fbpx

Hoe scoor jij op Google?

Wat is marketing?

Wat is marketing?

Het antwoord op de vraag – wat is marketing? – is niet gemakkelijk te geven. Marketing wordt veel omschreven als ‘reclame maken’ of ‘verkooptechnieken’, maar het gaat tegenwoordig veel verder dan dat. Je kunt niet onder marketing uit en het is overal om je heen. Er zijn geen bedrijven die niet aan marketing doen, maar ieder bedrijf doet dit anders. Je marketingstrategie is de manier waarop je aan marketing werkt en dat is weer afhankelijk van een groot aantal factoren, zoals je doelgroep, je missie en je visie, het product of de dienst die je verkoopt en je bedrijfs overtuigingen. 

Het doel van marketing

Door aan marketing te werken, werk je richting een bepaald doel. Dit doel is voor ieder bedrijf verschillend. Marketing kan een groot aantal doelen hebben, zoals: 

  • Winst maken.
  • Verkiezingen winnen.
  • Kijkers trekken.
  • Leden verzamelen.
  • Naamsbekendheid vergroten.
  • Bezoekers trekken.
  • Enzovoorts.

Een definitie van marketing

Als je aan marketing denkt voor een webwinkel, dan denk je waarschijnlijk aan het verhogen van het aantal verkopen. Maar marketing bestaat ook uit het uitvoeren van onderzoek, het opstellen van een strategie en het analyseren en bijstellen van de resultaten. Een definitie van marketing zou dus al deze fases moeten behandelen. Je kunt het zien als ‘ het onderzoeken van de behoeften van de doelgroep om vast te stellen welke producten en diensten zij nodig hebben en daar een geschikte marketingstrategie bij te formuleren om deze producten en diensten met winst te kunnen verkopen’. Marketing omvat alles, van het omschrijven van de doelgroep tot het analyseren van de uiteindelijke resultaten. 

Andere definities van marketing

Ga je op zoek naar een definitie van marketing, dan zal je aan informatie niet te kort komen. Sommige zijn heel simpel en omschrijven het als het vervullen van verlangens en behoeften van de doelgroep. Andere moderne definities geven aan dat marketing traditionele verkooptechnieken overbodig moet maken. Als je je marketingstrategieën goed opzet, dan verkoopt het product zichzelf. De definitie van marketing is per bedrijf verschillend, net als geen enkel bedrijf zich op dezelfde doelgroep richt, dezelfde marketingstrategieën gebruikt en dezelfde doelen hanteert.

Online- en offline marketing

In de marketingwereld wordt er onderscheid gemaakt tussen online- en offline marketing. Online marketing is alle marketing die via het internet gebeurt. Het zijn campagnes via sociale media, het is SEO en SEA, het zijn nieuwsbrieven, remarketing, enzovoorts. Zo lang het online gebeurt wordt het als online marketing gezien. Er zijn online marketing bureaus die dit voor je uit handen kunnen nemen, want online marketing is tegenwoordig essentieel en bijzonder tijdrovend. Vooral als je de concurrentie voor wilt zijn.

Digital MarketingOffline marketing omvat alle andere vormen van marketing die niet via het internet verlopen. Het meest bekende voorbeeld daarvan is waarschijnlijk de ouderwetse advertentie in de krant. Flyers en brochures vallen hier onder, posters in bushokjes en reclamebrieven via de post. Het grote verschil tussen offline en online marketing is dat online marketing altijd meetbaar is, ook terwijl de campagne loopt. Bij offline marketing zie je pas wat de resultaten zijn als deze is afgelopen en je de cijfers binnenkrijgt.

De marketing mix

Als jij een marketingstrategie gaat opzetten, dan doe je dat met een bepaald systeem. De meeste bedrijven gebruiken daar een moderne versie van de marketingmix voor. De marketingmix is een model dat is ontwikkeld in 1960 en is samengesteld met als doel om de markt te bewerken. Het bestaat uit vier onderdelen, namelijk de vier P’s.

Marketing strategieProduct

Met product worden producten en diensten bedoeld. Het is product in de breedste zin van het woord, dus het omschrijft wat je wilt verkopen. Dat kan een lidmaatschap van een nieuwsbrief zijn, het verkopen van een fietshelm of het aanbieden van schoonmaakdiensten. Het product omvat niet alleen het product en de dienst zelf, maar ook alles er omheen, dus de verpakking, de garantiewaarden en de eigenschappen. Het is een complete definitie van wat jij wilt dat de mensen die je bereikt kopen of doen.

Prijs

Ook hier wordt weer prijs in de breedste zin van het woord bedoeld. Het wordt bepaald door te kijken naar wat de concurrenten vragen, naar wat de doelgroep bereid is om te betalen en natuurlijk ook naar wat de kostprijs is. Met prijs bedoelen we de prijs die je vraagt voor je product of dienst, maar ook de betaalmethodes, betalingsvoorwaarden, acties, aanbiedingen en kortingen.

