Hoe scoor jij op Google?

Wat is Google shopping? En hoe zet je het effectief in voor jouw bedrijf?

Google Shopping is een advertentieprogramma van Google waarmee je jouw producten kunt laten zien voordat iemand je webwinkel bezoekt. En als jij een webwinkel hebt, dan is het belangrijk dat je wat je verkoopt zo zichtbaar mogelijk maakt.

De concurrentie is groot en steeds meer digitale verkopers proberen het internet te gebruiken om hun producten te adverteren. Dat is ook niet vreemd, want webwinkels zijn vrij snel op te zetten en veel gemakkelijker te onderhouden dan fysieke winkels. Lees hier in ✅  4 minuten ✅  over wat Google Shopping is en hoe jij het effectief inzet.

 

Wat is Google Shopping?

Wat is Google Shopping

Je hebt ongetwijfeld met Google Shopping te maken gehad. Als je op zoek bent naar een specifiek product door het in te typen in Google, dan zie je boven de zoekresultaten en ook ernaast een aantal foto advertenties.

In deze advertenties vind je informatie over de verkoper, over de prijs en over het product. De gebruiker klikt hier vervolgens op, om bij jouw website terecht te komen en het product te kopen.

Als jij degene bent die op zoek is naar, bijvoorbeeld, een nieuwe laptop van een bepaald merk, dan zie je aan de Google Shopping resultaten direct welke webshop het goedkoopste is.

Deze manier van adverteren is doeltreffend en opvallend. De gebruiker ziet de advertenties al voordat deze een webwinkel heeft bezocht en dat geeft jou een voorsprong op je concurrentie.

Google geeft alle belangrijke informatie kort weer. De gebruiker is duidelijk al op zoek naar jouw product, wat de kans op een conversie vergroot. Je maakt de stap om jouw webwinkel te kiezen korter, want je bent niet meer alleen afhankelijk van de organische resultaten. Doe je het goed, dan is Google Shopping een ideale manier om je conversie ratio te verhogen.

 

Google Shopping is je etalage

Vergelijk Google Shopping met een etalage. Iemand kan je producten al bekijken voordat ze je winkel binnenstappen. Dit zijn mensen die al een intentie hebben om te kopen, anders zouden ze niet op jouw product zoeken.

Net als dat iemand in de winkelstraat de etalage gebruikt om te beoordelen of de winkel de moeite waard is om binnen te stappen, zijn de Google Shopping advertenties ook een manier om mensen naar je winkel te trekken. En met een mooie etalage zijn de kansen groter dat je dit ook daadwerkelijk voor elkaar krijgt.

 

Het belang van de productfeed

Het belang van de productfeed

Net als bij een etalage het geval is, zijn de producten in Google Shopping ook sterk onderhevig aan concurrentie. Het is dus de bedoeling dat jij je etalage mooier maakt dan de concurrent en dat doe je door te werken aan je productfeed.

Google selecteert de advertenties namelijk niet door zoekwoorden die je verwerkt hebt, maar ze kijken naar de kwaliteit van je advertenties. Hierin verschilt het van Google Adwords en ook SEO.

Hoe beter je productfeed, hoe groter de kans dat jouw advertentie wordt getoond. Ook al is dit niet de belangrijkste factor voor Google, effectief adverteren via Google Shopping kan alleen als jouw advertentie perfect in elkaar zit.

Betalen voor Google Shopping adverteren

Een andere factor waarnaar Google kijkt bij het maken van de rangschikking van de advertenties is hoeveel je geboden hebt. Net als bij Google Ads het geval is, werkt Google Shopping ook met een biedstrategie.

Je geeft daarmee zelf aan hoeveel een plek bij deze advertenties je waard is. Betalen gaat dan op verschillende manieren.

  • Cost per click (CPC): de meest gangbare betaalmethode is de CPC. Elke keer als een Google gebruiker op jouw advertentie klikt en dus naar jouw website wordt geleid, betaal je een bepaald bedrag. Dit bedrag moet hoog genoeg zijn om te kunnen concurreren en laag genoeg zijn om winst te kunnen maken.
  • Laat Google optimaliseren: als jouw webshop door je Google Shopping campagnes veel conversies begint binnen te halen, dan kun je Google vragen om je bidstrategie te optimaliseren. Je geeft aan hoeveel je wilt betalen en hoeveel winst je daarmee wilt maken. Google gaat dan zelf aan de slag om ervoor te zorgen dat je dit doeleinde bereikt. Dit wordt ook wel Target CPA (Cost per Acquisition) of Target ROAS (Return on Ad Spend) genoemd.

 

Voor wie is Google Shopping bedoeld?

Voor wie is Google Shopping bedoeld

Google Shopping is een visuele manier van adverteren. Daarom is het interessant voor eigenaren van een webwinkel die fysieke producten verkopen. De producten worden aantrekkelijk gemaakt door de foto en de extra informatie waar voornamelijk naar gekeken zal worden is de prijs.

We hebben de vergelijking met een etalage eerder al gemaakt en zo moet je Google Shopping ook zien. Heb jij een bedrijf dat diensten verkoopt, dan is Google Shopping niet geschikt en daar is het ook niet op gericht.

