fbpx

Er zijn maar weinig SEO strategieën die uit te voeren zijn zonder een grondig zoekwoordonderzoek. Tijdens dit onderzoek bepaal je de termen waarop je wilt dat jouw pagina’s gevonden worden en deze vormen de rode draad door je hele website en marketing strategie.

Door de zoekwoorden juist te verwerken bouw je een website die volledig is aangepast op wat jouw potentiële klanten zoeken en hoe ze je proberen te vinden. En dat betekent meer omzet en een betere zichtbaarheid. Lees hier in slechts 4 minuten ✅ wat een zoekwoordonderzoek is, hoe je deze stapsgewijs uitvoert en welke tools je daar het beste bij assisteren.

Wat is een zoekwoordonderzoek?

Wat is een zoekwoordonderzoekHet doel van een zoekwoordonderzoek is om de zoektermen te vinden die jouw potentiële klanten gebruiken, maar waar zo min mogelijk concurrentie op is.

Door deze zoektermen op strategische plekken in je website content te verwerken, vinden de grote zoekmachines jouw pagina als deze zoekterm wordt ingegeven.

Aangezien niet meer dan 25 procent van de gebruikers verder kijkt dan de eerste vijf resultaten, is een plek in de top vijf het streven. En omdat 40 procent van alle gebruikers het eerste resultaat aanklikt, is deze positie nog beter.

Met een zoekwoordonderzoek en door deze correct te implementeren vergroot je het aantal bezoekers van jouw website.

Waarom is een zoekwoordonderzoek belangrijk?

Waarom is een zoekwoordonderzoek belangrijk

Met een goed zoekwoordonderzoek blijf je je concurrentie een stapje voor. Als iemand het zoekwoord ‘schoenenwinkel Den Haag’ intypt, dan zijn er waarschijnlijk een groot aantal landingspagina’s om uit te kiezen.

De concurrentie op dit zoekwoord is groot en dat maakt dus de kans dat jouw website naar voren komt klein. Het zoekwoord ‘leren laarzen schoenenwinkel Den Haag’ is veel specifieker. Dat betekent dat het minder wordt ingetypt, maar ook dat er veel minder andere winkels zijn die dit zoekwoord gebruiken.

Het voordeel van deze specifieke long-tail zoekwoorden is dat ze ten eerste weinig worden gebruikt en dat de kans op een goede positie in de zoekresultaten groter is als je ze intypt.

Ten tweede is de kans op een conversie veel groter. En als laatste heb je de mogelijkheid om je Unique Selling Points (USP’s) over te brengen. Ben jij een schoenenwinkel in Den Haag met een indrukwekkende selectie leren laarzen, dan is dit een manier om dat onder de mensen te brengen.

Hoe voer je een zoekwoordonderzoek uit?

Hoe voer je een zoekwoordonderzoek uit

Een zoekwoordonderzoek uitvoeren vergt tijd en inspanning. Voordat je aan je zoekwoordonderzoek begint moet je het volgende weten.

  • Een hoofdzoekwoord per pagina: in een ideale situatie heeft iedere pagina een apart zoekwoord waarop je wilt dat deze gevonden wordt.
  • Het ideale zoekwoord: blijf altijd zoeken naar zoekwoorden die relevant zijn, die veel worden gebruikt en die weinig concurrentie hebben.Long-tail zoekwoorden zijn lastiger te vinden, maar leveren je de meeste kans op een conversie op.
  • Variaties: kies niet alleen zoektermen uit, maar schrijf ook variaties op. Google is tegenwoordig in staat deze connectie te zien, zelfs als je synoniemen gebruikt.Dit is voor jou goed nieuws, want je bent in staat om je zoekwoorden op een natuurlijkere manier te verwerken.

Zoekwoordonderzoek: een stappenplan

Zoekwoordonderzoek: een stappenplan

Een specialistisch SEO bureau zoals Ranking Masters voert voor jou een uitgebreid zoekwoordonderzoek uit. Door dit onderdeel van SEO uit te besteden weet je zeker dat de basis voor het bouwen of optimaliseren van jouw website piekfijn in orde is.

