Hoe scoor jij op Google?

Wat is digital marketing? En hoe werkt het?

Digital marketing is een vorm van marketing waarbij je online- en interactieve kanalen benut. Online marketing is een onderdeel van digital marketing.

Het doel van digital marketing is om een dialoog te onderhouden met je bezoekers, leads en uiteindelijke klanten, terwijl het doel van online marketing is om meer bezoekers naar je website te trekken.

Er zijn een groot aantal digitale marketing kanalen en concepten waarmee je van je bezoekers klanten maakt. En dan niet zomaar klanten, maar loyale klanten.

Digital marketing gaat dus een stapje verder dan online marketing. Je kunt het zien als online marketing inclusief conversie optimalisatie en dat betekent dat jij als bedrijf het maximale haalt uit je website.

Je trekt klanten naar je pagina’s en daar betrek je ze bij je bedrijf, haal je ze over om een actie uit te voeren en ga je een langdurige relatie aan. Hier lees je in ✅  3 minuten ✅  over digital marketing, de waarde ervan en de kanalen waarmee dit wordt uitgevoerd.

 

Online marketing versus digitale marketing

online marketing versus digitale marketing

De beste manier om uit te leggen wat digital marketing precies is, is door het af te zetten tegen online marketing. De twee worden nogal eens met elkaar verward, maar ze zijn erg verschillend.

Online marketing is het promoten van je product of dienst door middel van online kanalen, het internet dus. Digital marketing gebruikt alle digitale kanalen om dat mee te doen, dus het internet, maar ook SMS, radio, Digital Out Of Home en SMS.

Er zijn weinig hedendaagse marketing kanalen die niet onder digital marketing vallen. Reclame via leaflets, een advertentie in de klant of een poster zijn hier voorbeelden van.

Deze methoden worden als traditionele marketing geclassificeerd. Steeds meer bedrijven richten zich op digitale marketing en traditionele marketing begint een ding van het verleden te worden.

De voordelen van digitale marketing

De voordelen van digitale marketing

Even afgezien van het feit dat digitale marketing veel mogelijkheden biedt, zijn er een aantal voordelen ten opzichte van traditionele marketing en zelfs online marketing waar je niet omheen kunt:

  • Digitale marketing is relatief goedkoop.
  • Je hebt een groot bereik met digitale marketing en kiest exact het kanaal dat bij jouw doelgroep past.
  • Digitale marketing levert je niet alleen bezoekers op, maar ook conversies.
  • De resultaten van digitale marketing zijn direct zichtbaar, tot in detail meetbaar en tussentijds bij te stellen.
  • Met digitale marketing krijg je de unieke kans om een dialoog met je bezoekers aan te gaan. Het is een marketing methode die communicatie over en weer bevordert en je zo trouwe klanten oplevert.

 

Wat bereik je ermee?

Er zijn verscheidene doelstellingen die je met digitale marketing kunt invullen. Eén hiervan is het opbouwen en verstevigen van brand awareness en brand identity.

Ook gebruik je het om nieuwe klanten aantrekken en er zorg voor dragen dat ze klant blijven. Deze trouwe klanten biedt je uiteindelijk een unieke beleving aan waardoor je een bestand met loyale volgers overhoudt.

 

Digitale marketing kanalen

Digitale marketing kanalen

Met digitale marketing zijn er weinig limiteringen. Elk kanaal dat digitaal is kan hiervoor worden benut. Dit zijn alle online marketing kanalen, zoals e-mail, sociale media, remarketing, SEA en SEO, maar ook schermen in winkels, chat bots, bluetooth, interactieve televisie, een informatiepaal, virtual reality en GPS.

Omdat er zoveel kanalen tot je beschikking staan, gaan de klanten ook steeds meer verwachten. Om hier wijs uit te worden kijk je eerst naar fases die jouw bezoekers doorlopen voordat ze klant bij je worden en naar de kanalen die daarbij aansluiten.

