Google Voice Search is een dienst van Google waarmee je je zoekopdrachten inspreekt in plaats van intypt.

Deze optie wordt veel gebruikt als men onderweg is en de dichtstbijzijnde garage, burgertent, schoenenwinkel, enzovoorts wil vinden. Maar Google Voice Search neemt rap toe aan populariteit en wordt ook in andere situaties steeds meer toegepast.

Daarnaast heeft Google haar Google Home apparaten uitgebracht die allemaal aangestuurd worden op Voice Search. Zo bestel je een pizza of vind je een loodgieter zonder de telefoon op te pakken. In slechts ✅ 3 minuten ✅ van je tijd lees je hier over Google Voice Search en hoe dit de SEO-wereld op zijn kop gaat zetten.

Hoe werkt Google Voice Search?

Voice Search Google

Simpelweg gezien is ‘gesproken opdrachten’ een goede definitie van voice search. Je hoeft niet langer een zoekopdracht in te typen, maar spreekt dit in op je telefoon, computer of Home Assistant apparaten.

Google zet dit vervolgens om in een zoekopdracht door middel van stemherkenningstechnologie en vertelt jou in enkele seconden wat je wilt horen.

Op die manier zoek je sneller en gemakkelijker en de technologie wordt steeds beter. Google is overigens niet het enige bedrijf dat hier aandacht aan besteedt, want Microsoft, Apple en Amazon gebruiken voice search ook al een tijdje.

Voice search als belangrijke SEO trend

Voice search als belangrijke SEO trendMisschien heb jij nog nooit een gesproken zoekopdracht uitgevoerd, maar op dit moment worden al 50 procent van alle zoekopdrachten via voice search uitgevoerd. En dan is er ook, en misschien vrij onverwachts, weinig verschil tussen jongeren en oudere gebruikers.

Er is een duidelijke trend gaande en deze voorspelt dat voice search in de toekomst de grootste SEO drijfveer gaat worden, in plaats van de getypte zoekopdrachten. Dit brengt grotere veranderingen mee in de SEO-wereld, want gesproken zoekopdrachten zijn niet te vergelijken met geschreven zoekopdrachten.

Optimaliseerde je voorheen je website met zoektermen die het meeste worden ingetypt, dan zal je in de toekomst zoekwoorden moeten gaan vinden die worden ingesproken.

Gesproken opdrachten zijn anders

Gesproken opdrachten zijn anders

Als jij je concurrentie een stapje voor wilt zijn dan is voice search een onderdeel van SEO waar je nu aandacht aan besteedt. Want uit onderzoek is gebleken dat nog maar 4 procent van Amerikaanse bedrijven wereldwijd hun website voor deze nieuwe trend hebben geoptimaliseerd.

En dat is in Europa niet anders. Door aandacht te besteden aan voice search zal jouw bedrijf of dienst eerder naar voren komen in de voice search resultaten en dat is op dit moment dus echt een grote kans om je omzet te vergroten.

Om dit goed te kunnen doen, is het belangrijk dat je begrijpt op welke manier gesproken opdrachten anders zijn dan ingetypte zoektermen:

  • Vragen: veel gesproken opdrachten zijn vragen. En dan volledige vragen, zoals ‘Hoi Google, wat is het telefoonnummer van de dichtstbijzijnde garage?’.
  • Lokaal: gesproken opdrachten zijn vaak ook gericht op lokale bedrijven. Een voorbeeld van een gesproken lokale zoekopdracht is: ‘Hoi Google, wat is het beste restaurant van Nijmegen?’.Gesproken zoekopdrachten worden vaak uitgevoerd als men onderweg is en direct bepaalde informatie nodig heeft.
  • Spreektaal: een laatste grote verschil tussen gesproken- en geschreven zoekopdrachten is het taalgebruik. Als jij een zoekterm intypt, dan probeer je deze zo kort mogelijk te houden en eigenlijk gebruik je nooit een complete grammaticaal correcte zin.De zoektermen bij gesproken zoekopdrachten worden in spreektaal uitgevoerd, alsof er tegen een persoon wordt gepraat.

 

Voice search verandert SEO

Voice search verandert SEOAls je aan zoekmachine optimalisatie denkt, dan denk je waarschijnlijk aan zoekwoorden en linkbuilding en de manieren waarop je deze verwerkt in je teksten en andere content.

