Al 7 jaar ervaring



Ik hoop dat je deze blog met plezier leest.

Als je wilt dat mijn team je marketing voor je doet, klik dan hier

Gastbloggen voor SEO | Hoe pak je dit aan?

Iedere website eigenaar die zich heeft verdiept in SEO weet dat linkbuilding één van de belangrijkste manieren is om autoriteit op te bouwen. Linkbuilding is het opbouwen van backlinks die komen van andere websites.

Deze links zien de zoekmachines als referenties naar jouw sites, net als dat referenties op een CV daar waarde aan toevoegen. Backlinks van websites die autoriteit en belang hebben in je branche zijn dan meer waard. Links van sites die niet betrouwbaar gevonden worden door de zoekmachines kunnen jouw score zelfs omlaag halen.

Er zijn verschillende manieren waarop je actief achter backlinks aan kunt gaan. Je kunt relevante websites zoeken in je vakgebied en hen vragen een backlink te plaatsen.

Een andere optie die je hebt is om programma’s te gebruiken die je vertellen op welke site je bedrijfsnaam genoemd wordt, of een andere relevante zoekterm. Deze benader je dan ook om te vragen om een link.

Een minder actieve manier om backlinks te verzamelen is door link-worthy content op je pagina te zetten en teksten te schrijven waar anderen naar willen linken. De beste manier om backlinks te krijgen is door een gastenblog te schrijven en hier lees je in ✅  4 minuten ✅  hoe je dat aanpakt.

 

Linkbuilding als onderdeel van SEO

Linkbuilding als onderdeel van SEO

Linkbuilding wordt als off-page SEO geclassificeerd. Het gebeurt via een andere website en het lijkt alsof je daar zelf geen invloed op hebt. Wil je snel meer bezoekers naar je site en je zoekmachine optimalisatie een boost geven, dan is het actief verzamelen van backlinks een uitstekend idee om dat te doen.

Elke backlink van een betrouwbare en relevante website vertelt de zoekmachines dat je collega’s je hoog in het vaandel hebben staan. En dat zien ze uiteraard als een belangrijke maatstaaf van je eigen autoriteit.

Wat is gastbloggen?

Wat is seo gastbloggen

Onder gastbloggen verstaan we het schrijven van een artikel op een bestaand blog van iemand anders. Dit is een persoon die schrijft over jouw specifieke branche en die daar regelmatig een tekst over publiceert.

Je benadert deze blogger, stelt jezelf voor, en vraagt of jij een gastblog mag schrijven voor zijn of haar website. Stemmen ze daarmee in, dan lever je een mooi artikel aan met uiteraard een link naar je eigen pagina.

Dit is voor jou niet moeilijk, want je schrijft over het vakgebied waarin jij al specialist bent. Als de blogger dit artikel vervolgens ook plaatst, heb je er automatisch een relevante backlink bij.

Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...

  • Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
  • Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
  • Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.

Maak een afspraak

 

Voordeel voor beide partijen

Gastenblogs zijn niet alleen voor jou voordelig. Ook de blogger heeft hier wat aan, dus het voordeel is wederzijds. Jij maakt gebruik van een bestaand netwerk met volgers die interesse hebben in het onderwerp en verzamelt een backlink.

De blogger zal de mogelijkheid bieden om het artikel te delen op sociale media, dus op die manier is je bereik nog groter. De backlink die je erbij hebt is van grote waarde, als je de juiste blogger uitgekozen hebt.

 

Door jou als gastblogger aan te wijzen heeft de blogger er zelf een interessant artikel bij. Hij of zij krijgt meer aanzien en meer lezers en eindigt daardoor ook hoger in de zoekmachine resultaten.

Met een gastenblog van een belangrijk persoon stijgt de blogger in aanzien en laat deze zien dat hij of zij connecties heeft en actief is in de branche. Zo lang jij een kwalitatief artikel aanbiedt, hebben jullie dus allebei baat bij de samenwerking.

5 redenen waarom gastbloggen een goed idee is

5 redenen waarom SEO gastbloggen een goed idee is

Gastbloggen is dus een manier om backlinks te verzamelen, maar je haalt er meer uit. Je krijgt ook meer verkeer naar je eigen website en je brengt door je kennis te delen en jezelf of je bedrijf te profileren meer klanten binnen. Gastbloggen heeft 5 hele belangrijke voordelen voor jou:

  • Je verzamelt een backlink op een website met autoriteit in je vakgebied.
  • Door een specialistisch artikel te schrijven, breng je jezelf ook naar voren als autoriteit.
  • De gastblogger heeft al een netwerk met geïnteresseerden opgebouwd waar jij van profiteert, want dit is ook jouw doelgroep.
  • Je verhoogt het verkeer naar je eigen website.
  • Je legt een connectie met een waardevolle blogger in je vakgebied, waar je in de toekomst ook nog wat aan hebt. Denk dan bijvoorbeeld aan het aangaan van een influencer relatie met deze persoon.