Ga je liever zelf aan de slag, volg dan het volgende stappenplan.

Stap 1: Brainstormen

Brainstormen

Voordat je de computer aanzet en met Google en zoekwoorden tools aan de slag gaat, doe je een brainstorm. Zet jezelf in de schoenen van je klant en vraag je af welke zoektermen zij in zouden typen om jou te vinden.

Gebruik dan ook je USP’s, want dat zijn de producten of diensten waarmee je je onderscheidt van de concurrentie. Eventueel vraag je je medewerkers of stakeholders om hetzelfde te doen. De zoekwoorden die je opschrijft dienen relevant te zijn voor je bedrijf en ze moeten je USP’s benadrukken.

Het is de bedoeling dat je zoekwoorden weerspiegelen waar jij goed in bent.

Stap 2: Zoekwoorden vinden online

Zoekwoorden vinden online

De lijst die je al hebt breid je uit door online op zoek te gaan. Dit doe je op verschillende manieren.

Ga altijd kijken bij je concurrenten en leer van de zoekwoorden die zij hebben uitgekozen en de manier waarop ze deze hebben verwerkt. Google geeft je ook suggesties.

Typ een simpele zoekterm in en druk niet op enter. Je krijgt van Google direct al een lijst met suggesties en gerelateerde zoektermen die veel worden ingetypt. Onderaan de zoekresultaten zie je ook een lijst met aanverwante zoekopdrachten.

Je maakt het nog specifieker door te zoeken op ‘damesschoenen a’, ‘ damesschoenen b’, ‘ damesschoenen c’ enzovoorts. Daarna bekijk je waar Google dan mee komt.

Stap 3: Een online tool gebruiken

Een online tool gebruiken

Als het goed is heb je nu een lange lijst met zoekwoorden die relevant zijn voor jouw bedrijf. Het is nu zaak om daar de termen uit te kiezen waarmee jij op de eerste pagina belandt.

En zoals al even aangegeven moeten deze in een ideale situatie long-tail zijn, regelmatig gebruikt worden en weinig concurrentie bieden.

De enige manier om dat te kunnen weten is door een online zoekwoorden tool te gebruiken.

Er zijn verschillende online tools die je assisteren bij het vinden van de beste zoekwoorden. Google zelf heeft haar Ads Keyword Planner en dit is een bijzonder handig programma, ware het niet dat je het alleen kunt gebruiken als je een Google Ads Account hebt.

Gelukkig zijn er ook andere hele goede tools, zoals Ubersuggest, Ahrefs en SEM Rush. Deze zijn vaak gratis en assisteren je bij het vinden van de beste zoekwoorden voor jouw bedrijf.

De beste zoekwoorden aanwijzen met een online tool

De reden waarom deze online tools zo handig zijn, is omdat ze je exact vertellen hoe vaak bepaalde zoektermen worden ingetypt en hoe groot de concurrentie is. Daarbij geven ze je suggesties voor variaties op die zoekterm, wat je mogelijk een beter zoekwoord oplevert.

Ubersuggest, bijvoorbeeld, draagt ook vragen aan die veel gesteld worden (dit is handig voor voice search en om in de rich snippets terecht te komen), vertelt je welke voorzetsels er worden toegevoegd én geeft je de kenmerken van de websites die het beste presteren op dat zoekwoord.

Ga simpelweg je lijst af en wijs de zoekwoorden aan die het meest worden ingetypt en waarop weinig concurrentie is. Die zoekwoorden schrijf je op en daar onder voeg je enkele variaties van het zoekwoord toe.

Heb je een kleine website, dan kost dit weinig tijd, maar heb je bijvoorbeeld een webwinkel, dan ben je hier wel even mee bezig. Door voor elk product een aparte tekst te schrijven is de kans groter dat het je een conversie oplevert.

Als de zoekopdracht ‘rode leren dameslaarzen van Geox’ de gebruiker direct naar jouw productpagina brengt, dan trek je iemand aan die al geïnteresseerd is.

