fbpx

Hoe scoor jij op Google?

SEO of SEA: waar moet je mee beginnen?

SEO of SEA waar moet je mee beginnen?

SEO (Search Engine Optimisation) en SEA (Search Engine Advertising) zijn beide online marketing methoden waarmee je meer bezoekers naar je website trekt. SEO doet dit via de organische zoekmachine resultaten terwijl SEA de betaalde resultaten betreft. Welke optie je ook kiest, als je beide methoden correct uitvoert zal het verkeer naar je website toenemen en dus je omzet verhogen. SEO en SEA worden vaak in één adem genoemd, maar er zijn grote verschillen tussen de twee. Er is ook de vraag, waar moet je mee beginnen? Dit artikel probeert in 4 minuten antwoord te geven op die kwestie.

Wat is SEO?

SEO wordt in het Nederlands zoekmachine optimalisatie genoemd. Het is een overkoepelende term voor een aantal methoden die je toepast op je website. Deze veranderingen spelen positief in op de algoritmen die de zoekmachines gebruiken om een rangschikking te maken bij een bepaalde zoekterm. Een bekend voorbeeld van SEO is het verwerken van zoekwoorden in je teksten, maar het gaat veel verder dan dat. SEO behandelt zaken zoals de snelheid van je website, de linkstructuur, de kwaliteit van de teksten, het aantal backlinks naar je pagina’s en de gebruikersvriendelijkheid. Hoe beter je dit doet, hoe meer autoriteit, kwaliteit en relevantie de zoekmachines aan je website toewijzen en hoe hoger je eindigt in de zoekmachine resultaten. Dat vergroot je zichtbaarheid online en het verkeer naar je website.

LinksWat is SEA?

SEA staat voor zoekmachine adverteren en de meest bekende vorm daarvan is adverteren via Google Ads. Je advertenties worden boven of naast de zoekmachine resultaten geplaatst. Heb je een webwinkel, dan is er Google Shopping, een platform waar verkopers wereldwijd hun producten aanbieden. Als iemand op de advertentie klikt komen ze terecht op je landingspagina, bijvoorbeeld voor het product waarin ze geïnteresseerd zijn. Je betaalt dan vaak per klik die je advertenties genereren en de prijs per klik geef je zelf in. Wordt er een relevante zoekopdracht ingegeven, dan wordt de advertentieplaats geveild over de adverteerders die daarbij aansluiten.

Waar begin je mee, SEO of SEA?

Het antwoord op deze vraag is niet gemakkelijk gegeven. Er zijn een aantal situaties die beter bij SEA passen en andere waarbij SEO een grotere uitwerking heeft. Daarnaast is er ook je persoonlijke voorkeur en je budget. Het kan helpen om de voor- en nadelen voor beide methoden naast elkaar te zetten. Zo krijg je een compleet beeld van waar je in beide situaties mee te maken krijgt.

De voordelen van SEO

Werken aan SEO heeft een aantal voordelen ten opzichte van SEA.

  • Hogere posities in de zoekmachine resultaten leveren ook op de lange termijn meer verkeer op. Dit verkeer blijft komen, want hoe beter je website het doet, hoe beter de posities worden. Je posities zijn niet afhankelijk van hoeveel geld je aan adverteren uit kunt geven, maar aan de kwaliteit en de prestaties van je website.
  • SEO kan goedkoper zijn dan SEA. Heb je de tijd en de energie, dan doe je het zelf en hoef je er geen SEO bureau voor in te schakelen. Ook als je het uitbesteed is het goedkoper, want de kosten die je maakt verdienen zichzelf terug, de resultaten blijven verbeteren en het verkeer blijft komen. Het gebeurt niet vaak dat je een goede positie bereikt en kwijtraakt.
  • SEO brengt je pagina’s onder de aandacht van een publiek dat daar al op gezocht heeft en dat op een niet-agressieve manier. Niet iedere internet gebruiker zit te wachten op advertenties met overtuigende teksten en fraaie afbeeldingen. Soms wil iemand simpelweg informatie hebben en een keer niet met reclame overspoeld worden.

