fbpx

Hoe scoor jij op Google?

Google Analytics en de waarde voor iedere website eigenaar

Google Analytics en de waarde voor iedere website eigenaar

Als jij een website beheert en je wilt dat deze succesvol wordt, dan heb je data nodig. Misschien ben je al bezig met SEO en heb je zoekwoorden verwerkt. Deze analyseer je door je voortgang bij te houden in een SEO tool en aanpassingen te maken als er problemen komen. Door data over je website te analyseren signaleer je problemen sneller en grijp je sneller in. Je leert ervan en begint te begrijpen wat wel- en niet resultaat oplevert. Voor iedereen die met SEO bezig gaat is Google Analytics eigenlijk een onmisbaar programma. Hier lees je in vier minuten over wat het is, wat je ermee kunt en waarom iedere website eigenaar er wat aan heeft.

Wat is Google Analytics?

Google Analytics is een analyseprogramma dat je inzicht geeft in het gedrag van je bezoekers. Je leert over hoe ze op je pagina belanden, wat ze daar doen en wanneer ze weer weggaan. Dit zie je in real-time, dus op het moment dat je Google Analytics aanzet, maar je kunt deze data ook opvragen voor een periode in het verleden. Een belangrijk onderdeel van het programma is dat je data kunt vergelijken, bijvoorbeeld tussen februari vorig jaar en dit jaar, zodat je je voortgang in kaart brengt. Als je Google Analytics aan Google Search Console koppelt dan zie je nog veel meer andere handige informatie, zoals de zoekwoorden die je bezoekers hebben ingetypt om bij je te komen en je click through rate.


Wat kun je meten?

Met Google Analytics kun je heel veel meten, maar die informatie heb je niet altijd nodig. Als het goed is, is jouw website gewoon responsive, dus gegevens over de screen resolution of het operating system van het apparaat dat je bezoeker gebruikt om je website te bekijken is niet echt relevant. Het beste bekijk je het programma zelf en beoordeel je zo wat voor jou de handigste gegevens zijn om er uit te halen. Hier vind je alvast een lijstje met de mogelijkheden.

  • Hoeveel (nieuwe) bezoekers heb je, hoeveel sessies zijn er uitgevoerd en hoeveel pagina’s hebben ze bekeken?
  • Welke pagina’ worden het meeste bekeken door je bezoekers, waar komen de meeste bezoekers binnen en waar gaan ze weer weg?
  • Hoe komen je bezoekers bij je binnen, is dit via de organische resultaten, via referenties of via een Google Ads campagne?
  • Wat is je bounce rate, je click through rate en de dwell rate?
  • Waar komen je bezoekers vandaan, uit welk land en uit welke stad en welke taal spreken ze?
  • Welk percentage bezoekers gebruikte een mobiele telefoon, een tablet of een pc?

GoogleWerken met Google Analytics

De beste manier om uit te leggen hoe Google Analytics werkt is door de verschillende menu’s in het kort door te nemen. Als je Google Analytics wilt gaan gebruiken, dan moet je eerst een account aanmaken. Vervolgens krijg je van het programma een tag en die moet je in de codering van je website zetten. Veel Content Management Systemen hebben een speciale Google Analytics tab waar je deze in kunt plaatsen zonder dat je de codering van je website aan hoeft te raken. Als je dit uitbesteedt aan een SEO specialist, dan hebben ze Google Analytics in een kwartier opgezet en gekoppeld aan Google Search Console. 

Je dashboard

Als je Google Analytics opent, dan kom je eerst in het dashboard terecht. Dit is je homepage en daar presenteert het programma een aantal grafieken die je in een keer vertellen hoeveel bezoekers je hebt gehad, hoeveel sessies deze hebben uitgevoerd, wat de bounce rate was, hoe lang men gemiddeld op je pagina’s blijft, hoe ze binnen zijn gekomen en welke apparaten ze hebben gebruikt. Dit dashboard is handig, maar als je dieper wilt duiken in de mogelijkheden die Google Analytics biedt, dan ga je zelf aan de slag. Daar zijn de menu’s aan de linker kant van je dashboard voor.


Realtime

De eerste van deze menu’s is Realtime. Als je deze aanklikt dan zie je wat je bezoekers op dat moment op je pagina uitvoeren. Je ziet onder andere welke pagina’s ze bezoeken, hoe lang ze al op je website zijn en waar ze vandaan komen. Dit is handige informatie om te weten, maar echt analyseren kun je er niet mee. Dat doe je met de andere menu’s.
meeting

Doelgroep

Als je op het Doelgroep menu klikt, dan krijg je informatie over de bezoekers van je website. Deze informatie is anoniem, maar soms bijzonder gedetailleerd. Je geeft in welke periode je wilt onderzoeken of welke periodes je wilt vergelijken en je komt te weten waar je bezoekers vandaan kwamen, hoe ze bij je gekomen zijn, welk apparaat en systeem ze gebruikten en welk netwerk. Deze informatie is niet allemaal even nuttig, maar helpt je wel een unieke kijk te krijgen op de mensen die je website bezoeken. Hier pas je deze dan op aan.

