Wat is SEO?
SEO is een afkorting voor “Search Engine Optimization”. Dit betekent zoekmachine optimalisatie. SEO optimalisatie wordt toegepast wanneer een website of webshop beter te vinden moet zijn op Google en andere zoekmachines. Zoekmachines kennen een waarde toe aan je website. Aan de hand van deze waarde wordt bepaald hoe goed jouw website te vinden is op de zoekmachine. Door middel van SEO technieken wordt de waarde van jouw website of webshop verhoogd, waardoor deze gemakkelijker te vinden is. Er zijn verschillende SEO technieken die de vindbaarheid van je website kunnen verbeteren.
Wanneer heb je SEO nodig?
Iedereen die vindbaar wil zijn op het internet heeft SEO nodig. Iedereen die een website of webshop beheert, wil natuurlijk zoveel mogelijk bezoekers. Meer bezoekers staat vrijwel altijd gelijk aan een hogere omzet. Door middel van SEO krijg je meer bezoekers op je website. Het eerste dat iemand doet wanneer hij op zoek is naar een bepaald product, is het Googelen van een zoekterm. Wanneer jouw website er dan als eerste komt te staan, zal een potentiële klant al snel op jouw website terechtkomen. SEO is dus een zeer belangrijke techniek waar voldoende aandacht aan besteed moet worden.
Verschillende onderdelen van SEO
SEO is een verzamelnaam, er zijn dus meerde technieken waarmee je beter vindbaar wordt op Google en andere zoekmachines. Punten waar aandacht aan besteed moet worden zijn:
- Linkbuilding
- De structuur van je website
- Content
Hoe meer kwalitatief goede websites er naar jouw site linken, hoe beter dit is voor de vindbaarheid van de site. Echter is het wel de bedoeling dat de website op een natuurlijke manier stijgt. Linkbuilding moet op de juiste manier aangepakt worden, anders kan Google je zogenaamde “penalties” opleggen. Je zal dan juist minder vindbaar zijn.
De interne linkstructuur van je website is ook zeer belangrijk. Zo hebben de meeste websites een homepage die naar de belangrijkste pagina’s linkt. Vanaf deze pagina’s wordt er weer naar minder belangrijke pagina’s doorgelinkt. Deze interne structuur heeft invloed op de vindbaarheid van je site. Het laten maken van een goede SEO structuur is dus geen slecht idee.
De content van je website is nog een onderdeel van SEO. De content moet correct geschreven zijn, maar het is ook goed als er bepaalde zoektermen op een natuurlijke manier in verwerkt worden. Bovendien is meer content vaak ook beter, zolang dit niet ten koste gaat van de kwaliteit.
Wat is SEO en hoe werkt het?
Het uiteindelijke doel van SEO is om pagina’s van een website hoger in de zoekmachine resultaten te krijgen. De afkorting staat voor Search Engine Optimisation en in het Nederlandse hebben we het dan ook over zoekmachine optimalisatie. Een website die hoger in de Search Engine Result Pages (SERPs) staat trekt automatisch meer verkeer aan. Daarom wordt SEO ook geclassificeerd als een online marketing methode. Meer verkeer levert meer omzet of meer naamsbekendheid op.
Hoe werkt SEO?
SEO is een overkoepelende term voor een groot aantal methoden. Deze methoden omschrijven hoe je je pagina’s aanpast om de algoritmen van Google en de andere grote zoekmachines te vertellen dat deze perfect aansluiten bij een bepaalde zoekterm die is ingetypt. Zoekmachines gebruiken algoritmen waarmee ze pagina’s ‘scannen’ op eigenschappen die zij belangrijk vinden voor hun gebruikers.
Op dit moment richt Google zich sterk op de gebruikerservaring en willen ze dus niet alleen websites aandragen die relevant zijn, maar die hun gebruikers ook in de watten leggen. Factoren zoals snelheid, structuur, de kwaliteit van de inhoud en autoriteit in het vakgebied worden daardoor erg belangrijk. SEO methoden richten zich op deze algoritmen en passen pagina’s op zo’n manier aan dat deze daardoor hoger in de SERPs komen.
Verschillende methoden
SEO staat nooit stil, omdat de zoekmachines hun algoritmen regelmatig aanpassen. Dat doen ze om hun klanten beter te kunnen helpen en om zo eerlijk mogelijke resultaten aan te kunnen bieden. Website eigenaren die misbruik maken van SEO, bijvoorbeeld door simpelweg een zoekwoord her en der op een pagina neer te zetten, worden dan ook afgestraft en gaan snel naar beneden in de SERPs. Ook al verandert SEO constant, het kan wel op verscheidene manieren worden onderverdeeld.
1. Onpage en Offpage SEO
Een eerste classificatie die veel wordt gemaakt is die van onpage en offpage SEO. Onpage SEO omvat alle veranderingen die op je website zelf plaatsvinden. Dit is het aanpassen van teksten, het plaatsen van afbeeldingen, de veiligheid van de website, de laadsnelheid, de metatitel en –descriptie, enzovoort. Offpage SEO vindt buiten je eigen website plaats. Linkbuilding is hier het belangrijkste voorbeeld van, maar ook andere methoden, zoals sociale media marketing, het schrijven van gastenblogs en berichten op forums vallen hier onder.
2. Techniek, content, lokale SEO en linkbuilding
Een andere indeling die door veel SEO specialisten wordt gebruikt is die van SEO techniek, SEO content, lokale SEO en linkbuilding. SEO techniek houdt zich bezig met de technische basis van je website, SEO content betreft de inhoud ervan, lokale SEO richt zich op bedrijven die regionaal werkzaam zijn en linkbuilding houdt zich bezig met het verzamelen van backlinks. Een SEO specialist kan aan al deze methoden werken of je kunt hem of haar vragen om hier een selectie van op te pakken.
De resultaten van SEO zijn vooral op de lange termijn zichtbaar. Het extra verkeer dat je aantrekt zorgt voor een betere conversie ratio, een lagere bounce rate en dus meer omzet.