De nadelen van SEO

Uiteraard heeft SEO ook een aantal nadelen.

  • Als je SEO goed doet, dan zijn de resultaten geweldig, maar als je fouten maakt, kan het ook verkeerd aflopen. De algoritmen van de zoekmachines hebben ingebouwde sensors om misbruik op te sporen. Een te hoog zoekwoorden gehalte, bijvoorbeeld, wordt afgestraft, net als het aankopen van backlinks. 
  • Werken aan SEO neemt veel tijd in beslag. Nadat je je pagina’s geoptimaliseerd hebt, zal je 6 weken tot 3 maanden moeten wachten tot je een positie in de resultaten veroverd hebt. Dit is dan geen goede positie. Uit onderzoek van Ahrefs is gebleken dat slechts 5,7% van alle geoptimaliseerde pagina’s een plek in de top 10 bereikt binnen een jaar.
  • De inhoud voor je pagina’s dient uniek en autoritair te zijn. Als er minder pagina’s zijn die over hetzelfde schrijven, is er minder concurrentie om de eerste plaats. Bied jij unieke informatie aan, dan zal Google deze pagina ook graag voorleggen aan haar gebruikers. Autoriteit in je branche is dan erg belangrijk. Mensen hechten meer waarde aan de woorden van een specialist. Autoriteit bouw je op door aan linkbuilding te werken en dat is bijzonder lastig.

De voordelen van SEA

SEA heeft een aantal belangrijke voordelen ten opzichte van SEO.

  • Je moet lang wachten tot de resultaten van SEO zichtbaar worden, maar een advertentiecampagne begint direct. Vanaf het moment dat jij deze hebt ingesteld en op de publiceer knop gedrukt hebt, worden je advertenties getoond en kunnen internet gebruikers hierop gaan klikken. Het succes hangt uiteraard wel af van de manier waarop je je campagne hebt ingesteld.
  • SEA maakt het mogelijk om een doelgroep te bereiken gericht op een zeer specifieke doelgroep. Remarketing is mogelijk, wat betekent dat je advertenties allen getoond worden aan mensen die al een interesse in je product hebben gekozen maar deze niet hebben aangeschaft. Verder kun je alle demografische gegevens instellen en zo zeer doelgericht adverteren.
  • Een laatst groot voordeel van SEA is dat het resultaat direct zichtbaar is en je je campagnes daar op aan kunt passen. Er zijn een aantal tools waarmee je de voortgang tot in detail analyseert en zo veranderingen aanbrengt terwijl je campagne loopt. Experimenteren met A/B testen is ook gemakkelijk en niet erg duur.

De nadelen van SEA

Uiteraard is er voor SEA ook een keerzijde van de medaille.

  • SEA kan zijn effectiviteit van het ene op het andere moment verliezen. Heb jij geen budget meer om uit te geven aan je advertentiecampagnes, dan worden je advertenties niet meer getoond en verdwijnt je product of dienst uit de advertentieplaatsen.
  • SEA is vooral in het begin erg duur. Je bent aan het experimenteren, je bent autoriteit aan het opbouwen en je moet hoger bieden om een advertentieplek te krijgen. Veel mensen haken vroegtijdig af omdat hun advertentiecampagne niet direct winst oplevert. 
  • De resultaten voor SEA zijn voornamelijk aantrekkelijk op de korte termijn. Nadat je hebt uitgevonden hoe je het beste kunt adverteren en wat de juiste instellingen zijn, ga je winst maken. Maar een advertentie die te lang wordt getoond zal steeds minder aantrekkelijk worden. Je moet dus constant nieuw materiaal aanleveren, nieuwe foto’s plaatsen en je bestaande advertenties opfrissen als je er op de lange termijn profijt van wilt hebben.

