Search Engine Optimization (SEO) is een begrip waar de meeste webbeheerders ongetwijfeld bekend mee zijn. Door SEO op jouw website toe te passen, zorg je er voor dat deze gevonden kan worden door de grote zoekmachines.
Doe je het goed, dan komt jouw website zelfs naar voren op de eerste pagina. SEO is gebaseerd op de algoritmes die de zoekmachines gebruiken om websites te vinden en om daarop in te spelen. Aangezien deze algoritmes regelmatig worden aangescherpt is SEO ook constant in beweging. Lees hier over de SEO trends voor 2022 en wat je in dat jaar op dit gebied kunt verwachten.
1. De BERT-update van Google
Je bent misschien wel eens websites tegengekomen met vreemd lopende teksten waarin je bepaalde woorden te veel terugziet. Dat komt doordat de eigenaren van deze website een zoekwoord hebben genomen en deze in de webteksten toevoegen zodat de zoekmachines hen uitkiezen als een bezoeker dat zoekwoord ingeeft. Dit algoritme is niet bevorderlijk voor de kwaliteit van online teksten en heeft als gevolg dat websites die wel relevante content hebben dus niet gevonden worden. Google wil met de BERT update de nadruk leggen op natuurlijke taal en verbanden tussen woorden. Zo worden websites met een goede tekst geprioriteerd en websites met een te hoog gehalte aan zoekwoorden worden dan naar achteren geschoven.
2. Structuur gaat nog belangrijker worden
Het is voor zoekmachines veel gemakkelijker om je website te vinden als deze goed gestructureerd in elkaar zit. Met een goede structuur geef je ze allerlei handige informatie en maak je deze gemakkelijk te vinden. Daarom is het toevoegen van interne- en externe links een goede manier om je SEO te verbeteren. In 2022 gaat dit nog een stapje verder en is het belangrijk om aan je structured data te werken. Voeg daarom bijvoorbeeld een FAQ pagina toe, plaats reviews van klanten of gebruik breadcrumbs. Op die manier snappen de zoekmachines waar het over gaat en trekken ze jouw website sneller naar voren.
3. Google Merchant Centre
Google gaat haar Google Shopping een make over geven. Je kunt dan direct vanuit de zoekresultaten al producten kopen en dat is sneller en overzichtelijker. Het is belangrijk dat je jouw producten in het Google Merchant Center zet zodat deze naar voren komen in de zogenaamde product carrousels op de zoekmachine resultaten pagina. Deze zijn direct zichtbaar als iemand op jouw producten heeft gezocht. Google Merchant Centre werkt met beknopte maar duidelijke informatie en deze moet je zelf aanleveren. Gebruik een pakkende foto, een duidelijke beknopte tekst en geef de koper zoveel mogelijk handige korte informatie, zoals prijs en het aantal sterren.
4. Featured snippets
Waarschijnlijk heb je al veel featured snippets gezien. Dit is een relatief nieuwe functie van Google die tussen de zoekresultaten antwoord geeft op de vraag die je hebt gesteld. Je hoeft dan dus niet meer op een website te klikken om het juiste antwoord op te zoeken. Deze featured snippets zijn populair bij de gebruikers van Google en daarom zullen ze in 2022 nog belangrijker worden. Als je jouw website in de snippets wilt krijgen, dan zal je ervoor moeten zorgen dat je in de top 10 komt van zoekresultaten. En als het onderwerp van jouw website niet gangbaar is, dan heb je een grotere kans. Zorg er dus voor dat je SEO op jouw website erg serieus neemt. Eventueel kun je een SEO tool aanschaffen om de technische gegevens van je website te optimaliseren.
5. Kwalitatieve backlinks
In de meeste SEO tools zal je een functie aantreffen waarin je een analyse kunt doen van de backlinks naar jouw pagina. Backlinks zijn links die van externe websites komen en die jouw website benoemen. Vaak zijn dit blogs, forums of reviews. Een kwalitatieve backlink is een link van een website die door de zoekmachine als betrouwbaar wordt gezien. Maar er zijn ook de zogenaamde toxic backlinks die er juist zorg voor dragen dat je niet naar voren komt in de resultaten. Dit zijn backlinks naar jouw website van websites die door de zoekmachine als onbetrouwbaar worden gezien. Je kunt backlinks zelf creëren, bijvoorbeeld door een persbericht te maken, een gastblog te schrijven of om je website via sociale media aan te kondigen.
6. Gebruikerservaring is de sleutel
De SEO trends van 2022 zullen voor een groot gedeelte nadruk leggen op de gebruikerservaring van de surfers. Google is een zoekmachine die hier veel aandacht aan wil besteden. Daarom hebben ze ook de featured snippets ontworpen, is er het Google Merchant Center en zal je met één druk op de knop een product kunnen kopen en ook de BERT update is hier een direct gevolg van. Het is voor Google belangrijk dat de zoeker bij hen blijft hangen en daarom maken ze het zo gemakkelijk mogelijk om informatie te vinden. Om dit te realiseren zal Google steeds meer als een mens gaan zoeken en steeds minder als een machine werken.
Hoe kun jij deze ontwikkelingen in je voordeel laten werken?
Deze ontwikkelingen zijn natuurlijk goed voor de gebruikers van de zoekmachines, maar voor jou betekent dit eigenlijk slecht nieuws. Dat komt doordat er veel nadruk wordt gelegd op de zogenaamde ‘zero click searches’ waarbij de surfer het antwoord al krijgt voordat deze een website heeft geopend. Jij kunt dit echter in je voordeel gebruiken als je er zorg voor draagt dat je content relevant is, dat je site gestructureerd is en dat je van alle opties die Google je aanbiedt gebruik maakt.
7. Meta Titel en –beschrijving
Als gevolg van deze zero click trend is het belangrijk dat jij Google duidelijk verteld waar je website over gaat. Als de bezoeker hier al een antwoord krijgt op de vraag, dan wordt jouw website door Google eerder gekozen. Loop daarom nog een keer goed door je meta titel en –beschrijving en pas deze eventueel aan. Google kijkt overigens maar naar de eerste 160 karakters, dus langer hoeven deze niet te zijn. Als jij in je meta titel en meta beschrijving duidelijk bent, dan zal Google je eerder indexeren en dan zal een potentiële bezoeker jou uitkiezen boven de concurrentie.
Lees ook:
Wat zijn de grootste SEO trends voor 2022?
1. De Google BERT-update
2. Een goede website structuur wordt nog belangrijker
3. Google shopping: Google Merchant Centre krijgt een make-over
4. Featured snippets worden steeds populairder
5. Kwalitatieve backlinks gaan zwaarder meewegen
6. Gebruikerservaring blijft een belangrijk focuspunt
7. Meta Titel en –beschrijving zijn goede hulpmiddelen voor de zero click-trend
Benieuwd naar jouw SEO kansen? Vraag de gratis SEO analyse aan.