fbpx

Hoe scoor jij op Google?

Wat is een zoekresultaat?

Wat is een zoekresultaat?

Een zoekresultaat is één van de opties die Google of een andere zoekmachine je aanbiedt als je een bepaalde zoekterm hebt ingetypt. De zoekresultaten worden per pagina gepresenteerd en gerangschikt op relevantie, kwaliteit en autoriteit. De zoekmachine resultaten pagina wordt ook wel de Search Engine Result Page genoemd en deze Engelse term wordt afgekort als SERP. Als internetgebruiker wil je gepresenteerd worden met de beste zoekresultaten bij je vraag. Als website eigenaar wil je dat jouw pagina hoog in de SERPs komt zodat je meer verkeer aantrekt. De term ‘zoekresultaat’ is dus belangrijk voor SEO.

Hoe komt een zoekresultaat tot stand?

SERPWist je dat de SERPs nooit exact hetzelfde zijn? Als jij een zoekterm intypt en iemand anders gebruikt dezelfde zoekterm, dan zullen jullie beide andere resultaten te zien krijgen. Dat komt doordat Google een groot aantal algoritmen gebruikt om jouw rangschikking te maken. Deze zijn niet alleen gebaseerd op de zoekterm die wordt ingetypt, maar ook op je locatie, op jouw gebruiksgeschiedenis en op je sociale instellingen. De zoekmachines maken niet bekend welke algoritmen ze gebruiken om jou van het beste zoekresultaat te voorzien, maar we weten door de SERPs te analyseren wel wat voor hen belangrijk is.

Relevantie

Een eerste vereiste bij het maken van de SERPs is dat de zoekresultaten die worden gepresenteerd worden relevant zijn. Een zoekresultaat voor herenschoenen moet niet naar voren komen als iemand specifiek naar damesschoenen op zoek is, bijvoorbeeld. Als je wilt dat jouw pagina als zoekresultaat naar voren komt in de SERPs, dan moet je de zoekmachine dus laten weten waar deze over gaat. Dat doe je door zoekwoorden te verwerken. Ben jij een internetgebruiker, dan kom je tot de beste SERPs als je een specifieke zoekterm intypt. Als je op zoek bent naar damesschoenen, maar je typt alleen ‘schoenen’ in, dan zal je ook zoekresultaten te zien krijgen waarin je niet bent geïnteresseerd. Gebruik je wel ‘damesschoenen’, dan wordt ieder zoekresultaat in de lijst automatisch relevanter.

Autoriteit

Google kijkt ook naar de autoriteit van de website en de pagina’s die ze naar voren brengen in de SERPs. Dat doen ze voornamelijk door het aantal backlinks te beoordelen. Backlinks zijn links van andere pagina’s en de zoekmachines zien deze als stemmen of referenties. Hoe meer backlinks je hebt, hoe meer autoriteit je krijgt aangewezen. Pas hier wel op, want ook de backlinks dienen relevant te zijn. Ze moeten van een website komen die binnen jouw vakgebied valt, die betrouwbaar is en die ook autoriteit heeft. Volgens Google heeft een zoekresultaat met autoriteit meer waarde voor haar gebruikers, omdat ook andere spelers in dezelfde branche deze waarde uitspreken. Wil jij hoog in de zoekresultaten komen, dan ga je actief op zoek naar backlinks.

Kwaliteit

Een derde factor die de zoekmachines meenemen bij het samenstellen van de SERPs is de kwaliteit van de pagina’s en de website. Het is hun doel om de gebruikers van een lijst te voorzien die hen zo snel mogelijk bij het antwoord brengt die ze zoeken. Ze willen dan dat elk zoekresultaat afkomstig is van een kwalitatieve pagina. Daarmee helpen ze hun gebruikers beter dan met een pagina die niet aan de kwaliteitseisen voldoet. Met een kwalitatieve pagina bedoelen we een pagina die gebruiksvriendelijk is. Dat betekent dat deze snel laadt, veilig is, dat de structuur goed is, dat de teksten duidelijk zijn, dat er relevante links zijn toegevoegd en uiteraard dat er geen foutmeldingen in voorkomen.

AnalyseDe plaats van het zoekresultaat is belangrijk

Er zijn een groot aantal algoritmen die alle drie de punten boven beoordelen voordat de SERPs tot stand komen. Als jij wilt dat jouw website verkeer gaat aantrekken, dan zorg je er allereerst voor dat deze als resultaat op de eerste pagina van de SERPs komt. Slechts 10% van alle internetgebruikers bladert verder. Vervolgens is een plek in de top 5 gewenst, want slechts een kwart van de internetgebruikers klikt een resultaat aan op een hogere plaats. En krijg je het voor elkaar om de eerste plaats te bemachtigen, dan weet je zeker dat 40% van alle internetgebruikers die jouw zoekwoord hebben ingetypt hierop klikken. De plaatsing van jouw pagina in de zoekresultaten is dus essentieel voor het succes van je website.

