Met SEO kom je hoger in de zoekresultaten van de zoekmachines. Dat is een uitspraak die iedere website eigenaar ongetwijfeld gehoord heeft. SEO is een verzameling van methodes die inspelen op de parameters die de zoekmachines gebruiken om deze rangschilling te maken.
De zoekmachines proberen deze parameters (gedeeltelijk) geheim te houden en veranderen en updaten ze regelmatig, zodat je ze niet kunt ‘bedriegen’ en je plek op de eerste plaats behaalt door vals te spelen. SEO is dus een zeer specialistisch vakgebied dat constant in beweging staat.
Dit is ook de reden dat veel website eigenaren en bedrijven besluiten om SEO uit te besteden. Ze hopen een specialist in te huren die hen met een toverstokje op de eerste plaats van de zoekresultaten brengt.
Gebeurt dat, dan komt er meer geld binnen, verdienen de kosten voor een SEO specialist zich automatisch terug en maak je daardoor een gezonde winst. Gebeurt dit niet, dan is het eigenlijk weggegooid geld.
Hier lees je in ✅ 5 minuten ✅ over de kosten voor verschillende onderdelen van SEO, kom je te weten wat de aandachtspunten zijn als je een SEO bureau besluit in te huren en vind je een aantal tips waarmee je zelf geld op SEO bespaart.
De exacte kosten zijn lastig te geven
Zoals eigenlijk zo vaak het geval is, zijn de kosten die jij zult betalen voor SEO sterk afhankelijk van een groot aantal factoren. En daarom is het niet mogelijk om exact aan te geven wat jij voor SEO zal moeten betalen.
Hiervoor neem je het beste contact op met een SEO specialist zoals Ranking Masters om dit verder te bespreken. In dit artikel behandelen we de kosten voor verschillende onderdelen van SEO, zodat je zelf een idee krijgt van waar je mee te maken zal krijgen. Jouw kosten voor SEO worden beïnvloedt door onder andere de volgende punten:
- De ervaring- en kwaliteit van de SEO specialist/het SEO bureau.
- De huidige SEO status van jouw website. Moet deze volledig worden omgegooid of alleen worden bijgehouden?
- De omvang van je website.
- De complexiteit van je website.
Hoe betaal je voor SEO?
Daarnaast zijn er verschillende manieren waarop je voor SEO betaalt. Dit bespreek je van tevoren met de specialist of het bureau en jullie maken er duidelijke afspraken over. De manier waarop je betaalt is afhankelijk van hoeveel en wat je wilt laten doen.
Wil je de SEO van je website bijvoorbeeld alleen laten onderhouden, dan spreek je af dat een specialist een x aantal uren per maand aan jouw website werkt en dat je daar een x bedrag voor betaalt per uur. Wil je je website compleet onder de loep laten nemen, dan is het mogelijk om een SEO pakket te nemen.
Hier vragen specialisten dan vaak een vast bedrag voor. Een SEO tekstschrijver betaal je per woord of per uur. Weer anderen betaal je per pagina als je bijvoorbeeld elke week een bepaald aantal pagina’s aan wilt laten passen of toe wilt laten voegen.
Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...
- Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
- Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
- Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.
De verschillende kosten per SEO discipline
Dat brengt ons bij de kosten voor SEO. En om deze vast te stellen behandelen we de verschillende onderdelen waarvoor je dan betaalt. Een SEO specialist zal jouw website in een aantal stappen onder handen nemen.
- Een SEO specialist zal eerst een kennismakingsgesprek met je voeren. Aan de hand daarvan zal hij of zij een plan voor je samenstellen en het bijbehorende prijsmodel met je delen.
- Om een prijsmodel te maken moet er een analyse van je website worden uitgevoerd.
- Ga je akkoord met de prijs dan begint een SEO specialist vaak met de technische SEO van je website.
- Vervolgens gaat deze bezig met SEO content, wat betekent dat er een zoekwoorden- en concurrentie analyse wordt uitgevoerd en dat de complete inhoud van je website wordt aangepast.
- Als laatste is je linkbuilding of promotie aan de beurt.
Uiteraard is het niet verplicht om al deze stappen af te sluiten bij een SEO specialist. Je kunt ook vragen om alleen je linkbuilding te laten verbeteren of je laat ze juist de technische kant van je website onder handen nemen.