SEO is de basis

Met SEO maak je aanpassingen aan je website die deze niet alleen hoger in de zoekmachine resultaten brengt, maar die ook je pagina’s verbetert. Een snellere website, een duidelijke structuur, kwalitatieve teksten en handige externe links dragen allen bij aan SEO, maar ook aan de gebruikersvriendelijkheid die je bezoekers ervaren. Een website die voor SEO geoptimaliseerd is, zal dus ook aantrekkelijker zijn voor je publiek en bezoekers overtuigen verder te kijken of een vraag te stellen. Met SEA trek je bezoekers naar je website, maar als deze niet overtuigend is, dan heb je aan deze extra bezoekers nog steeds vrij weinig.

Goede landingspagina’s

Een ander punt om mee te nemen bij deze discussie is dat SEA alleen goed werkt als je perfecte landingspagina’s hebt. En dat is ook een onderdeel van SEO en van conversie optimalisatie. Doe je dit niet goed en zijn je landingspagina’s niet overtuigend, dan zal het extra verkeer dat je met je advertenties aantrekt geen acties op je website uitvoeren. En voor elke klik die je binnenhaalt betaal je wel. Wil je optimaal van je advertentiecampagne profiteren dan zorg je ervoor dat de kliks die je krijgt op je website in de watten gelegd worden. Of je nu een product verkoopt, een dienst aanbiedt, een blog schrijft of een nieuwsbrief uitbrengt, conversie optimalisatie en goede landingspagina’s zijn bij SEA onmisbaar.

PagesSEO vormt de basis en SEA doet er een schepje bovenop

Je kunt SEO zien als de basis van het verkeer dat naar je website komt. Dit is wat je eerst in orde maakt, zodat je pagina’s hoger in de zoekmachine resultaten komen en een gestage stroom van verkeer beginnen aan te leveren. Dit is verkeer waarop je altijd kunt blijven rekenen, mits je je SEO onderhoudt of laat onderhouden. Ben je klaar voor meer bezoekers en heb je wat geld voor online marketing beschikbaar gemaakt, dan ga je aan SEA werken en voeg je naast verkeer dat je binnenkrijgt van de organische resultaten ook betaald verkeer toe aan je bezoekerslijst. Omdat je SEO al in orde is, weet je dan zeker dat ze goed worden opgevangen.

Kiezen voor SEA of SEO?

Laten we ervan uitgaan dat je SEO in orde is en dat je website verkeer begint aan te trekken via de organische resultaten. Dan zijn er een aantal situaties waarin het beter is om SEA te gebruiken en andere situaties waarin SEO een betere optie is. Het heeft allemaal te maken met het lange termijn of korte termijn effect dat je wilt bereiken. De onderstaande voorbeelden lichten dit duidelijk toe.

Situatie 1: je wilt een tijdelijke actie of een innovatief product promoten

SEA is een ideaal medium om tijdelijke acties of innovatieve producten mee aan de man te brengen. Wil je iets nieuws lanceren of heb je een actie op bepaalde producten gestart, dan wil je hier voor een korte tijd meer mensen mee aantrekken. Dit soort aanbiedingen zijn uitermate geschikt voor SEA. Je laat je advertentiecampagne lopen zo lang je actie loopt en gebruikt deze om tijdens de looptijd meer bezoekers te genereren. Als je actie is afgelopen komt je advertentiecampagne ook en einde en sluit je ze beide af. 

SEA is ook de beste keuze als je een innovatief product probeert te verkopen. SEO werkt namelijk met zoekwoorden en als jouw product nieuw op de markt komt, dan wordt er waarschijnlijk nog weinig op gezocht. Pas als het succesvol begint te worden en naamsbekendheid begint te maken zal SEO een optie zijn. Met SEA zorg je ervoor dat jouw product getoond wordt, ook al is het nog niet bekend en weet niemand er nog van af. De blootstelling die je dan krijgt wekt interesse op en zorgt ervoor dat je product een vaste bijdrager wordt aan je inkomen.

Situatie 2: je wilt de verkoop van bestaande producten blijven stimuleren

Naast de innovatieve producten die je verkoopt en de acties die je organiseert, heeft jouw webwinkel ook een basisvoorraad die altijd interesse trekt. Voor deze producten zorg je er met SEO voor dat deze interesse niet vergaat. Je maakt gebruik van de bekendheid die al bestaat, bijvoorbeeld door betere zoekwoorden toe te voegen of aan linkbuilding te werken. Met SEO bouw je een basis op en met SEO onderhoud zorg je ervoor dat deze basis sterk blijft. 