Plaats

Met plaats wordt eigenlijk de distributie van het product of dienst bedoeld. Het omschrijft de manier waarop het de doelgroep bereikt. Een bekend voorbeeld van plaats is een webshop, maar dit gaat vaak veel verder. Winkels vallen hier ook onder als het product daar wordt verkocht. Om het begrip ‘plaats’ goed te begrijpen kun je nadenken over alle plekken waar je een blikje Fanta kunt kopen, bijvoorbeeld.

Promotie

Je weet nu wat je waar gaat verkopen en voor hoeveel, maar je weet nog niet hoe. Daar is het onderdeel promotie voor. Hieronder vallen alle activiteiten die je onderneemt om jouw dienst of product zichtbaar te maken en te verkopen. Er zijn een groot aantal verschillende manieren waarop je dat kunt doen, van een advertentie in een tijdschrift tot zoekmachine adverteren en van een sponsoring van een voetbalteam tot het maken van een televisiereclame bericht.

De marketingmix toepassen

Door de P’s te bewerken kom je uiteindelijk tot de beste marketing mix. Je verlaagt of verhoogt de prijs, voegt producten toe of verwijdert producten uit je assortiment, je kiest een andere plaats uit voor het adverteren van je product of dienst en je doet dit op verschillende manieren om uiteindelijk de ideale combinatie te vinden. Er zijn een aantal varianten van deze marketingmix samengesteld zodat deze beter past in de veranderende tijden. Of je nu een moderne- of een ouderwetse versie gebruikt, de marketingmix is nog steeds een veelgebruikte methode om marketingstrategieën mee te definiëren, analyseren en bij te stellen.

De geschiedenis van marketing

Marketing heeft een aantal verschillende fases doorgemaakt en dat heeft alles te maken met veranderende tijden en behoeften. Marketing bestaat eigenlijk al sinds de industrialisatie, maar werd toen op een volledig andere manier aangepakt dan nu. De geschiedenis van marketing is in te delen in een vijftal fases waarin het zich richtte op verschillende factoren.

IndustrialGericht op de productie

Vanaf het moment dat de industrialisatie een feit was, werden marketingstrategieën vooral gericht op het zo efficiënt mogelijk produceren van producten. Dat is ook niet vreemd, want deze producten werden toch wel verkocht. De industrialisatie heeft een grote verandering in de hele wereld teweeg gebracht en het was het begin van massaproductie en massaconsumptie. Tot de jaren 1950 bleef de nadruk op het zo efficiënt mogelijk produceren van een zo groot mogelijk assortiment.

Gericht op de verkoop

Tussen 1950 en 1970 verschoof de focus naar het verkopen van de productie. Dit is eigenlijk het moment waarop marketing zoals we het nu kennen ontstond. Men realiseerde zich dat je meer kon verkopen als je marketing gebruikte. Het ging in deze periode niet om het tevreden stellen van de klanten, maar om het verkopen van zoveel mogelijk producten en diensten.

Gericht op de klant

In de 10 jaar die daarop volgde werd marketing veel minder gericht op grote verkoopcijfers, maar meer op het tevreden stellen van de klant. Elke tevreden klant is een marketingstrategie op zichzelf, omdat deze de dienst of het product aan anderen zal aanraden. Dit is ook het decennium waarin voor het eerst een klantenscore werd gehanteerd om te meten hoe tevreden klanten zijn en om daar reclame mee te maken.

Gericht op de relatie

Een logisch gevolg daarvan was dat in de jaren ’90 niet alleen de klant voorop werd gesteld, maar dat er ook hard gewerkt werd aan het onderhouden van een goede relatie met die klant. Het was de bedoeling om een bestand op te bouwen met trouwe klanten die terugkeren en van jouw producten en diensten gebruik blijven maken. Dit is niet alleen voor de klant goed, maar ook voor het bedrijf. Je creëert ambassadeurs en hebt een vast klantenbestand waarop je kunt rekenen.

Gericht op sociale media

Vanaf de komst van het internet en het ter beschikking komen van programma’s zoals Facebook, WhatsApp, Instagram, YouTube, enzovoorts wordt marketing veel meer gericht op sociale media. Daar komt dan automatisch bij kijken dat je altijd beschikbaar staat voor je klanten. Deze ontwikkeling heeft ook als gevolg dat de interactie met de klanten wordt bevorderd, bijvoorbeeld via Facebook waar men kan reageren of deelnemen. 

Een marketing gerichte aanpak levert veel op

Vandaag de dag werkt marketing ook negatieve gevoelens op. Veel mensen denken hun privacy kwijt te zijn als ze worden benaderd met remarketing technieken. Reclame voor snoepgoed, drank en sigaretten wordt als onethisch gezien terwijl dat 50 jaar geleden heel normaal was. De marketing wereld verandert, maar als jij goed kunt inspringen op wat je doelgroep wil en hoe ze benaderd willen worden zal je betere prestaties zien.