Kies je voor een compleet pakket dan bekijkt de SEO specialist al deze onderdelen van je website en worden deze allemaal aangepast naar aanleiding van de laatste SEO methoden. Het werk dat een SEO specialist uitvoert per onderdeel en de bijbehorende prijzen worden hier verder toegelicht.
Het kennismakingsgesprek en de analyse van je website
Het kennismakingsgesprek is bijzonder belangrijk. Dit is jouw kans om aan de specialist over te brengen wat je huidige situatie is, waar je naartoe wilt, waar jouw bedrijf voor staat en hoe je je identiteit wil behouden.
De SEO specialist gebruikt deze informatie om een website te maken die past bij je bedrijf en je missie en visie. Jij gebruikt dit gesprek om te bepalen of je de SEO specialist aan wilt nemen. Het is namelijk erg belangrijk dat het klikt tussen jullie, dat jullie elkaar begrijpen en dat jij de SEO specialist vertrouwt.
Anders wordt jouw specifieke boodschap mogelijk niet op een goede manier overgedragen en krijg je een website die niet bij je normen en waarden aansluit.
Naar aanleiding van wat jullie besproken hebben zal de SEO specialist een analyse maken van je website. Dat doet deze met bepaalde programma’s die de verschillende SEO onderdelen van je website analyseren en hier een rapport over maken.
Ze kijken naar de complexiteit en de omvang van je website en ze maken een inschatting van hoeveel uren en/of woorden eraan moeten worden besteed. Zo presenteren ze je uiteindelijk met een offerte.
Kosten kennismakingsgesprek en analyse:
- Gratis als je met de SEO specialist verder gaat
- €25 – €50 per uur voor een freelancer
- €50 – €100 per uur voor een middelgroot SEO bureau
- €100 – €150 per uur voor een groot- en gerenommeerd SEO bureau
SEO techniek
Ga je akkoord met de offerte, dan begint een specialist met de technische kwaliteit van je website. Als deze niet in orde is, dan kom je ook nooit hoog in de zoekmachine resultaten terecht. Daarnaast is het de basis van een goed lopende website en dat is voor de zoekmachines erg belangrijk.
Zij zien een defecte website namelijk als een gebruikersonvriendelijke website en geen geschikte kandidaat om te presenteren aan hun klanten. De ervaring van de gebruiker staat vooral bij Google voorop en dat is de rode draad door alle SEO methoden. SEO techniek is daarop geen uitzondering.
Met SEO techniek worden een groot aantal verschillende onderdelen van je website onder de loep genomen. Enkele voorbeelden daarvan zijn de laadsnelheid van je website, is je website responsive (te bekijken op verschillende apparaten), zijn de URL’s duidelijk, zijn er links die niet meer werken, is er sprake van duplicate content en wordt er gebruik gemaakt van breadcrumbs? In totaal zijn er meer dan 30 punten om te analyseren.
De meeste punten hiervan zijn vaak goed in orde, maar er zijn altijd verbeterpunten te vinden.
Kosten SEO techniek:
- €25 – €50 per uur voor een freelancer
- €50 – €100 per uur voor een middelgroot SEO bureau
- €100 – €150 per uur voor een groot- en gerenommeerd SEO bureau
SEO content
In de meeste gevallen zal de technische analyse van je website en het repareren van de problemen niet zoveel tijd in beslag nemen. Als je bijvoorbeeld een WordPress website hebt of je hebt deze laten bouwen door een goede webdesigner, dan hebben zij er al voor gezorgd dat de technische basis goed is.
Je hebt voldoende ruimte op de server nodig, een goede structuur en sitemap, goed werkende interne- en externe links en duidelijke URL’s en dan kom je al heel ver. SEO content, daarentegen, is een stuk groter en lastiger om aan te pakken.
Onder SEO content bedoelen we alles wat te maken heeft met de inhoud van je website. Dit zijn voornamelijk de teksten, maar ook de afbeeldingen, video’s, metatitel en –descriptie vallen hieronder.
Ook hier staat weer de gebruikersvriendelijkheid centraal en is het dus belangrijk dat je teksten duidelijk zijn, direct antwoord geven op de vragen, de bezoeker verder helpen en dat ze worden ondersteund door relevante links, afbeeldingen en video’s.
Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...
- Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
- Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
- Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.