Stap 4: De zoekwoorden verdelen over je pagina’s

De zoekwoorden verdelen over je pagina’s

Je hebt nu je lange lijst aanzienlijk korter gemaakt en als het goed is heb je de zoekwoorden aangewezen waarmee je de USP’s van jouw bedrijf benadrukt en waarmee je tegelijkertijd de grootste kans hebt om op de eerste pagina van de zoekresultaten te belanden.

Deze zoekwoorden moeten vervolgens in je content verwerkt worden. Maak een overzicht van de pagina’s op je website en vul daar achter in welke zoekwoorden je daar wilt gebruiken. Zo voorkom je zoekwoord kannibalisme en heb je ook voor jezelf een handig overzicht.

Moet je je website nog bouwen dan is dit hét moment om een goede structuur neer te zetten.

Het verwerken van de zoekwoorden

Het verwerken van de zoekwoorden

Je bepaalt welke pagina’s aan welke zoekwoorden gewijd worden. Nu begin je met het verwerken van de zoekwoorden in je content. Dat doe je op de volgende plekken:

  • Vaste plaatsen: zet het hoofdzoekwoord altijd in de titel, in de eerste zin en in het eerste tussenkopje.
    Verspreid door de tekst: het hoofdzoekwoord verwerk je in je tekst met een dichtheid van 1 tot 2 procent.Heb je een tekst geschreven met 600 woorden, dan moet je hoofdzoekwoord hier dus 6 tot 12 keer in voorkomen. Verwerk ook je variaties op dat zoekwoord her en der in de tekst, gebruik synoniemen, meervoud enzovoorts.
  • Metatitel en metadescriptie: in je Content Management Systeem schrijf je een metatitel en metadescriptie en ook hier moet het hoofd zoekwoord in terug komen.
  • URL: verwerk het zoekwoord in de URL van de pagina die daarop gericht is.

Enkele aandachtspunten over zoekwoorden

Enkele aandachtspunten over zoekwoorden

Voordat we overgaan op de beste tools om te gebruiken bij je zoekwoordonderzoek, sluiten we ons stappenplan af met enkele aandachtspunten over zoekwoorden waar je bewust van moet zijn:

  • Keyword kannibalisme: we hebben gezegd dat je het maar één pagina per zoekwoord gebruikt. Dat is om keyword kannibalisme tegen te gaan en er zorg voor te dragen dat jouw pagina’s niet met elkaar concurreren.Lukt dit je niet, dan kies je uit deze teksten één canonical pagina en verwijs je de andere pagina’s daarnaar met een 301-redirect.
  • Voice search: gesproken zoekopdrachten beginnen razend populair te worden. Op dit moment wordt al de helft van de zoekopdrachten ingesproken in plaats van ingetypt.De zoekopdrachten die gesproken worden zijn volledig anders van aard en jouw zoekwoorden sluiten hier waarschijnlijk niet op aan. Vooral als je een regionaal bedrijf hebt, is het erg belangrijk om je website ook voor de onvermijdelijke populariteit van voice search te optimaliseren.
  • Vloeiende teksten: omdat Google goed in staat is om teksten te beoordelen, is het erg belangrijk dat jouw zoekwoorden bijna onzichtbaar in je teksten worden verwerkt. Deze moeten natuurlijk blijven, een goede structuur hebben en de lezer een antwoord geven.Houd je dus niet te streng aan de exacte zoekwoorden die je hebt aangewezen, maar zorg er eerder voor dat ze, bijvoorbeeld door een voorzetsel toe te voegen, subtiel in je teksten aanwezig zijn.

4 tools om zelf je zoekwoorden onderzoek mee uit te voeren

Er is een grote hoeveelheid informatie over zoekmachine optimalisatie en over linkbuilding, zoekwoorden, SEO techniek, lokale SEO, voice search, zoekwoorden kannibalisme enzovoorts.

Ranking Masters gebruikt een programma genaamd SEO Surfer om de beste beslissingen te nemen en te eindigen in de top 5 van de zoekresultaten. Ga je zelf aan de slag, dan raden wij de volgende 4 handige zoekmachine tools aan.