Twee soorten zoekresultaten

Er zijn twee manieren waarop je in de SERPs kunt komen en om dat uit te leggen is het goed om het verschil duidelijk te maken tussen organische- en betaalde zoekresultaten. Een organisch zoekresultaat is een plek in de SERPs die behaald is met wat hierboven is beschreven. Er wordt een zoekterm ingetypt en de zoekmachine maakt een rangschikking op basis van relevantie, autoriteit en kwaliteit. De betaalde zoekresultaten kun je zien als advertentie plaatsen. Je gebruikt Google om jouw product of dienst te adverteren. Deze advertenties worden boven de organische zoekresultaten geplaatst en zijn gekoppeld aan een zoekterm. Wil jij dat één van je pagina’s als een betaald zoekresultaat naar voren wordt gebracht, dan gebruik je Google Adwords om een advertentiecampagne te starten. De advertentie plaatsen worden geveild.

Twee methoden om in de SERPs te komen

Ben jij de eigenaar van een website, dan is het dus zaak dat je jouw pagina’s in de SERPs krijgt als je wilt dat deze zichtbaar worden. Je kunt dan kiezen om je te richten op de organische-, de betaalde- of op beide resultaten. Voor beide opties zijn er methodes beschikbaar die dat voor elkaar krijgen. Deze methodes worden zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren genoemd.

Een beter zoekresultaat met zoekmachine optimalisatie

Als website eigenaar heb je vast van zoekmachine optimalisatie genoemd. Dit wordt vaak afgekort als SEO wat staat voor Search Engine Optimisation. Werk je aan SEO dan richt je je op de organische zoekmachine resultaten. Dat doe je door je pagina’s zo in te richten dat de zoekmachines deze herkennen als een resultaat dat geschikt is om hun klanten voor te leggen. Hoe beter je dat doet, hoe hoger je in de SERPs terecht komt en hoe meer verkeer je website aan zal trekken. Je moet er dus voor zorgen dat jouw pagina als relevant, autoritair en kwalitatief wordt gezien. 

Enkele voorbeelden van SEO

De exacte algoritmen die Google en de andere zoekmachines gebruiken om een rangschikking te maken zijn niet bekend. Toch is hier veel onderzoek naar gedaan en is het wel duidelijk wat de zoekmachines belangrijk vinden. Ga je met SEO bezig, dan werk je onder andere aan de volgende punten.

  • SEO techniek: de zoekmachines gaan je pagina niet als zoekresultaat naar voren brengen als deze niet goed werkt. Snelheid, foutmeldingen, structuur en veiligheid zijn enkele basisfactoren die voor zoekmachines belangrijk zijn en die je verbetert als je SEO techniek aanpakt.
  • SEO content: door je website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken zal Google deze als kwalitatiever zien. Dat betekent duidelijke en gestructureerde teksten, het toevoegen van foto’s en video’s, goede links naar andere pagina’s en het gebruik van onderbouwde feiten. Door zoekwoorden in je inhoud te verwerken vertel je de zoekmachines dat jouw pagina relevant is als er een bepaalde zoekterm wordt ingetypt.
  • Linkbuilding: door backlinks te verzamelen bouw je autoriteit op. Dit is mogelijk de meest winstgevende, maar tegelijkertijd tijdrovende activiteit binnen SEO. Het actief verzamelen van kwalitatieve backlinks zal je snel betere zoekresultaten opleveren.

ContentEen betaald zoekresultaat met zoekmachine adverteren

Met zoekmachine adverteren (SEA) wordt eigenlijk altijd adverteren via Google bedoeld. Door hier aandacht aan te besteden, komt jouw zoekresultaat boven de organische zoekresultaten te staan in de advertentie sectie. Het programma waarmee je dat doet heet Google Adwords. Daarin zet je een campagne op en koppel je advertenties aan zoekwoorden. Als dat zoekwoord wordt ingetypt, dan worden de advertentie plaatsen via een veiling gevuld. Je biedt hier dus ook op door een bepaald bedrag aan te geven. Dit is een erg doeltreffende manier van adverteren, omdat de gebruiker met de zoekterm al heeft aangegeven geïnteresseerd te zijn in jouw product. Een succesvol betaald zoekresultaat zal dus interesse trekken van mensen die sneller tot verkoop overgaan.

Hoe werkt SEA?

Google Adwords is een bijzonder uitgebreid programma en je kunt er heel veel mee. Waar het op neerkomt, is dat je jouw advertentie met een link naar je pagina in de betaalde zoekresultaten krijgt door een goede campagne op te zetten. De plekken worden geveild en dan wordt er gekozen naar hoeveel je biedt, maar ook naar je kwaliteitsscore. Deze score hangt af van hoeveel succes je al hebt gehad met Google Adwords en ook van de kwaliteit van je website. SEO is dus ook voor SEA relevant en voordat je aan adverteren begint is het belangrijk dat je website volledig is geoptimaliseerd voor de zoekmachines. Wordt jouw advertentie getoond, dan betaal je Google het bedrag dat je hebt ingezet voor elke klik die deze ontvangt.

Een winstgevende website

Voor website eigenaren is SEO en SEA dus erg belangrijk voor de zichtbaarheid van de pagina’s. Het zijn twee begrippen waar je niet onderuit kunt als je een winstgevende website wilt onderhouden.