 

Een geschikte blogger vinden

Het is dus wel duidelijk dat gastbloggen veel voordelen heeft. En als de relatie tussen jou en de blogger stand houdt, dan kan dit een waardevolle connectie worden in de toekomst. Het uitkiezen van de juiste blogger is dan essentieel en hier besteed je het beste veel aandacht aan.

Een geschikte blogger is actief in jouw vakgebied. Hij of zij schrijft kwalitatieve artikelen over onderwerpen waar jij dagelijks mee bezig bent of producten die jij verkoopt. De blogger heeft een groot aantal volgers.

Een laatste vereiste is dat de website van de blogger door de zoekmachines als waardevol en belangrijk wordt gezien. De artikelen staan op de eerste pagina van de resultaten en de pagina heeft een aantal kwalitatieve backlinks.

Deze informatie kun je gemakkelijk achterhalen door een SEO programma te gebruiken, zoals MozUbersuggest en SE Ranking. Gebruik hetzelfde programma dat jij op je website toepast.

 

Een bestand bijhouden

Een SEO gastblogger bestand bijhouden

Als je van plan bent om meerdere gastblogs te schrijven, dan is het verstandig om een lijst bij te houden met de personen die je hebt benaderd. Hierin schrijf je wanneer je dit gedaan hebt, wat je hebt voorgesteld, of je verzoek werd geaccepteerd, wat je uiteindelijk geschreven hebt en wat hier is uitgekomen.

Zo voorkom je dat je een blogger die je al een keer heeft afgewezen per abuis nog een keer benadert, zie je wat wel werkt en wat niet heeft gewerkt en zie je direct wat de meest waardevolle connecties zijn voor samenwerking in de toekomst.

Google gebruiken om een blog te vinden

Het is goed mogelijk dat je zelf al weet welke blogger je wilt gebruiken. Als deze bekend is in jouw branche, dan zal deze niet aan je voorbij zijn gegaan. Heb je nieuwe inspiratie nodig, dan vind je een blogger door Google te gebruiken.

Er zijn dan enkele parameters die handig zijn om in te typen en bij een specifiek onderwerp uit te komen. Hier heb je eerst een relevant zoekwoord voor nodig en daarna gebruik je de volgende standaard zoektermen:

  • [zoekwoord] blog
  • Reageer [zoekwoord]
  • [zoekwoord] gast blog/gastblog
  • [zoekwoord] gast schrijver/blogger gezocht
  • [zoekwoord] artikel insturen
  • [zoekwoord] gast schrijver/gast blogger
  • [zoekwoord] gast artikel door
  • [zoekwoord] plaats artikel/blog
  • [zoekwoord] gast blog door

 

Voor specifiekere informatie zijn de volgende parameters handig:

  • Intitle:[zoekwoord] blog
  • Inurl:[zoekwoord] blog
  • Intitle: tag [zoekwoord]

 

Schrijven je concurrenten ook blogartikelen?

seo gast bloggen concurrenten

Bij een goed onderzoek naar geschikte blogs, mag een concurrentieanalyse ook niet uitblijven. Via tools zoals Moz en Ubersuggest zie je snel welke backlinks zij hebben verzameld.

Gastblogs maken hier vast een belangrijk onderdeel van uit. Je krijgt dan ook direct de waarde van de autoriteit die de zoekmachines aan de backlink hebben gegeven.

Als je concurrent een artikel mag schrijven op een blog, dan is de kans groot dat jij dit ook mag. Schrijf een beter artikel dan je concurrentie en je hebt bij de volgers van dat blog direct een stapje voor.

 

De blogger aanwijzen

Door uitgebreid onderzoek te doen kom je ongetwijfeld een aantal namen of blogs tegen die regelmatig terugkomen. Hier zoek je dan wat meer informatie over en je kijkt hoe het blog eruit ziet of op welke blogs deze schrijvers actief zijn.

Uiteindelijk zal het duidelijk worden welke blogger in jouw vakgebied de meeste autoriteit heeft opgebouwd en wie daar actief in is. Het is belangrijk dat de blogger nog steeds nieuwe artikelen schrijft en dat regelmatig. Nu is het tijd om deze blogger of bloggers te benaderen en hen te vragen of je ook een contributie mag doen.