De klantreis

De klantreis

Willekeurige internet gebruikers lopen bepaalde stadia door voordat ze klant bij je worden. Dit wordt ook wel de klantreis genoemd, of de customer journey. Er zijn verschillende manieren waarop deze reis wordt gedefinieerd.

Een voorbeeld is bereik, het genereren van leads, het onderhouden van leads, conversie en uiteindelijk een trouwe klant. Aan deze stadia kunnen ook verschillende digitale marketing kanalen worden toegewezen.

Het onderstaande lijstje is hier een voorbeeld van. Het kan en moet op verschillende manieren worden ingevuld en dit is dus per bedrijf of instelling verschillend.

  • Bereiken: website, sociale media, SEO, SEA, televisie.
  • Lead worden: content marketing, Conversion Rate Optimization, SMS.
  • Lead onderhouden: e-mail marketing, remarketing, video marketing.
  • Converteren: Conversion Rate Optimization, e-mail marketing.
  • Loyale klant worden: app, e-mail marketing, sociale media marketing, SMS, direct mail.

 

De rol van paid-, owned en earned media

De rol van paid-, owned en earned media

Een goede manier om met digitale marketing te beginnen is dus door jouw klantenreis op te schrijven en om hier per fase de digitale marketing instrumenten aan toe te voegen.

En deze lijst met instrumenten is lang, want alle reclame die niet op papier gebeurt is digitale reclame. Een andere manier om dit te bekijken is door de kanalen in groepen te verdelen. Er wordt dan onderscheid gemaakt tussen paid-, owned en earned media, dus betaalde-, beheerde- en verdiende media.

 

1.     Betaalde media

Betaalde media zijn kanalen die je niet zelf bezit en waar je voor moet betalen om er gebruik van te kunnen maken. SEA loopt via een betaald kanaal, zowel als reclame op televisie en radio en adverteren via andere websites (TikTok, Bol.com, Amazon, LinkedIn, enzovoorts).

Dit zijn slechts enkele voorbeelden. De betaalde media is waar je de onbekende internetgebruikers mee aantrekt en waar ze lead worden. Ze zien je advertentie, reageren erop en komen bij jou terecht.

 

2.     Owned media

Je website is het grootste voorbeeld van je owned digitale media. Beeldschermen in je kantoor waarop je berichten laat zien vallen hier ook over, zowel als een mobiele app als je die hebt.

Jij hebt de applicaties in beheer en bepaalt wat er wordt uitgezonden. Je leads komen vaak terecht op je owned media via de betaalde media en zo bouw je klanten op.

 

3.     Earned media

Earned media zijn mediakanalen waarbij je een plek moet verdienen. Sociale media is daar een goed voorbeeld van. Hoe populairder je Facebook pagina, hoe meer klanten je binnenhaalt, maar daar moet je wat voor doen.

Een blog of forum valt hier ook onder. Klanten die bij de earned media terechtkomen, zijn afkomstig of van de owned media of van de paid media. Met betaalde media trek je leads aan, met owned media maak je daar klanten van en met earned media verander je die klanten in fans.

 

De verschillende digitale marketing instrumenten verder toegelicht

De verschillende digitale marketing instrumenten verder toegelicht

Digitale marketing kan dus in elke fase die de klant doormaakt worden gebruikt. Het verschil met online marketing methoden zoals SEO wordt dan direct duidelijk. Digital marketing richt zich op alle fases, terwijl SEO en SEA alleen tijdens de eerste fases van toepassing zijn.

Door digitale kanalen te gebruiken moedig je een persoon niet alleen aan om klant te worden, maar ook om te blijven. Je creëert loyaliteit door deze contacten op interessante manieren warm te houden. Digitale marketing bestaat uit een groot aantal instrumenten, waarvan we hier enkele toelichten.

1.     SEO en SEA

SEO staat voor Search Engine Optimisation en SEA is Search Engine Advertising. Door SEO methoden toe te passen op je website zorg je ervoor dat deze inspeelt op de regels die de zoekmachines gebruiken om hun rangschikking te maken.