Verschillende onderdelen van SEO content
SEO content bestaat dan ook uit een groot aantal onderdelen. De gehele inhoud van je website wordt namelijk onder handen genomen en dat betekent dat deze compleet moet worden geanalyseerd en veranderd.
Er wordt eerst een uitgebreid zoekwoordenonderzoek gedaan en ook een concurrentieanalyse. Daarna worden deze zoekwoorden in verschillende strategische plekken op je website verwerkt en worden je teksten herschreven.
Er wordt gekeken naar de metatitels en de metadescripties. Van alle SEO methoden is dit mogelijk de meest tijdrovende en de methode die de meeste impact heeft op het uiterlijk en de inhoud van je website.
1. Een zoekwoordenonderzoek
Een SEO specialist begint met een zoekwoordenonderzoek. Zoekwoorden zijn de termen die de internet gebruiker intypt als ze ergens naar op zoek zijn en die jij aanwijst om op gevonden te worden. Heb je bijvoorbeeld een bloemenwinkel in Haarlem, dan kan één van jouw zoekwoorden zijn “bloemen kopen in Haarlem” maar zo simpel is het helaas niet.
Het is namelijk erg goed mogelijk dat er een groot aantal bloemenwinkels zijn in Haarlem die al van die zoekterm gebruik maken en deze concurrentie is voor jouw plaatsing in de zoekresultaten ongunstig.
Het doel van een goed zoekwoordenonderzoek is om de zoekwoorden aan te wijzen die jouw concurrenten niet toepassen, maar die door de zoekmachine gebruikers wel degelijk worden ingetypt. Daar liggen voor jou de kansen.
Het eerste kenmerk van een goed zoekwoord is relevantie. Het moet niet zo zijn dat iemand die een bloemenwinkel zoekt in Eindhoven bij jouw bloemenwinkel in Haarlem terecht komt. Een tweede kenmerk is dat het zoekwoord specifiek moet zijn.
Alleen de term “bloemenwinkel” levert te veel resultaten op en is te generiek. Een derde kenmerk is dat het zoekwoord weinig door je concurrenten wordt gebruikt. Er zijn dan aanzienlijk minder andere websites om mee te vechten voor een hogere plaats.
En als laatste moet het een zoekwoord zijn die veel wordt ingetypt, zodat je zeker weet dat het ook daadwerkelijk zal worden gebruikt.
2. Een concurrentieanalyse
De concurrentieanalyse is een verlenging van het zoekwoordenonderzoek. De SEO specialist kijkt dan naar hoe de websites van je concurrenten scoren in Google, welke zoekwoorden deze gebruiken, welke unique selling points (USPs) ze benadrukken, hoeveel autoriteit en backlinks ze hebben enzovoorts.
Door te kijken waarop jouw concurrentie goed- en ook slecht scoort ziet een SEO specialist waar de winsten te behalen zijn en jij dus een voorsprong neemt. Vraag het SEO bureau naar de tool die ze gebruiken voor hun zoekwoorden- en concurrentie analyses en doe daar wat onderzoek naar.
3. Teksten herschrijven en zoekwoorden verwerken
Met het zoekwoordenonderzoek en de concurrentieanalyse achter de rug is het mogelijk om SEO vriendelijke inhoud te gaan creëren. Nu heb je een goede tekstschrijver of copywriter nodig die dit voor je doet.
Veel kleinere SEO bureaus besteden dit uit en grote bureaus hebben hun eigen SEO tekstschrijvers in dienst. Deze specialisten schrijven je teksten met H1, H2, H3, H4, H5 en H6 koppen, ze schrijven duidelijke teksten die direct antwoord geven zodat de inhoud in de featured snippets van Google terecht kan komen, ze verwerken één of twee interne- en externe links en ze zorgen ervoor dat de zoekwoorden op een natuurlijke manier in de tekst worden verwerkt.
Dat gezegd hebbende, zijn er wel enkele regels met betrekking tot zoekwoorden die in acht moeten worden gehouden:
- Het hoofdzoekwoord moet in de titel worden verwerkt, in de eerste zin én in het eerste tussenkopje van het artikel.
- Het dichtheid van het hoofdzoekwoord is 1 tot 2 procent. In een tekst van 500 woorden moet dit zoekwoord dus 5 tot 10 keer terugkomen.