In je verzoek is het belangrijk dat je de blogger overtuigt dat jij een waardevolle contributie kunt leveren aan zijn of jaar website. Schrijf deze persoon dus een kort, maar duidelijk bericht waarin je aangeeft dat je het blog met plezier leest, waarin je jezelf voorstelt, je relevantie in de branche in het kort uitlegt en waarin je netjes vraagt of de blogger open staat voor gastblogs.

Je geeft drie mogelijke onderwerpen op en als je al eerder een gastblog hebt geschreven, dan plaats je deze link erbij. Niet elke blogger zal je aanbod aannemen, dus benader meerdere websites tegelijkertijd.

 

Een gastenblog schrijven

SEO gast blog schrijven

Heb je een blogger gevonden die jouw ideeën interessant vindt? Dan ligt de zware taak op je schouders om een blog te schrijven dat voor hem of haar het plaatsen waard is.

Over het algemeen zijn dit goed lopende artikelen van 500 tot 1000 woorden en met een duidelijke structuur. Ze hebben een afbeelding of video, de zoekwoorden zijn juist verwerkt, ze bevatten h1, h2, h3 enz. kopjes, je voegt één of twee externe links toe en uiteraard een link naar jouw pagina. Dit zijn de SEO voorwaarden, maar de inhoud is net zo belangrijk.

 

3 tips bij het schrijven van een gastblog

Met jouw kennis en ervaring zal het niet moeilijk zijn om te schrijven over het onderwerp, maar je moet er dan ook een goed artikel van maken. Doe je dit niet, dan zal de blogger deze niet plaatsen en is al de moeite voor niets geweest. We hebben hier 3 tips opgesteld waarmee je van jouw artikel een succes maakt.

 

1.     Schrijf het artikel voor het blog

Als je een gastenblog schrijft, dan schrijf je dit voor het publiek van iemand anders. Het is dus mogelijk dat de doelgroep niet hetzelfde is als wat je bent gewend. Bekijk de artikelen van de website waarvoor je gaat schrijven en houd hetzelfde niveau aan, kies dezelfde persoonsvorm en ook dezelfde toon.

Als je indruk wilt maken sluit je artikel aan bij wat de lezers van het blog verwachten en niet bij wat je op je eigen website zou plaatsen.

 

2.     Je blog is geen reclame

De lezers van het blog zitten niet te wachten op een reclameboodschap. Zij willen unieke en nieuwe informatie krijgen over een onderwerp waarin ze zijn geïnteresseerd.

Daarom is het niet verstandig om veel links in je artikel te zetten en overduidelijk reclame te maken voor producten of diensten die je verkoopt. Het is een goed idee om onderaan je artikel een biografie te plaatsen met daarbij een foto van jezelf en links naar je eigen website.

Op die manier deel je je kennis op een professionele manier en geef je de lezers aan het einde de keuze. Omdat online reclame erg opdringerig kan zijn, stellen ze dit vast op prijs.

Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...

  • Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
  • Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
  • Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.

Maak een afspraak

 

3.     Interne links toevoegen

De blogger zal het zeker waarderen als je 1 of 2 interne links toevoegt naar blogs die al door hem of haar zijn gepubliceerd. Niet alleen verbeter je daarmee de SEO waarde van een artikel, maar je laat ook zien dat jouw artikel aansluit bij wat er al geschreven is.

Dit is voor de blogger belangrijk, want jouw artikel mag geen uitzondering zijn op de rest. Voor de lezers is het ook goed om te zien dat jij en de blogger op één lijn zitten.

 

Je blog is geplaatst, wat nu?

Nadat je je artikel hebt ingeleverd krijg je mogelijk nog wat feedback en pas je hem nog een keer aan. Daarna krijg je van de redactie of blogger te horen dat je artikel is geaccepteerd en wanneer deze wordt geplaatst.

Is dit gebeurd, dan deel je hem uiteraard zelf ook op je sociale media kanalen, voor meer zichtbaarheid en publiciteit. Je kijkt regelmatig naar de reacties die op je artikel gegeven worden en geeft daar een nette rectie op.

Zo vertel je dat je ook na het krijgen van je backlink nog betrokken bent. Via Google Analytics meet je het succes van je artikel en zie je of je hier de resultaten mee behaalt die je nodig hebt. Houd er wel rekening mee dat hier enige tijd overheen gaat.

Hoeveel backlinks heb je nodig?

hoeveel seo backlinks heb je nodig

Gastbloggen is voor SEO dus voornamelijk gunstig omdat je er een backlink aan overhoudt. Als je programma’s gebruikt zoals Ubersuggest en SE Ranking, dan zijn backlinks een belangrijk onderdeel dat je kunt meten.

