Hoe ziet een goed SEO structuur eruit?
De structuur van je website is een belangrijk onderdeel van SEO. Hoe geef jij je website nou precies de juiste structuur? Om te beginnen zal elke goede website een “voorkant” hebben. Dit is het onderdeel waarvoor bezoekers terug blijven komen. Wanneer een blog het belangrijkste onderdeel van je website is, dan zal het blog ook de voorkant van je website zijn. Daarnaast heeft een website vaak ook nog een achterkant. Dit is een minder belangrijk onderdeel van je website, denk bijvoorbeeld maar aan een kennisbank. Dit is informatie die je wel met de bezoeker wilt delen, maar die je liever niet in je blogs verwerkt. De achterkant kan bijvoorbeeld de basiskennis van het onderwerp van de website bevatten. Wanneer jouw website vooral gericht is op het delen van kennis en juist minder belangrijk is, dan zullen de voor- en achterkant van jouw site anders zijn.
Een goede SEO structuur gaat natuurlijk niet alleen over de voor- en achterkant van een website. Het is ook belangrijk dat er een goede linkstructuur wordt aangehouden. Gaat jouw website over online marketing? Dan is dit natuurlijk het belangrijkste onderwerp, maar dit kan weer in verschillende categorieën onderverdeeld worden. Je homepage linkt weer door naar de belangrijkste pagina’s, bij het voorbeeld zouden dit de verschillende categorieën online marketing zijn. Vervolgens linken deze pagina’s vaak ook weer door naar andere pagina’s, bijvoorbeeld artikelen die je hebt geschreven over het onderwerp. Het is belangrijk om niet veel meer lagen dan dit aan te maken, aangezien de diepere lagen voor Google steeds minder belangrijk worden.
De paginastructuur
Elke pagina zal ook weer een duidelijke structuur moeten hebben. Dit doe je door middel van heading tags. De titel van de pagina krijgt heading tag H1. Daarna worden bij paragrafen en bij sub-paragrafen meestal H2 en H3 gebruikt. Het is niet aan te raden om H4 t/m H6 te gebruiken, deze heading tags zullen namelijk nog nauwelijks waarde hebben voor de zoekmachines. Bovendien wil je de pagina natuurlijk overzichtelijk houden. In de content vind je vaak nog een aantal relevante links naar andere interne pagina’s. Af en toe kan er natuurlijk ook naar een externe pagina worden gelinkt, mits er op deze pagina relevante informatie te vinden is. Wanneer je deze SEO structuur aanhoudt, zal je site niet alleen beter te vinden zijn, maar de website wordt ook prettiger om te navigeren voor bezoekers.
Benieuwd naar hoe je jouw SEO het beste kunt laten verzorgen? Neem dan gerust contact op met een SEO specialist van Ranking Masters.
De voorkant van je website is het eerste dat iemand ziet wanneer hij de homepage bezoekt. Dit terwijl de achterkant meer verscholen is. Dit wil niet zeggen dat de achterkant van je website moeilijk te vinden moet zijn, maar het is wel belangrijk dat deze minder belangrijke informatie niet in de weg staat.
De linkstructuur
Een goede SEO structuur gaat natuurlijk niet alleen over de voor- en achterkant van een website. Het is ook belangrijk dat er een goede linkstructuur wordt aangehouden. Gaat jouw website over online marketing? Dan is dit natuurlijk het belangrijkste onderwerp, maar dit kan weer in verschillende categorieën onderverdeeld worden. Je homepage linkt weer door naar de belangrijkste pagina’s, bij het voorbeeld zouden dit de verschillende categorieën online marketing zijn. Vervolgens linken deze pagina’s vaak ook weer door naar andere pagina’s, bijvoorbeeld artikelen die je hebt geschreven over het onderwerp. Het is belangrijk om niet veel meer lagen dan dit aan te maken, aangezien de diepere lagen voor Google steeds minder belangrijk worden.
De paginastructuur
Elke pagina zal ook weer een duidelijke structuur moeten hebben. Dit doe je door middel van heading tags. De titel van de pagina krijgt heading tag H1. Daarna worden bij paragrafen en bij sub-paragrafen meestal H2 en H3 gebruikt. Het is niet aan te raden om H4 t/m H6 te gebruiken, deze heading tags zullen namelijk nog nauwelijks waarde hebben voor de zoekmachines. Bovendien wil je de pagina natuurlijk overzichtelijk houden. In de content vind je vaak nog een aantal relevante links naar andere interne pagina’s. Af en toe kan er natuurlijk ook naar een externe pagina worden gelinkt, mits er op deze pagina relevante informatie te vinden is. Wanneer je deze SEO structuur aanhoudt, zal je site niet alleen beter te vinden zijn, maar de website wordt ook prettiger om te navigeren voor bezoekers.
Benieuwd naar hoe je jouw SEO het beste kunt laten verzorgen? Neem dan gerust contact op met een SEO specialist van Ranking Masters.