- Er worden ook variaties van het hoofdzoekwoord gebruikt, zoals meervoud of enkelvoud (bloemenwinkel Haarlem/bloemenwinkels Haarlem), extra woorden erin verwerkt (bloemenwinkel in Haarlem/bloemenwinkel gezocht in Haarlem) of met een andere volgorde (een winkel voor bloemen in Haarlem/een Haarlemse bloemenwinkel).
- De metatitel en de metadescriptie bevatten het hoofdzoekwoord ook.
4. De zoekwoorden op andere plaatsen verwerken
De tekstschrijver is nu in principe klaar. De zoekwoorden worden aangewezen per pagina en niet per website en er zijn nog enkele andere plaatsen waarin deze worden verwerkt. Denk dan bijvoorbeeld aan de URL van de pagina, het menu, in interne links, in opsommingen, in de tagline en de titels van de afbeeldingen die je gebruikt.
Het is belangrijk dat je een overzicht krijgt van de zoekwoorden die per pagina zijn aangewezen en dat je deze als rode draad door je website laat lopen. Je zult zien dat er hoofdzoekwoorden en extra zoekwoorden zijn aangewezen en dat deze ook op andere plekken weer naar voren worden gebracht.
Kosten SEO content:
- €250 – €2500 per zoekwoorden onderzoek
- €150 – €1500 per concurrentie onderzoek
- €0,02 – €2 per woord, €25 – €250 per uur of €10 – €2000 per pagina voor een tekstschrijver
Óf
- €25 – €50 per uur voor een freelancer
- €50 – €100 per uur voor een middelgroot SEO bureau
- €100 – €150 per uur voor een groot- en gerenommeerd SEO bureau
Linkbuilding en promotie van je website
Als laatste onderdeel van SEO zal een bureau of specialist aan je linkbuilding gaan werken. De tekstschrijver heeft al interne- en externe links toegevoegd. De interne links vertellen de zoekmachine dat jouw website goed is opgebouwd en structuur heeft.
De externe links geven aan dat de informatie die je geeft waar is en onderbouwd is. Gebruik dus altijd externe links naar kwalitatieve websites met autoriteit in de branche. Een link naar een twijfelachtige pagina wordt door de zoekmachines net zo hard weer afgestraft.
Linkbuilding verwijst voornamelijk naar backlinks. Backlinks zijn links van andere pagina’s naar jouw website. Hiermee vertel je de zoekmachines dat je autoriteit hebt en dat je door anderen belangrijk genoeg gezien wordt om als link te worden gebruikt.
Je kunt backlinks dus zien als referenties en hoe meer backlinks je hebt, hoe hoger je scoort bij de zoekmachines. Ook hier is het weer belangrijk dat de link komt van een andere website met autoriteit. Is dit niet het geval, dan krijg je een toxic backlink en deze haalt je score juist naar beneden.
Wat doet een SEO specialist aan linkbuilding?
Het lijkt misschien lastig om backlinks te krijgen, maar gelukkig hoef je niet af te wachten in de hoop dat iemand een link naar jouw pagina creëert. Er zijn voldoende manieren waarop kwalitatieve backlinks verzameld kunnen worden en SEO specialisten weten exact hoe ze dit moeten doen.
Een SEO specialist zal deze links voor je verzamelen, zal de toxic backlinks repareren of verwijderen en kan op de lange termijn aan je linkbuilding blijven werken zodat je meer en meer autoriteit opbouwt. Zoekmachines maken hun rangschikking gebaseerd op relevantie en gebruikerservaring en backlinks dragen aan beide een grote steen bij.
Daarom zijn backlinks mogelijk één van de meest zwaar wegende SEO maatstaven voor het bepalen van jouw positie in de zoekresultaten.
De meeste bedrijven en website eigenaren geven geen éénmalig bedrag uit aan linkbuilding, maar blijven hiervoor betalen. Ze geven de SEO specialist een bepaald bedrag per maand waarvoor deze een x aantal uren aan het werven en controleren van backlinks werkt.
Kosten linkbuilding:
- €75 – €500 per link
- €75- €250 per maand per zoekwoordgroep
- €500+ per maand voor je gehele website
Wat zijn de kosten voor SEO?
