Marketplaces | Amazon
.Gespecialiseerd in Amazon Marketplace Marketing voor bedrijven en zelfstandigen gevestigd in Nederland en België!
- Nisl sed vivamus
- Aliquam etiam erat
- Velit scelerisque
Gespecialiseerd in Amazon Marketplace Marketing voor bedrijven en zelfstandigen gevestigd in Nederland en België!
Amazon.com huisvest één van de grootste marketplaces ter wereld. Hoewel het Amerikaanse online verkoopplatform nog niet de baas is in Nederland, floreren ze in andere landen wel. Veel ondernemers, particuliere verkopers en zelfs Nederlandse marketplaces (waaronder Bol.com) zien kansen en bedreigingen in Amazon.
Wij zien ook kansen, vandaar dat we het grootste verkoopplatform (in ieder geval van Noord-Amerika) niet afschrijven. De marketplace van Amazon is zo goed geïntegreerd dat veel klanten niet eens doorhebben dat ze van externe verkopers kopen. Een groot deel van de verkopers op Amazon is ook actief op eBay.
Het wezenlijke verschil tussen de twee platformen is dat eBay niet haar eigen producten verkoopt; het fungeert puur als marketplace. In dit artikel gaan we in op de voor- en nadelen en kansen en bedreigingen. Het is ook interessant om te speculeren hoe de toekomst van Amazon.com eruit ziet.
Neem contact opWe only have customers who are really enthusiastic about what we do for them. This is because the agreement can be canceled.
We only have customers who are really enthusiastic about what we do for them. This is because the agreement can be canceled.
We only have customers who are really enthusiastic about what we do for them. This is because the agreement can be canceled.
Niet alle categorieën op Amazon zijn hetzelfde. In sommige categorieën worden strengere eisen en voorwaarden gesteld. Allereerst is het van belang om een aantrekkelijke advertentie op te zetten en je inventaris naar het warenhuis (of fulfilment center) te versturen.
Op de marketplace van Amazon wordt gebruik gemaakt van zogeheten “ASIN-numbers” waarmee producten geïdentificeerd worden. Reviews en testimonials zijn van hoge waarde en dat zal alleen maar toenemen in de toekomst. Veel copycats verkopen namaak producten met het ASIN nummer van het originele product.
Klanten laten als gevolg een slechte review achter op het originele product wat de reputatie van die verkoper niet ten goede komt. De marketplace voorziet veel verkopers in hun levensonderhoud en is ongekend waardevol voor consumenten, maar er zitten haken en ogen aan. Amazon is constant bezig om de kwaliteit van haar marketplace te verbeteren…
Met een groeiend aantal verkopers waar geen einde aan lijkt te komen wordt het steeds moeilijker om op te vallen in de verkoop jungle (ja, we hebben het over de Amazone). Nieuwe verkopers die hun strepen nog moeten verdienen proberen klanten weg te lokken van gevestigde verkopers door producten (soms replica’s) goedkoper aan te bieden.
Een ander probleem waar Amazon mee kampt, is het enorme aantal verkopers en de gevolgen hiervan. Het is moeilijk om overzicht te behouden, vooral als zo veel onderdelen van het platform geautomatiseerd zijn. Soms is menselijke interventie onontkomelijk. Illegale producten worden nog te vaak onopgemerkt verhandeld; een doorn in het oog waar Amazon nog geen oplossing voor heeft.
Voor verkopers die een uniek product verkopen of werken met ruime marges is de Amazon marketplace bij uitstek geschikt. Exclusieve producten gaan hand in hand met de marketplace, omdat ze niet in de anonimiteit opgaan. Via Amazon kan je product als warme broodjes over de toonbank gaan wat in veel gevallen leidt tot een exponentiële groei van je bedrijf.
Wij hebben vaak genoeg cases gezien waar verkopers vol goede moed hun product aanbieden op de Amazon marketplace en helaas niet hoger in de zoekresultaten verschijnen dan pagina 25.
De markt waarin je opereert is doorslaggevend voor je succes. Ga dus slim te werk zodat je tot één van de succesvolle cases behoort. Verkopers die werken met lage marges kunnen beter elders aan de slag. Amazon rekent zo’n 15-20% aan commissie per sale en dan hebben we het nog niet eens gehad over de listing fees.
Een ander gevaar zit hem dus in de concurrentie en fear of missing out (FOMO); als jij het niet doet, dan doet iemand anders het wel. Bedrijven met een uniek product waar veel vraag naar is kunnen dus beter zo snel mogelijk routine opdoen op de marketplace, voordat andere verkopers toeslaan.
Beginnende verkopers kennen de klappen van de zweep nog niet als ze de Amazone in stappen. De jungle kent geen regels. Dikwijls worden verkopers zo afhankelijk van Amazon dat ze elders niet meer kunnen verkopen.
Door je aan te sluiten bij Amazon geef je al je verkoopdata bloot en daar weet Amazon vaak wel raad mee. Ze kunnen gemakkelijk dezelfde producten direct bij de leverancier inkopen en ze voor een lagere prijs aanbieden. Dat is een bijna onmogelijke zet om te pareren en heeft legio verkopers de kop gekost.
De beste tactiek is om niet all-in op de Amazon marketplace te verkopen. Het is verstandig om je goederen ook via je eigen platform aan te bieden, zodat je niet te afhankelijk wordt van één bron.
Amazon blijft geheid in rap tempo groeien met meer en meer verkopers die zich aansluiten bij de marketplace. Het is geen goedkope marketplace, maar het gros van de Amerikaanse consumenten is er aanwezig.
In Europa moet Amazon nog zijn weg vinden, vooral in Nederland, maar met exclusieve tools en voordelen die het zijn verkopers biedt zal het niet lang meer duren voordat ze ook in Nederland voet aan de grond hebben. Wacht dus niet te lang en werk aan een goede SEO-campagne.