Wat is een Meta description?
Meta description (description tag) of metatekst. Deze verschillende termen betekenen hetzelfde en hebben te maken met SEO. Dit is de beschrijving van een webpagina die wordt getoond in de zoekresultaten van bijv. Google. Een metatekst bestaat uit ongeveer 145 tekens.
Hoe ziet de meta description er uit?
Wanneer er wordt gezocht op een bepaald woord of een woordcombinatie, laat een zoekmachine zoals Google zoekresultaten zien. Om te weten wat de website achter het zoekresultaat biedt, staan er al teksten met informatie. Deze teksten hebben een titel en een beschrijving. Zo kan de lezer bepalen of de informatie relevant is voor zijn zoekopdracht en hoeft de lezer dus niet eerst elk zoekresultaat aan te klikken.
Hoe wordt dit toegepast?
Bij een CMS, staat voor content management system, kan deze informatie eenvoudig worden toegevoegd. Bij zo’n systeem wordt een meta description ook wel samenvatting of omschrijving genoemd. Bij een CMS zoals WordPress wordt er vaak gebruik gemaakt van een plug-in. Deze plug-in heeft meer mogelijkheden voor de beschrijving en weergeeft een kwaliteitsscore. In de plug-in kan er bijvoorbeeld een titel en een beschrijving, die speciaal voor de zoekmachine is bedoeld, worden opgegeven. Daardoor kunnen lezers op de website een andere samenvatting bij het artikel zien.
Keywords in de description tag
Keywords (zoekwoorden) in de metatekst kunnen heel nuttig zijn. Zo weet een zoekmachine zoals bijv. Google nog beter waar de inhoud van de pagina over gaat. Het is dus aan te raden om zoekwoorden toe te voegen, maar dan ook alleen als het de informatie aanvult.
Enkele jaren geleden werden er wel eens onlogische beschrijvingen geschreven. Deze stonden vol met zoekwoorden waar de auteur graag op gevonden wilde worden. Een voorbeeld van een beschrijving zou kunnen zijn: “gratis geld, snel rijk,”. Zo’n beschrijving laat dus alleen zoekwoorden zien en geen verdere context. Google paste daarom het algoritme aan zodat deze pagina’s vanaf heden worden herkend als spam. Het heeft daarom geen nut om een beschrijving te vullen met alleen maar zoekwoorden.
Call to action
Er zijn speculaties dat een beschrijving invloed kan hebben op de positie in Google. Maar beschrijvingen worden niet alleen voor zoekmachines gebruikt, het kan ook een aantrekkelijke tekst bevatten die ervoor kan zorgen dat mensen klikken. Ben jij benieuwd naar hoe je de beste meta’s kunt creëren? Als SEO bedrijf informeren wij je graag.