fbpx

Hoe scoor jij op Google?

Wat is Digital Marketing?

Digital marketing is een overkoepelende term voor alle marketingstrategieën die digitaal plaatsvinden. Je kunt dan denken aan een advertentie op de radio of televisie, een bericht op Facebook, remarketing, e-mail marketing, SEO, SEA, het plaatsen van een blogartikel, een digitale informatiepaal in de wachtruimte en affiliate marketing. Zolang het een marketing strategie betreft die digitaal is, valt het onder de noemer digital marketing. Dat betekent dus dat het een bijzonder breed begrip is. 

Vandaag de dag wordt het grootste gedeelte van marketing digitaal gedaan en dat zal in de toekomst alleen nog maar groter worden. Het is dus tijd om een digital marketingmix samen te stellen, als je dat nog niet hebt gedaan. Hier lees je in 3 minuten over wat digital marketing precies is, wat de voordelen zijn en hoe je het kunt opzetten. 

Digital marketing versus offline marketing

Het tegenovergestelde van digital marketing is analoge marketing en dat wordt meestal offline marketing genoemd. Hieronder vallen onder andere geprinte brochures, flyers en advertenties in de krant, maar ook een vlag bij een stand van een congres, een reclamebord langs de snelweg of het sponsoren van een de lokale voetbalclub. Digital marketing en offline marketing overlappen niet en zijn twee compleet verschillende marketing methoden. Online marketing groeit, maar offline marketing zal nooit verdwijnen. Daarom kan het nog steeds interessant zijn om toe te voegen aan je marketing mix.

Digital marketing versus online marketing

De termen digital marketing en online marketing worden vaak met elkaar verward. Deze twee marketing strategieën overlappen wel. Alle online marketing is digital marketing, maar alle digital marketing gebeurt niet per definitie online. Boodschappen die via het internet verstuurd worden vallen onder online marketing, terwijl met digital marketing alle reclame bedoeld wordt die digitaal wordt gecommuniceerd. Het is dus een veel breder begrip waar online marketing deel van uitmaakt. Online marketing is overigens wel het meest bekende en toegepaste deel van digital marketing. Het is dan ook niet vreemd dat deze twee termen vaak worden verwisseld.

Verschillende soorten digital marketing

Digital marketing wordt dus op een verscheidenheid aan manieren uitgevoerd. Hier vind je een lijstje met enkele digital marketing tactieken en de middelen die daarbij horen. 

  • Zoekmachine optimalisatie via je website.
  • Zoekmachine adverteren via Google.
  • Pull marketing via e-boeken.
  • Social media marketing via verschillende sociale media kanalen.
  • Content marketing door een blog te schrijven.
  • E-mail marketing door een nieuwsbrief op te zetten.
  • Marketing automation door gebruik te maken van infographics.

De voordelen van digital marketing

Digital marketing ten opzichte van offline marketing heeft een groot aantal voordelen. Hier behandelen we een aantal goede redenen waarom het verstandig is om aandacht te besteden aan digital marketing.

1. Digital marketing is meetbaar en dynamisch

De belangrijkste reden waarom digital marketing zo veel interessanter is dan offline marketing is doordat het altijd meetbaar is. Vanaf het moment dat je een digital marketingstrategie start kun je zien hoe succesvol het is. Google Ads biedt bijvoorbeeld uitgebreide tools aan waarmee je exact analyseert hoe je advertentiecampagne het doet. Zie je dat er iets niet goed loopt, dan stel je dat direct bij. Op die manier voorkom je dat je strategie mislukt. Vergelijk dat met een statische advertentie die je in de krant laat plaatsen. Het succes daarvan is 1) niet meetbaar en 2) uit je handen vanaf het moment dat de advertentie is gedrukt.

2. Digital marketing is zo duur als jij wilt

Digital marketing is daarbij veel goedkoper dan offline marketing. Iemand die net als freelancer begint kan voor heel weinig geld al een campagne opzetten. Sterker nog, er zijn digitale marketing methodes die gratis zijn. Denk maar aan het schrijven van een blog en het aankondigen daarvan op sociale media. Dat kost niets, maar je bereikt er wel een groot publiek mee. Digital marketing is ook groots aan te pakken. Het is dus erg gemakkelijk om het binnen je budget te passen en om ook met weinig geld een grote successen te boeken.

Geld

3. Een groot bereik en altijd beschikbaar

Als je een advertentie in de krant zet of een poster ophangt op een congres, dan zien alleen de lezers en de bezoekers wat je te bieden hebt. Een digitale campagne kan, als je dat wilt, de hele wereld over en mensen uit je doelgroep in meerdere landen bereiken. Daarnaast zijn er geen openingstijden waarmee je te maken hebt en zijn digitale technologieën in de meeste gevallen 24 uur per dag beschikbaar. Deze beide mogelijkheden vergroten je bereik enorm en geven je de mogelijkheid om zonder grenzen te werken en om te werken in een andere tijdzone. En dat zonder dat je er een kantoor voor moet openen in het buitenland.