Acquisitie

Het Acquisitie menu is erg behulpzaam. Hier krijg je informatie over hoe de bezoekers die je gehad hebt bij je zijn gekomen. Je leert dus hoe jouw website gevonden wordt. Zijn ze binnen gekomen via de organische zoekresultaten, hebben ze je gevonden door een link ergens aan te klikken of hebben ze direct naar je gezocht? Je ziet hoe goed je sociale media campagnes werken, hoe succesvol je meldingen in Google zijn en of je backlinks verkeer aantrekken.

Gedrag

Via het Gedrag menu kun je achterhalen wat de bezoekers die je hebt gehad precies gedaan hebben op je website. Je ziet welke pagina’s ze bezocht hebben, hoe vaak ze deze bezocht hebben, wat de bounce rate was en hoe lang ze op je website hebben doorgebracht. Je kunt ook zien op welke pagina de meeste bezoekers je website verlaten. Gebeurt dit veel op dezelfde pagina, dan is het tijd om die aantrekkelijker te maken.


Conversie

Het laatste menu is het Conversie menu. Als je wat beter bekend wordt met het programma kun je daar doelen invullen waarmee je je conversie ratio wilt meten. Als jouw website een contactformulier heeft waarmee mensen interesse kunnen tonen in je diensten of nieuwsbrief, dan laat je meten hoeveel van je bezoekers deze heeft ingevuld. Dit is een bijzonder handig menu voor het meten van de overtuigingskracht van je pagina’s.

Paginastatistieken

Een overzicht dat je vast veel gaat gebruiken als je Google Analytics begint te ontdekken is die van de paginastatistieken. Je gaat dan naar Gedrag, je kiest Site-Content en daarna klik je Alle Pagina’s aan. Vergeet niet aan het programma te vertellen welke periode je wilt onderzoeken. Je ziet nu een tabel met informatie over de prestaties van al je pagina’s. Je ziet per pagina hoe vaak deze is getoond, hoeveel tijd men op je pagina heeft doorgebracht, wat de bounce rate van die pagina is, hoe vaak dit de pagina is geweest waarop je bezoekers zijn binnengekomen en hoeveel bezoekers je website via deze pagina hebben verlaten.

Paginastatistieken gebruiken

Ga je met paginastatistieken aan de slag, dan is het belangrijk dat je de informatie goed interpreteert. Ga er bijvoorbeeld niet automatisch van uit dat een pagina succesvoller is als men er een lange tijd op doorbrengt. De tijd die men besteedt op een pagina hangt af van de lengte van de tekst. Is deze tijd kort, maar je bouncerate is laag en het exitpercentage ook, dan is dit juist een bijzonder succesvolle pagina op je website.

StatisticsDe juiste vragen stellen

Een belangrijk punt bij Google Analytics is dat je je moet realiseren is dat zij je alleen data aanleveren. Deze data, zoals ze aan jou gepresenteerd worden, zijn nog niet geschikt voor jouw analyse. Op je homepage, bijvoorbeeld, wordt automatisch het aantal bezoekers in de voorgaande 7 dagen aangegeven. Log je op woensdag in, dan zijn dat het aantal bezoekers die je van de woensdag ervoor tot en met gisteren hebt gehad. Log je morgen weer in, dan schuift alles een dag op. Hier kun je niet zoveel mee. Het wordt pas interessant als je Google Analytics de juiste vragen gaat stellen.

Appels met appels vergelijken

Voordat je met Google Analytics aan de slag gaat, vraag je jezelf eerst af wat je precies wilt meten. Je maakt een vraagstelling. Vervolgens log je in op het programma en gaat op zoek naar de antwoorden. Als je een vergelijking gaat maken, onthoud dan dat het vergelijken van deze maand en vorige maand scheve resultaten kan geven. Misschien had vorige maand minder dagen, meer weekenden en ook feestdagen. Als je je voortgang wilt analyseren, vergelijk dan februari dit jaar met februari vorig jaar, voor een compleet beeld.


Wil je weten hoeveel succes een Ads- of sociale media campagne heeft gehad, dan ga je op zoek naar data van voor het moment dat je deze hebt opgestart en erna. Bij een succesvolle campagne zie je vanaf de startdatum een toename aan bezoekers die naar je verwezen zijn. Als het goed is zijn die ook allemaal op de ingestelde landingspagina binnengekomen. De mogelijkheden met Google Analytics zijn groot. Als jij het programma de juiste vragen stelt, dan is de informatie die je krijgt onmisbaar.