of een plusteken toe. Bij het kiezen van een SEO vriendelijke URL moet de gebruiker zelf een koppelteken kiezen indien nodig. Een voorbeeld is: waaromkoppeltekensineenurl.nl of waarom-koppeltekens-in-een-url.nl. De tweede is leesbaarder.
Waar op letten bij een ‘SEO vriendelijke URL’
Bij het kiezen van een domein moet er op een koppelteken worden gelet, maar dat is niet het enige. Bij het maken van webpagina’s komt er ook iets anders te staan, namelijk de ‘/’. Een contactpagina met een SEO-vriendelijke URL zal er als volgt uitzien: voorbeeld.nl/contact. Niet elke website heeft dit. Dit komt vaak doordat een URL automatisch wordt gemaakt en het aanpassen van de URL wordt vaak vergeten. Dit zal vaak de titel van de webpagina zijn. Een URL met een ‘over ons’ pagina met de titel ‘wij zijn een geweldig team’, zal er dan uitzien als: voorbeeld.nl/wij-zijn-een-geweldig-team.
‘SEO vriendelijke URL’ voor betere vindbaarheid
Een zoekmachine zoals Google vindt het belangrijk dat de zoekopdracht wordt gekoppeld aan relevante content, daarom verzamelt de zoekmachine informatie. Het is belangrijk dat een domein later niet veranderd. De zoekresultaten in de zoekmachine zullen dan nog een lange tijd worden gekoppeld aan het oude domein. Bezoekers belanden dan op een 404 error pagina. Dit is wel op te lossen met een 301 redirect. De bezoeker wordt dan doorverwezen.
Laat jij de SEO optimalisatie over aan een professioneel SEO bedrijf als Ranking Masters? In dit geval kun jij er zeker van zijn dat al je URL’s SEO-vriendelijk zullen zijn.