Short tail en longtail keywords

De zoektermen waarop mensen zoeken in Google, kan je onderverdelen in short tail keywords en longtail keywords. De short tail keywords zijn zoektermen met drie of minder woorden. De longtail keywords zijn zoektermen met vier of meer woorden. De meeste bedrijven proberen vooral goed te scoren op de short tail keywords, maar het is in sommige gevallen nog beter om je te richten op longtail keywords! 7 op de 10 zoekopdrachten zijn namelijk zoektermen die bestaan uit longtail keywords. Veel mensen gebruiken Google dus vrij specifiek.

Short tail keywords

Short tail keywords zijn de kortere zoektermen. De zoektermen hebben meestal een hoog zoekvolume en zijn een stuk minder specifiek dan longtail keywords. Het hoge zoekvolume zorgt ervoor dat veel bedrijven op deze zoekterm willen scoren, echter is er dus ook veel meer concurrentie. Hierdoor zal het lastig zijn om daadwerkelijk goed te scoren op dergelijke zoektermen. Met behulp van SEO tools, zoals Google Keywordplanner, zullen ook je concurrenten proberen te scoren op deze zoekwoorden. Het zal zeker resultaat opleveren wanneer je op deze zoektermen probeert te scoren, maar eenvoudig zal het niet zijn. Daarom is het aan te raden om je ook op longtail keywords te focussen.

Waarom ook longtail keywords erg belangrijk zijn

Longtail keywords zijn vrij specifieke zoektermen. Het zou je misschien verbazen dat hier zoveel op gezocht wordt. De meeste mensen vinden het nou eenmaal erg fijn om vrij specifiek te zoeken. Het zoekvolume van longtail keywords is meestal relatief laag. Dit heeft echter ook zo zijn voordelen. Bovendien is het met tools zoals de Google Keywordplanner niet mogelijk om informatie in te zien over longtail keywords. Dit betekent dat de concurrentie vele malen lager ligt dan bij short tail keywords. Wanneer je snel wilt scoren op bepaalde zoektermen, dan is het verstandig om een aantal longtail keywords uit te zoeken. Doordat de concurrentie zo laag is, kan je vrij eenvoudig een goede positie krijgen met deze zoekwoorden.

Ben je benieuwd naar hoe je een longtail keyword kan vinden? Dit is vrij eenvoudig. Wanneer je een short tail keyword intikt op Google, dan zal de zoekmachine je vaak al enkele suggesties geven. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een van de gesuggereerde longtail keywords te gebruiken op je website. Wanneer je de zoekterm “online marketing bureau” gebruikt, kan Google bijvoorbeeld een suggestie geven in de richting van “online marketing bureau Amsterdam”. Dit is een goede zoekterm om op te scoren indien het onderwerp relevant is aan je website.

Gebruik zowel short tail keywords als longtail keywords

Wil je goed te vinden zijn op Google? Dan is het belangrijk dat je zowel short tail als longtail keywords gebruikt. Door beide soorten sleutelwoorden te gebruiken, zal je het meeste resultaat behalen. De longtail keywords zijn natuurlijk eenvoudig om op te scoren, maar om een groot publiek te bereiken is het ook van belang dat je op short tail keywords scoort. De meeste bedrijven proberen om goed te scoren op belangrijke short tail keywords die binnen de branche veel gebruikt worden. Dit is natuurlijk ook niet voor niets, consumenten zullen je website op deze manier zeker weten te vinden. Uiteraard zijn er ook short tail keywords waarop je relatief eenvoudig kunt scoren. Voor deze keywords is een tool zoals Google Keywordplanner ideaal. Met behulp van deze tool kan je zien hoeveel concurrentie je hebt en hoe vaak er op een zoekterm gezocht wordt.