Zou je een actie door middel van SEO proberen te promoten, dan zou het resultaat pas over 6 weken tot 3 maanden zichtbaar worden. Tegen die tijd is jouw actie al lang voorbij.

SEO en SEA gaan samen

De beste manier om de vraagstelling van dit artikel te beantwoorden is door allereerst te kijken naar de aard van wat je wilt promoten. Moet dit op een korte maar krachtige manier gedaan worden, dan is SEA ideaal. Wil je hier op de lange termijn van profiteren en is directe winst niet noodzakelijk, dan is SEO een betere keuze. De beste manier om hiermee om te gaan is door aandacht te besteden aan beide methoden. Voor het promoten van je diensten of producten die altijd verkopen en succes opleveren gebruik je SEO. Heb je acties of nieuwe producten die je wilt toevoegen en die nog geen deel uitmaken van je standaard assortiment, dan promoot je die met SEA.

Wat heb je nodig?

Is jouw website klaar om klanten te ontvangen en ben jij klaar om je bezig te gaan houden met SEO en SEA, dan heb je een aantal programma’s nodig.

GoogleGoogle Search Console en Google Analytics

De belangrijkste analytische programma’s van Google (Search Console en Analytics) geven je een unieke blik op wat jouw doelgroep doet op je website en in de zoekmachine. Google geeft je inzicht in de data die zij verzamelen en verzorgen een kijkje achter de schermen. Deze informatie gebruik je om de voortgang van jouw SEO werkzaamheden te monitoren, om je doelgroep te beoordelen, om te zien wat je bezoekers doen op je website en om te beoordelen waar verbeteringen nodig zijn.

Google Ads

Wil je adverteren in de Google zoekresultaten, dan heb je Google Ads nodig. Dit is het programma waarmee je advertentiecampagnes opzet en bijwerkt. Samen met Search Console en Analytics is dat een compleet Google pakket voor het onderhouden van SEO en SEA. Via Google Ads adverteer je bij de zoekmachine resultaten of in Google websites en apps.

Ondersteunende SEO tools

Je wilt naast de bovenstaande twee Google tools ook minimaal één onafhankelijke tool gebruiken voor SEO en SEA. Er worden een groot aantal all-in-one SEO tools aangeboden waarmee je zoekwoordenonderzoek uit kunt voeren, aan linkbuilding werkt, je posities bijhoudt en je concurrentie beoordeeld. De Google tools samen met één of een paar ondersteunende tools geven je alle hulpmiddelen die je nodig hebt om je website succesvol te maken. Investeer een beetje geld in een betaalde SEO tool, want de gratis tools hebben vaak flinke beperkingen.

Ranking Masters

SEO en SEA bij Ranking Masters

Bij Ranking Masters hebben we al deze tools al en werken we voor jou aan SEO en/of SEA. Onze specialisten gebruiken de SEO Surfer tool om jouw website en de concurrentie te beoordelen en wijzen zo de plekken aan waar jij nog succes kunt boeken. Het resultaat is een volledig geoptimaliseerde aantrekkelijke website en/of een Google Ads campagne waar je direct vooruitgang mee boekt. Maak gebruik van de SEO- en SEA specialisten en je bespaart tijd, geld en je kunt sneller rekenen op hogere winsten.

Naast het adviseren over je campagnes en het initiëren van SEO en SEA, onderhouden we dit daarna ook graag voor je. We besteden een x aantal uren aan je campagnes en je website, zodat deze niet alleen goed van start gaan, maar ook goed blijven presteren. Op die manier werken wij aan je online succes en ben jij vrij om de extra bezoekers die we naar je website brengen te verzorgen en onderhouden. Ranking Masters is dé SEO specialist om met jouw pagina’s een plek binnen de top 5 van de zoekmachine resultaten te veroveren.