fbpx

Hoe scoor jij op Google?

Wat is branding?

Onder branding verstaan we marketing activiteiten die gericht zijn op het beter bekend maken van je merk. Je doet dat door je merknaam, logo of bedrijfsnaam op zo’n manier te promoten dat de bekendheid ervan wordt vergroot. Branding is onderdeel van brand management en het is een bijzonder brede vorm van marketing. Het kan zowel online- als offline worden uitgevoerd. Het doel van branding is om brand value op te bouwen. Daarin onderscheidt het zich van andere marketing methoden die vaak als doel hebben om aan te zetten tot een actie. 

Waarom is branding belangrijk?

Branding is een belangrijk onderdeel van marketing als jij wilt dat jouw logo, bedrijfsnaam of merknaam direct herkend wordt als iemand het ziet. Iedereen ziet aan het logo dat een product van Nike afkomstig is, zonder dat de naam erbij wordt vermeld. Daarnaast wil je dat er goede gevoelens worden opgewekt als iemand jouw logo, bedrijfsnaam of merknaam ziet. Door bekendheid op te bouwen zorg je ervoor dat potentiële klanten jouw producten kiezen boven die van je concurrenten, die ze niet herkennen en waar ze geen ervaring mee hebben. Daarom kan branding een waardevolle marketing tool zijn om aandacht aan te besteden. 

Strategie

Richt je op je merk en niet op een product

Door aan branding te werken richt je je op het merk en daarom wordt branding als een merkstrategie gezien. Het tegenovergestelde van een merkstrategie is een productstrategie. Stel, je verkoopt spijkerbroeken, dan gebruik je een productstrategie om een specifieke spijkerbroek uit je gehele assortiment te promoten. Werk je aan branding en dus aan een merkstrategie binnen marketing, dan zorg je ervoor dat jouw overkoepelende merk bekender wordt en positieve associaties opwekt bij je doelgroep. Het resultaat is dat je uit je gehele collectie daardoor meer gaat verkopen. Branding is dus minder specifiek, maar doe je het goed dan levert het wel grote resultaten op. En dat op de veel langere termijn.

De voordelen van branding

Werken aan branding heeft voor jou een aantal belangrijke voordelen:

  • Als je merk of bedrijf bekend is, dan geeft jou dat een stabielere positie op de markt;
  • Consumenten betalen vaak graag meer voor een product of dienst van een merk dat ze kennen en vertrouwen;
  • Als jouw merk, logo of bedrijfsnaam grote bekendheid heeft, dan levert jou dat een zeer sterke positie op ten opzichte van je concurrentie.

Branding heeft ook voor consumenten voordeel

Jij bent niet de enige die voordeel haalt uit branding. Ook consumenten plukken hier de vruchten van:

  • Je weet zeker dat je kwaliteit ontvangt als je producten of diensten aanschaft van een merk dat je kent en waarmee je ervaring hebt;
  • Soms is het assortiment producten bijzonder groot en door voor een merk te kiezen dat je al kent bespaar je tijd;
  • Als je producten of diensten van een merk of bedrijf aanschaft waar je al ervaring of kennis van hebt, dan beperk je het risico op een miskoop;
  • Door producten en diensten van hetzelfde merk of bedrijf aan te schaffen creëer je continuïteit en eenheid;
  • Sommige consumenten kiezen specifiek voor een bepaald bedrijf of merk omdat zij bepaalde waarden hanteren die overeenkomen met de geloofsovertuiging van de consument. Een goed voorbeeld daarvan zijn de producten van de Body Shop die niet op dieren zijn getest en waarbij maatschappelijke verantwoordelijkheid duidelijk voorop staat.

Branding done right

Door met branding bezig te gaan zal je dus niet alleen je omzet vergroten. Je doet ook een dienst aan je doelgroep, omdat je hen van een zekerheid en continuïteit voorziet die ze bij een onbekend merk niet hebben. Door van je klanten terugkerende klanten te maken, bied je ze een mogelijkheid aan om risicoloos een aankoop te doen. Dat is vooral bij online winkels een groot voordeel. Een ander gevolg van grotere naamsbekendheid is dat je vaste klanten jouw producten of diensten zullen aanraden bij vrienden en familieleden. Branding is dus een krachtige marketingtool die niet moet worden onderschat. 

Enkele voorbeelden van branding

Zoals al eerder even genoemd is branding bijzonder breed. Daarom is het belangrijk dat je een branding strategie uitkiest die past bij wat jij aanbiedt.  Een combinatie is ook mogelijk, zolang het aansluit bij je bedrijf en doelgroep. Hier vind je alvast wat voorbeelden van branding.

Promotieartikelen

De meest voor de hand liggende vorm van branding zijn promotieartikelen. Een pen, een sleutelhanger, kleding, relatiegeschenken en andere producten waarop jij jouw logo, slagzin, bedrijfsnaam of website print vallen hier allemaal onder. Geef een klant een telefoonhouder met jouw logo als relatiegeschenk. Deze wordt vervolgens op zijn of haar bureau geplaatst en dagelijks door iedereen die daar langsloopt gezien. Dat maakt jouw merk- of bedrijfsnaam zichtbaar aan een groter publiek.

Sponsoring

Door een lokale of nationale sportclub te sponsoren krijgt iedereen die met die club te maken heeft jouw logo of bedrijfsnaam te zien. Deze kan op het shirt worden afgebeeld, maar ook op een reclamebord rondom het veld en op de drinkbekers bij de kantine. Sponsoring wordt niet alleen gedaan bij sportclubs, maar ook bij evenementen en organisaties. Zou je bijvoorbeeld een congres sponsoren, dan wordt jouw logo of naam aan een vrij specifieke doelgroep getoond. Sponsoring is een goede manier om aan branding te werken. Doe je dit goed, dan is het straks Ajax die jou vraagt als sponsor in plaats van jij die je lokale voetbalclub om sponsoring vraagt.

Reclame

Een laatste voorbeeld van branding – en deze lijst is zeker nog verder uit te breiden – zijn reclamespotjes op televisie, op de radio, maar ook in apps, sociale media, verkoopplatforms en andere online plaatsen. Niet al deze reclame-uitingen worden als branding gezien. Als jij een spot maakt die zich vooral richt op de perceptie van je merk en niet op het verkopen van een specifiek product of het aanzetten tot een actie, dan is het branding. Een goed voorbeeld hiervan is een video advertentie voor een bepaald merk verzorgingsproducten. In de video wordt duidelijk gemaakt dat je het gevoel krijgt in een spa aanwezig te zijn als je deze producten gebruikt.

Sjors Goemans

Sjors Goemans

Sjors Goemans begon op zijn 16de levensjaar met Online Marketing. Met meer dan 10 jaar SEO en Online Marketing ervaring op zak helpt hij samen met Juulr B.V., waaronder Ranking Masters valt, ondernemers en marketeers meer resultaten te halen uit zoekmachine optimalisatie en social media.