Het gevolg is een hogere positie en dus meer bezoekers naar je website. SEA is adverteren via zoekmachines en dan voornamelijk Google. Het doel is hetzelfde, alleen betaal je bij SEA voor een advertentieplaats in de zoekmachine resultaten. Door aan zoekmachine optimalisatie te werken komen je pagina’s naar voren in de organische (niet-betaalde) resultaten.

 

2.     Sociale media marketing

Sociale media marketing is het bereiken en informeren van leads, conversies en klanten door sociale media kanalen te gebruiken. Dit zijn de bekende platforms, zoals Facebook, Instagram, Twitter en YouTube, maar je hebt ook vele andere mogelijkheden, zoals TikTok, Flickr, YouTube en LinkedIn.

De sociale media helpen je niet alleen aan het bereiken van potentiele klanten en geïnteresseerden, maar ook met het voeren van een dialoog. Berichten sturen, enquêtes plaatsen, nieuws en weetjes verkondigen, grappige content laten zien en video’s delen zijn via sociale media allemaal mogelijk. Worden je berichten gedeeld, dan groeit je bereik.

 

3.     Narrowcasting

Narrowcasting is het tegenovergestelde van broadcasting. Het betreft het uitzenden van boodschappen via een beeldscherm die in je gebouw of zelfs buiten is opgesteld.

Broadcasting is een begrip voor het uitzenden van materiaal waarmee je een zo breed mogelijk publiek bereikt, maar narrowcasting is bedoeld voor een specifieke doelgroep op een specifieke plaats.

Schermen achter de receptie, in een snackbar, achter de balie, bij een bushokje; dit zijn allemaal voorbeelden van narrowcasting. Het materiaal wordt maar op één scherm of in één netwerk getoond.

 

4.     SMS

SMS is een digital marketing instrument dat je pas tegen de eindfases van je campagne opzet. Je stuurt dan een bericht direct naar de telefoon van een klant of geïnteresseerde, dus zij moeten daar toestemming voor geven.

Communiceren via SMS is vergelijkbaar met het opzetten van een e-mail lijst, maar het voelt voor de leden persoonlijker. Dat komt doordat het bericht dat je stuurt direct op iemands telefoon binnenkomt en niet in een e-mail inbox.

Het is een vorm van one to one communicatie waarmee je zeer trouwe klanten onderhoudt. Door goede berichten te sturen en de leden van je SMS lijst speciale acties aan te bieden, voelen ze zich gewaardeerd en speciaal.

 

5.     TV en radio reclames

Uiteraard horen televisie en radio ook tot de instrumenten die je voor digitale marketing tot je beschikking hebt. Hier kun je reclames uitzenden en zo mensen naar je bedrijf toe trekken.

Via de interactieve televisie is meer mogelijk en nodig je kijkers uit om aan een actie mee te doen, een spel te spelen, een enquête in te vullen, een product te kopen, noem maar op. Dit kan met de afstandsbediening worden gedaan.

 

Digital marketing opzetten

ranking masters logo | SEO

Digital marketing opzetten en onderhouden is tijdrovend. Eerst bepaal je welke reis jouw klanten doormaken en vervolgens kies je de digitale marketing instrumenten die daarbij passen.

Daarna implementeer je deze één voor één en monitor je het succes nauwkeurig. Je zult regelmatig moeten aanvullen en bijstellen. Het is belangrijk selectief te zijn en echt de juiste kanalen aan te wijzen die jouw doelgroep aanspreken.

Ranking Masters kan je daarbij helpen. Wij hebben de tools om een groot gedeelte van je digitale marketing methoden voor je op te zetten en te onderhouden. Dit scheelt jou een boel tijd en moeite en succes is gegarandeerd.

 

Bekijk ook:

  1. Wat is e-mail marketing en hoe werkt het? (9 tips)
  2. Wat is content marketing

Chat openen