fbpx

Hoe scoor jij op Google?

Wat is CPM?

CPM is een online betalingsmodel voor advertenties. Het is een afkorting die staat voor Cost per Mille en het wordt ook wel eens Cost per Thousand genoemd. Het bedrag dat eraan gekoppeld wordt is het bedrag dat de adverteerder betaalt per 1000 vertoningen. Dit model wordt door verscheidene websites aangeboden en je kunt er bijvoorbeeld mee betalen als je adverteert via Google, via Amazon, via Bing of via Facebook. Als jij van plan bent om online te gaan adverteren, dan is CPM een afkorting waar je niet onderuit kunt. Daarom vind je hier informatie over deze betalingsmethode, over wanneer je hem het beste inzet en over de voor- en nadelen ervan.

Twee soorten CPM

2 soortenCPM is dus het bedrag dat je betaalt aan een advertentieaanbieder per 1000 keer dat je advertentie wordt getoond. Er wordt onderscheid gemaakt tussen bruto CPM en netto CPM.

  • Bruto CPM: bij deze optie wordt elke view van je advertentie meegeteld, ook als deze meerdere malen aan dezelfde persoon is getoond. Hier wordt je advertentie dus door maximaal 1000 verschillende personen gezien.
  • Netto CPM: dit is het aantal keren dat de advertentie aan afzonderlijke personen is getoond. Het betreft hier dus altijd precies 1000 unieke internetgebruikers.

Wanneer wordt CPM ingezet?

Het CPM betaalmodel wordt voornamelijk gebruikt bij advertenties die op websites of in apps tevoorschijn komen. Dit zijn bijvoorbeeld de banners of video’s die je in het Google Display Netwerk laat plaatsen. Wil je adverteren in de zoekresultaten van, bijvoorbeeld Google, Bing of Amazon, dan gebruik je daar de CPC (Cost per Click) methode voor. Ga je adverteren via het Google Display netwerk, dan wordt jouw advertentie op de miljoenen websites en apps van Google geplaatst. Het is dan beter om per 1000 vertoningen te betalen.

De CPM uitrekenen

Het bedrag dat je betaalt per 1000 vertoningen wordt op een hele simpele manier uitgerekend. Je neemt de prijs voor de advertentie en deelt dat door het aantal mensen dat je er met het medium mee kunt bereiken. De uitkomst vermenigvuldig je dan met 1000. Stel, je advertentie kost 100 euro en je bereikt er 5000 mensen mee, dan is je CPM 100 : 5000 = 0.02 x 1000 = 20 euro.

De voor en nadelen van het CPM model

Je kunt de CPM op verschillende manieren toepassen. Je kunt het als betalingsmodel kiezen voor jouw advertentiecampagne, maar je kunt het ook als maatstaf nemen om te bepalen welk medium voor jou de goedkoopste advertentiemogelijkheden biedt. Het CPM model heeft in beide situaties een aantal voor- en nadelen.

Voordelen CPM

  • Ga je adverteren en CPM betalen, dan zijn de kosten voor je advertentiecampagne vaak lager dan wanneer je het CPC model gebruikt.
  • Je kunt je online advertentiemogelijkheden vergelijken en zo het financieel verstandigste medium uitkiezen.
  • Adverteren op websites en CPM betalen is een uitstekende manier om brand awareness op te bouwen.

Nadelen CPM

  • Je betaalt per 1000 vertoningen, maar het is goed mogelijk dat niemand van alle mensen die je advertentie gezien hebben erop klikt.
  • Het is moeilijk om te meten wat het bereik en de effectiviteit is geweest van jouw advertentiecampagne.
  • Bij deze betaalmethode draait het om kwantiteit en niet om kwaliteit.

Wanneer is de CPM betaalmethode de beste keuze?

De meeste mensen die de CPM betaalmethode uitkiezen doen dat als ze adverteren met banners, foto- en videoadvertenties. Deze worden geplaatst in apps of op websites en niet bij de zoekmachine resultaten. De plaatsing van de advertenties is dus ook niet gebonden aan een zoekwoord, maar je laat ze zien aan een bepaalde doelgroep. Het is ook een methode om de kosten van een online advertentiecampagne te voorspellen en om zo een medium uit te kiezen die je voor jouw advertenties wilt gebruiken. Voor alle andere gevallen zijn er ook alternatieve betaalmethodes die je kunt toepassen.

1. De CPC methode

CPC is een afkorting die staat voor Cost per Click. Het is het bedrag dat je betaalt voor elke keer dat iemand op jouw advertentie klikt. De prijs daarvan is afhankelijk van verschillende factoren. Zo wordt deze optie vaak gebruikt voor het adverteren in de SERPs van Google en dan bepaalt de concurrentie op het zoekwoord de CPC prijs. Deze plekken worden namelijk geveild. Als er een zoekwoord wordt ingetypt waar advertenties bij geplaatst worden, dan is het de adverteerder die het hoogste CPC bedrag biedt die bovenaan komt te staan. 

CPC methodeCPC is dus een betaalmethode die gebruikt wordt voor gesponsorde advertenties die tussen de zoekmachine resultaten komen te staan. Je treft het aan bij zoekmachines, maar ook bij verkoopplatforms zoals Bing, Marktplaats en Bol.com. Jij bepaalt de CPC. Het is belangrijk om die goed in te stellen. Een te laag bod en je advertentie wordt niet getoond en een te hoog bod en je maakt minder winst.

2. De CPA methode

De afkorting CPA staat voor Cost per Action. Je betaalt voor elke conversie die je maakt met je advertentie. Stel, je verkoopt schoenen, dan betaal je elke keer dat iemand die via een advertentie bij je website is beland en daar een aankoop heeft gedaan een bepaald bedrag. Deze bedragen liggen veel hoger dan bij de CPC- of CPM methodes, want er staat een conversie tegenover. Met conversie wordt niet alleen een aankoop bedoeld, maar elke keer dat iemand op jouw website een bepaalde actie uitvoert. Het invullen van een contactformulier is een conversie en ook het inschrijven voor een nieuwsbrief.

De CPA methode is een methode die vooral door ervaren adverteerders wordt gebruikt. De prijs kan erg hoog oplopen en het is dus mogelijk om verliezen te draaien. Tegelijkertijd is het een methode waarmee er altijd een conversie tegenover de betaling staat. Dat is bij de andere twee modellen niet zo. Je weet dus dat je alleen betaalt als je daar ook wat voor terug krijgt. Het is zaak om de CPA laag genoeg te houden om winst te maken en hoog genoeg om de concurrentie aan te kunnen. Dat is ook de reden dat deze methode vaker pas bij meer ervaring met online adverteren wordt toegepast.

Sjors Goemans

Sjors Goemans

Sjors Goemans begon op zijn 16de levensjaar met Online Marketing. Met meer dan 10 jaar SEO en Online Marketing ervaring op zak helpt hij samen met Juulr B.V., waaronder Ranking Masters valt, ondernemers en marketeers meer resultaten te halen uit zoekmachine optimalisatie en social media.