In dat geval is het beter om je bedrijf via Google Ads te promoten en uiteraard door te geven aan Google Mijn Bedrijf.

 

De voordelen van Google Shopping

Als je Google Shopping succesvol weet in te zetten, dan zie je snel dat het vele voordelen heeft en dat het je extra opzet oplevert. De voordelen van Google Shopping spreken voor zich.

  • Direct en doelgericht adverteren: misschien wel het grootste voordeel van adverteren via Google Shopping is dat je een doelgroep bereikt die al naar jouw product op zoek is. De drempel wordt verlaagd en je spreekt internet gebruikers aan die zich al een aantal stappen dichter richting aankoop bevinden.
  • Extra zichtbaarheid: je zorgt voor extra zichtbaarheid. Je webwinkel komt al voor in de zoekmachine resultaten, je gebruikt mogelijk al Google Ads en nu heb je er een extra kanaal bij om je producten mee aan de man te brengen.
  • Concurrentie op prijs: de resultaten van Google Shopping laten direct ook de prijs zien die jij voor je producten vraagt. Als deze lager zijn dan in de andere advertenties, dan is de kans erg groot dat jouw advertentie de klik krijgt.
  • Je conversie ratio gaat omhoog: door bezoekers aan te trekken die al praktisch klant zijn, zal je conversie ratio omhoog gaan. Zorg wel voor een perfecte landingspagina, want daar hangt je succes sterk van af.
  • Remarketing wordt gemakkelijker: via Google Shopping kun je bezoekers nog een keer benaderen als ze al naar je website zijn geweest en producten in het winkelwagentje hebben gedaan, zonder deze af te rekenen. Remarketing is een krachtige manier om ze daarna alsnog over de streep te halen.
  • Je betaalt alleen voor een klik: de CPC betaalmethode is in dit geval ook bijzonder gunstig. Want als je advertentiecampagne niet succesvol is en er wordt weinig op je producten geklikt, dan betaal je ook niet. Adverteren via Google Shopping is over het algemeen vrij goedkoop.

 

Wat zijn de nadelen?

Er zijn enkele nadelen verbonden aan Google Shopping. Zo kan het opzetten van ieder product apart veel werk zijn en moet je aan elke advertentie voldoende tijd besteden. Sommige Content Management Systemen, zoals WordPress, Woocommerce en Magento hebben hier een plug-in voor ontwikkeld.

Google geeft je ook de mogelijkheid om een groot bestand producten in één keer up te loaden, maar dan moet je nog steeds veel tijd betsteden aan het perfectioneren en onderhouden van je campagnes.

Een ander nadeel is dat de concurrentie voornamelijk op prijs zal zijn en als je niet de laagste prijs biedt, dan trek je aanzienlijk minder bezoekers aan. Gebruikers met een adblocker krijgen geen Google Shopping resultaten te zien, maar deze zijn aan de andere kant dus ook bewust al niet geïnteresseerd.

 

Drie factoren die de plaatsing bepalen

Drie factoren die de plaatsing bepalen

Er is natuurlijk flink wat concurrentie op de advertentieplaatsen die Google onder haar adverteerders veilt. Als het jou lukt om een plek te bemachtigen en je hebt een goede advertentie gemaakt, dan is de kans groot dat je er een klant bij hebt. Om kans te maken een plaats te bemachtigen, moet je werken aan drie punten.

  • CPC: het is niet alleen het bedrag dat je biedt wat de plaatsing bepaalt, maar als het erom spant, dan zal de adverteerder die het hoogste biedt voorrang geven.
  • Productfeed: hoe beter je productfeed, hoe groter de kans dat je een plek aangewezen krijgt. Google kijkt daarnaar om te bepalen of jouw product relevant is bij de ingegeven zoekterm.
  • Kwaliteitsscore: als laatste kijkt Google ook naar de kwaliteitsscore van je website. Deze wordt bepaald door een aantal factoren, zoals je Click Through Rate, de kwaliteit van je landingspagina’s en de positie van je zoekwoorden.

 

Ga met Google Shopping van start

Als je een webwinkel hebt en je bent nog niet met Google Shopping gestart, dan is dit het moment om dat te doen. Om te beginnen moet je een Google Shopping account aanmaken.

Daarvoor heb je weer een Google Ads account nodig. Maak dus altijd eerst een Google Ads account aan. Vanuit dat account kun je een Google Merchant Center account opzetten.

Deze koppel je vervolgens aan je Google Ads account en daar heb je soms een  marketing bureau voor nodig. Vanuit Google Merchant Center kun je vervolgens overgaan op het maken van een Google Shopping Feed.

 

Wat is een Google Shopping Feed?

Een Google Shopping Feed is een bestand dat alle informatie bevat over de producten die je wilt adverteren. Er zijn verschillende formats mogelijk, namelijk TXT, XLS/CSV, XML en Google Spreadsheet.

Over het algemeen is een Google Spreadsheet het eenvoudigste te gebruiken. In deze sheet verzamel je een aantal vereiste kenmerken.

