Al 7 jaar ervaring



Ik hoop dat je deze blog met plezier leest.

Als je wilt dat mijn team je marketing voor je doet, klik dan hier

SEO tips: in 18 stappen naar de perfecte pagina

Als je ooit een gesprek hebt gehad met een online marketeer, dan heb je ongetwijfeld de term SEO voorbij horen komen. Je weet dat SEO belangrijk is voor online resultaat en dat het te maken heeft met Google of andere zoekmachines. Maar hoe maak je een goede SEO pagina en hoe domineer je de zoekresultaten in deze zoekmachines? Daarom lees je in dit artikel de nodige SEO tips: in 18 stappen naar de perfecte pagina. Gebruik deze tips om je website naar een nieuw niveau te brengen aan de hand van Search Engine Optimization.

1. Zorg voor een zoektermen onderzoek

‘’Als je faalt in plannen, dan plan je om te falen’’. Het is een bekend gezegde, maar ook erg toepasselijk voor een goede SEO pagina. Je kan ervoor kiezen om pagina’s zonder een zoektermen onderzoek te schrijven met het idee dat je op deze manier je doelgroep gaat bereiken, maar de kans is groot dat je zonder zoekwoordonderzoek de de plank compleet mee mis slaat.

Ontwikkel daarom een lijst van zoektermen die gericht zijn op je bedrijf binnen jouw niche. Deze zoektermen moeten een zoekvolume hebben en een lage tot gemiddelde concurrentie. Aan de hand van deze lijst weet je waar je doelgroep naar op zoek is en kan je gerichte teksten schrijven die is gericht op jouw doelgroep.

2. Zorg voor de correcte content

Voor Google is het belangrijk om de beste zoekresultaten aan te bieden en dit kan alleen door middel van correcte content op je website. Google geeft websites die expertise, autoriteit en betrouwbaarheid tonen op hun website doorgaans een betere positie in de zoekresultaten.

3. Doe aan linkbuilding

Wanneer een externe website een link heeft staan op hun website die verwijst naar jouw website, wordt het beschouwd als een backlink. Backlinks hebben op andere websites is een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie en dankzij de veranderingen in het Google Algoritme van de afgelopen jaren, is hier nog meer gewicht aan gegeven.

Er zijn meerdere soorten backlinks, namelijk:

  • Gekochte backlinks, deze backlinks kan je kopen op relevante websites voor jouw doelgroep.
  • Standaard backlinks, deze links hebben geen speciale waarde voor de ranking maar zorgen voor meer verkeer naar je websites
  • Goede backlinks, hiermee laat je expertise en autoriteit zien binnen je niche.

Deze backlinks maken onderdeel uit van je linkbuilding strategie. Je kan hiervoor contact opnemen met relevante websites en vragen of zij een link op hun website naar jou willen plaatsen. Heb je hier geen tijd voor of weet je niet waar je moet aankloppen? Dan kan je kiezen om jouw linkbuilding uit te besteden aan een professioneel bedrijf.

4. Maak gebruik van Lokale SEO

Met Google Mijn Bedrijf kan je informatie geven over je bedrijf, zoals: adres, openingstijden, foto’s, een korte omschrijving en nog veel meer. Door een Google Mijn Bedrijf aan te maken, weet Google waar je bedrijf is gevestigd. Dit is een van de belangrijkste manieren voor Google om dit te weten en je bedrijf te tonen in Google Maps.

Daarnaast rangschikt Google de informatie in Google Mijn Bedrijf en kan dit voor meer verkeer en hogere zoekresultaten zorgen. Vul je profiel daarom zoveel mogelijk in en vermeld zoveel mogelijk, correcte en juiste, informatie. Want als je meer informatie invult, dan heeft Google meer informatie om je website een hogere positie in de zoekresultaten te geven. Inzetten op lokale SEO middels het optimaliseren van jouw Google Mijn Bedrijf pagina is daarom zeer waardevol.