Voice search gooit dit volledig op zijn kop. De zoekwoorden waarop je met voice search gevonden wilt worden zijn anders dan de zoekwoorden die je voorheen hebt verwerkt.

Er is dan ook een kleine kans dat een relevante voice search aan jouw website wordt gekoppeld, simpelweg omdat de zoekwoorden die je verwerkt hebt hier niet op inspelen. Gelukkig is het niet zo dat je alle SEO methoden die je tot nu toe hebt toegepast uit het raam moet gooien.

Richt jouw SEO strategie op voice search

Richt jouw SEO strategie op voice search

Richt jouw SEO strategie op voice search

Door jouw website nu al voor te bereiden op de onvermijdelijke snelle toename van gesproken zoekopdrachten, ben je je concurrentie een streepje voor. Dit is dus hét moment om hier wat aan te doen en Ranking Masters kan je hierbij helpen.

Wij weten als geen ander hoe jij je op voice search moet voorbereiden en je SEO uitbesteden scheelt je veel tijd en moeite. Ga je zelf aan de slag, dan vind je hier zes manieren waarop je jouw website klaar kunt maken voor Google voice search.

Gebruik natuurlijke- en goed lopende teksten

Gebruik natuurlijke- en goed lopende teksten

Gesproken zoekopdrachten zijn veel natuurlijker en vloeiender dan zoektermen die worden ingetypt. Als je wilt dat Google Assistant jouw website uitkiest als er een gesproken zoekopdracht wordt ingegeven, dan is het belangrijk dat de stijl van jouw teksten voldoen aan de stijl van de spreker.

Iemand die Google Assistant vraagt naar een garage in Amersfoort zal niet ‘garage Amersfoort’ zeggen, maar ‘wat zijn de dichtstbijzijnde garages?’ of ‘geef me een lijst van Volkswagen garages in Amersfoort’. Het is belangrijk dat de taal van je teksten natuurlijk is en bijvoorbeeld niet, zoals bij geschreven zoekopdrachten zo belangrijk is, een korte opsomming van feiten.

Gebruik vragen

Gebruik vragen

Een groot gedeelte van de gesproken zoekopdrachten zijn vragen en als jij een vraag op jouw website beantwoordt, dan zal Google jou naar voren halen als deze aan de voice search wordt gesteld. Stel, je bent de eigenaar van een bloemenwinkel in Groningen, dan kun je bijvoorbeeld een blog richten aan de vraag: ‘waar vind ik de mooiste boeketten in Groningen?’

Een andere uitstekende manier om hier op in te spelen is door een veelgestelde vragen sectie te maken op je website. Gebruik de vraag letterlijk in de kop van je tekst en geef er direct een krachtig antwoord op.

Omdat je hier met specifieke zoekwoorden bezig bent, is het belangrijk dat je de beste vraag uitkiest. Dit moet een vraag zijn die ook daadwerkelijk gesteld zal worden.

Neem dus goed de tijd om voor jezelf te bedenken welke vraag jij het beste kunt gebruiken. Zoekwoord tools, zoals Ubersuggest, SEM Rush en Moz geven je deze informatie al. Het enige wat je dan nog moet doen is een vraag uitkiezen die gebruikt wordt maar weinig concurrentie heeft.

Long-tail zoekwoorden

Long-tail zoekwoorden

Mensen die Google voice search gebruiken vragen over het algemeen naar iets specifieks. En ook daar moet je je zoekwoorden op aanpassen.

Daarom is een zoekwoord zoals ‘ reparatie airconditioners’ niet goed genoeg meer. Als iemand een zoekopdracht inspreekt dan zal deze eerder ‘hoe repareer ik een airconditioner?’ of ‘ik zoek een monteur voor airconditioners in Heiloo’ gebruiken en daar kun je alleen met long-tail zoekwoorden op inspringen.

Long-tail zoekwoorden zijn langer en specifieker, wat betekent dat ze minder worden ingegeven, maar ook dat ze minder concurrentie hebben.

Wil je jouw website voorbereiden op voice search, dan mogen een aantal long-tail zoekwoorden niet ontbreken.

Besteed veel aandacht aan je lokale SEO

Besteed veel aandacht aan je lokale SEO

Veel gesproken opdrachten zijn plaats gerelateerd. Als iemand in Amersfoort met pech staat en een garage zoekt, dan zal deze bijna altijd een zoekopdracht met ‘dichtstbijzijnde’ of ‘Amersfoort’ gebruiken.