  • Een uniek identificatie nummer per product dat je wilt adverteren.
  • Een titel.
  • Een beschrijving.
  • De URL van je landingspagina.
  • Een link naar de afbeelding van het product.
  • De voorraad van het product.
  • Jouw prijs.
  • De categorie in Google Shopping.
  • Het merk van je product.
  • Het GTN (Global Trade Number).
  • Het MPN (Manufacturer Part Number).
  • De staat waarin het product verkeert.

 

Vervolgens voeg je een aantal aanbevolen kenmerken toe om je advertentie interessanter te maken, zoals het materiaal en de kleur van het product dat je verkoopt.

 

Een shoppingfeed maken

Een shoppingfeed maken

Er zijn verschillende manieren waarop je deze shopping feed kunt (laten) maken of genereren. Je kunt dit zelf doen met Google Spreadsheet, maar als je meer dan 20 producten wilt adverteren, dan is dat veel werk. Je kunt dit ook aan je website designer vragen.

Zij hebben dat vaak al eerder gedaan en hebben dit in een korte tijd afgerond. Ranking Masters pakt dit graag voor je op, zowel als je andere SEO werkzaamheden. Met ons SEO Surfer programma zorgen wij op verscheidene manieren voor meer zichtbaarheid online en meer verkeer naar je website.

Een andere optie die je hebt is om een shoppingfeed te genereren. Dat kun je doen op basis van structured data en daar heeft Google zelf een add-on voor ontwikkeld. Gebruik je een WordPress website, dan is er de WP Product Feed van WooCommerce.

Wordt jouw webshop door Magento onderhouden, dan is er de Magebees productfeed extensie. Daarmee maak je een productfeed voor Google Shopping, Ebay en andere verkoopplatforms.

 

Je feed publiceren en optimaliseren

Nu je je productfeed hebt gemaakt, is het tijd om je producten te gaan adverteren op Google Shopping. Zoals al eerder aangegeven is het de kwaliteit van je feed die bepaalt of jouw advertentie wordt gekozen ten opzichte van de rest.

Daarom moet je je productfeed optimaliseren en dat doe je door de titels en productomschrijvingen flink onder de loep te nemen.

 

1.     Goede titels

Omdat een Google Shopping advertentie maar weinig informatie bevat, is de titel het eerste wat de gebruiker ziet als jouw advertentie naar voren wordt gebracht. Daarnaast zal Google een advertentie met een relevante en krachtige titel voorrang geven.

Hierin geef je per product in zo weinig mogelijk woorden zo veel mogelijk informatie. Stel, je verkoopt kleding, dan kan één van je titels zijn: vrouwen + merk + katoen + zomerjurkje + M + zwart, bijvoorbeeld. Je mag naar 150 tekens gebruiken, dus denk goed na over welke informatie de gebruikers nodig hebben als ze naar jouw producten op zoek zijn.

 

2.     Goede productomschrijvingen

Voor je productomschrijving heb je 500 tot 1000 tekens. Dat is aanzienlijk meer, maar je zult merken dat je hier snel aan zit. Voor je productomschrijving doe je het beste een zoekwoordenonderzoek zodat Google deze herkent als relevant wanneer de gebruiker hem intypt. Je slaat dan twee vliegen in één klap, omdat je tegelijkertijd ook aan de vindbaarheid van je eigen pagina’s werkt.

 

Een campagne opzetten

Als je goede titels hebt en je productomschrijvingen zijn in orde, ga je je shopping campagne opzetten. Je hebt dan drie opties, namelijk braded, non-branded en generiek.

  • Branded: deze campagne is bedoeld voor webwinkel eigenaren die eigen merk of winkel willen adverteren. Je richt je op een doelgroep die direct naar jouw brand op zoek is. Je doet dit door generieke zoektermen uit te sluiten en ervoor te zorgen dat jouw advertenties alleen op branded-level worden uitgekozen. Hiervoor is de CPC laag.
  • Non-branded: de non-branded campagne is een goed idee als je voornamelijk je bestsellers wilt adverteren. Je richt je dan op specifieke producten en laat branded zoektermen en generieke zoekwoorden uitsluiten. De CPC voor deze campagne is het hoogste.
  • Generiek: als laatste is er de generieke Google Shopping campagne. Je sluit dan de branded zoektermen uit en alle zoektermen die te maken hebben met producten en merken. Je CPC voor deze campagne is het laagste van alle drie de opties, maar je trekt ook een breder publiek aan.

 

Beginnen met Google Shopping

ranking masters logo | SEO

Over het algemeen wordt aangeraden dat je een aantal verschillende campagnes opzet, dat je de voortgang in de gaten houdt, dat je ze optimaliseert en bijstelt en dat je je producten zo uiteindelijk op de beste manier adverteert.

Dit is veel werk en het vergt toewijding, maar de resultaten zijn ook groot. Ranking Masters helpt je graag op weg en onderhoudt je campagnes zodat jij het meeste haalt uit deze zeer interessante manier van adverteren via Google.

 

Bekijk ook:

  1. 34 Beste tips voor Google Adwords
  2. Google Adwords campagne: hoe zet je hem in 20 minuten op?

Chat openen