4. Je bereikt een specifieke doelgroep

Met digital marketing strategieën bereik je een hele specifieke doelgroep. Stel, je adverteert in de zoekmachine resultaten via Google Ads, dan krijgen alleen mensen die een specifieke zoekterm hebben ingetypt jouw advertentie te zien. Zij tonen dus al interesse in jouw product, bijvoorbeeld omdat ze op zoek zijn naar rode rozen in Maastricht. Ga je adverteren via Facebook, dan laat je je advertentie alleen zien aan mensen die voldoen aan de leeftijdsgroep, het geslacht, de geografische dekking en zelfs de interesses van jouw doelgroep. Specifieker kan het bijna niet en dat maakt de kans dat de mensen die advertentie zien en hier daarna ook op klikken veel groter.

5. Digital marketing kan geautomatiseerd worden

Digital marketing heeft een groot aantal voordelen. De laatste die we hier noemen is dat je het volledig of gedeeltelijk kunt automatiseren. Het opzetten van bepaalde digital marketing strategieën neemt meer tijd in beslag dan het ontwerpen van een advertentie in een tijdschrift, maar als het eenmaal loopt bespaart het je tijd. Het is niet zo dat je je campagnes volledig kunt vergeten als ze eenmaal opgezet zijn, want er zal altijd wat bij te sturen en aan te passen zijn. Daarnaast moet je blijven monitoren voor een zo groot mogelijk succes. Gedeeltelijk automatiseren is wel een goed idee en met digital marketing ook een optie.

Het verschil tussen push- en pull marketing

Ook bij digital marketing wordt er verschil gemaakt tussen push- en pull marketing. 

  • Push marketing: als je push marketing uitvoert, dan breng je je producten of diensten naar de klant. Het is het verschil tussen een parfum dat opgesteld staat in de schappen en een parfum dat door een verkoopmedewerker wordt aangeboden als je de winkel binnen loopt. Een voorbeeld van digitale push marketing is remarketing. Het kan als opdringerig gezien worden als je het niet goed aanpakt of in de verkeerde context gebruikt.
  • Pull marketing: pull marketing is het tegenovergestelde van push marketing. Jij brengt je producten of diensten niet naar de klant, maar je trekt de klanten naar jou. Een goed voorbeeld daarvan is branding, een reclame op televisie en radio of mond-tot-mondreclame. Deze veel minder agressieve manier van adverteren geeft de consument het gevoel dat ze zelf bepaald hebben dat ze iets willen kopen en niet dat ze er toe worden gedwongen.

Strategie

Er is een strategie voor elk bedrijf

Het is dus wel duidelijk dat digital marketing een bijzonder breed begrip is. Daardoor is het toe te passen voor elk type bedrijf. Zo lang je je doelgroep goed definieert en strategieën aanwijst waarmee zij direct kunnen worden aangesproken, is er geen bedrijf dat niet van digital marketing kan profiteren. Of je nu een beginnende freelancer bent of een gevestigde webwinkel hebt, je verkoopt B2B, B2C of C2C, je doel is om omzet te vergroten of om meer lezers naar je blog te trekken; digital marketing is een manier om je doelen te bereiken. Daarbij kun je er zo veel of zo weinig aan uitgeven als past binnen jouw budget.

Beginnen met digital marketing

Wil jij ook beginnen met digital marketing, dan is het eerste wat je doet een exacte definitie maken van je doelgroep. Vat alle demografische- en geografische gegevens samen en denk ook aan interesses. Vervolgens doe je onderzoek naar de verschillende digital marketing strategieën die het beste aansluiten bij het gedrag van je doelgroep. Wil je sociale media gaan gebruiken, dan is LinkedIn een goede keuze als je je richt op professionals en TikTok als je je richt op jongeren. Kies een paar strategieën uit om mee te beginnen en stel een digital marketingmix samen. Daarna kun je beginnen met het opzetten en monitoren van je succes.

Digital marketing uitbesteden

Veel bedrijven kiezen ervoor om digital marketing uit te besteden aan een specialist. Dat is ook geen slecht idee, want er gaat erg veel tijd in zitten. Zo is het bijvoorbeeld niet verstandig om een Google Ads campagne te beginnen voordat je aan SEO hebt gewerkt. Je landingspagina’s moeten perfect in orde zijn voordat je klaar bent om extra verkeer aan te trekken. Een SEO specialist doet dit allemaal voor jou, op de juiste volgorde, op de juiste manier en in een korte tijd. Vooral als je nog helemaal niet aan digital marketing gewerkt hebt en je er zelf ook geen kennis van hebt, kan uitbesteden je veel bloed, zweet, tranen, tijd en geld besparen.