Keyword Planner van Google

Google Keyword planner

Aangezien verreweg de meeste zoekopdrachten via Google worden gedaan, is het niet meer dan logisch om daar je informatie vandaan te halen. En daar heeft Google de Keyword Planner voor ontwikkeld.

Het enige nadeel van dit programma is dat je er een Google Ads account voor moet hebben. Heb je dit, dan is deze tool bijzonder geschikt voor het uitvoeren van je eigen zoekwoordonderzoek.

Hoe werkt de Keyword Planner?

Hoe werkt de Keyword Planner

De Keyword Planner van Google is erg gebruikersvriendelijk. Je geeft het zoekwoord in, je geeft aan voor welke website deze bedoeld is, kiest de locatie en de taal uit en klikt op ‘ideeën opvragen’.

Vervolgens analyseer je de resultaten die Google je aandraagt en deze importeer je eventueel naar een Excel bestand. Je kijkt dan naar de trends, naar de hoeveelheid zoekopdrachten per maand, naar de concurrentie en naar de suggesties voor soortgelijke zoektermen.

Zo krijg je direct informatie van de meest dominante online zoekmachine.

De voordelen van Keyword Planner

De voordelen van Keyword Planner

  • Gratis: als je een Google Ads account hebt dan is gebruik van de Keyword Planner gratis.
  • Exporteerbare data: je krijgt de mogelijkheid om alle data die je aantreft te exporteren en hier dus je eigen rapporten van te maken.
  • Statistieken: Google geeft je allerlei (historische) statistieken waarmee je de relevantie van het zoekwoord nog beter kunt beoordelen.
  • Suggesties: de Keyword Planner van Google is een bijzonder handige tool om zoekwoorden mee te vinden die je zelf misschien nooit had uitgekozen.

Ubersuggest

Ubersuggest is de tool van de bekende SEO specialist Neil Patel. De tool is erg handig, omdat je er een groot aantal dingen mee kunt ontdekken.

Alles wat met SEO te maken heeft en wat jouw website kan helpen wijs je ermee aan en nadat je je zoekwoorden onderzoek hebt uitgevoerd zal je deze tool waarschijnlijk blijven gebruiken. Ubersuggest is gratis en als je je inschrijft krijg je volledige toegang plus handige SEO informatie via je e-mail.

Hoe werkt Ubersuggest?

Ubersuggest

Het gebruik van Ubersuggest is erg gemakkelijk. Je geeft je URL aan of het zoekwoord waarin je geïnteresseerd bent en het land en de taal waarop je je richt.

Vervolgens krijg je een pagina met een overzicht. Hierin vind je informatie met betrekking tot het zoekwoord (gebruik per maand, concurrentie, cost per click), maar je krijgt ook een aantal suggesties, vragen met relatie tot het zoekwoord en allerlei statistieken, zoals de leeftijd van de gebruikers die het zoekwoord intypen, de geschiedenis en de trend.

Een laatst handig kenmerk van Ubersuggest is dat je ook een overzicht krijgt van de websites die het beste presteren op dit zoekwoord, hoe hoog ze scoren in Google en hoeveel backlinks ze hebben.

De voordelen van Ubersuggest

De voordelen van Ubersuggest

  • Gratis: gebruik van Ubersuggest is gratis. Wil je uitgebreide toegang, dan is dit ook gratis als je je registreert.
  • Exporteerbare data: de resultaten zijn te exporteren naar Excel, zodat je zelf rapportjes maakt en conclusies trekt.
  • Topresultaten: Ubersuggest laat je op dezelfde pagina zien welke websites het beste scoren op dat zoekwoord en wat de kenmerken zijn waarmee je moet concurreren.
  • Gebruikersvriendelijk: Ubersuggest is bijzonder gebruikersvriendelijk. Iedereen kan het toepassen, zelfs als je geen voorkennis hebt van SEO.

Ahrefs Keyword Explorer

Besluit je Ahrefs te gebruiken dan zie je direct dat dit geen gratis programma is. Voor een bedrag van minder dan 100 dollar per maand heb je al toegang en dit is de prijs meer dan waard.