Google wil dan geen garages in Maastricht tonen, maar ook echt alleen de garages die binnen de regio vallen. In dit geval wil jij natuurlijk bij de resultaten komen en dat doe je door aandacht te besteden aan je lokale SEO. Hier zijn verschillende technieken voor:

  • Google Mijn Bedrijf: schrijf je altijd in bij Google Mijn Bedrijf en zorg ervoor dat je hier een mooie pagina van maakt.Je geeft dan direct ook aan in welke regio je werkzaam bent, schrijft je contactgegevens exact op en maakt gebruik van het beoordelingssysteem van Google.Met goede beoordelingen krijg je een hogere plaatsing.
  • Linkbuilding: focus je linkbuilding op lokale bedrijven. Gebruik je externe links hiervoor, maar ook je backlinks.
  • Zoekwoorden: gebruik veel lokale zoekwoorden. Hierin verwerk je dan de plaats waarin je werkzaam bent of de regio.

SEO techniek

Ook de SEO techniek achter je website is erg belangrijk als je van voice search wilt profiteren. Google zal bijvoorbeeld geen resultaten naar voren brengen van websites die niet veilig zijn en dus geen SSL-certificaat hebben.

Daarbij is het essentieel dat je website responsive is en dus op mobiele apparaten kan worden gebruikt. De meeste voice search opdrachten worden via mobiele telefoon of tablet ingesproken.

Google wil dan alleen websites laten zien die op die apparaten ook daadwerkelijk getoond kunnen worden. Als laatste kijkt Google ook naar de snelheid van je website. Als deze te wensen overlaat, dan krijgt jouw website geen prioriteit.

Werk met de gebruiker in je achterhoofd

Werk met de gebruiker in je achterhoofd

Als laatste is het belangrijk dat je alle aanpassingen maakt met de intentie van de gebruiker in je achterhoofd.

Zo zijn de meeste gesproken zoekopdrachten actie vragen die doelen op het vinden van de dichtstbijzijnde bedrijven of diensten en hebben een actie als gevolg.

Geschreven zoekopdrachten zijn veel meer gericht op het vinden van informatie. Mensen die een gesproken zoekopdracht ingeven zijn al van plan ergens naar toe te gaan of iets te kopen.

Soms zitten ze dan zelfs al in de auto of het openbaar vervoer.

Pas alles op de gebruikersintentie aan en stel je voor dat jij op zoek bent naar jouw bedrijf. Bedenk voor jezelf hoe je dat zou verwoorden in een gesproken zoekopdracht en wat jouw beste verkooppunten zijn. Is iemand op zoek naar het beste patatje met van Middelburg, dan wil jij daar als snackbar natuurlijk tussen staan.

De toekomst van Google Voice Search

De toekomst van Google Voice Search

Het lijkt erop dat voice search een groot onderdeel uit gaat maken van de manier waarop men in de toekomst met het internet gaat werken.

Niet alleen Google Assistant doet hier aan mee, maar Amazon heeft Alexa en Apple heeft Siri, om maar een paar voorbeelden te noemen.

Daarnaast heeft Google een hele lijn slimme apparaten voor in huis ontworpen die werken op basis van voice search en waarmee je bijvoorbeeld het weerbericht opvraagt of een afhaal maaltijd bestelt.

Het is dus onwaarschijnlijk dat de hoeveelheid gesproken zoekopdrachten naar beneden zal gaan. Zet deze trend zich door, dan krijgen gesproken zoekopdrachten snel de overhand.

Laat Ranking Masters jouw website voorbereiden op de toekomst

Ranking Masters is hét SEO bureau dat jou aan een website helpt die klaar is voor Google Voice Search. Om dat te doen gebruiken we onder andere onze SEO Surfer tool.

Samen met onze uitgebreide kennis en jarenlange ervaring helpen we jouw website ook in de top 5 in de zoekresultaten.

Daarna onderhouden we je website. Wij zorgen ervoor dat we regelmatig aan je SEO werken, dat deze actueel is en dat jouw toppositie behouden blijft. Neem contact op met Ranking Masters en wij helpen je je concurrentie een stapje voor te zijn.

Bekijk ook:

  1. Wat is keyword kannibalisatie? Hoe werkt het en hoe los je het op?
    Hebben backlinks vanuit blogs met een hoge DA-waarde invloed op je ranking in de SERP?
Ranking Masters

Ranking Masters

Wij zijn Ranking Masters! ? - De #1 SEO Specialist van Nederland!

Open chat