Louche artikelen en hevige concurrentie
Met een groeiend aantal verkopers waar geen einde aan lijkt te komen wordt het steeds moeilijker om op te vallen in de verkoop jungle (ja, we hebben het over de Amazone). Nieuwe verkopers die hun strepen nog moeten verdienen proberen klanten weg te lokken van gevestigde verkopers door producten (soms replica’s) goedkoper aan te bieden.
Een ander probleem waar Amazon mee kampt, is het enorme aantal verkopers en de gevolgen hiervan. Het is moeilijk om overzicht te behouden, vooral als zo veel onderdelen van het platform geautomatiseerd zijn. Soms is menselijke interventie onontkomelijk. Illegale producten worden nog te vaak onopgemerkt verhandeld; een doorn in het oog waar Amazon nog geen oplossing voor heeft.
Voor wie is de marketplace interessant?
Voor verkopers die een uniek product verkopen of werken met ruime marges is de Amazon marketplace bij uitstek geschikt. Exclusieve producten gaan hand in hand met de marketplace, omdat ze niet in de anonimiteit opgaan. Via Amazon kan je product als warme broodjes over de toonbank gaan wat in veel gevallen leidt tot een exponentiële groei van je bedrijf.
Wij hebben vaak genoeg cases gezien waar verkopers vol goede moed hun product aanbieden op de Amazon marketplace en helaas niet hoger in de zoekresultaten verschijnen dan pagina 25.
De markt waarin je opereert is doorslaggevend voor je succes. Ga dus slim te werk zodat je tot één van de succesvolle cases behoort. Verkopers die werken met lage marges kunnen beter elders aan de slag. Amazon rekent zo’n 15-20% aan commissie per sale en dan hebben we het nog niet eens gehad over de listing fees.
Een ander gevaar zit hem dus in de concurrentie en fear of missing out (FOMO); als jij het niet doet, dan doet iemand anders het wel. Bedrijven met een uniek product waar veel vraag naar is kunnen dus beter zo snel mogelijk routine opdoen op de marketplace, voordat andere verkopers toeslaan.
De gevaren op de Amazon marketplace
Beginnende verkopers kennen de klappen van de zweep nog niet als ze de Amazone in stappen. De jungle kent geen regels. Dikwijls worden verkopers zo afhankelijk van Amazon dat ze elders niet meer kunnen verkopen.
Door je aan te sluiten bij Amazon geef je al je verkoopdata bloot en daar weet Amazon vaak wel raad mee. Ze kunnen gemakkelijk dezelfde producten direct bij de leverancier inkopen en ze voor een lagere prijs aanbieden. Dat is een bijna onmogelijke zet om te pareren en heeft legio verkopers de kop gekost.
De beste tactiek is om niet all-in op de Amazon marketplace te verkopen. Het is verstandig om je goederen ook via je eigen platform aan te bieden, zodat je niet te afhankelijk wordt van één bron.
De toekomst van de Amazon marketplace
Amazon blijft geheid in rap tempo groeien met meer en meer verkopers die zich aansluiten bij de marketplace. Het is geen goedkope marketplace, maar het gros van de Amerikaanse consumenten is er aanwezig.
In Europa moet Amazon nog zijn weg vinden, vooral in Nederland, maar met exclusieve tools en voordelen die het zijn verkopers biedt zal het niet lang meer duren voordat ze ook in Nederland voet aan de grond hebben. Wacht dus niet te lang en werk aan een goede SEO-campagne.