Ahrefs is namelijk meer dan alleen een zoekwoord tool.

Je gebruikt het voor alle zoekmachine optimalisatie aspecten van je website. Daarom krijg je ook een rank tracker, een site audit, een site-, content- en keyword explorer en handige meldingen, bijvoorbeeld van links die niet meer werken en belangrijke veranderingen voor je zoekwoorden.

Ahrefs gebruik je dus voor veel meer dan een zoekwoorden onderzoek alleen.

Hoe werkt de Ahrefs Keyword Explorer?

Hoe werkt de Ahrefs Keyword Explorer

Ook al is Ahrefs een complete SEO-tool de Keyword Explorer ziet er fantastisch uit.

Je krijgt na het invoeren van je informatie een overzichtelijk dashboard voor je waarop je direct ziet hoeveel er op dat zoekwoord gezocht wordt, wat de concurrentie is, wat de best scorende website is en welke andere gerelateerde zoekwoorden er nog beschikbaar zijn.

Ahrefs ondersteund 171 landen, 10 verschillende zoekmachines, biedt statistieken aan, een overzicht van de resultatenpagina en een schatting van het aantal klikken op het zoekwoord dat je gekozen hebt.

De voordelen van Ahrefs

De voordelen van Ahrefs

  • Complete oplossing: Ahrefs geeft je een complete SEO oplossing en niet alleen een zoekwoorden tool.
  • Schatting aantal klikken: Ahrefs is de enige tool die een schatting geeft van het aantal klikken dat je op je zoekwoord zal krijgen.
  • Globale volume: Ahrefs geeft je ook het globale volume per land voor het zoekwoord dat je hebt ingetypt.
  • Exporteerbare data: alle data die Ahrefs je aanreikt is te exporteren naar een Excel file. Dit gebruik je voor je eigen onderzoek.

SEM Rush

SEM Rush

Ook SEM Rush is een programma dat je een complete oplossing biedt voor alle SEO elementen van je website, echter SEM Rush heeft ook een gratis versie.

Je kunt daarmee een zoekwoordonderzoek doen, maar bijvoorbeeld ook een domeinnaam-, backlinks- en content analyse en je krijgt hulp bij het bepalen van je advertentiestrategie.

Met de gratis versie krijg je beperkt toegang, maar dit is voor iemand die zelf een website onderhoudt ruimschoots voldoende. En als de tool je bevalt, dan kun je altijd nog overgaan tot een betaalde versie. De prijzen beginnen bij 100 dollar per maand.

Hoe werkt de SEM Rush zoekwoorden tool?

Hoe werkt de SEM Rush zoekwoorden tool

Je selecteert de zoekwoordentool van SEM Rush via de dashboard pagina.

Je geeft je zoekwoord of domeinnaam in en je krijgt in een handig overzicht te zien welke zoekwoorden de meeste traffic zullen genereren, welke sites het hoogste scoren op dit zoekwoord en wat de concurrentie is.

Net als de andere programma’s geeft SEM Rush je een overzicht van zoekwoord suggesties en de cost per click voor het zoekwoord. Wat minder gangbaar is, is dat SEM Rush je ook de meest populaire advertenties voor dat zoekwoord geeft. Dat is handig als je van plan bent een Google Ads campagne te starten.

De voordelen van Sem Rush

De voordelen van Sem Rush

  • Geen downloads: om SEM Rush te installeren hoef je geen software te downloaden op je computer.
  • Gratis: er is een gratis versie van SEM Rush beschikbaar waarmee je een complete SEO oplossing krijgt voor je website.
  • Notificaties: SEM Rush geeft je handige notificaties, bijvoorbeeld als je positie in de zoekresultaten daalt of als er iets op je website niet goed is vanuit SEO perspectief.
  • Dagelijkse ranking: van SEM Rush krijg je dagelijks een nieuw overzicht van de huidige ranking van de zoekwoorden die je gebruikt.

 

Bekijk ook:

Ranking Masters

Ranking Masters

Wij zijn Ranking Masters! ? - De #1 SEO Specialist van Nederland!

Open chat
Powered by