Het is dus wel duidelijk dat de kosten voor SEO sterk afhankelijk zijn van wat je uit laat voeren. We hebben hier de prijzen per onderdeel weergegeven, maar de kans is groot dat je een volledig pakket aan wilt schaffen.
Daarom vatten we hier in het kort nog een keer alle kosten samen waar je mee te maken krijgt als jij de SEO van je website wilt verbeteren. Wil je weten wat de prijzen voor deze diensten zijn bij Ranking Masters? Neem dan contact met ons op om dit verder te bespreken.
Kosten kennismakingsgesprek en analyse:
- Gratis als je met de SEO specialist verder gaat
- €25 – €50 per uur voor een freelancer
- €50 – €100 per uur voor een middelgroot SEO bureau
- €100 – €150 per uur voor een groot- en gerenommeerd SEO bureau
Kosten SEO techniek:
- €25 – €50 per uur voor een freelancer
- €50 – €100 per uur voor een middelgroot SEO bureau
- €100 – €150 per uur voor een groot- en gerenommeerd SEO bureau
Kosten SEO content:
- €250 – €2500 per zoekwoorden onderzoek
- €150 – €1500 per concurrentie onderzoek
- €0,02 – €2 per woord, €25 – €250 per uur of €10 – €2000 per pagina voor een tekstschrijver
Óf
- €25 – €50 per uur voor een freelancer
- €50 – €100 per uur voor een middelgroot SEO bureau
- €100 – €150 per uur voor een groot- en gerenommeerd SEO bureau
Kosten linkbuilding:
- €75 – €500 per link
- €75- €250 per maand per zoekwoordgroep
- €500+ per maand voor je gehele website
Kosten SEO pakket:
- €500 per maand voor 5 uur werk per maand
- €25 – €150 per uur
Aandachtspunten SEO uitbesteden
Als jij van plan bent om je SEO uit te besteden, dan ben je dus niet de enige. Dit is vrij complexe materie en daarnaast is het erg tijdrovend. Hier heb je waarschijnlijk de energie en de middelen niet voor.
Besluit je uit te besteden, dan zijn er enkele aandachtspunten om in de gaten te houden voordat je een SEO bureau aanwijst. Zo is het altijd een goed idee om voor een duurder bureau of specialist te kiezen met ervaring. De kans van slagen is dan veel groter dan wanneer je een beginner aanwijst of iemand die er een potje van maakt. Wees bereid om te investeren.
Kies een SEO specialist die je vertrouwt en waar het mee klikt. De website die je uiteindelijk krijgt moet niet alleen hoog eindigen in de zoekresultaten, maar moet ook jouw stijl en toon blijven uitstralen. Verwacht niet direct resultaat. Het heeft tijd nodig om autoriteit op te bouwen.
Vanaf het moment dat de specialist aan je website gaat werken, loop je een aantal stappen door voordat je bij de finish aanbelandt:
SEO techniek > SEO content > Waardering en Contact > Populariteit > Autoriteit
Hoe bespaar je geld op SEO?
SEO uitbesteden levert je dus op de lange termijn meer omzet op. Daarnaast bespaar je jezelf een boel tijd en moeite als je iemand inhuurt die deze grote taak op zich neemt. Tegelijkertijd kost SEO je ook duizenden euro’s per maand en dat heb je misschien niet.
We hebben al even aangegeven dat geld besparen op een goedkoop bureau geen optie is, maar met de volgende tips ter afsluiting bespaar je zonder dat je de kwaliteit op het spel zet.
- Heb je een kleine website, dan kun je overwegen SEO zelf te doen. Hierover is voldoende informatie te vinden en vooral bij kleine websites zal dit minder tijdrovend zijn.
- Doe een gedeelte zelf, zoals bepaalde onderdelen van SEO techniek en het schrijven van de teksten. De essentiële aspecten van SEO zoals het zoekwoorden- en concurrentieonderzoek en het vergaren van links besteed je dan uit.
- Doe zelf een SEO cursus en voor een paar honderd euro heb je alle tools die je nodig hebt om hier een succes van te maken.
- Kies je SEO specialist nauwkeurig uit. Zoek iemand die ervaring heeft, maar die normale prijzen hanteert. Het is niet nodig om duizenden euro’s uit te geven voor kwaliteit. Als je je specialist verstandig kiest vind je deze soms voor een veel aantrekkelijkere prijs.
Bekijk ook: