Al 7 jaar ervaring



Ik hoop dat je deze blog met plezier leest.

Als je wilt dat mijn team je marketing voor je doet, klik dan hier

Wat is keyword kannibalisatie? Hoe werkt het en hoe los je het op?

Keyword kannibalisatie vindt plaats als je op meerdere pagina’s van je website hetzelfde zoekwoord hebt verwerkt. En dit gebeurt vaker dan je denkt. Heb jij bijvoorbeeld een bloemenzaak, dan is het goed mogelijk dat het zoekwoord ‘bloemen’ in de titels, in de URL’s en in de meta omschrijvingen van meerdere pagina’s terecht is gekomen. Regelmatig gebeurt dit volledig onbewust.

Hierdoor concurreren jouw eigen pagina’s met elkaar voor een positie in de zoekresultaten en concurrentie heb je waarschijnlijk al genoeg. Lees hier in ✅ 4 minuten ✅ wat keyword kannibalisatie is en hoe je het oplost.

Keyword kannibalisatie: je pagina’s eten elkaar op

Keyword kannibalisatie je pagina's eten elkaar op.jpg

Door meerdere van je pagina’s op hetzelfde keyword te richten zitten ze elkaar in de weg. En dat betekent dat ze geen van allen een grote kans maken om hoog in de zoekmachine resultaten te eindigen.

Ze nemen de kracht van elkaar weg en dat terwijl je misschien juist dacht dat je website goed in elkaar zat. Google en de andere grote zoekmachines kijken niet naar de website als een geheel, maar naar de individuele pagina’s.

Door pagina’s te creëren op jouw website die met elkaar concurreren veroorzaak je dus interne problemen voor jezelf. De zoekmachines raken in de war, want ze zien dezelfde content op verschillende pagina’s terugkomen.

Daardoor begrijpen ze niet welke van deze pagina’s ze prioriteit moeten geven als de zoekterm in kwestie wordt ingetypt. Dus prioriteren ze er geen. En dat is voor je SEO niet goed, maar ook niet voor je bezoekers.

Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...

  • Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
  • Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
  • Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.

Maak een afspraak

Verbeter ook de gebruikersvriendelijkheid van je website

Keyword kannibalisatie is verwarrend voor de zoekmachines, maar ook voor de bezoekers van je website. Eén van de recente SEO trends is dat de zoekmachines veel aandacht besteden aan de ervaring van de internet gebruiker.

SEO trends reviews

En daarom dragen ze in de zoekresultaten alleen websites aan waarvan ze zelf denken dat ze informatief, betrouwbaar en relevant zijn.

Door de zoekmachine te verwarren, verminder je dus je kansen hoog te eindigen in de zoekresultaten. Daarnaast verwar je ook je bezoekers door op meerdere pagina’s hetzelfde te vermelden.

De kwaliteit van de inhoud van je website gaat zo naar beneden en hier loop je omzet door mis. Het is dus tijd om jouw pagina’s eens flink onder de loep te nemen en één pagina te wijden aan elk onderwerp dat je wilt behandelen.

Keyword kannibalisatie opsporen

Keyword kannibalisatie opsporen

Er zijn verschillende manieren om keyword kannibalisatie op jouw website aan te wijzen.

Als je de inhoud zelf geschreven hebt, dan weet je waarschijnlijk wel welke zoekwoorden je waar hebt gebruikt. Er zijn ook andere manieren waarop je keyword kannibalisatie gemakkelijk opspoort.

  • Google Search Console: met Google Search Console zie je in één oogopslag welke pagina’s scoren op welke zoekwoorden. Daar volg je deze stappen voor Prestaties > gemiddelde CTR > gemiddelde positie. Vervolgens selecteer je één van de zoektermen waar je website zich op richt en klik je op ‘Pagina’s’.Als er achter het zoekwoord meerdere pagina’s genoemd worden dan concurreren die met elkaar en is er sprake van kannibalisme op dat keyword.
  • Online tools: er zijn online ook goede tools beschikbaar om kannibalisatie op jouw website mee op te sporen. Enkele hiervan gebruik je misschien al, zoals SEM Rush, Ahrefs of Moz.
  • Via Google Docs: de gemakkelijkste manier om keyword kannibalisme aan te wijzen is door data te importeren in een spreadsheet van Google Docs.

Deze informatie haal je dan direct uit je Google Search Console. Zo hoef je niet elke keer apart een zoekwoord uit te kiezen. Om dit te doen installeer je de ‘Add-on Search Analytics for Sheets’.

Hoe los je keyword kannibalisatie op?

Hoe los je keyword kannibalisatie op

Nu je weet welke pagina’s problemen geven werk je aan het oplossen ervan. Keyword kannibalisatie is vrij gemakkelijk op te lossen, maar je moet er mogelijk de hele indeling van je website voor omgooien. Het is belangrijk dat je per onderwerp/zoekwoord maar één pagina neemt.

Lukt dit je niet, dan is het ook mogelijk om meerdere pagina’s aan één zoekwoord te wijden, mits je hier wat instellingen voor verandert (zie stap 5 en 6). Probeer dit te beperken. Met de volgende stappen los je je keyword kannibalisme snel en deskundig op.

Stap 1: maak een kaart van je website

maak een kaart van je website

Breng de opbouw van je website in kaart door dit op papier te zetten. Maak een indeling van de verschillende pagina’s op je website en beoordeel of deze niet te ingewikkeld of te omslachtig is.

Zoekmachines houden van goed gestructureerde websites en je kaart is dan één manier om te laten zien dat jij daaraan voldoet. Breng daarom exact in kaart hoe je website op dit moment is opgebouwd.

Verbeter dit, indien nodig, zodat er een duidelijke en simpele structuur is en bezoekers in één oogopslag zien waar ze naartoe moeten.

Een goede sitemap is niet alleen belangrijk voor SEO, maar ook voor je bezoekers. Je geeft ze een kort en duidelijk pad naar de informatie die ze zoeken.

Stap 2: een zoekwoordonderzoek

een zoekwoordonderzoek

Vervolgens is een grondig zoekwoordonderzoek noodzakelijk. Allereerst breng je dan de huidige situatie in kaart en ga je nadenken over de zoekwoorden die je wilt gaan gebruiken.

Goede zoekwoorden zijn al lang geen korte termen meer, maar worden steeds langer en specifieker.

Dat stelt de zoekmachines in staat om nóg relevantere websites te tonen aan de gebruiker. De beste zoekwoorden voldoen aan drie eisen:

  • Het zoekwoord is relevant voor de informatie op de pagina.
  • Het zoekwoord wordt regelmatig gebruikt.
  • Er is weinig concurrentie op het zoekwoord.

Hoe wijs je goede zoekwoorden uit?

Hoe wijs je goede zoekwoorden uit

Gelukkig hoef je in dit geval het wiel niet meer uit te vinden, want er zijn een groot aantal programma’s waarmee je een zoekwoordonderzoek uitvoert en exact aanwijst welke termen aan de bovenstaande drie eisen voldoen.

Volg dit stappenplan en je zit altijd goed.

  1. Brainstormen: allereerst schrijf je een aantal zoektermen op waarop je gevonden wilt worden. Deze geeft Google je al, als je een relevant woord intypt in de zoekbalk. Geef daar bijvoorbeeld het woord ‘bloemen’ in en Google vertelt je welke termen in relatie met bloemen regelmatig worden ingetypt. Ga vervolgens verder door ‘bloemen a’, ‘bloemen b’, ‘bloemen c’ et cetera in te typen. Noteer alle relevante zoektermen die je vindt.
  2. Een selectie maken: nu moet je uit je lijst de zoekwoorden aanwijzen die het meeste worden ingetypt, maar die de minste concurrentie hebben. Hiervoor gebruik je een online tool, zoals MOZ Keyword Explorer, Ubersuggest of KWFinder. Je ziet dan direct ook welke websitesop dat zoekwoord het beste scoren en leert hoe zij dit zo succesvol toepassen.
  3. Variaties bedenken: je hebt de zoekwoorden gevonden waarop je de meeste kans van slagen hebt. Nu schrijf je variaties van deze zoekwoorden op. De zoekmachines zijn tegenwoordig namelijk erg goed in staat om relaties tussen verschillende zoektermen te herkennen en door variatie te gebruiken worden je teksten beter. Heb je bijvoorbeeld het zoekwoord ‘bloemenwinkel in Apeldoorn’ genomen, dan gebruik je hier ook een meervoud bij of probeer je een vraag te vinden die met dat zoekwoord te maken heeft. De bovengenoemde programma’s bieden je al suggesties aan.

Stap 3: de zoekwoorden toevoegen aan je sitemap

Sitemap
Nu je relevante en succesvolle zoekwoorden hebt gevonden ga je deze verdelen over je pagina’s. Probeer voor elke pagina één hoofdzoekwoord (plus variaties) te gebruiken en zorg ervoor dat deze de inhoud goed reflecteert.

De pagina’s waarop geen keyword kannibalisme is aangetoond laat je dan met rust, tenzij je denkt dat ze verbeterd kunnen worden.

Heb je nog steeds meerdere pagina’s waarvoor je hetzelfde zoekwoord gebruikt, dan is dat in principe goed. In de volgende stappen zorg je ervoor dat deze niet meer met elkaar concurreren. Voeg je zoekwoorden toe aan de verschillende pagina’s in je sitemap.

Stap 4: de zoekwoorden verwerken in je content

de zoekwoorden verwerken in je content
Maak met je Content Management Systeem je nieuwe indeling aan en geef hier pagina voor pagina invulling aan.

De zoekwoorden die je gevonden hebt voeg je toe aan je titel, aan de eerste zin van je tekst, aan je eerste tussenkopje, aan je URL en in de anchorteksten. Verwerk ze ook in je metatitels en metadescripties. De SEO Surfer tool die we gebruiken bij Ranking Masters is ideaal bij het optimaliseren van SEO content.

Zorg ervoor dat de teksten goed zijn opgebouwd en H1, H2 en H3 koppen bevatten. Het hoofdzoekwoord dat je aanwijst moet in 1 tot 2 procent van alle woorden terugkomen.

Heeft jouw tekst dus 300 woorden, dan verwerk je je hoofdzoekwoord 3 tot 6 keer. Gebruik ook her en der de variaties van het zoekwoord die je hebt opgeschreven. Zorg dat de inhoud van je tekst soepel loopt, dat de zoekwoorden er goed in passen en dat je ze niet te veel gebruikt.

Stap 5: canonical pagina’s aanwijzen

 

Heb je toch een aantal pagina’s met hetzelfde zoekwoord aangehouden? Dan is dat voor je SEO niet erg, zo lang je er maar voor zorgt dat je Google één hoofdpagina aanreikt.

Op die manier is er een hiërarchie en dus geen concurrentie meer. Kies dan de pagina die van Google de hoogste score krijgt op dat zoekwoord. Dit achterhaal je gemakkelijk door ‘site:[website] [zoekwoord]’ in de Google zoekbalk in te typen. Voor onze denkbeeldige bloemenwinkel ziet dat er dus als volgt uit:

Site:bloemenwinkelflora.nl bloemenwinkel in Apeldoorn

De pagina die dan als eerste naar voren komt wijs je aan als je canonical pagina. Noteer deze op je sitemap.

Stap 6: keyword kannibalisme aanpakken met je instellingen

keyword kannibalisme aanpakken met je instellingen

Je kannibalisatie is nu bijna opgelost. Het enige wat je nog moet doen is een aantal instellingen aanpassen. Met deze instellingen vertel je Google welke pagina’s voorrang te geven.

  1. 301-redirect: heb je meerdere pagina’s voor één zoekwoord, dan gebruik je een 301-redirect voor de andere pagina’s en verwijs deze op die manier naar je canonical pagina.Google raakt nu niet meer in de war van je pagina’s met hetzelfde zoekwoord, maar begrijpt je hiërarchie.
  2. Linkbuilding: ook bij het oplossen van keyword kannibalisatie is linkbuilding erg belangrijk. En aangezien linkbuilding essentieel voor SEO is sla je zo twee vliegen in één klap. Bekijk je interne links en link de minst scorende pagina in Google naar je canonical pagina.Voeg ook kwalitatieve externe links toe aan je teksten. Google ziet dan dat je goed gestructureerde pagina ook informatie bevat die onderbouwd is.
  3. No index: misschien wil je een pagina houden zoals deze is, maar zou je deze volgens de SEO principes flink moeten aanpassen. Wil je dit niet, dan kun je deze pagina in je Content Management Systeem altijd op ‘no index’ zetten.Dat betekent dat de zoekmachines deze in het vervolg negeren en je er dus ook niet meer voor afstraffen.

Keyword kannibalisatie voorkomen in de toekomst

Keyword kannibalisatie voorkomen in de toekomst

Nu je website geen enkele vorm van keyword kannibalisatie meer heeft, is het zaak om dat ook zo te houden. Je kaart vormt dan de rode draad door alle werkzaamheden die je uitvoert op je website. Daaraan zie je direct hoe je website is opgebouwd, welke pagina’s welke zoekwoorden gebruiken en wat je canonical pagina’s zijn.

Ga je je content veranderen of nieuwe pagina’s toevoegen dan zie je in één oogopslag welke zoekwoorden je al in gebruik hebt.

Voer voor elke nieuwe pagina opnieuw een zoekwoordonderzoek uit, wijs de zoekwoorden aan met het hoogste gebruik en de laagste concurrentie en verwerk deze netjes in de nieuwe tekst. Daarna zet je dit natuurlijk ook in je kaart.

Elke keer dat je een verandering maakt, een blog schrijft of een product toevoegt zorg je ervoor dat je óf een nieuw zoekwoord gebruikt, óf dat je een 301-redirect toevoegt naar je canonical pagina.

Maatregelen om kannibalisatie te voorkomen

Maatregelen om kannibalisatie te voorkomen

Met de volgende maatregelen voorkom je dat je een oude zoekterm per abuis opnieuw gebruikt.

  • Raadpleeg je kaart: als de kaart van je website constant actueel is, dan zie je direct welke zoekwoorden er al in gebruik zijn. Besluit je geen kaart te maken, dan is een simpele Excel sheet met de zoekwoorden per URL ook al voldoende.
  • Onderzoek: gebruik de zoekstring: site:[website] [zoekwoord] voordat je nieuwe content schrijft om te zien of je een bepaald zoekwoord al toepast. Deze string gebruik je ook om de canonical pagina aan te wijzen, mocht dat voor jou met je nieuwe content nodig zijn.
  • Yoast SEO: heb jij een WordPress website? Download dan altijd de Yoast plug-in. Je geeft bij elke nieuwe pagina of post een focus keyword in en komt deze twee keer voor, dan krijg je van Yoast een waarschuwing.

Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...

  • Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
  • Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
  • Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.

Maak een afspraak

SEO is meer dan zoekwoorden alleen

SEO is meer dan zoekwoorden alleen

Een foutje dat keyword kannibalisatie veroorzaakt is zo gemaakt. Maar alleen door dit aan te pakken ben je er nog niet.

Heb je in het verleden weinig aan SEO gedaan, dan zal alleen het verwijderen van kannibaliserende zoekwoorden je niet op de eerste pagina van de zoekresultaten brengen.

Daar komt veel meer aan te pas, zoals SEO techniek, linkbuilding, SEO content en lokale SEO. Is jouw website wel volledig geoptimaliseerd voor de grote zoekmachines, dan merk je door je kannibalisatie aan te pakken direct dat jouw positie in de zoekmachine resultaten verbetert.

En dat heeft weer als gevolg dat je meer bezoekers aantrekt naar je website en dat je omzet verhoogt.

Besteed je SEO uit aan Ranking Masters

Zie jij door de bomen het bos niet meer en is jouw SEO enthousiasme ondertussen ver te zoeken?

Bij Ranking Masters snappen we als geen ander hoe lastig het kan zijn bij de top 5 van de zoekmachine resultaten te komen en hoe frustrerend het is als je denkt alles goed te hebben gedaan, maar toch de eerste pagina niet bereikt.

Je kunt dan soms beter je SEO uitbesteden en het aan de specialisten overlaten.

Ranking Masters kan dan je gehele SEO aanpakken of een gedeelte ervan, net zoals jij het wilt. Neem daarom vandaag nog contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken, zodat jij je handen uit je haren kunt halen en ook bij de top 5 van de zoekresultaten komt.

Bekijk ook: 



Sjors Goemans

Sjors Goemans is één van de meest ervaren SEM specialisten in de Benelux. Al sinds 2010 kun je hem 's nachts wakker maken voor de meest uitdagende SEM vraagstukken. Inmiddels helpt hij samen met zijn bijna 25-koppige team van SEM specialisten diverse klanten en merken om hun online marktaandeel te vergroten.

Gratis Analyse Aanvragen!

First header

Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...

  • Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
  • Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
  • Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.

 

Gratis SEO Analyse Aanvragen



    Sluiten

    Background clouds
    Het Ranking Masters team
    Bottom curve

    Méér online omzet is
    "just around the corner"... Daag jij ons uit?

    Ontvang gratis marketing analyse Arrow icon