5. Bouw je website mobiel-vriendelijk

Tegenwoordig komt het grootste gedeelte van je verkeer via een mobiele telefoon. Google en andere zoekmachines hebben dit opgemerkt en wegen dit mee als belangrijk onderdeel in de algoritmes voor een goed zoekresultaat. Je website moet daarom toegankelijk zijn en volledig functioneren op een mobiele telefoon.

6. Verbeter de snelheid van het laden van je pagina

Als de bezoeker naar je website gaat, dan is het belangrijk dat de pagina snel laadt. Mensen zijn van nature ongeduldig en willen snel resultaat zien. Je hebt maar een paar seconde om de aandacht van de bezoeker te trekken voordat ze naar een andere website gaan. Daarom is de snelheid van het laden van je pagina een belangrijke factor voor Google.

Probeer daarom de snelheid van je website te optimaliseren. Dit kan je doen door de foto’s en video’s kleiner te maken qua bestandsgrootte, zodat deze sneller worden geladen. Soms kan het ook zijn dat de problemen bij de server liggen van je website. Als dit het geval is dan kan je ook even contact met ze opnemen en vragen of ze de snelheid kunnen verbeteren.

7. Focus je op de gebruikservaring van je website

Een aantrekkelijke tekst op je website is een belangrijk onderdeel van SEO, echter is de gebruiksvriendelijkheid van je website nog veel belangrijker. De gebruikservaring is op dit moment een belangrijk onderdeel voor Google en andere zoekmachines. Zorg daarom voor een duidelijke menu, pagina’s die werken en een goede flow op je website. Hulp nodig bij de technische optimalisatie van je website? Laat het ons gerust weten, dan denken wij geheel vrijblijvend met je mee.

8. Maak lokale pagina’s aan

Wellicht wil je met je website door het hele land of een specifiek gebied in Nederland gevonden worden, maar heb je op basis van de locatie van je winkel, restaurant of online webshop geen landelijke dekking? Dan is het voor Google moeilijk om je website te rangschikken in andere steden. Hiervoor is het belangrijk om Google te vertellen dat je verkeer wil uit die specifieke steden of gebieden. Dit doe je door kwalitatieve pagina’s op je website te maken die specifiek gericht zijn op een bepaald gebied of stad. De inhoud is hiervoor is dus erg belangrijk. Besteed hier voldoende tijd aan, anders zal het juist een negatief effect hebben voor je locatiepagina.

9. Verdiep je in de technische kant van SEO

Wanneer je aan SEO denkt dan denken de meeste mensen aan sprankelende teksten met de juiste zoektermen daarin verwerkt. Maar er is ook nog een technische kant aan het SEO verhaal, deze vind je aan de achterkant van de website op de back-end.

Dit is meestal gebouwd door de websitebouwer, maar ook een belangrijk onderdeel van SEO. Hier kun je vaak ook de snelheid van je website, mobiel-vriendelijkheid en andere technische aspecten van je website aanpassen.

10. Heb geduld en controleer de rankings

Het uitvoeren van SEO optimalisatie gaat niet van de een op de andere dag zijn gebeurd, dit kost namelijk veel tijd. Niet alleen om je website te optimaliseren, maar ook voordat je resultaten te zien zijn in Google. Heb daarom geduld en controleer de rankings om te zien wat er gebeurt. Je zal merken dat een significante verandering enkele weken of zelfs maanden kan duren. Met name omdat het tijd kost voordat Google je website gaat herkennen als een betrouwbare website. Zodra je website eenmaal wordt opgemerkt zal je, mits je aan de SEO richtlijnen voldoet, geleidelijk stijgen in de zoekposities.

11. Bekijk de concurrenten

Tijdens het controleren van je rankings kan je ook meteen je concurrenten goed in de gaten houden. Controleer bijvoorbeeld op welke zoekwoorden je concurrenten ranken, de laadtijd van hun website en andere relevante punten die je interessant vindt. Als een concurrent hoog scoort op een belangrijke zoekwoord, dan kan je kijken hoe zij het hebben gedaan en dit proberen na te maken (maar dan beter natuurlijk) of ervoor kiezen om te scoren op een ander belangrijk zoekwoord uit je zoekterm analyse.