Vooral Ubersuggest vertelt je exact hoeveel backlinks andere websites hebben die zich richten op jouw zoekwoord en vaak moet je deze dan overschrijden als je hoger in de resultaten wilt belanden.

Kies als je net begint dan ook zoekwoorden bij je pagina’s waarmee je niet hoeft te concurreren met zware sites. Als zij al honderd backlinks hebben verzameld, dan is dat voor jou niet te evenaren.

 

Een professionele relatie aangaan

Het is goed mogelijk dat het tussen jou en een bepaalde blogger goed klikt. Jullie hebben immers interesse in hetzelfde onderwerp en delen deze informatie graag met anderen.

Je overweegt dan om een professionele relatie aan te gaan met deze blogger. Je kunt dit vergelijken met een influencer, maar dan in je eigen specialisme. Je schrijft een nieuw artikel voor hem of haar, de blogger noemt jouw bedrijf, diensten of producten af en toe en jullie helpen elkaar groter te worden.

 

De voor- en nadelen van gastbloggen

De voor- en nadelen van SEO gastbloggen

Met de bovenstaande informatie kun je direct aan de slag met het vinden van een goede website en het schrijven van je voorstel. Heb je nog twijfels over of gastbloggen voor jou is weggelegd? Dan zijn de onderstaande lijstjes met voor- en nadelen vast nuttig.

 

Voordelen:

  • Een gastenblog levert je een waardevolle backlink op.
  • Je hebt de kwaliteit van de backlink zelf in de hand.
  • Je maakt gebruik van de abonnees en de groep lezers die de blogger al heeft opgebouwd.
  • Je trekt verkeer naar je eigen website en dat leidt tot extra klanten.
  • Je maakt jezelf kenbaar als autoriteit in je vakgebied.

 

Nadelen:

  • Het schrijven van een goed artikel is niet voor iedereen weggelegd.
  • Gastbloggen neemt veel tijd en energie in beslag, met niet altijd de gewenste uitkomst.
  • Bloggers worden steeds vaker benaderd voor het plaatsen van een gastenblog. Dit kan een negatieve reactie teweeg brengen.
  • Het is moeilijk om de doelgroep van de blogger te begrijpen, als je hier niet zelf al veel mee te maken hebt gehad.

 

Ranking Masters staat tot je beschikking

ranking masters logo | SEO

Het verzamelen van backlinks is niet makkelijk, maar het is essentieel voor SEO. En als je de concurrentie aan wilt kunnen gaan met andere websites in je vakgebied, dan zal je hier toch aan moeten beginnen.

Linkbuilding is tijdrovend en het resultaat laat lang op zich wachten. Daarom staat Ranking Masters voor je klaar om dit voor jou op te pakken en je te helpen aan de online publiciteit die je nodig hebt om succesvol te worden.

Wij gebruiken SEO Surfer als programma om het succes van onze dienstverlening te vergroten. Hiermee zien we waar jouw knelpunten liggen en waar juist de winsten te behalen zijn.

Met dat programma doen we ook een analyse van je concurrentie en beoordelen we wat hun plus- en minpunten zijn. Daarna helpen we je naar een betere positie in de zoekmachine resultaten en verzorgen we een aantal kwalitatieve backlinks waarop je voortbouwt.

Kies voor Ranking Masters en kom ook, net als honderden van je voorgangers, in de top 5 van de zoekmachine resultaten.

 

Bekijk ook: 

  1. 1.937% groei in verkeer door bijwerken van SEO content
  2. 32 SEO tips om te stijgen in zoekmachines
Sjors Goemans

Sjors Goemans is één van de meest ervaren SEO specialisten in de Benelux. Sinds 2010 kun je hem wakker maken voor de meest uitdagende SEO vraagstukken. Inmiddels helpt hij samen met zijn 15-koppige team van SEO specialisten online gefocuste ondernemingen om hun marktaandeel te vergroten via de organische Google zoekmachine resultaten.



Sjors Goemans

Sjors Goemans is één van de meest ervaren SEO specialisten in de Benelux. Sinds 2010 kun je hem wakker maken voor de meest uitdagende SEO vraagstukken. Inmiddels helpt hij samen met zijn 15-koppige team van SEO specialisten online gefocuste ondernemingen om hun marktaandeel te vergroten via de organische Google zoekmachine resultaten.

Gratis Analyse Aanvragen!

First header

Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...

  • Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
  • Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
  • Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.

 

Gratis SEO Analyse Aanvragen



    Sluiten

    Méér online omzet is "just around the corner"... Daag jij ons uit?

    Ontvang jouw gratis online marketing analyse