Het advies is als je begint met SEO om proberen te ranking op de ‘’kleinere’’ zoektermen en wanneer je eenmaal stijgt en daarmee extra omzet realiseert dit vervolgens te herinvesteren om zo te kunnen focussen op de zoektermen met een hogere concurrentie.

12. Check de data op je website

Diverse platformen zoals Google Analytics en Google Search Console kunnen je waardevolle informatie en inzichten geven over het verkeer dat naar je website komt. Je kan zelfs zien welke zoektermen de bezoekers hebben gebruikt om op je website terecht te komen. Deze platformen kunnen je daarom enorm helpen in het bepalen van je SEO strategie.

13. Durf veranderingen door te voeren

Als je de data van je website analyseert en merkt dat bepaalde pagina’s geen verkeer opleveren of niet converteren, dan is het belangrijk om veranderingen door te voeren. Durf het aan om dingen te veranderen en iets nieuws te proberen. Het implementeren van nieuwe strategieën kan de richting van je bedrijf namelijk totaal veranderen.

14. Let op veranderingen in het Google algoritme

Merk je een plotselinge stijging of daling in je zoekposities? Dan kan het zomaar zo zijn dat er een verandering is doorgevoerd in het algoritme van Google. Dit kan betekenen dat je SEO-strategie aangepast moet worden op basis van de wijzigingen die zijn doorgevoerd.

15. Bullet Points toevoegen aan je teksten

We hebben het al even gehad over de gebruiksvriendelijkheid van je website. Een belangrijk punt om hierin mee te nemen is het toevoegen van Bullet Points aan je teksten. Bullet Points trekken de aandacht van de lezer, omdat het duidelijk en overzichtelijk is. Door het toevoegen van Bullet Points verbeter je de gebruikservaring van de bezoeker.

16. Vul de alt-tags van de foto’s in.

Elke afbeelding heeft een alt-tag. Deze tags beschrijven de afbeelding. Dit is geweldig, omdat je op deze manier weer extra zoektermen kan toevoegen aan je website! Vul daarom ook altijd deze tag in.

17. Paginatitels en meta beschrijvingen

De paginatitel is de titel die je ziet in de Google zoekresultaten en de meta beschrijving is de paragraaf hieronder. Dit is het eerste wat de bezoeker ziet van je website, dus maak het zo interessant mogelijk. Daarnaast kan je met paginatitels en meta beschrijvingen weer extra zoektermen toevoegen voor een betere focus en context aan je tekst.

18. Sla niet te erg door in SEO

Probeer niet in elke tekst zoveel mogelijk zoektermen te proppen. Zorgt dat je boodschap zowel voor de websitebezoeker als voor Google te begrijpen valt. Natuurlijk zijn zoektermen belangrijk, maar de informatie en boodschap op je website is nog veel belangrijker. Probeer daarom niet te erg door te slaan in het SEO-proof maken van je website. Schakel desnoods een professioneel SEO bureau in om volledig ontzorgd te worden.



Sjors Goemans

Sjors Goemans is één van de meest ervaren SEM specialisten in de Benelux. Al sinds 2010 kun je hem 's nachts wakker maken voor de meest uitdagende SEM vraagstukken. Inmiddels helpt hij samen met zijn bijna 25-koppige team van SEM specialisten diverse klanten en merken om hun online marktaandeel te vergroten.

Gratis Analyse Aanvragen!

First header

Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...

  • Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
  • Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
  • Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.

 

Gratis SEO Analyse Aanvragen



    Sluiten

    Background clouds
    Het Ranking Masters team
    Bottom curve

    Méér online omzet is
    "just around the corner"... Daag jij ons uit?

    Ontvang gratis marketing analyse Arrow icon